Tikkende klepstoter

magna-hannes

MF'er
18 apr 2004
31
0
breda
Mijn Magna heeft een tik in de 1e cylinder.
Carb's gesysnchroniseerd, kleppen gesteld, maar toch hoor ik de klepstoter van de uitlaatklep van cylinder 1 tikken.
Het lijkt alsof de stoter bij het terugkomen tegen de nok "wipt".
Kan ik dit oplossen door de klepspeling te verkleinen?
Deze is nu 0.20mm, verder zou Slick-50 volgens een "deskundige" de motorgeluiden kunnen terugdringen.

Wat is wijs??

Johan...

Hij is van '86.
In deze motor zitten geen hydraulische klepstoters, gewoon een nokkenas met tuimelaars die de klep indrukken.
Is het een import? Ik denk het wel want het is een 700cc. Die komen allemaal uit Amerika of Canada. Ga er dus maar vanuit dat hij nog wat ouder kan zijn tenzij het op je frameplaatje staat. Ik zou er vanuit gaan het tikken komt doordat je nokkenassen en tuimelaars aan het slijten zijn.

Klepspeling staat nu op 0.13mm, het is een stuk minder.
De nokkenas vertoont ook de nodige slijtage, met een dikkere olie (20W50) is het geluid een stuk acceptabeler.
Deze winter de nokkenas maar eens vervangen denk ik.

Johan...

Klepspeling staat nu op 0.13mm, het is een stuk minder.
De nokkenas vertoont ook de nodige slijtage, met een dikkere olie (20W50) is het geluid een stuk acceptabeler.

dikkere olie in een magna is niet bepaald aan te raden angezien deze al moeite genoeg heeft om voldoende smering in de koppen te krijgen (o.a. oorzaak van je versleten nokkenassen) Met dikkere olie ga je het alleen maar moeilijker maken.

Deze winter de nokkenas maar eens vervangen denk ik.

Johan...

begin mar vast te sparen. Denk er wel aan ook de bijbehorende tuimelaars ook te vervangen, ander kun je dat vrij snel daarna doen.

dikkere olie in een magna is niet bepaald aan te raden angezien deze al moeite genoeg heeft om voldoende smering in de koppen te krijgen (o.a. oorzaak van je versleten nokkenassen) Met dikkere olie ga je het alleen maar moeilijker maken.begin mar vast te sparen. Denk er wel aan ook de bijbehorende tuimelaars ook te vervangen, ander kun je dat vrij snel daarna doen.
Tegenwoordig zitten nokkenassen en tuimelaars van die modellen in een set, dus dat gaat vanzelf goed.
Overigens zou ik voor het zekere de nokkenaskettingspanner (3x woordwaarde) ook vervangen. Dat zal je anders binnenkort toch moeten doen. Die k*t-constructie overleeft zelden een demontage.

verder zou Slick-50 volgens een "deskundige" de motorgeluiden kunnen terugdringen.

Wat is wijs??

Johan...

Weet niet zeker of zo'n Magna een natte plaatkoppeling heeft, als dat zo is zou ik er geen Slick-50 in gooien in verband met een slippende koppeling.
Slick-50 verminderd de wrijvingsweerstand, iets wat niet samen gaat met je koppeling. ;)

Die Slick-zooi blijkt inderdaad niet zo'n goed idee.
Een koppeling zo glad als een teflonpanbodem (ook 3 x woordwaarde) lijkt me geen goed idee.
Ik ga gewoon zien wat het effekt is van een dunnere olie, met de juiste klepspeling (0.13).

Johan...

Nou, klepspeling 0.13, 10W40 halfsyntheet erin, en nu klinkt het weer redelijk.
Nokkenassen zijn niet nieuw meer, maar nu zit er tenminste een gelijkmatige "reutel"in het blok.
Iedereen bedankt voor de adviezen.

Johan

ik rij mijn magna's (v65) met 0.10 inlaat en 0.12 uitlaat.. én met een oilmod. Al 40 k nix meer er aan hoeven doen.. nokkenassen e.d. zagen er bij een check perfekt uit.
20/50 is te dik want dan spoelt de olie niet snel genoeg door de krukaslagers en worden deze te warm en slijten ze erg rap.

Terug
Bovenaan Onderaan