Tintelende handen na snelweg

PeteH

MF'er
8 nov 2014
72
1
Bilthoven
Hoi,

Als ik lang op de snelweg rijd, gaan mijn vingers tintelen. Nadat ik van de motor stap en tegen mijn handen tik, lijkt het wel alsof mijn botten zijn vervangen door springveren. Het trilt helemaal door tot mijn pols. Na een kwartiertje is het weer weg. Ik rijd nu een maand op een standaard Yamaha FZS 1000. De vering is wel behoorlijk strak afgesteld. Op een Suziki Gladius heb ik er nooit last van gehad.

Natuurlijk heb ik het forum doorgespit, maar ik heb nog niet de oplossing gevonden. Een gashulp lijkt me interessant, maar dat lost het tintelen in mijn linkerhand waarschijnlijk niet op.

Zijn er manieren om het stuur minder te laten trillen? Kan het zijn dat ik de handvatten te hard vastknijp? Gisteren waaide het behoorlijk en ik heb me goed vastgehouden.

Uiteraard ook even de symptomen van carpaal tunnel onderzocht, maar dat lijkt het niet te zijn. Dan zou ik er ook 's nachts last van moeten hebben.
 
Ik heb de standaard gewichten er op zitten. Moet ik dan kijken naar zwaardere of juist lichtere gewichten?
 
Normaal gezien als je te hard nijpt in het stuur dan zou je dat ook in je onderarmen moeten voelen.

Heb je koude handen of is het echt van het trillen vant stuur?

Maar als jij zegt dat het enkel op de snelweg is dan moet je er is op letten dat je niet in je stuur nijpt, want ik merk ook wel bij langere snelweg ritten dat ik dat ook doe.
Gewoon met de rijwind en de hogere snelheid gebeurt het al sneller dat je je handvaten wurgt.
 
Het is in beide handen, maar niet echt in mijn onderarmen. Althans... dat heb ik niet gemerkt. Daar zal ik eens op gaan letten. Ik weet wel zeker dat ik gister hard geknepen heb. Maar of dat nou de oorzaak is, weet ik niet.
 
Het is in beide handen, maar niet echt in mijn onderarmen. Althans... dat heb ik niet gemerkt. Daar zal ik eens op gaan letten. Ik weet wel zeker dat ik gister hard geknepen heb. Maar of dat nou de oorzaak is, weet ik niet.

Als ik lang niet heb gereden heb ik dat ook, ws heb ik het stuur dan te stevig beet en leun teveel op de handpalmen.
Daardoor wordt de bloedsomloop op die punten wat minder en dan gaan je handen slapen.
 
Kan mogelijk aan een gespannen rij houding liggen. Verandering van motor en houding kost even tijd om te wennen. Maar het kan ook heel goed een andere oorzaak hebben:
- Een voor jou verkeerde houding?
- Synchronisatie niet 100%? Eenvoudig op te lossen :Y
- Onbalans in het motorblok? Succes om dat aan te tonen en op te lossen :(
- (klein) Slag of hoogte slag in een wiel of band? Kan je laten nameten bij een velgen specialist.

Ik kreeg bij mijn boxer een slapende rechterhand. Opnieuw synchroniseren scheelt een beetje. Grip puppies over het handvat scheelt nog een beetje. Stuurverhogers scheelt ook weer. Uiteindelijk geen last meer van.
 
Dit komt door de motor zelf. De fzs1000 is een vier cillinder. Deze geeft trillingen met een andere (hogere) frequentie dan de gladius (is een twee cillinder).
Je zou eens kunnen kijken naar andere handvaten. Foam handvaten dempen die hoog frequente trillingen een beetje.
Handvat_Foam_kle_5109756c78a29.jpg
 
Ik had er op mijn vorige motor (FZS600) ook wel eens last van, nu nooit meer (boxer) dus het zou idd in type motor kunnen liggen.

He is idd een raar gevoel, beetje alsof het niet je eigen vingers zijn dan.

Wat bij mij ook wel wat hielp, waren wat ruimere handschoenen (de oude zaten ietsje strak).
Maar ik neem aan dat je gewoon je oude handschoenen mee hebt genomen naar de nieuwe motor?
 
Laatst bewerkt:
Als je heel gespannen/angstig zit zou je ook eens kunnen kijken naar je ademhaling, heb zelf geregeld last van hyperventilatie en dat zorgt er ook voor dat zowel mijn vingers als voeten/benen beginnen te tintelen.
 
Ze tintelen allemaal, maar ik voel het vooral in de middel en ringvinger van beide handen. Ik ga sowieso eens kijken of mijn lokale dealer me aan die grips kan helpen. Misschien is zo'n simpele oplossing al de sleutel.
 
Ik heb het altijd, op elke motor. Altijd gehad ook. Het enige verschil is hoe snel het optreedt, maar dat het gebeurt is zeker. Nooit een punt van gemaakt, dat was ik ook zeker niet van plan.
 
Meestal ligt de oorzaak in de afstelling van de clip ons.
Doordat je op hogere snelheden een iets andere houding aanneemt in combinatie met de trillingen van die specifieke motor.
andere gewichten zorgen voor een iets andere frequentie in de clip ons, maar je kan die ook een klein beetje verstellen, scheelt de wereld vaak.
Foam grips hebben voor mij nooit gewerkt en een trottle rocker ook niet.
Gevaar blijft dat bij het monteren van een nieuwe band de hele zooi opnieuw afgestelt moet worden, want dan wordt de trilling weer anders
 
Tintelende vingers...ik voel het vooral in de middel (en ring)vinger...
Daar hebben veel blikkers ook vaak last van ;)
Ik ga sowieso eens kijken of mijn lokale dealer me aan die grips kan helpen. Misschien is zo'n simpele oplossing al de sleutel.
Een paar goede schokabsorberende handvatten, ipv van die standaard harde rubbere, helpt inderdaad :] Simpel en goedkoop 8-)
 
is het niet heel simpel de overstap van langere, meer dreunende trillingen (van de Gladius) naar microtrillingen die bijna een soort "zoemen" zijn dankzij de vierpitter in de Yamaha?

sommige mensen zijn daar misschien wel gewoon gevoeliger voor toch :)


edit: was al geopperd :P
 
Laatst bewerkt:
Ik had dit ook bij mijn Virago.
Heb , behalve dikkere handvatten, ook rolletjes lood in handvat gedeelte
van stuur gedaan. Dat hielp.
dus zo'n 12-15 cm opgerold daklood, wel ff kijken of dat wil en er geen kabels door 't stuur
lopen. Goed meten hoeveel cm erin kan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens of het bij een andere snelheid minder wordt.
Kan zijn dat net bij jouw cruise-snelheid de resonantie van je blok erg doorkomt in jouw stuur. Hoeft niet bij elke snelheid zo te zijn. Neem bv. je spiegels die wel tussen 130-150 trillen, maar daarboven en eronder niet ofzo...


Anders zijn die foam handvatten in ieder geval ook een oplossing.
 
Laatst bewerkt:
waarschijnelijk ligt het aan een ader in je arm welke bekneld wordt,tijdens het stuur vast houden.
Een hoger of lager stuur wil wel helpen,maar over gaat het niet helemaal(althans dat is mijn ervaring)
 
Ik had dit ook bij mijn Virago.
Heb , behalve dikkere handvatten, ook rolletjes lood in handvat gedeelte
van stuur gedaan. Dat hielp.
dus zo'n 12-15 cm opgerold daklood, wel ff kijken of dat wil en er geen kabels door 't stuur
lopen. Goed meten hoeveel cm erin kan

Had het ook bij mijn Virago, nu ik al lange tijd niet meer met de motor rij, heb ik er geen last meer van. :N
 
Hoe staat het met je voorband?
Ik had tegen het einde van mijn vorige set wat last van cuppen van de voorband en toen was het ook een heel stuk erger met mijn vingers.
Ik heb het normaal wel vaker door carpaal tunnelsyndroom maar op de laatste paar ritten was het wel heel erg en een stuk sneller.
 
Mijn vingers tintelen ook na lange ritten, maar dat is dan door de klemmende handschoenen in combinatie met windchill. Handen geen gevoel, en tintelen dat het doet :')
Denk dat foam handvaten wel kunnen helpen, want die zijn wat zachter dan die rubberen dingen.
 
hard en zacht is nog niet het probleem. dempen van de trillingen is meestal het probleem. de foam handvatten helpen vaak wel redelijk. De hoogfrequente trillingen geven bij bepaalde toerentallen gewoon een irritante resonantie bij de meeste motoren. Voorbeeld. De BmW K100 series hebben het vaak erg tussen de 3000 en 4000 toeren. Erboven en eronder nergens last van. Net op de normale snelwegsnelheid rond de 140 trillen ze dan redelijk. Oplossing is simpel, snelheid iets aanpassen.

Moeilijke zaken als beknellingen enzo zou ik me niet te druk over maken. Eerst maar eens kijken of het beter gaat met zwaardere stuurgewichten of foam grips. Probeer anders eens een dik gewatteerde winterhandschoen om te kijken of het dan minder wordt, weet je in ieder geval waar het aan ligt.

te gespannen rijden en stuur vasthouden is nooit goed maar ik neem aan dat dit hier niet het geval is.

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan