Timken machine, ervaring en tips gezocht

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.708
978
Almere
Wie heeft er ervaring met de werking en bediening van een Timken machine of heeft er zelfs 1 staan?

Ik wordt nu al jaren overtuigd door experts die ik ook zeker wel vertrouw in hun kennis en kunde om een bepaalde toevoeging te gebruiken maar gewoon omdat het kan wil ik dat met eigen ogen en materialen ook wel eens testen.

Ik wil (nog) even niet de discussie starten over de toevoeging zelf en het hier objectief houden.

Ik verkoop overigens niets en zal er ook zeker niets aan verdienen. Wel denk ik dat de testresultaten voor anderen ook interessant kan zijn.

Ik ben dus geen expert en zoek daarom naar antwoorden als waar de werking van de machine op gebaseerd is:

Puur wrijving van metaal op metaal? En moet dat gehard zijn met een bepaalde hardheid? Kan je ergens speciale uniform geharde delen kopen zodat je zeker weet dat alles nagenoeg gelijk is aan elkaar? En zo zullen er gaandeweg nog wel meer vragen gaan ontstaan
 
Er zijn verschillende van dat soort tests, degene waaran het meest word gerefereerd is een stalen pen die onder druk op een stalen rol sleept die ronddraait het hele spulletje staat onder de olie die je wilt testen, het slijtpatroon en loop weerstand is een maat voor 1 van de vele eigenschappen van olie.

als je zelf wilt meten kun je zelf wat in elkaar knutselen, als je wilt dat jouw meetresultaten vergelijkbaar zijn met de waardes die Timken opgeeft voor hun olie/vet/lagers zul je de machine van timken moeten kopen met de daarbij behorende protocol manuals en test materialen (pen en rol).
Er zijn vele van dit soort testen en alleen naar 1 test kijken zegt erg weinig.
 
Maar dan kan je zelf niets testen haha.

Kan natuurlijk iets heel simpels maken. Het is echt maar voor 1 bepaalde vloeistof. Dat kan ik testen met meerdere oliën met en zonder toevoeging.

Om nog een beetje een standaard aan te houden als richtlijn, kan iemand mij wat meer info verstrekken over bijv. toerental, druk, te gebruiken materiaal?

Dit is info die ik in ieder geval nog niet gevonden heb.
 
Dat is niet zo zeer waar ik op wil testen, puur of enkele claims valide zijn zoals verminderde wrijving en hechting aan metaal (koudstart).
Eventueel kan het nog verhit worden.
 
De Timken machine wordt vooral gebruikt om te bewijzen hoe effectief EP en AW additieven functioneren in het grenssmeringsgebied. Ik heb ooit een meneer ontmoet met fantastische additieven en een testmachine. Hij is actief in industrie en op klassieker beurzen. Hij bewijst zijn additieven in een zwaar grenssmeringsgebied, door de opgenomen stroom van een elektromotor aan te tonen, onder toenemende belasting met gewichten. Ik heb zijn additief laten analyseren. Het bevat gechloreerde paraffine, een stof die in de Europese unie slechts nog beperkt wordt gebruikt, vanwege verdenking op gevaar voor de gezondheid. Het is overigens ook een EP additief wat dus functioneert.

De vraag is alleen of je onderdelen wel zo frequent in het grenssmeringsgebied werken. Dat is in ieder geval niet de uitgangspositie van de constructeur en de persoon die het bijbehorende advies voor de smeermiddel kwaliteit opstelt.

Als je er in gelooft, gewoon gebruiken. Deze testen worden onder lab omstandigheden volgens internationale normen doorgevoerd met gekwalificeerde materialen, ook nog vergeleken met verschillende labs onderling.
Niet iets wat een gemiddelde particulier in een schuurtje kan reproduceren.
 
Dat hele testen is dus altijd maar vaag en vaak aanbevolen door wc-eend door wc-eend.

Wat moet je geloven en wat niet.
Ik heb je overigens even een PM gestuurd :)

Gechloreerde parafine is geen fijn spul als ik de datasheet zo doorneem. Ze hebben het dan wel over concentraties tussen de 50 en 100 procent geloof ik.

Reden genoeg om dat spul dus niet meer te gebruiken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan