TiN coating. Goudkleurige Binnenpoten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandiet1200

MF'er
1 feb 2006
107
0
Vught
Halloa,

Ik heb een vraagje:

Ik ben net nieuw maar ik kan bijna niets vinden over Tin (Titaan-nitride) Coating op binnenpoten (voorvork). Deze goudkleurige coating wordt meestal op voorvork poten gedamd zodat er minder wrijving ontstaat tussen de binnenpoot en de buitenpoot voor optimaal contact op het wegdek. Ik zelf doe het omdat ik het mooier vind, maar goed. Ik heb zelf geen USD voorvork dus, ik heb mijn binnenpoten en redelijk makkelijk uitgehaald. Maar een vriend van mij heeft wel een USD en daar is het wat moeilijker. Maar nu zitten we met nog een probleem. Het onderste stuk waar de remklauw op bevestigd zit moet er ook af, vanwege de hitten in de cabine waar de binnenpoot komt te staan voor de TiN coating.

Nu is dus mijn vraag: Hoe kan ik deze het beste er vanaf halen, zodat ik alleen maar de hardverchroomde binnen poot overhoud.

Ik laat het nu zelf doen op mijn voorvork binnenpoten. Ik zal het eindresultaat laten zien als ik wat foto's heb. (koste per poot 90 euro!)

large


large


Alvast bedankt,
 
Laatst bewerkt:
Interessant.. Hoeveel kost zoiets nou?

90,- euro per poot. Valt, vind ik wel mee. *D Ik heb zelf een naked en daar is de binnen poot volledig zichtbaar. Er zijn bedrijven in nederland die doen het voor 150 per poot. En dan moet je hem nog eruit halen, als je dat niet doet kost het, (pin me er niet op vast) 100,- per poot extra. Dat is totaal als je niet weet hoe je je poot moet demonteren 500 euro! :( En dat vind ik over de top.
 
Kan je mij het adres van dat bedrijfje eens sturen? O-) (mailadres staat in mn profiel)
En als je het gedaan hebt foto's van het resultaat :Y

Ik laat het doen bij het bedrijf van mijn vriend. Hij doet dit pas 1.5 jaar uitsluitend voor gereedschappen.

Als je zorgt dat je binnenpoten bij mij terecht komen zorg ik voor je dat ze gecoat worden. Je moet ze alleen wel zelf uit elkaar halen zodat ze helemaal kaal zijn. De voorvork binnenpoten moet ook eerst gemerkt worden zodat je voor jezelf weet welke binnenpoot bij welke buitenpoot hoort vanwege het slijtage patroon.

Je kunt ze dan naar stuurt of komen brengen. Zorg wel dat je ze ondergetekende op stuurt zodat je bewijs hebt dat je ze hebt verstuur EN zijn aangekomen.

Kijk wat het op sturen kost, dan stuur ik ze voor die prijs weer retour naar je.
 
Stukken zijn er meestal met schroefdraad en verlijmt gemonteerd.
Je zult een klemblok moeten (laten) maken waarin je de vorkpoot klemt en dan warm stoken en draaien. Of als je een WP hebt kun je het daar laten doen. Of ga anders naar een vorkspecialist/dealer (TechnoFlex , WP).
 
Stukken zijn er meestal met schroefdraad en verlijmt gemonteerd.
Je zult een klemblok moeten (laten) maken waarin je de vorkpoot klemt en dan warm stoken en draaien. Of als je een WP hebt kun je het daar laten doen. Of ga anders naar een vorkspecialist/dealer (TechnoFlex , WP).

Kijk oké, bedankt voor de uitleg.

