Tintelende handen, iemand tips?

juudje

MF'er
23 jul 2006
141
0
Noord holland noord
Als ik al min. een half uur op de motor zit en ik stap dan af dan heb ik zo'n raar gevoel in mijn handen het is hetzelfde gevoel wat je hebt als je je elektrische botje in je elleboog stoot maar dan over je hele handen en het duurt ongeveer 5- tot 10 min. voordat het verdwijnt. Waar kan dit aan liggen? te hoge toeren of iets anders :? vreselijk irritant..
Ik hoop dat iemand mij kan uit leggen waar dit aan kan liggen. iig alvast bedankt!!
 
'Beetje lastig probleempje, iemand tips?' > 'Tintelende handen, iemand tips?'
 
Komt door trillingen die worden geproduceerd door de motor. Je kan door de handvatten meer of minder hard beet te houden proberen het probleem te verminderen/voorkomen. Had vroeger een BMW K1100 en dan kon ik na een dag rijden mijn tandenborstel niet eens meer beethouden (geen kracht meer voor die specifieke beweging).

Andere handvatten of zgn. foamgrips er omheen kan miscchien ook helpen. Soms wil het iets verstellen van rem en koppelingsgreep al helpen omdat je dan ook anders het stuur beethoudt.
Beet je experimenteren dus.

Als echt niets helpt, moet je toch echt een andere motor kopen :P

succes
 
Motor 'klemmen' tussen je benen, ontlast je armen namelijk. Misschien een oplossing? Andere stuurgewichtjes?
 
Je hebt niet verteld wat voor motor je hebt, sommige motoren kunnen aardig trillen. Zwaardere gewichten kunnen helpen, het volproppen van het stuur met loden kogeltjes, synchroniseren van de carbs.
Andere oorzaken: te krappe handschoenen, verkeerde "hoek" van het stuur/clip-ons, te krampachtig vasthouden van het stuur.
 
Ik heb dit op de lesmotor. Als ik dan even de handjes van de grips doe, en laat zakken, dan gaat het weg. (soort van slapende hand) . Of is dit niet wat je bedoelt?
 
zo te lezen is je bloedtoevoer afgeknepen :+

minder hard knijpen ( wat losser je stuur vasthouden )

bij aanremmen idd ff met je benen tegen de tank drukken zodat je je handen wat minder belast !

s6 iig ;)
 
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een bandit uit '96.
btw: wat zijn clip ons?

Bandit is zeker geen trilbak. Het kan dus zijn dat ie niet goed afgesteld staat. Laat een ander er eens ff op rijden om vast te stellen of ie erg trilt.

Nog iets: als je niet al te groot bent kan het ook zijn dat je vrij ver naar het stuur moet reiken en daardoor te veel op je polsen hangt.
In dat geval kan een ander model stuur (dat wat meer naar je toe komt) of andere risers (de "klemmen" waar je stuur in vast zit) misschien een oplossing vormen?
 
Bandit is zeker geen trilbak. Het kan dus zijn dat ie niet goed afgesteld staat. Laat een ander er eens ff op rijden om vast te stellen of ie erg trilt.

Nog iets: als je niet al te groot bent kan het ook zijn dat je vrij ver naar het stuur moet reiken en daardoor te veel op je polsen hangt.
In dat geval kan een ander model stuur (dat wat meer naar je toe komt) of andere risers (de "klemmen" waar je stuur in vast zit) misschien een oplossing vormen?

Bandit geen trilfiets? Nou ze willen wel last hebben van hoogfrequente trillingen waardoor je inderdaad een doof gevoel krijgt in je klauwen. Niet veel aan te doen, zelf de jongere Bandietjes hebben er wat last van. Wat niet wegneemt dat het lekkere fietsen zijn.
 
carbs(?) laten synchroniseren , banden spanning nakijken ( niet te hard ) , niet te krampachtig vasthouden . denk dat t dan wel eens weg zou moeten zijn, uitkijken dat je niet allemaal lapmiddelen gaat gebruiken voor een probleem wat verder weg in de motor zit of zo..
 
Laatst bewerkt:
Ik had hier ook van op m'n lesmotor (CB500 '98) Ik probeer nu het stuur iets minder
gespannen vast te houden, meer ontspannen dus, werkt wel, heb er al een tijdje geen last meer van! :W
 
Ik heb hier ook wel eens last van. Op een bandit leun je een beetje voorover waardoor er veel gewicht op je handen komt. Hierdoor kan het gaan tintelen. Kijk ook eens onder welke hoek je hand zit t.o.v je arm. Het beste is als je hand in 1 lijn is met arm (dus geen knik in je pols)
En de tip niet knijpen in je stuur is natuurlijk ook heel goed.
Nou succes ermee Cindy
 
Hoe lang rijd je? Ik denk dat het eerder aan je eigen zithouding ligt dan aan andere factoren. Probeer te ontspannen tijdens het rijden, stuur losjes vasthouden. Je moet je ellebogen onder het rijden heen en weer kunnen bewegen zonder dat dit de motor beïnvloedt.
 
Bij mijn R6 had ik er in het begin ook last van. Dit schijnt er bij te horen bij 4 cilinders wegens de hoog-frequente trillingen. Synchronisatie van de carbs was niets mis mee... wel kreeg ik in het begin ook last van mijn polsen e.d. Naar mate je langer rijdt, ga je meer op je kont zitten en klem je de tank wat meer/steun je meer op je voetsteunen. Verder moet je ook niet met gestrekte armen op je stuur leunen maar een lichte knik er in. Verder is het ook erg belangrijk dat je rem/koppelingshendel in het verlengde lopen van je arm dus niet dat je je pols op hoeft te trekken om ze te bedienen.

dus niet \_ ( overdreven) maar \ Dit laatste is erg makkelijk te realiseren, even een boutje van die clip-ons losdraaien, hendels in de juiste hoek zetten en klaar is clara :).

Ik heb er nu iig nooit meer last van.
 
Bij mijn R6 had ik er in het begin ook last van. Dit schijnt er bij te horen bij 4 cilinders wegens de hoog-frequente trillingen. Synchronisatie van de carbs was niets mis mee... wel kreeg ik in het begin ook last van mijn polsen e.d. Naar mate je langer rijdt, ga je meer op je kont zitten en klem je de tank wat meer/steun je meer op je voetsteunen. Verder moet je ook niet met gestrekte armen op je stuur leunen maar een lichte knik er in. Verder is het ook erg belangrijk dat je rem/koppelingshendel in het verlengde lopen van je arm dus niet dat je je pols op hoeft te trekken om ze te bedienen.

dus niet \_ ( overdreven) maar \ Dit laatste is erg makkelijk te realiseren, even een boutje van die clip-ons losdraaien, hendels in de juiste hoek zetten en klaar is clara :).

Ik heb er nu iig nooit meer last van.
Dat van die rem- en koppelingshendel zorgt meer voor kramp in je koppelingshand bij langere ritten. Opletten bij het verstellen dat de kabels nog vrij lopen en dat de rempomp nog goed staat.
Rem en koppelinghendel worden vaak in racestand gezet, kijk maar hoe de boel werkt als je plat achter de kuip ligt (en bedenk je hoe vaak je zo rijdt...). Dat doen de fabrikanten standaard.
 
Bij mij lag het aan de mouwen van mijn jas. Die kun je meestal instellen met bandjes of elastieken om te zorgen dat ze niet te veel klapperen. Ze bleken om mijn bovenarm te strak te zitten. Eén gaatje losser en het probleem was opgelost...!
 
foam grips lijkt mij inderdaad wel een goed idee!
Is dat makkelijk te doen of uit te laten voeren? ;)


Bij Motoport maar ook bij www.louis.de verkopen ze die dingen wel.


Wat ook kan is dat je zwaardere stuurgewichten moet hebben.
Dat zijn die "doppen" aan het uiteinde van je stuur.
Zwaardere exemplaren verminderen ook de trillingen in het stuur.

Maar laat in elk geval je motor eens goed controleren,
want dat type hoort echt niet dat soort klachten te geven.
 
Herkenbaar probleem, ik heb er ook last van als ik wat langer op de motor zit.
Bij mij is het geen kwestie van 'leunen' op het stuur, ik zit in een ontspannen houding rechtop.
Krampachtig vasthouden is het ook niet.
Wat wel kan zijn is het trillen wat ik hier lees.
Mijn motor trilt behoorlijk.

Vraagje: die stuurgewichtjes, is dat verschil echt merkbaar en kunnen die op iedere motor geplaatst worden?
 
het meest wat ik gehoord heb in dit verband , is dat de afstand tot je stuur te groot is. Daardoor gaan je arm volledig gestrekt waardoor je bloed toevoer naar je handen verhindert..
oplossing: stuur dichter bijbrengen: andere stuur, stuur naar voren plaatsen etc..

suc6
:W
 
Laatst bewerkt:
Herkenbaar probleem, ik heb er ook last van als ik wat langer op de motor zit.
Bij mij is het geen kwestie van 'leunen' op het stuur, ik zit in een ontspannen houding rechtop.
Krampachtig vasthouden is het ook niet.
Wat wel kan zijn is het trillen wat ik hier lees.
Mijn motor trilt behoorlijk.

Vraagje: die stuurgewichtjes, is dat verschil echt merkbaar en kunnen die op iedere motor geplaatst worden?

Ja, en ja ze zijn voor elke motor wel te koop.
op www.louis.de zoekwoord: LENKERENDEN of VIBRATIONSVERNICHTER invoeren

Voor vervangende handgrepen (bijv. gummi) zoek op: Griffe
 
Terug
Bovenaan Onderaan