timing krukassen yamaha rd 500

3 jan 2019
53
29
hallo Alle
ik heb tussen de 2 krukassen boven en onder een verschil van 4 honderste verschil op het hoogste ( BDP ) zuiger links boven - en rechts onder, wat ongeveer 2 graden is
zelfe geld ook voor de zuigers links onder en rechts boven
dus de achterste zuiger gaat iets later naar beneden
weet iemand of er kruk as offset woodruff key's voor een yamaha rd 500 zijn, ik kan tot nu toe niets vinden, voor een honda NSR 250 zijn er wel namelijk
of iemand met een andere oplossing
ik hoor je graag
groetjes Jan
 

Bijlagen

  • file-57.jpeg
    file-57.jpeg
    208,6 KB · Weergaven: 20
kreeg als reactie , gewoon een maatje te grote spleen nemen en vijlen, deden ze vroeger in de tijd van de 2 takt racers ook, frezen zou makkelijker gaan ,maar heb helaas geen freesbank
dus probleem nog niet opgelost, maar wel een oplossing
 
Getordeerde krukas,te veel speling drijfstanglagers?
als de beide achterste cylinders 2 graden later komen dan hun corresponderende voorste, zijn beide krukassen recht.
drijfstanglagers zo uitgesleten dat er 2 graden verschil op zit zou hij wel met andere vragen zitten ;-)

dan zit het probleem dus puur in hoe beide krukassen met mekaar verbonden zijn.
 
je kan zien op de foto, dat het 2 losse krukassen zijn ( eigenlijk geen V4 , maar een U blok ) , met 2 tandwielen die door een groot tandwiel ( koppeling ) "verbonden" zijn, en idd geen drijfstang of lager probleem
tollerantie 8-) , nee is geen standaard RDtje meer met 80 pk, dus moet het ietsjes beter zijn
nee helaas geen dubbele onsteking ( anders zou idd de bovenste iets later kunnen onsteken ) en zou je in Principe 4 cylinders om de 90 graden kunnen laten onsteken, maar je wilt juist 2 zuigers tegelijk ( big bang ) principe
ja hoor met een vijl kun je redelijk zuiver een spie maken , kost alleen gewoon een lamme klauw en is piel werk
en is op een freesbank 2 minuten werk, maar heb er geen !!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Slijptol, wellicht, met fingerspizengefuhl ook heel zuiver mee te werken. Door een spie kleiner te maken creer je wel ruimte. Wil je dat? Een keer de koppeling te snel op laten komen en je hebt je 2 graden weer terug. De kruktap is één met de wang, daar valt ook niks te halen.

Is een spiebaan in het tandwiel laten maken geen idee? kan je op meerdere plaatsen doen. Het 90 graden-principe is als "screamer" best wel vaker uitgevoerd
 
Laatst bewerkt:
Zou het kunnen dat de aandrijf tandwielen van de krukas op de koppeling niet 100% gelijk aangrijpen? Een tandwiel met iets "dunnere" tanden. Om dit te elimineren zou je de tandwielen van voorste en achterste krukas kunnen wisselen en kijken of het fenomeen zich verplaatst.
 
nee de spie word uiteraard niet kleiner gemaakt, stel je even voor de geest een vierkant blok ( de spie dus ), snij deze door de midden op het korte kantje, en schuif het bovenste deel iets naar links en plak het dan op elkaar
ff in paint gedaan, heb al een versie gewoon van een deurkruk stift gemaakt, maar net even teveel offset gemaakt dus nu staat de krukas 4 honderste de verkeerde kant op, dus moet minder vijlen

illustratie is eigenlijk niet helemaal realitisch want als je iets rond verdraaid gaat ook het vlak mee in in de ronding , maar dit moet je weten of zien
en ter verduidelijking de spie is normaal vierkant 7 mm, en door het zo offset te maken ,heb je natuurlijk wel een stukje nodig van 7 x 8 mm, afhankelijk hoeveel offset je wilt weg vijlen

nee krukassen kun je niet verwisselen, daar er bij 1 een puist opzit waar de dynamo aan hangt en de andere niet
in principe kan het dus wel maar dan moet je een gat in het zij carter maken , wat er overigens al zit

tandwielen wisselen, zou is een puntje kunnen zijn om te proberen, maar zoals je al zegt ,gaat het fenomeen mee dan heb je nog steeds geen oplossing
en ben je al je merktekens "kwijt "

en uiteraard is het best preciesie werk, het blokje dat ik nu gemaakt had was te ruim en teveel offset, dat is dus het voordeel van een freesbank, die kun je 0,5 mm zetten, met een paar vijl slagen zit je er al weer hahaha, , nee valt niet mee om maar haaks en recht te blijven, maar we hebben heel de winter nog 8-)

1567666066321.png
 
maak niks uit, daar is dit forum voor, vragen ,oplossingen ideen ect
trouwens ! er zijn nog maar heel weinig mensen die verstand hebben van deze blokken, zowiezo oude 2 takt techniek is uitstervend :-)
 
Mooi dat je dat allemaal heel precies wil hebben,alleen vraag ik mij af wat voor voordeel je er van zal hebben wat vermogen betreft,standaard blokken hebben vaak wel ergens een ruime tolerantie,het is voor fabrieken niet te doen om alles 100% te hebben daarom rijd er ook bijna geen enkele motor
precies het zelfde,ik heb vroeger veel RD,s gehad zowel de 250,350 en 500,niet 1 reed er precies het zelfde ,wel had een maat van mij een RD350LC
die liep super hard voor een standaard fiets,blijkbaar 1 waar de fabriek wel goed hun best op had gedaan.
Ook ooit eens met Hoegee over de racemotoren gesproken,nagelnieuwe motoren werden helemaal uit elkaar gehaald om ze te optimaliseren,
wat ze dan tegenkomen ga je van schikken,tot zelfs hele boorkrullen in oliekanalen aan toe,hoezo kwaliteitscontrole8)7.
Machines die de onderdelen maken slijten ook en als je geluk heb krijg je een motor waarvan de onderdelen nog met verse beitels,boren en frezen zijn gemaakt.
Ook kan ik mij nog een verhaal herinneren over de RG500 waar de fietsen die de pers mocht rijden heel wat harder liepen dan die
het gewone volk later kocht,blijkbaar waren die motoren voor de pers heel wat beter in elkaar gezet.
 
Laatst bewerkt:
Ik onderstreep het verhaal van RG-Gamma volledig. Ik heb een aantal jaren RD Cup gereden. Bij aanvang van het seizoen met een nieuwe RD haalde ik de blokjes even uit elkaar. Zuiger speling zat dan met 0 km op de teller al rond de 8 honderdste! Met 0 km op de klok ging er dus al de eerste overmaat in en werd de boel op 4 honderdste gezet. Daarna wel voorzichtig inrijden.... dit scheelde echt wel trekkracht!
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
dit blok is nagenoeg redelijk nieuw te noemen, en ja wat scheelt het ??, zit nu al 25 pk meer in als standaard en alle beetjes helpen, wordt ook ingezet in duits klassik kampioenschap , dus dr moet wel een beetje gang in zitten, soms rijd er ook een verdwaalde Sutter en Ronax mee, die zitten 180 pk plus
dat gaat zeker niet lukken ( dan moet je een YZR fabrieksblok hebben )
maar sturen en remmen dat ie wel erg goed

nb dit is het hok wat ik gebouwd hebt en mee gaat racen
IMG_9158.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan