Timo's RD250 zelfbouw/aankloot project

Zo, weer een hoop gesolidworkt dus ik laat maar een rendertje zien waar ik nu ben. Ik ben nog steeds een beetje de geometrie aan het bepalen, ik zit nu op een naloop van 71.8mm, een wielbasis van 1340mm met een balhoofdhoek van 20.3dg. Moet in de buurt komen :) Nu maar eens een beetje research doen over de achterbrug en vervolgens deze tekenen.
Foto-38EOICKB.jpg
 
Zo, weer een hoop gesolidworkt dus ik laat maar een rendertje zien waar ik nu ben. Ik ben nog steeds een beetje de geometrie aan het bepalen, ik zit nu op een naloop van 71.8mm, een wielbasis van 1340mm met een balhoofdhoek van 20.3dg. Moet in de buurt komen :) Nu maar eens een beetje research doen over de achterbrug en vervolgens deze tekenen.
[afbeelding]

Als je van plan bent ermee te gaan rijden zou ik je geometrie wat minder scherp gaan zetten, zelfs de tz en rsv 250 gp racers stonden niet zo extreem nl.. ter vergelijking, de gp racers hebben een verhouding van 5,90% (wielbasis - naloop) jij zit op 5,09% - gemiddelde fiets zit tussen de 6 - 7%. (verrekend met balhoofdshoek) Balhoofdshoek hoeft ook niet zo extreem.. is qua stuur invloed sowieso ondergeschikt aan wielbasis/naloop ratio. Huidige fietsen zitten allemaal rond de 23-24 graden, redenen daarvoor o.a. minder druk op de keerringen van je vork en stabieler bij remmen en inveren voor (dan gaat ie nog eens 4-5 graden verder op z'n neus staan) Uit betrouwbare bronnen heb ik te horen gekregen dat je als normale sterveling (ipv. gp-god) beter niet (te ver) onder de 90mm naloop kan gaan..

'k heb jouw data (rood) even in m'n excel sheetje gegooid ter vergelijking.. Vergelijk de data in de groene balk..
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb die getallen uit het boek van Tony Foale. Over verhoudingen naloop/wielbasis heb ik nooit zo nagedacht. Ik moet toegeven, de geometrie is erg scherp, maar het word ook geen zware of snelle fiets. Nu ik erover nadenk hangt dat duiken erg af van je zwaartepunt (hoog en erg naar voren gericht zwaartepunt -> veel duiken). omdat mijn zwaartepunt toch wel redelijk hoog komt te zitten, omdat ik een redelijk hoge zitpositie ga aannemen omdat ik redelijk lang ben, zet ik de balhoofdhoek inderdaad toch maar wat minder scherp.

Bedankt voor het meedenken! Stel ik erg op prijs.

Dan nu nog maar wat rendermateriaal. Ik kwam erachter dat ik nog helemaal niet gekeken had naar het uitlijnen van de overbrenging dus dat heb ik nu maar gedaan. Foutje kan gebeuren haha

Foto-VTH7CMLC.jpg


Foto-38MF8GKR.jpg
 
Even aangepast in solidworks en met een balhoofdhoek van 23,7 dg zit ik op een wielbasis van 1377mm en een naloop van 78mm. Dit is dus 5.66%. Ik denk dat ik me niet helemaal hoef te houden aan die GP cijfers, aangezien die veel sneller en zwaarder zijn dan die van mij ooit zal worden. Of zou ik hier verkeerd zitten?
 
Even aangepast in solidworks en met een balhoofdhoek van 23,7 dg zit ik op een wielbasis van 1377mm en een naloop van 78mm. Dit is dus 5.66%. Ik denk dat ik me niet helemaal hoef te houden aan die GP cijfers, aangezien die veel sneller en zwaarder zijn dan die van mij ooit zal worden. Of zou ik hier verkeerd zitten?

:Y - is gp250 he, die wegen nog geen 100 kilo.. knappe jongen als je daar onder komt.. ;)

Je wielbasis en je naloop nemen de meeste verantwoordelijkheid voor je stabiliteit & stuurgedrag.. je naloop is nl. de arm waarmee je voorwiel zichzelf stabiliseert, maak je die te kort dan heeft de fiets moeite om zichzelf te stabiliseren en word ie veel nerveuzer.. (je contactpunt met de weg is achter je balhoofdlijn, denk aan 'n winkelwagentje)

wat je dus wil doen is qua percentage aan de andere kant van de gp-fietsen zitten, ga er maar vanuit dat ie met ~6.20% ook nog goed stuurt.. ;) naloop zou ik ook nog wat hoger zetten, bijv. dmv. je offset tussen balhoofd en kroonplaten te verkleinen.. (maak je zelf, of gebruik je standaard platen?)

beste methode is imho eerst je geometrie in 2d uittekenen (zie plaatje), dan kan je op basis van die sketch ook snel je frame opbouwen.. dan kan je nl. met een wielbasis beginnen en die vastleggen, balhoofds(hoek) tekenen en dan heb je de plaatsing van je balhoofd, nu ben je andersom bezig en heeft verstellen van je hoek direct invloed op je wielbasis (terwijl dat een van de eerste dingen is die je vast wil leggen).

full


btw, de verhouding tussen wielbasis en naloop is een genormaliseerde ratio adhv. de balhoofdshoek.. (naloop x cos(balhoofdshoek) / (naloop + wielbasis)x cos(balhoofdshoek) nu zit je op 5,36% tov. 5,76% voor een tz250.. - wielbasis 1360, bh 23 & naloop 90 mm geeft je bijv. al een waarde van 6.21 - die naloop van minstens 90 mm zou ik iig ter harte nemen..

btw. vittore cossalter's motorcycle dynamics is ook een waardevolle voor de boekenkast, foale is veel empirische kennis door experimenten, cossalter is meer vanuit wetenschappelijk oogpunt..
 
Laatst bewerkt:
Dan ga ik maar weer aanpassen denk ik. Ik dacht dat je namelijk over MotoGP zat te praten, de hoogste klasse. In ieder geval, ik heb een rake van 25.5, een offset van 44.6mm (RS125 voorvork) en een wielradius van 292.5mm. Dat zou dus neerkomen op een trail van 90mm en een wielbasis van bijna 1400mm. Dit zou hem ongeveer dan moeten zijn denk ik?

Trouwens dat boek motorcycle dynamics had ik al eens eerder gezien op internet inderdaad. Leek me ook een erg interessant boek, maar ik ben nu nog meer op een praktisch punt aan het bouwen. Het lijkt me namelijk beter om eerst te weten te komen waar overal rekening mee gehouden moet worden, vervolgens kan ik gaan perfectioneren. Als ik over een tijd hem af zou hebben zal ik zeker weten weer met een nieuw project beginnen, en dan kan ik er ook weer wat dieper op in gaan :) Dan heb ik ook een goed oefen object.

Maar de naloop is ongeveer het belangrijkste geometrisch aspect waar rekening mee gehouden moet worden. Nu ik in tabel met waarden van andere motoren kijk zie ik dat ik inderdaad ver onder het minimale zat.
 
Dan ga ik maar weer aanpassen denk ik. Ik dacht dat je namelijk over MotoGP zat te praten, de hoogste klasse. In ieder geval, ik heb een rake van 25.5, een offset van 44.6mm (RS125 voorvork) en een wielradius van 292.5mm. Dat zou dus neerkomen op een trail van 90mm en een wielbasis van bijna 1400mm. Dit zou hem ongeveer dan moeten zijn denk ik?

Trouwens dat boek motorcycle dynamics had ik al eens eerder gezien op internet inderdaad. Leek me ook een erg interessant boek, maar ik ben nu nog meer op een praktisch punt aan het bouwen. Het lijkt me namelijk beter om eerst te weten te komen waar overal rekening mee gehouden moet worden, vervolgens kan ik gaan perfectioneren. Als ik over een tijd hem af zou hebben zal ik zeker weten weer met een nieuw project beginnen, en dan kan ik er ook weer wat dieper op in gaan :) Dan heb ik ook een goed oefen object.

Maar de naloop is ongeveer het belangrijkste geometrisch aspect waar rekening mee gehouden moet worden. Nu ik in tabel met waarden van andere motoren kijk zie ik dat ik inderdaad ver onder het minimale zat.

zoals je hem nu omschrijft zit je op 6.04 - maar je schuift nog steeds vanuit je balhoofd ipv. je wielbasis.. als je je wielbasis nu eens op 1360 vastzet en de rest van de waarden gelijk.. :) dan zit je op 6,21% - qua wielbasis & rake zit je dan op aprilia rs250 waarden, naloop nog wat scherper.. maar kan je wel je huidige kroonplaten blijven gebruiken..
 
Je hebt gelijk, ik was eigenlijk te lui om de ketting enz opnieuw te tekenen dus liet de wielbasis maar lekker zo :z

Ik pas het even aan en dan moet het geometrisch in orde zijn. Maar wat je zegt dat ik dan op de waarden van een RS250 zit, is dat dan de RS250 waarmee ze over circuits rijden of over de weg?

Om trouwens op je aller eerste vraag terug te komen, ik heb eigenlijk geen idee of hij ooit wel echt aan het rijden komt. Om een motor te laten keuren moet je toch aan heel strenge eisen voldoen of niet? En op het circuit zit ook een strenge keuring aan dacht ik. Ik maak hem voor nu omdat ik het leuk vind om het te ontwerpen/maken maar vooral omdat ik er graag mee bezig ben en er over wil leren *D
 
Laatst bewerkt:
Voor circuitgebruik moet t geen probleem zijn, als t maar netjes uitgevoerd is.
Ik denk trouwens dat de Appie RS250 hetzelfde is qua geometrie in weg- als circuituitvoering?
 
Je hebt gelijk, ik was eigenlijk te lui om de ketting enz opnieuw te tekenen dus liet de wielbasis maar lekker zo :z

Ik pas het even aan en dan moet het geometrisch in orde zijn. Maar wat je zegt dat ik dan op de waarden van een RS250 zit, is dat dan de RS250 waarmee ze over circuits rijden of over de weg?

Om trouwens op je aller eerste vraag terug te komen, ik heb eigenlijk geen idee of hij ooit wel echt aan het rijden komt. Om een motor te laten keuren moet je toch aan heel strenge eisen voldoen of niet? En op het circuit zit ook een strenge keuring aan dacht ik. Ik maak hem voor nu omdat ik het leuk vind om het te ontwerpen/maken maar vooral omdat ik er graag mee bezig ben en er over wil leren *D

rs250 voor op de weg.. keuring voor op de weg weet ik niet zoveel van, maar bij JerryT in het topic zal daar wel het e.a. aan info over te vinden zijn. (of een belletje naar de RDW) Voor op het circuit hoef je je frame niet te laten keuren, alleen de staat van je motor word nagelopen en voor raceklassen moet ie regelementair op orde zijn (borging, explosafe, etc.).

Voor circuitgebruik moet t geen probleem zijn, als t maar netjes uitgevoerd is.
Ik denk trouwens dat de Appie RS250 hetzelfde is qua geometrie in weg- als circuituitvoering?

Is niet hetzelfde.. de race aprilia's van verschillende jaargangen worden aangeduid met rsv, rsw en rsa types.. geometrie van de rsv250 is terug te vinden in 't lijstje hierboven..
 
Laatst bewerkt:
Achja, info over het keuren komt later wel. Ik probeer hem voor nu gewoon zo goed mogelijk te maken en daarna kijk ik wel wat ik er eventueel mee kan :)

In ieder geval bedankt voor je hulp, ben een stuk wijzer geworden :) morgen komt er waarschijnlijk een R6 achterveertje aan, eens kijken wat daarmee gedaan kan worden!
 
Keuren voor op de weg valt wel mee.

Een een opsomming van de grote lijnen hoe zoeen keuring in zijn werk gaat:

Je maakt eerst een tekening.(laten zien bij de rdw)
Dan ga je een frame bouwen, ook die moet je laten zien bij de rdw.(kaal frame zodat ze kunnen zien dat het daadwerkelijk eigenbouw is)
Vervolgens bouw je de fiets op volgens de regels (zijn op te vragen bij de rdw)
En die regels vallen echt mee.

Als laatste de hele fiets laten keuren.(gebeurt in lelystad op de test baan rdw)

Heb het zelf tot nu toe 4 keer gedaan en nooit echte problemen gehad.
 
Bonnetjes van bijvoorbeeld het staal wat ik ingekocht heb? Want van de voorvork, wielen, blok etc heb ik natuurlijk geen bonnetjes..

Maar zoals jij dat zegt boutje valt het inderdaad wel mee. Alleen de tekeningen moeten dat 2D aanzicht tekeningen zijn? Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens ga informeren bij de RDW.

Bedankt voor de info :)
 
Bonnetjes van bijvoorbeeld het staal wat ik ingekocht heb? Want van de voorvork, wielen, blok etc heb ik natuurlijk geen bonnetjes..

Maar zoals jij dat zegt boutje valt het inderdaad wel mee. Alleen de tekeningen moeten dat 2D aanzicht tekeningen zijn? Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens ga informeren bij de RDW.

Bedankt voor de info :)

Bonnetjes voor de onderdelen die je gekocht hebt. Wat de hele motor gekost heeft. Kunnen ze je lekker nog een poot uittrekken met de BPM :r |( ;( Is helaas niet anders
 
Bonnetjes voor de onderdelen die je gekocht hebt. Wat de hele motor gekost heeft. Kunnen ze je lekker nog een poot uittrekken met de BPM :r |( ;( Is helaas niet anders


Precies,het BPM verhaal maakt het(soms)duur,dat reken je af bij de Douane en daar zit nogal wat verschil m.b.t. welk kantoor.En de bonnetjes ja,daar zijn ze gek op.
Voor de rest is het best te doen.Net wat je zegt,gewoon RDW papieren in huis halen.
:+
 
ik ontdek deze nu pas |(

zelf ook met een zelfbouw bezig! succes met dit project en ik volg hem!

grtz

MJ
 
Maar onderdelen die ik van marktplaats, dus van een particulier afhaal, hoe willen ze daar dan de waarde van inschatten?

MJ, bedankt! Waar kan ik jou zelfbouw project vinden?
 
Maar onderdelen die ik van marktplaats, dus van een particulier afhaal, hoe willen ze daar dan de waarde van inschatten?

MJ, bedankt! Waar kan ik jou zelfbouw project vinden?


Gewoon ver naar boven afronden.Zitten ze altijd goed. _O-
 
Maar onderdelen die ik van marktplaats, dus van een particulier afhaal, hoe willen ze daar dan de waarde van inschatten?

MJ, bedankt! Waar kan ik jou zelfbouw project vinden?

Als die particulier voor jou een bonnetje schrijft is t ook wel goed lijkt mij?
 
Terug
Bovenaan Onderaan