sidecarracing
MF veteraan
De Jawa is volgens mij geen square four maar een V-4...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De Jawa is volgens mij geen square four maar een V-4...
Zo, weer een hoop gesolidworkt dus ik laat maar een rendertje zien waar ik nu ben. Ik ben nog steeds een beetje de geometrie aan het bepalen, ik zit nu op een naloop van 71.8mm, een wielbasis van 1340mm met een balhoofdhoek van 20.3dg. Moet in de buurt komen Nu maar eens een beetje research doen over de achterbrug en vervolgens deze tekenen.
[afbeelding]
Even aangepast in solidworks en met een balhoofdhoek van 23,7 dg zit ik op een wielbasis van 1377mm en een naloop van 78mm. Dit is dus 5.66%. Ik denk dat ik me niet helemaal hoef te houden aan die GP cijfers, aangezien die veel sneller en zwaarder zijn dan die van mij ooit zal worden. Of zou ik hier verkeerd zitten?
Dan ga ik maar weer aanpassen denk ik. Ik dacht dat je namelijk over MotoGP zat te praten, de hoogste klasse. In ieder geval, ik heb een rake van 25.5, een offset van 44.6mm (RS125 voorvork) en een wielradius van 292.5mm. Dat zou dus neerkomen op een trail van 90mm en een wielbasis van bijna 1400mm. Dit zou hem ongeveer dan moeten zijn denk ik?
Trouwens dat boek motorcycle dynamics had ik al eens eerder gezien op internet inderdaad. Leek me ook een erg interessant boek, maar ik ben nu nog meer op een praktisch punt aan het bouwen. Het lijkt me namelijk beter om eerst te weten te komen waar overal rekening mee gehouden moet worden, vervolgens kan ik gaan perfectioneren. Als ik over een tijd hem af zou hebben zal ik zeker weten weer met een nieuw project beginnen, en dan kan ik er ook weer wat dieper op in gaan Dan heb ik ook een goed oefen object.
Maar de naloop is ongeveer het belangrijkste geometrisch aspect waar rekening mee gehouden moet worden. Nu ik in tabel met waarden van andere motoren kijk zie ik dat ik inderdaad ver onder het minimale zat.
Je hebt gelijk, ik was eigenlijk te lui om de ketting enz opnieuw te tekenen dus liet de wielbasis maar lekker zo
Ik pas het even aan en dan moet het geometrisch in orde zijn. Maar wat je zegt dat ik dan op de waarden van een RS250 zit, is dat dan de RS250 waarmee ze over circuits rijden of over de weg?
Om trouwens op je aller eerste vraag terug te komen, ik heb eigenlijk geen idee of hij ooit wel echt aan het rijden komt. Om een motor te laten keuren moet je toch aan heel strenge eisen voldoen of niet? En op het circuit zit ook een strenge keuring aan dacht ik. Ik maak hem voor nu omdat ik het leuk vind om het te ontwerpen/maken maar vooral omdat ik er graag mee bezig ben en er over wil leren
Voor circuitgebruik moet t geen probleem zijn, als t maar netjes uitgevoerd is.
Ik denk trouwens dat de Appie RS250 hetzelfde is qua geometrie in weg- als circuituitvoering?
Bonnetjes van bijvoorbeeld het staal wat ik ingekocht heb? Want van de voorvork, wielen, blok etc heb ik natuurlijk geen bonnetjes..
Maar zoals jij dat zegt boutje valt het inderdaad wel mee. Alleen de tekeningen moeten dat 2D aanzicht tekeningen zijn? Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens ga informeren bij de RDW.
Bedankt voor de info
Bonnetjes voor de onderdelen die je gekocht hebt. Wat de hele motor gekost heeft. Kunnen ze je lekker nog een poot uittrekken met de BPM Is helaas niet anders
Maar onderdelen die ik van marktplaats, dus van een particulier afhaal, hoe willen ze daar dan de waarde van inschatten?
MJ, bedankt! Waar kan ik jou zelfbouw project vinden?
Maar onderdelen die ik van marktplaats, dus van een particulier afhaal, hoe willen ze daar dan de waarde van inschatten?
MJ, bedankt! Waar kan ik jou zelfbouw project vinden?
Maar onderdelen die ik van marktplaats, dus van een particulier afhaal, hoe willen ze daar dan de waarde van inschatten?
MJ, bedankt! Waar kan ik jou zelfbouw project vinden?