Timing Rotax 990 achterste cilinder balansassen.

ElmerYeet

Die hard MF'er
2 sep 2020
458
246
Hoogezand
Goedenavond,

Heb al een ander topic maar hier heb ik andere specialisten voor nodig.

Probleem in het kort is dat de achterste cilinder van m'n gen1 Tuono compleet opnieuw opgebouwd is en nu misschien of zelfs waarschijnlijk de timing niet meer klopt.

Ik leg uit, bijlage PDF.

1; Kan het onderste tandwiel van de achterste cilinder 1 tand versprongen zijn?
2; Zo ja of nee, maakt dat uit als TDP altijd hetzelfde is vanaf de krukas naar de nokkenas?

Als het wel uitmaakt, hoe is het op te lossen zonder het hele blok uit elkaar te halen.

Ik zat te denken om de krukas te draaien todat:
1625613788473.png

1625613799563.png

Deze 2 zo staan en dan de nokkenastandwielen er op te zetten.

Gaat dit goed zo?

Mijn theorie is: Nee, maakt niet uit, het is hetzelfde als je de kleppen achter moest stellen en de nokkenassen er af en op zijn geweest.
Maar, elke keer als ik hier wat post, denk ik er zelf al goed over na en heb ik het graag verkeerd. :)
 

Bijlagen

  • 06 timing.pdf
    2,3 MB · Weergaven: 46
Because of the transmission ratio 29/34 between the
crankshaft and the intermediate gear, and a ratio
17/29 to the camshaft, it is possible to see the
reference points only every 34 turns !

Zeker dat je genoeg gedraaid hebt?
 
Deze constructie ken ik niet. Zijn de tandwielen op elke positie op de assen vast te zetten, of wordt er met b.v. een spie de positie bepaald?
Edit: in de uitleg zie ik dat de tandwielen nog steeds met boutjes op de nokkenas wordt vastgezet. Zie onderstaande:

Bij twee van mijn motoren worden de nokkenastandwielen met twee (hoge sterkte) M6 boutjes op de nokkenas geschroefd. Bij controle met een gradenschijf, blijkt de timing bij beide motoren af te wijken van fabrieksopgave. Dit kan door rek op de ketting zijn, ruime fabriekstoleranties, of zoals bij één van de twee motoren door een paar keer vlakken van de cilinderkop. Hierdoor klopt de afstand van de ketting naar het NAK-tandwiel niet meer.

Omdat de tandwielen met boutjes vast zitten, heb ik gekozen voor het uitvijlen/frezen van de gaten in het tandwiel. Zo is met behulp van de gradenschijf de timing weer goed te zetten, ongeacht merktekens. De boutjes heb ik daarna op het voorgeschreven moment gezet, met wat hoge sterkte schroefdraadborging. De eerste keer vond ik wat spannend omdat ik bang was dat het tandwiel zou verlopen. In praktijk blijft het tandwiel gewoon op zitten waar het zit.

Zou zoiets mogelijk zijn met de constructie van de Aprilia?

Nog contact gehad met @MAX-JVA over het schadebeeld? Ik ben benieuwd wat hij in de plaatjes ziet.
 
Ik zie duidelijk desaxatie slijtage. Vooral de aftekening halverwege de cilinderwand.
Zal het fotowerk plaatsen
Ook en vooral de ruimte in de bovenste zuigerveergroef, veroorzaakt door een sterk kantelende zuiger.
Daarna de gebroken zuigerveer en de groef in de wand.
Desaxatie en de gevolgen.
Een studie apart.
 
Because of the transmission ratio 29/34 between the
crankshaft and the intermediate gear, and a ratio
17/29 to the camshaft, it is possible to see the
reference points only every 34 turns !

Zeker dat je genoeg gedraaid hebt?
Ik heb de voorkant van de motor niet uit elkaar gehaald, alleen de nokkenas achter die x aantal keer gedraaid heeft.

Dat is dus de vraag, maakt dat uit?
 
Deze constructie ken ik niet. Zijn de tandwielen op elke positie op de assen vast te zetten, of wordt er met b.v. een spie de positie bepaald?
Edit: in de uitleg zie ik dat de tandwielen nog steeds met boutjes op de nokkenas wordt vastgezet. Zie onderstaande:

Bij twee van mijn motoren worden de nokkenastandwielen met twee (hoge sterkte) M6 boutjes op de nokkenas geschroefd. Bij controle met een gradenschijf, blijkt de timing bij beide motoren af te wijken van fabrieksopgave. Dit kan door rek op de ketting zijn, ruime fabriekstoleranties, of zoals bij één van de twee motoren door een paar keer vlakken van de cilinderkop. Hierdoor klopt de afstand van de ketting naar het NAK-tandwiel niet meer.

Omdat de tandwielen met boutjes vast zitten, heb ik gekozen voor het uitvijlen/frezen van de gaten in het tandwiel. Zo is met behulp van de gradenschijf de timing weer goed te zetten, ongeacht merktekens. De boutjes heb ik daarna op het voorgeschreven moment gezet, met wat hoge sterkte schroefdraadborging. De eerste keer vond ik wat spannend omdat ik bang was dat het tandwiel zou verlopen. In praktijk blijft het tandwiel gewoon op zitten waar het zit.

Zou zoiets mogelijk zijn met de constructie van de Aprilia?

Nog contact gehad met @MAX-JVA over het schadebeeld? Ik ben benieuwd wat hij in de plaatjes ziet.

Het is mogelijk om nieuwe gaten te maken, het is de vraag of het nodig is, er zitten balansassen in de motor waar ik niet aan gezeten heb, de vraag is: Nu de ketting gedraaid heeft zonder nokkenassen, staan die nog goed als ik de cilinder op TDP zet en de nokkenassen + tandwielen er op zet.

Heb contact gehad met MAX, wat mij betreft is de oorzaak nog onbekend maar dat maakt niet uit.
 
Het is mogelijk om nieuwe gaten te maken, het is de vraag of het nodig is, er zitten balansassen in de motor waar ik niet aan gezeten heb, de vraag is: Nu de ketting gedraaid heeft zonder nokkenassen, staan die nog goed als ik de cilinder op TDP zet en de nokkenassen + tandwielen er op zet.

Heb contact gehad met MAX, wat mij betreft is de oorzaak nog onbekend maar dat maakt niet uit.
Je kan toch gewoon de handleiding volgen die je gepost hebt? Alle tandwielen eruit cil 2 op tdp enzovoort?
Je kan niet zomaar de tandwielen terug monteren.
Door die speciale vertanding van 29/34 en 17/29.
 
Nu de ketting gedraaid heeft zonder nokkenassen, staan die nog goed als ik de cilinder op TDP zet en de nokkenassen + tandwielen er op zet.

De ketting is alleen een overbrenging en staat los van de merktekens. Volg de handleiding of je eigen logica en dan moet het goed komen.

Heb contact gehad met MAX, wat mij betreft is de oorzaak nog onbekend maar dat maakt niet uit.

Hij legt het in zijn bericht toch aardig duidelijk uit. De vraag is alleen of je er wat aan wil doen? Alles in elkaar zetten en hopen dat het weer 40.000km 'goed' gaat is ook een keuze.
 
Nu de ketting gedraaid heeft zonder nokkenassen, staan die nog goed als ik de cilinder op TDP zet en de nokkenassen + tandwielen er op zet.
uit je pdf maak ik op dat je normaal eerst de 2de (achterste) juist zet en daarna de eerste cyl.
Als in geen enkele cylinder de nokkenassen liggen maakt het niet uit "welk TDC" je neemt omdat alle TDC's toch hetzelfde zijn, er treed alleen verschil op als er nokkenassen mee draaien : dan het je een TDC met gesloten kleppen en een TDC bij klepoverlap.
Als je dus begint met de 2de maakt dat niet uit, maar maakt het voor de 2de cylinder (in dit geval de eerste, voorste - heel verwarrend :+ ) zeer veel uit : neem je de verkeerde staat die 360° verkeerd tov de eerste (in dit geval nr2). daarom moet je specifiek 420° verdraaien.

vermits jij het nu omgekeerd doet, moet je eerst de voorste cyl op tijd zetten (het juiste TDC dus) en dan 300° verdraaien (720-420) en dan de achterste doen.
 
Hij legt het in zijn bericht toch aardig duidelijk uit. De vraag is alleen of je er wat aan wil doen? Alles in elkaar zetten en hopen dat het weer 40.000km 'goed' gaat is ook een keuze.
Dat desaxatie niet erg populair is "in de kringen" is een "logisch" probleem.
Meer een geloofskwestie, dan geloven wat je ziet.
Maar misschien is de enorme slijtage van de topveer in de zuigergroef op een andere logische manier te verklaren?
We wachten af, wie wie weet is het allemaal erg simpel.
 
Dat desaxatie niet erg populair is "in de kringen" is een "logisch" probleem.
Meer een geloofskwestie, dan geloven wat je ziet.
Maar misschien is de enorme slijtage van de topveer in de zuigergroef op een andere logische manier te verklaren?
We wachten af, wie wie weet is het allemaal erg simpel.
Kan je ff een andere topic lastig gaan vallen, we hebben het hier ergens anders over.
 
uit je pdf maak ik op dat je normaal eerst de 2de (achterste) juist zet en daarna de eerste cyl.
Als in geen enkele cylinder de nokkenassen liggen maakt het niet uit "welk TDC" je neemt omdat alle TDC's toch hetzelfde zijn, er treed alleen verschil op als er nokkenassen mee draaien : dan het je een TDC met gesloten kleppen en een TDC bij klepoverlap.
Als je dus begint met de 2de maakt dat niet uit, maar maakt het voor de 2de cylinder (in dit geval de eerste, voorste - heel verwarrend :+ ) zeer veel uit : neem je de verkeerde staat die 360° verkeerd tov de eerste (in dit geval nr2). daarom moet je specifiek 420° verdraaien.

vermits jij het nu omgekeerd doet, moet je eerst de voorste cyl op tijd zetten (het juiste TDC dus) en dan 300° verdraaien (720-420) en dan de achterste doen.
Hier kan ik wat mee,

Het is zeker dat de voorste goed staat, dus die kan ik op TDC zetten, dan 300 terug en dan hoort de achterste op TDP te staan?

Maar dan nu de vraag; maakt het uit of ik dit doe omdat ik alleen de achterste nokkenassen los heb gehad?
 
Kan je ff een andere topic lastig gaan vallen, we hebben het hier ergens anders over.

Last van lange tenen?
Je had de vraag om uitleg weg gezet waardoor de schade aan de zuiger ontstaan kon zijn.
Krijg je een gedegen antwoord en dan reageer je zo? -O-

Heb je de nieuwe 2ehands zuiger wel in de juiste richting gemonteerd?
Anders heb je dit met een paar duizend kilometer weer
 
Last van lange tenen?
Je had de vraag om uitleg weg gezet waardoor de schade aan de zuiger ontstaan kon zijn.
Krijg je een gedegen antwoord en dan reageer je zo? -O-

Heb je de nieuwe 2ehands zuiger wel in de juiste richting gemonteerd?
Anders heb je dit met een paar duizend kilometer weer
Het gaat hier specifiek om de timing, dan hoef ik het niet over desaxeren te hebben.
 
Hier kan ik wat mee,

Het is zeker dat de voorste goed staat, dus die kan ik op TDC zetten, dan 300 terug en dan hoort de achterste op TDP te staan?

Maar dan nu de vraag; maakt het uit of ik dit doe omdat ik alleen de achterste nokkenassen los heb gehad?
NEEN , 300° doordraaien (draairichting van het blok) !
en ja, het maakt evenveel uit of je eerst de achterste en dan de voorste, of eerst de voorste en dan de achterste doet. je moet alles net hetzelfde doen (per cylinder) , alleen het aantal te verdraaien graden verschilt.
 
De cilinders staan wel onder een hoek, maar hoe is de hoek tussen de ontsteekmomenten. is dat 360o of een andere hoek.

Verder maakt de stand van het tussen tandwiel van krukas naar nokkenas weinig uit, krukas 29 tanden, tussentandwiel 34 tanden en nokkenas 58 tanden, dus de verhouding 1 : 2. Dat het tussentandwiel merktekens zal hebben helpt met het op tijd zetten. Dat het tussentandwiel geen gemene deler met de 2 andere tandwielen heeft is gedaan om te voorkomen dat een "fout" in één van de tandwielen te snel weer terug komt op de andere tandwielen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan