timing krukassen yamaha rd 500

3 jan 2019
53
29
hallo Alle
ik heb tussen de 2 krukassen boven en onder een verschil van 4 honderste verschil op het hoogste ( BDP ) zuiger links boven - en rechts onder, wat ongeveer 2 graden is
zelfe geld ook voor de zuigers links onder en rechts boven
dus de achterste zuiger gaat iets later naar beneden
weet iemand of er kruk as offset woodruff key's voor een yamaha rd 500 zijn, ik kan tot nu toe niets vinden, voor een honda NSR 250 zijn er wel namelijk
of iemand met een andere oplossing
ik hoor je graag
groetjes Jan
 

Bijlagen

  • file-57.jpeg
    file-57.jpeg
    208,6 KB · Weergaven: 20
dit blok is nagenoeg redelijk nieuw te noemen, en ja wat scheelt het ??, zit nu al 25 pk meer in als standaard en alle beetjes helpen, wordt ook ingezet in duits klassik kampioenschap , dus dr moet wel een beetje gang in zitten, soms rijd er ook een verdwaalde Sutter en Ronax mee, die zitten 180 pk plus
dat gaat zeker niet lukken ( dan moet je een YZR fabrieksblok hebben )
maar sturen en remmen dat ie wel erg goed

nb dit is het hok wat ik gebouwd hebt en mee gaat racen
Bekijk bijlage 1424901
Dat is een hele mooie,ja de Sutters en Ronax zijn inderdaad bloedsnel,maar je moet ook niet vragen wat ze kosten.
Hoop alleen wel voor je dat de onderste uitlaten niet gaan scheuren met deze ophanging.
 
Laatst bewerkt:
dit blok is nagenoeg redelijk nieuw te noemen, en ja wat scheelt het ??, zit nu al 25 pk meer in als standaard en alle beetjes helpen, wordt ook ingezet in duits klassik kampioenschap , dus dr moet wel een beetje gang in zitten, soms rijd er ook een verdwaalde Sutter en Ronax mee, die zitten 180 pk plus
dat gaat zeker niet lukken ( dan moet je een YZR fabrieksblok hebben )
maar sturen en remmen dat ie wel erg goed

nb dit is het hok wat ik gebouwd hebt en mee gaat racen
Heb je ook een projectpagina hier? Wil hier meer over lezen!
 
nee de spie word uiteraard niet kleiner gemaakt, stel je even voor de geest een vierkant blok ( de spie dus ), snij deze door de midden op het korte kantje, en schuif het bovenste deel iets naar links en plak het dan op elkaar
ff in paint gedaan, heb al een versie gewoon van een deurkruk stift gemaakt, maar net even teveel offset gemaakt dus nu staat de krukas 4 honderste de verkeerde kant op, dus moet minder vijlen

illustratie is eigenlijk niet helemaal realitisch want als je iets rond verdraaid gaat ook het vlak mee in in de ronding , maar dit moet je weten of zien
en ter verduidelijking de spie is normaal vierkant 7 mm, en door het zo offset te maken ,heb je natuurlijk wel een stukje nodig van 7 x 8 mm, afhankelijk hoeveel offset je wilt weg vijlen

nee krukassen kun je niet verwisselen, daar er bij 1 een puist opzit waar de dynamo aan hangt en de andere niet
in principe kan het dus wel maar dan moet je een gat in het zij carter maken , wat er overigens al zit

tandwielen wisselen, zou is een puntje kunnen zijn om te proberen, maar zoals je al zegt ,gaat het fenomeen mee dan heb je nog steeds geen oplossing
en ben je al je merktekens "kwijt "

en uiteraard is het best preciesie werk, het blokje dat ik nu gemaakt had was te ruim en teveel offset, dat is dus het voordeel van een freesbank, die kun je 0,5 mm zetten, met een paar vijl slagen zit je er al weer hahaha, , nee valt niet mee om maar haaks en recht te blijven, maar we hebben heel de winter nog 8-)

Bekijk bijlage 1424833
Ik begreep het al na de uitleg van @Janbros
 
Bouw je hem op met Aftermarket of origineel?
hoe dan ??, is er maar 1 van 8-) , dus origineel eigenbouw ,hahahaha, men nemen een gewone straat fiets R6, flikker er af wat je niet nodig hebt , en bouw er een 500 cc V4 in, thats all :-), BV. uitlaten zoals op deze is er maar 1 set op deze wereld, en eigenlijk is er ook maar 1 zoals deze , replica's uitgezonderd hahahahaha
deze zijn ze vergeten te bouwen bij Yamaha ( eikels ), maar dat komt eigenlijk door Ho..a kots kots kots, die wilde geen 2 takt meer
 
Nee het blok...
zeeltronic ontsteking
yz 125 rotor stator
wossner zuigers
JBR dry clutch
PS powervalve
gaskets , seals alie express ;-)
dus echt een vuilnisbakkeras hahaha

maar het carter, cylinders ,koppen en bak zijn nu nog origineel
al eerder gezegt , wordt nooit geen YZR , in de verste verte niet, maar mijn beleving en geluid zit er heeeel dicht tegenaan
 
zeeltronic ontsteking
yz 125 rotor stator
wossner zuigers
JBR dry clutch
PS powervalve
gaskets , seals alie express ;-)
dus echt een vuilnisbakkeras hahaha

maar het carter, cylinders ,koppen en bak zijn nu nog origineel
al eerder gezegt , wordt nooit geen YZR , in de verste verte niet, maar mijn beleving en geluid zit er heeeel dicht tegenaan
Mwa,stap op een echte YZR en dan ga je het in je broek doen,totaal niet te vergelijken met wat voor weg 2takt dan ook,
ook niet met die van jou hoe mooi hij ook is.;)Zelf heb ik ooit eens mogen rijden op een echte RG500 en dat was
totaal anders dan de weg 2takten en ook anders dan mijn race RD350 die al erg rap was,powerbandje van een paar 1000 toeren is schrikken.})
Doe het nog in mijn broek als ik er aan terug denk:+
 
Laatst bewerkt:
Mwa,stap op een echte YZR en dan ga je het in je broek doen,totaal niet te vergelijken met wat voor weg 2takt dan ook,
ook niet met die van jou hoe mooi hij ook is.;)Zelf heb ik ooit eens mogen rijden op een echte RG500 en dat was
totaal anders dan de weg 2takten en ook anders dan mijn race RD350 die al erg rap was,powerbandje van een paar 1000 toeren is schrikken.})
Doe het nog in mijn broek als ik er aan terug denk:+
ik zou zeggen ,zet een YZR neer , en zal je laten zien hoe het moet, pffff en rg500 was ook maar een mak ding hoor waar hartog , van dulmen en jack op reden waren in de begin fase ook maar net 125 pk, ja piekerige zwabber dingen ,meer niet
zou zeggen koop een pak pampers, dan durf je zeker nu niet meer te rijden op zo'n pakhuis ding met 200 + pk
nb ding van mij wordt nooit een YZR RGB of een cagiva 589, moet je nog maar een keer lezen !
maar puur omdat ik een sutter , Ronax of een YZR niet nooit kan betalen, anders had er echt wel 1 in de schuur gestaan
 
wij hadden toendertijd ook verschillende echte rg500 en wilden ook de krukassen op de perfecte manier monteren dit was een heel gedoe
maar ik merkte geen verschil in lopen toen we dit voorelkaar hadden
wilde een foto bijvoegen maar lukt niet
zwabber dingen waren het niet maar ook geen pk monsters
 
Laatst bewerkt:
Zou het (theoretisch) met de nodige aanpassingen, mogelijk zijn om 4 YZ125 cilinders met zuigers te monteren. YZ125 heeft rond de 40pk. Maal 4 kom je toch aardig in de buurt. Dacht wel eens iets gelezen te hebben over 3 CR125 cilinders op een NS400.
 
wij hadden toendertijd ook verschillende echte rg500 en wilden ook de krukassen op de perfecte manier monteren dit was een heel gedoe
maar ik merkte geen verschil in lopen toen we dit voorelkaar hadden
maar blok liep toch mooier ? zal idd geen mega verbetering zijn, maar een te late onsteking is mi niet optimaal
en frubelen is toch altijd leuk 8-)
 
Zou het (theoretisch) met de nodige aanpassingen, mogelijk zijn om 4 YZ125 cilinders met zuigers te monteren. YZ125 heeft rond de 40pk. Maal 4 kom je toch aardig in de buurt. Dacht wel eens iets gelezen te hebben over 3 CR125 cilinders op een NS400.
is in principe mogelijk , zelfs rd 350 cilinders van een banshee al gezien op een rd blok dus 700 cc
je hebt gelijk met 125 cc en 40 pk, kom je een heel eind , nog sterker een 250 cc wegracer zal al vlot aan de 96 pk en de echte laatste versie zal over de 100 pk
en een sutter al op 190 pk , maar is wel een +- 580 cc met inspuiting

grote ( probleem ) met dit RD blok is de vele mechanische weerstand van tandwielen , een bak van een vrachtwagen , en verschillende aansturing van brandstof , zuiger en carter gestuurd, anders hadden ze geen ruimte voor spruitstukken en carbs , ( versie van latere YZR blokken waren wel direct carter gestuurd ) en cylinders van jou bv yz 124 zijn carter gestuurd dus probleem hahaha

een suzuki rg bv is een slimmer blok , daar zitten de carbs ( gewoon ) aan de zijkant van het carter
had ik ook kunnen pakken , maar we gaan niet voor de makkelijkste weg he , hahaha
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
is in principe mogelijk , zelfs rd 350 cilinders van een banshee al gezien op een rd blok dus 700 cc
je hebt gelijk met 125 cc en 40 pk, kom je een heel eind , nog sterker een 250 cc wegracer zal al vlot aan de 96 pk en de echte laatste versie zal over de 100 pk
en een sutter al op 190 pk , maar is wel een +- 580 cc met inspuiting

grote ( probleem ) met dit RD blok is de vele mechanische weerstand van tandwielen , een bak van een vrachtwagen , en verschillende aansturing van brandstof , zuiger en carter gestuurd, anders hadden ze geen ruimte voor spruitstukken en carbs , ( versie van latere YZR blokken waren wel direct carter gestuurd ) en cylinders van jou bv yz 124 zijn carter gestuurd dus probleem hahaha

een suzuki rg bv is een slimmer blok , daar zitten de carbs ( gewoon ) aan de zijkant van het carter
had ik ook kunnen pakken , maar we gaan niet voor de makkelijkste weg he , hahaha
 
Terug
Bovenaan Onderaan