timing krukassen yamaha rd 500

3 jan 2019
53
29
hallo Alle
ik heb tussen de 2 krukassen boven en onder een verschil van 4 honderste verschil op het hoogste ( BDP ) zuiger links boven - en rechts onder, wat ongeveer 2 graden is
zelfe geld ook voor de zuigers links onder en rechts boven
dus de achterste zuiger gaat iets later naar beneden
weet iemand of er kruk as offset woodruff key's voor een yamaha rd 500 zijn, ik kan tot nu toe niets vinden, voor een honda NSR 250 zijn er wel namelijk
of iemand met een andere oplossing
ik hoor je graag
groetjes Jan
 

Bijlagen

  • file-57.jpeg
    file-57.jpeg
    208,6 KB · Weergaven: 20
ik zou zeggen ,zet een YZR neer , en zal je laten zien hoe het moet, pffff en rg500 was ook maar een mak ding hoor waar hartog , van dulmen en jack op reden waren in de begin fase ook maar net 125 pk, ja piekerige zwabber dingen ,meer niet
zou zeggen koop een pak pampers, dan durf je zeker nu niet meer te rijden op zo'n pakhuis ding met 200 + pk
nb ding van mij wordt nooit een YZR RGB of een cagiva 589, moet je nog maar een keer lezen !
maar puur omdat ik een sutter , Ronax of een YZR niet nooit kan betalen, anders had er echt wel 1 in de schuur gestaan
Nou mijn vorige motor had 214pk op het achterwiel,dus durf echt wel op iets snels te rijden.;)
Het piekerige was nou net wat die RG,s linke motoren maakte,die waar ik op gereden heb had 128pk aan het achterwiel,
gemeten op de testbank van de TH in Delft,opzich niet zo schokkend veel ,maar de manier waarop het er in kwam maakte het eng.
 
Ach met een powerband van nog geen 2500tpm pas boven de 9000tpm en een pk/gewichtverhouding van 1 op 1 en een hele korte wielbasis was een race RG toch echt wel een machine die respect afdwong.
Sterker nog ene meneer rossi had zijn laatste 2takt waar hij mee gereden heeft terug laten brengen in vermogen omdat er anders echt niet meer mee te rijden viel en met dat mindere vermogen werd hij evengoed nog wereldkampioen.
Er is een documentaire te vinden op inet over de unrideables. Die heet niet voor niets zo.

De huidige motogp machines hebben misschien wel veel meer vermogen maar ook bergen met electronische en computergestuurde hulpmiddelen om er mee te kunnen rijden. Als 1 van die systemen niet goed functioneren liggen ze meteen op hun platte snufferd.
Dit was ook 1 van de reden wrm ene meneer stoner niet meer wilde racen.
 
Mensen zeggen oh maar 124 pk ,dat heeft mijn 600cc ook en dat vind ik niet zo indrukwekkend,je piept wel anders
als je op een race RG gereden heb,vermogen knalt er in 1 keer in en dat is zo heftig dat mijn helm bijna van m,n knar getrokken werd,
totaal niet te vergelijken met een makkelijk rijdbare 4takt of straat 2takt motor,al komt een straat RG wel in de buurt van dat gevoel.Zelfs mijn opgevoerde GSX-R1000 was een makkelijk te berijden motor vergeleken met een RG.
 
Ach met een powerband van nog geen 2500tpm pas boven de 9000tpm en een pk/gewichtverhouding van 1 op 1 en een hele korte wielbasis was een race RG toch echt wel een machine die respect afdwong.
Sterker nog ene meneer rossi had zijn laatste 2takt waar hij mee gereden heeft terug laten brengen in vermogen omdat er anders echt niet meer mee te rijden viel en met dat mindere vermogen werd hij evengoed nog wereldkampioen.
Er is een documentaire te vinden op inet over de unrideables. Die heet niet voor niets zo.

De huidige motogp machines hebben misschien wel veel meer vermogen maar ook bergen met electronische en computergestuurde hulpmiddelen om er mee te kunnen rijden. Als 1 van die systemen niet goed functioneren liggen ze meteen op hun platte snufferd.
Dit was ook 1 van de reden wrm ene meneer stoner niet meer wilde racen.
we dwalen redelijk af van de oorsprong :-) maar goed daddy, met einde 2takt in 2000 , zaten de 500 cc racers vet aan de 190 pk en hadden ook brommers ver daar boven en idd zonder electronica was daar niet meer op te rijden ( en ook inderdaad de huidige moto gp machines zijn zonder electronica niet meer te berijden
geld trouwens ook voor de "gewone weg motoren
maar we hadden het over een 125 pk en dat was niet zo heel spannend qua vermogen
en ja ik rij ook al een tijdje mee ,en reed ook tussen de "grote hollandse mannen "mee op een 500 dus weet best wel van powerband en piekerige brommers enzo
je moest een goed rechterhandje hebben en gevoel, daar was Rossi 1 van de weinige van
 
is in principe mogelijk , zelfs rd 350 cilinders van een banshee al gezien op een rd blok dus 700 cc
je hebt gelijk met 125 cc en 40 pk, kom je een heel eind , nog sterker een 250 cc wegracer zal al vlot aan de 96 pk en de echte laatste versie zal over de 100 pk
en een sutter al op 190 pk , maar is wel een +- 580 cc met inspuiting

grote ( probleem ) met dit RD blok is de vele mechanische weerstand van tandwielen , een bak van een vrachtwagen , en verschillende aansturing van brandstof , zuiger en carter gestuurd, anders hadden ze geen ruimte voor spruitstukken en carbs , ( versie van latere YZR blokken waren wel direct carter gestuurd ) en cylinders van jou bv yz 124 zijn carter gestuurd dus probleem hahaha

een suzuki rg bv is een slimmer blok , daar zitten de carbs ( gewoon ) aan de zijkant van het carter
had ik ook kunnen pakken , maar we gaan niet voor de makkelijkste weg he , hahaha


Een rg500 blok is niet alleen zeldzamer maar ook duurder en beter te tunen naar mij weten.
Vergis je niet in goeie tuning en bakspecs aanpassen. Ik was een kleine 10000 euro kwijt aan blok en uitlaten.
 
Feitelijk zijn die RD500 blokken ondingen, maarja het zijn wel 4cilinder 2takten. Het lijkt er ook sterk op dat Yamaha een eigen concept wilde presenteren met de opstelling van de cilinders. Meest voor de hand ligt natuurlijk het square-four principe van de RG's, Roterende inlaten erop, maar dan ben je aan het kopieren, en waarom niet? Alle 4 cilinders in lijn zijn inmiddels kopietjes van elkaar. Maar dat was in de wereld van de zeldzame 2-takten uitgesloten, dus nu een horrorblok met allemaal moeilijke hoeken waar luchtstromen zich een weg door moeten banen. Toegegeven, het blijft een 4-pitter 2-takt en ik heb er niet een. Daarmee heb ik eigenlijk ook geen recht van spreken...
 
Feitelijk zijn die RD500 blokken ondingen, maarja het zijn wel 4cilinder 2takten. Het lijkt er ook sterk op dat Yamaha een eigen concept wilde presenteren met de opstelling van de cilinders. Meest voor de hand ligt natuurlijk het square-four principe van de RG's, Roterende inlaten erop, maar dan ben je aan het kopieren, en waarom niet? Alle 4 cilinders in lijn zijn inmiddels kopietjes van elkaar. Maar dat was in de wereld van de zeldzame 2-takten uitgesloten, dus nu een horrorblok met allemaal moeilijke hoeken waar luchtstromen zich een weg door moeten banen. Toegegeven, het blijft een 4-pitter 2-takt en ik heb er niet een. Daarmee heb ik eigenlijk ook geen recht van spreken...
Hou dan je mond:+,ik heb er 5 gehad en het zijn prima fietsen,als is een RG motorisch beter en meer een echte replica van de race motor,een RD is technisch te ingewikkeld gemaakt maar knoei je er niet aan en onderhoud ze goed dan gaan ze lang mee.
 
Dan staan jouw krukassen goed :t

:?
sommige toleranties van een standaard 2-takt straatmotor zijn gigantisch. dan maken 2° verschil voor de ontsteking geen zak uit. als je het blok echter gaat optimaliseren (vooral met de squish is gigantisch veel te winnen want uit fabriek is die veel te groot en eigenlijk onbestaande om veel nuttigs te doen) en dan de ontsteking daarop afstelt, kunnen 2° het verschil zijn tussen een rij cylinders die optimaal presteren en een rij cylinders die zichtzelf omzeep detoneren.
 
Bedankt allen voor de goed bedoelde antwoorden, maar ik stop hier mee, en ga maar is weer wat in elkaar zetten
rommelen jullie maar verder hier, toedeledokie,
nb JAAAAA het is om mee te racen,8-) in deze competitie , zie het plaatje , nu maar ff mee gedaan met een dikke 2 cylinder
 

Bijlagen

  • IMG_1634.JPG
    IMG_1634.JPG
    140,7 KB · Weergaven: 6
Bedankt allen voor de goed bedoelde antwoorden, maar ik stop hier mee, en ga maar is weer wat in elkaar zetten
rommelen jullie maar verder hier, toedeledokie,
nb JAAAAA het is om mee te racen,8-) in deze competitie , zie het plaatje , nu maar ff mee gedaan met een dikke 2 cylinder

2x prijs...maar ook 2x eennalaatste… :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan