Tintelende handen, iemand tips?

Bandit geen trilfiets? Nou ze willen wel last hebben van hoogfrequente trillingen waardoor je inderdaad een doof gevoel krijgt in je klauwen. Niet veel aan te doen, zelf de jongere Bandietjes hebben er wat last van. Wat niet wegneemt dat het lekkere fietsen zijn.
Inderdaad, ik kreeg ook een doof gevoel in mijn onderarmen. Dit is opgelost door klompjes lood op de schroefdraad van de stuurgewichten te schroeven = verzwaard stuur = geen doof gevoel meer.
 
dikkere leren handschoenen helpt ook maar dat is het laatste redt middel.

Zwaardere stuurdempers, dikker foam grip handvatten is wat beter zal werken.
 
Iemand hier als eens van gehoord??
klikkie
Ben benieuwd of het echt werkt of dat het een hoog TellSell gehalte heeft...

full


1 TellSell eigenschap heeft de BarSnake al wel: Na gebruik kan je hem onder je bed schuiven :P
 
Komt door trillingen die worden geproduceerd door de motor. Je kan door de handvatten meer of minder hard beet te houden proberen het probleem te verminderen/voorkomen. Had vroeger een BMW K1100 en dan kon ik na een dag rijden mijn tandenborstel niet eens meer beethouden (geen kracht meer voor die specifieke beweging).

Andere handvatten of zgn. foamgrips er omheen kan miscchien ook helpen. Soms wil het iets verstellen van rem en koppelingsgreep al helpen omdat je dan ook anders het stuur beethoudt.
Beet je experimenteren dus.

Als echt niets helpt, moet je toch echt een andere motor kopen :P

succes


:^

foamgrips, die heb ik ook, bevalt me erg goed, zo goed als geen last meer van dat getintel :Y
Kost iets van 5 euro, kun je altijd proberen, fluitje van een cent om ze erop te maken ;)
 
Zoals de meeste zeggen:

probeer een ontspannen zithouding aan te nemen en de handvaten niet knijpen. Daarnaast is de positie van je pols ook belangrijk. Je handen, pols en onderarm moeten in 1 lijn staan voor een goeide doorbloeding. Misschien is ook je voorrem en koppeling niet goed afgestelt, waardoor je je pols teveel moet buigen. Misschien ligt het aan je handschoen.

Het loont misschien om 1st te kijken of het aan de houding van je handen en/of aan de afstelling van je koppeling en voorrem ligt, voordat je meteen naar de betaalde oplossingen gaat kijken.
 
Zoals de meeste zeggen:

probeer een ontspannen zithouding aan te nemen en de handvaten niet knijpen. Daarnaast is de positie van je pols ook belangrijk. Je handen, pols en onderarm moeten in 1 lijn staan voor een goeide doorbloeding. Misschien is ook je voorrem en koppeling niet goed afgestelt, waardoor je je pols teveel moet buigen. Misschien ligt het aan je handschoen.

Het loont misschien om 1st te kijken of het aan de houding van je handen en/of aan de afstelling van je koppeling en voorrem ligt, voordat je meteen naar de betaalde oplossingen gaat kijken.

Je bent me net voor! Dit had ook mijn tekst kunnen zijn. })

Ter aanvulling: Een ontspannen zithouding betekent voor mij zo min mogelijk leunen op het stuur. (Voor het serieuze stuurwerk gebruik je je armen toch haast niet. }) ) Bij de meeste motorfietsen waren bij mij de slapende handen weg na het bijstellen van de hendels van de koppeling en de voorrem. :Y
 
Ik heb op mijn gas een gashulpje, een plastic stuk waardoor je niet meer met je hele hand hoeft gas te geven maar met de bal van je hand. Hierdoor hou je je stuur lekker losjes vast. Sindsdien heb ik geen last meer van tintelende armen.
Kost 6 euro en bij elke motorzaak te koop.
Wel even wennen als je je stuur fanatiek de bocht indrukt :]


Motorcycle Cruise Control and Assist -
 
Laatst bewerkt:
Zo'n throttlerocker heb ik ook, maar die gebruik ik enkel als ik langere snelwegstukken doe. In bochten vind ik dat helemaal een rotding.

Wat ook wel hielp bij mij was na een tip van een ervaren crosser: grotere handschoenen aanschaffen. Ze zijn nu groter én veel dunner en er hangt niet teveel rommel op. Ik gebruik ze winter en zomer (goretex in leder). In het begin was het wel wat wennen aan die veel te lange vingers.

En natuurlijk de rijervaring zal ook wel helpen met de jaren.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle antwoorden!!
Nu nog uitvinden wat het bij mij is...
Ik ben niet klein 1.78 m en ik had er met lessen nooit last van.
Ik probeer ook elke keer op mijn houding te letten en niet te veel op mijn polsen te leunen.
die foamgrips, hoe bevestig je die en blijven ze goed zitten? en kun je ze later ook weer goed verwijderen?
Ik heb mijn motor pas geleden voor een beurt weg gebracht en toen hebben ze alles nagekeken alles was goed maar ik weet niet of ze ook letten op eventuele trillingen die dus niet horen..
En misschien heel dom maar ik snap niet echt hoe dat nou zit met die clip-ons? waar bevestig je die dan?
En hoe kan het dat je met zwaardere stuurgewichten de trillingen ook wegneemt, waar ligt dat dan aan?
 
en als je dan gas geeft, glijd je hand weg :o ?


nee joh ....maar mijn mannetje heeft ze erop gezet en ik heb net die keer niet meegekeken :X

zal eens even naar buiten lopen :+

dingen zitten muurvast, heb het idee, dat de stuurgewichten er wel afmoeten??

Iemand hier weet vast wel hoe het moet :Y

Ik weet alleen dat ze mij heel goed bevallen, ik had ook altijd last van de trillingen :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle antwoorden!!
Nu nog uitvinden wat het bij mij is...
Ik ben niet klein 1.78 m en ik had er met lessen nooit last van.
En misschien heel dom maar ik snap niet echt hoe dat nou zit met die clip-ons? waar bevestig je die dan?
En hoe kan het dat je met zwaardere stuurgewichten de trillingen ook wegneemt, waar ligt dat dan aan?

Dat je er met lessen nooit last van had kán liggen aan de andere zithouding op die motor.

Clip-ons zitten op sportievere motoren. Het is geen compleet stuur, maar bestaat in feite uit alleen de handvatten, die op de vorkpoten worden geschroefd. Bij de meeste motoren zorgt dat er voor dat je een stuk verder voorover zit, dieper gebogen, waardoor je ook veel meer op je polsen hangt. Dan krijg je ook sneller last van trillingen.

Elke motor trilt wel wat. Die trillingen zijn meestal het sterkst bij één bepaalde frequentie (aantal trillingen per minuut). Zo'n trilling kan zichzelf in bepaalde delen zelfs versterken bij bepaalde frequenties, dat worden de resonantiefrequenties genoemd. Je stuur kan dan gaan meetrillen, soms zelfs harder dan de originele trilling.
Door gewichtjes aan het stuur te hangen, wordt de "resonantiefrequentie" van het stuur veranderd, waardoor het minder of zelfs helemaal niet meer meetrilt. Een andere oplossing kan zijn het stuur met loden kogeltjes te vullen of een stuur van een ander materiaal te gebruiken, bv. aluminium. Aluminium is zachter en dikker en heeft daardoor een andere resonantiefrequentie dan bv. een stalen stuur.
Nog zo'n oplossing zijn die foamgrepen. De trillingen blijven, maar je voelt ze minder.
 
Ik heb gelest op een Bandit, heb er eigenlijk nooit last van gehad :)
Op mijn ouwe Goof daarentegen weer wel...vooral na een hele tijd rijden :Y
Beetje je vingers 'verleggen' helpt ook al wel.
 
Ik vraag me opeens af: wat voor band zit er op jouw Bandit? Als dat een Bridgestone BT020 is (een veelgebruikte band voor de Bandit) dan zou de oorzaak van het trillen wel eens cuppen van je voorband kunnen zijn.......
 
Harde trillingen kunnen dan wel de oorzaak zijn maar de kans is groot dat dit gewoon een geknelde zenuw of te weinig bloedtoevoer is.

Omdat je gespannen rijdt, zit er ergens een zenuwpje te stressen en knijpen je spieren de aders toe. Ik had er zelfs bij het leren autorijden last van. Heeft dus waarschijnlijk niks met trillen te maken. Dus voor je een zinloos dure stuurdemper koopt of foamhandvaten, probeer wat meer te ontspannen naarmate je meer ervaring krijgt.

Die spanning hoeft trouwens echt niet in je handen te zitten. Als je rug niet ontspannen genoeg is kan je het ook al hebben. Dus probeer ook je rug te ontlasten.

Edit. Dat je er tijdens het lessen geen last van had wil niks zeggen. Eerst nog even proberen voor je gaat kopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een bandit uit '96.
btw: wat zijn clip ons?
Hallo Juudje,

Ik heb ook een bandit gehad en als ik hier vanaf stapte had ik ook enorm trillende handen!
Ken je dat gevoel dat wanneer je een TL-buis zachtjes tegen de binnenkant van je hand slaat je zo'n "pjoejjjng" geluid hoort? Nou zo voelde mijn handen na een dagje rijden!
Ik merkte bij mijzelf op dat wanneer ik voornamelijk te hoog in de versnelling reed ik er meer last van had, terwijl bij het rustiger rijden dit probleem minder aanwezig was.
Een ander stuur met andere gewichtjes deed bij mij de "trick"! (heb er een superbikestuur op gezet! Zelfde model als orginele stuur alleen breder!)
Verder bleek mijn ketting ook af te zijn! Dit trilde ook enorm door! Voelde ik zelfs links onder mijn voet helemaal tintelen.

Rij nu een 2cil en daar heb ik helemaal geen last van trillingen! Dat heeft nu een andere naam gekregen en heet BOKKEN! :+
 
Ik heb gelest op een Bandit, heb er eigenlijk nooit last van gehad :)
Op mijn ouwe Goof daarentegen weer wel...vooral na een hele tijd rijden :Y
Beetje je vingers 'verleggen' helpt ook al wel.

Alleen tussen de 6 en 7000 toeren heb ik dat, bij normaal toerwerk dus. Daaronder en boven nergens last van.
Tip voor TS: het kan zijn dat andere stuurgewichtjes de trillingen niet wegnemen maar het hevigste trillingsgebied verplaatst naar een toerental waar je minder vaak in rijd, waardoor je er dus minder last van hebt.
Zorg in elk geval dat je handschoenen en mouwen niet te strak zitten en je het stuur niet te stevig vastpakt. Af en toe je handvat opnieuw vastpakken en je hand ietsjes verzetten wil ook helpen. Kleine dingetjes die het rijden een stuk aangenamer kunnen maken :)
 
Wat voor handschoenen heb je?Heb je van die klitteband bij je polsen...als dat zo is doe die maar eens niet vast dan...door je houding kan het zo zijn dat net die klittebandjes je bloedsomloop afknellen met als gevolg een "slapende" hand.Bij mij werkte het ook :Y
Andere oplossing is misschien je stuur op risers monteren waardoor je wat rechterop komt te zitten.Succes met zoeken naar want het is echt irritant!
 
Je hebt in je hand ook een zenuw lopen. Aan de zijde van je pink, iets hoger dan de basis van je hand en een kwart van de zijkant af (duim niet meegerekend). Je moet daar maar eens in de diepte voelen met je duim. Je kan er dan overheen schieten. Als je deze zenuw inklemt (op de handvaten leunen) kan je hetzelfde verschijnsel krijgen.
 
hier nog ff een plaatje:
Nervenkompressi000259483.gif


Je duwt hem dus eigenlijk tegen een van je handwortel botjes klem.
 
Heel erg bedankt voor alle tips en adviezen :) , ik heb nog een lange weg te gaan zie ik wel.. :+ Maargoed ik ga gewoon alles uitproberen, beginnende bij klittenband losser, andere houding enz enz en ik hoop dat er dan uiteindelijk iets is waarvan ik denk daar ligt het aan...

Bedankt he! :W
 
Heel erg bedankt voor alle tips en adviezen :) , ik heb nog een lange weg te gaan zie ik wel.. :+ Maargoed ik ga gewoon alles uitproberen, beginnende bij klittenband losser, andere houding enz enz en ik hoop dat er dan uiteindelijk iets is waarvan ik denk daar ligt het aan...

Bedankt he! :W

Misschien het belangrijkste wat je als 1st moet controleren is of je gas en koppelingshendel wel goed afgestelt staat voor jouw. Anders kan je doen wat je wilt, maar moet je alsnog vreemde dingen doen met je hand. Ik weet niet alleen wie je daarbij kan helpen. Misschien hebben andere forum leden tips.
 
Terug
Bovenaan Onderaan