P.S. Mochte er meer mensen zijn die zijn voorvork binnenpoten willen coaten. Mail me ff op jb_motor@hotmail.com.
 
hoe zit dit met de passing dan :?

zelf onlangs vorkpoten laten hardchromen maar die worden dan eerst afgeslepen (ontdaan van chroom) opnieuw hardverchroomd en vervolgens weer afgeslepen naar de gewenste diamter, in mijn geval 41 mm.

als je nu ze laat coaten dan zijn ze toch dikker?
 
hoe zit dit met de passing dan :?

zelf onlangs vorkpoten laten hardchromen maar die worden dan eerst afgeslepen (ontdaan van chroom) opnieuw hardverchroomd en vervolgens weer afgeslepen naar de gewenste diamter, in mijn geval 41 mm.

als je nu ze laat coaten dan zijn ze toch dikker?

Waar heb je dat laten doen??
En wat kostte het??
 
hoe zit dit met de passing dan :?

zelf onlangs vorkpoten laten hardchromen maar die worden dan eerst afgeslepen (ontdaan van chroom) opnieuw hardverchroomd en vervolgens weer afgeslepen naar de gewenste diamter, in mijn geval 41 mm.

als je nu ze laat coaten dan zijn ze toch dikker?

Nee, voor deze coating hoeft de hardverchroomd laag niet er van af.
MAW deze coating gaat over de hardverchroomd laag heen. En als je je in Titaannitride coating verdiept zul je zien dat de laag die er over heen gaat enkele nanometers dik is. Daarbij vult het de porieen van de hardverchroomd laag voor een nog glader reseltaat.

Conclusie: Minder wrijvings weerstand.
 
Waar heb je dat laten doen??
En wat kostte het??

Volgende keer iets beter lezen, aub

Ik laat het doen bij het bedrijf van mijn vriend. Hij doet dit pas 1.5 jaar uitsluitend voor gereedschappen.

Als je zorgt dat je binnenpoten bij mij terecht komen zorg ik voor je dat ze gecoat worden. Je moet ze alleen wel zelf uit elkaar halen zodat ze helemaal kaal zijn. De voorvork binnenpoten moet ook eerst gemerkt worden zodat je voor jezelf weet welke binnenpoot bij welke buitenpoot hoort vanwege het slijtage patroon.

Je kunt ze dan naar stuurt of komen brengen. Zorg wel dat je ze ondergetekende op stuurt zodat je bewijs hebt dat je ze hebt verstuur EN zijn aangekomen.

Kijk wat het op sturen kost, dan stuur ik ze voor die prijs weer retour naar je.
 
Nee, voor deze coating hoeft de hardverchroomd laag niet er van af.
MAW deze coating gaat over de hardverchroomd laag heen. En als je je in Titaannitride coating verdiept zul je zien dat de laag die er over heen gaat enkele nanometers dik is. Daarbij vult het de porieen van de hardverchroomd laag voor een nog glader reseltaat.

Conclusie: Minder wrijvings weerstand.

Maar dan krijg je dus een eeeeerg dunne laag! hardchroom lagen zijn niet voor niets zo "dik" het slijt namenlijk langzaam een beetje nou ga ik er vanuit dat die TiN laag minder snel slijt dan hardchroom maar natuurlijk slijt die ook! ik vraag me dus af hoeveel KMers je kan maken aangezien die laag dus maar enkele nano meters (1nM is 0.000000001 meter) dik is!
 
Maar dan krijg je dus een eeeeerg dunne laag! hardchroom lagen zijn niet voor niets zo "dik" het slijt namenlijk langzaam een beetje nou ga ik er vanuit dat die TiN laag minder snel slijt dan hardchroom maar natuurlijk slijt die ook! ik vraag me dus af hoeveel KMers je kan maken aangezien die laag dus maar enkele nano meters (1nM is 0.000000001 meter) dik is!

sorry foutje het zijn Micrometers tussen de (0.00025MM en 0.020MM)

zie site:
http://www.brycoat.com/thickns.html

Daarbij is de laag super hard en zit goed gehecht aan de ondergrond. Uiteindelijk doet olhins zijn voorvorken ook eerst hardchroom en daarna wordt hij gecoat.
 
1 tot 5uM is natuurlijk nogsteeds erg weinig (nogsteeds een 1000e deel van een mm) Ik vind het opzich wel heel erg mooi, en als ik ergens in de toekomst mn radiale kayaba's laat ombouwen door WP ofzo, wil ik misschien ook de poten laten coaten. 90 euro per poot is dan nog enigsins te overzien :) maar heb dan nogsteeds ene beetje twijfel over de slijtage.
 
1 tot 5uM is natuurlijk nogsteeds erg weinig (nogsteeds een 1000e deel van een mm) Ik vind het opzich wel heel erg mooi, en als ik ergens in de toekomst mn radiale kayaba's laat ombouwen door WP ofzo, wil ik misschien ook de poten laten coaten. 90 euro per poot is dan nog enigsins te overzien maar heb dan nogsteeds ene beetje twijfel over de slijtage.

Ik denk dat het niet of nauwelijks slijt. Mijn vriend heeft een Aprilia RSV Mille R, hij heeft er inmiddels 52.000 km mee gereden. En op die ohlins zit ook deze laag (titaannitride). Die zien er nog onberispelijk uit. Sterker nog hij is op het stuk waar hij het meeste veert ( 1.5 tot 0.5 cm ) helemaal gepolijst dus hij spiegeld daar meer als over de rest van de binnen poot.

Ik denk zelf dat het wel mee valt, ook heb ik nog nooit een poot gezien waar deze laag opgesleten is! Zo ja laat ff foto's zien. Ben erg benieuwd.

Morgen komen de foto's van mijn binnen poten! *D
 
TiN is echt heel erg hard. Het wordt veel op snijgereedschappen gebruikt. Ook na een poosje knallen in staal met een frees of boor blijft de laag in takt. Zal dus wel meevallen met slijten op de voorpoot.
 
Ok! heb net afgelopen week een schuiver gemaakt en aangezien er
nogal wat spuitwerk zal gaan plaatsvinden en er toch nog Hyperpro's
in moeten laat ik denk ik die poten ook maar doen.. is wel :9~

je gaat nog van me horen!
 
hier voor de doehetzelvers nog enkele belangrijke tips voor het demonteren van de onderkant van een usd vork:
maak alles goed schoon.
demonteer het binnenwerk
spoel de binnenpoot met onderstuk ff goed schoon met een ontvetter o.i.d.
maak het onderstuk een beetje warm met een verfafbrandfohn.
maak het borg boutje los meestal is dit een tokx boutje (ga dat nou niet toch zitten proberen met een inbusje ,want je verziekt zo de hele boel).
als je het boutje eruit hebt, spoel je het gat goed schoon en blaas
het droog met een luchtspuit.
let op nu komt het belangrijkste:
het borgboutje klemt op de draad ,deze is nu dus plat gedrukt...
en dus beschadigd, als je de binnepoot nu los gaat draaien zal de schroefdraad
in het onderstuk ernstig beschadigen !!!!
probeer nu met een scherp puntig kraspennetje o.d. de draadgangen die je door het gatje ziet een beetje op te knappen zodat het weer een beetje op schoefdraad lijkt, tussen door steeds schoonblazen natuurlijk.
stook nu de onderkant warm ....klem de onderkant voorzichtig in de bankschroef
en steek door het gat bovenaan de binnenpoten een goed passende schroevendraaier
o.i.d.van ongeveer rond 6 a 8 mm.
als er beweging in komt draai je hem een paar mm zodat je nu ook de zijkanten kunt zien van de beschadigde draad in het gatje, knap dit weer een beetje op en
hou het constant goed schoon, draai nu ook een paar mm de andere kant op als dat gaat en maak die ook weer netjes.
maak nu alles weer goed schoon en spuit een beetje wd 40 in het schroefgat.
verwarm de onderkant nu wat verder en draai de onderpoot er voorzichtig uit.

als je de boel weer gaat monteren, goed schoonmaken die schroefdraad,de boel weer iets verwarmen beetje hydrolic bestendige locktite op de draad en de boel weer goed vast draaien (vergeet de stalen onderlegring en de event. O-ring niet)
laat de boel een nachtje uitharden voor dat je er vorkolie in doet.

veel suc6
groeten Carlow
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan