Tip voor Pyreneeën gezocht

ForShizzle

MF veteraan
19 okt 2007
1.741
11
Noord-Holland
Begin juni gaan we voor een week naar de Pyreneeën. Normaal rijden we altijd met de motor naar onze vakantiebestemming (Dolomieten, Noorwegen, Zweden etc), maar omdat we de snelwegen van Frankrijk vrij saai vinden en we er snel willen zijn, rijden we dit jaar met auto en aanhanger. Hierdoor zijn we een beetje gebonden aan 1 vaste kampeerplek.

Wij zijn nog op zoek naar een leuke camping in de buurt van een gezellig stadje en waarvandaan je centraal verschillende routes kunt rijden. Iemand leuke tips? Ik zat zelf een beetje te denken aan iets onder Lourdes. Dat is natuurlijk de Franse kant, maar misschien is de Spaanse kant wel veel leuker?

Verder nog leuke onroad/offroad routetips? Smugglers Trail Andorra? TET?

Alle leuke tips welkom, bedankt alvast! *D
 
Ja Spaanse kant is natuurlijk veel leuker, vooral de golf van Bizkaya, het leeft veel meer, heerlijk eten en prachtige campings aan de kust, je hoeft alleen maar de kustweg te volgen langs San Sebastian, Bilbao, Santander etc, als je landinwaarts rijdt de meest waanzinnige bochten wegen en waanzinnige bergtoppen in die gehele streek, de leukste plekken vindt je daar buiten de touristische plekken, dus gewoon beetje op gps de bergtoppen afrijden, voor een twee cylinder soms te steil dus af en toe de motor parkeren, en wandelen, water uit bergputten is daar drinkbaar.
 
Ja Spaanse kant is natuurlijk veel leuker, vooral de golf van Bizkaya, het leeft veel meer, heerlijk eten en prachtige campings aan de kust, je hoeft alleen maar de kustweg te volgen langs San Sebastian, Bilbao, Santander etc, als je landinwaarts rijdt de meest waanzinnige bochten wegen en waanzinnige bergtoppen in die gehele streek, de leukste plekken vindt je daar buiten de touristische plekken, dus gewoon beetje op gps de bergtoppen afrijden, voor een twee cylinder soms te steil dus af en toe de motor parkeren, en wandelen, water uit bergputten is daar drinkbaar.
Hey thanks! Als je die kant op gaat, dan ga je wel wat meer van de Pyreneeën zelf af. Mis je dan niet de echt hoge toppen?
 
Hey thanks! Als je die kant op gaat, dan ga je wel wat meer van de Pyreneeën zelf af. Mis je dan niet de echt hoge toppen?
You're welcome, het is wat groener dan de Pyreneen, veel beekjes, in de avond wat koeler, en veel kleine wegen, soms onverharde verbindingswegen over bergtoppen, zuidelijk van Durango richting Gorbea, staan soms aangegeven als wandelroutes, maar je mag er met de motor of landrover rijden, in de avond zijn de uitzichten erg mooi omdat je met de rode avond gloed vanuit het westen erg ver zicht hebt, de wegen zijn er alleen smaller, en soms wild vee, paarden, koeien en geiten door elkaar heen grazend, je ziet er alleen weinig toeristen, en wat meer locals.
 
De vraag is eigenlijk, ga je voor de hoge toppen die je in de Alpen ook kan krijgen of ga je voor ziljoenen bochten aan de Spaanse kant en een totaal ander landschap. Ik zou sowieso de Bardenas Reales meenemen. Gravel. Geweldig!
Over een maand gaat mijn man weer. Maar daar heb ik een rondje voor gemaakt. Die gaan 2.100 km van a naar b naar c naar d.
Voor jullie volledig oninteressant.
 
Thanks! Hoge toppen en vergezichten vinden wij altijd mooi. Meestal horen daar ook mooie bochten bij. Maar we houden natuurlijk van afwisseling. Omdat we dus aan 1 kampeerplek vastzitten willen we kijken in welke plaats we het beste kunnen bivakkeren om zo centraal mogelijk te zitten tussen al dat moois :)
 
Ja, Bakio, Gorliz, Mundaka aan de kust hebben erg mooie gezellige campings met vergezichten over de golf van Bizcaya, vele top restaurants en wegen die direkt langs de kust of het binnenland ingaan, het zijn een beetje de surfers, en alternatievelingen die daar komen omdat er voorheen weinig tourisme was, de mensen houden van lekker eten, en het is een beetje vrij en blij in die hoek haha
 
Bardenas Reales ziet er trouwens zeer tof uit. Even kijken of we zo zuidelijk komen :}
Zelf ben ik hier een paar keer geweest op deze camping ISabena

Zelf vind ik de omgeving leuker als het bergen rijden met name de spaanse kant.(wellicht omdat ik al zolang in de Dolimiten gereden heb)
De kleur en natuur is prachtig

Bardenas de realis is zeer zeker niet te vergeten en of zult vergeten Vanuit Isabena wat ver dan overnacht je ergens

Ze hebben op deze capming enkele routes die je zo kan rijden zwembad en je kan er eten. eenvoudig maar wel goed.
verder een leukemix tussen motoren en ander camping gasten vind ik erg (belanrijk)

Camping zelf is niet duur .

Onthoud je kan onmogelijk alle moois in 1 keer zien echt niet . dat kan iedereen beamen , dan kom je gewoon nog eens terug.
 
Laatst bewerkt:
Isabena is inderdaad heel erg leuk om gaan te kamperen.
Heel veel offroad reuring om je heen. Prima zwembad, restaurant erbij.
Zou ik echt gaan doen. En genoeg leuke wegen om te gaan verkennen.

https://www.enduropark-isabena.com/en/accommodation.html
Isabena.JPG
 
Ik volg deze ook even.
Wij gaan ook vanaf 4 juni met drieën. Motoren op de vrachtwaggel en wij vliegen erachteraan, rijden wel zelf terug. Idee is om Oost-West door Pyreneeen te gaan en dan terug via Franse kant en bij Lourdes ongeveer de bergen uit te gaan en door te steken om RDGA voor een groot deel terug te rijden.
Fijn die tips over campings, laat maar doorkomen.
 
Ik volg deze ook even.
Wij gaan ook vanaf 4 juni met drieën. Motoren op de vrachtwaggel en wij vliegen erachteraan, rijden wel zelf terug. Idee is om Oost-West door Pyreneeen te gaan en dan terug via Franse kant en bij Lourdes ongeveer de bergen uit te gaan en door te steken om RDGA voor een groot deel terug te rijden.
Fijn die tips over campings, laat maar doorkomen.
Dat heb ik dus vorig jaar met mijn vriendin gedaan. En daardoor best wat gemist. Daarom nu voor mijn man en zijn maat dat rondje gecreëerd.

Dittum....
https://www.motor-forum.nl/threads/curvas-montañas-y-dos-chicas-una-aventura-bmw-gs.467704/
 
Goeie tip, camping ziet er prima uit, is eigenlijk ook een prachtomgeving daar, en lekker rustig voor wie rust wil.
Ik heb mijn vakantie in augustus en wil die kant op gaan.
In pakweg 3 dagen heen rijden, een paar dagen daar en dan weer terug in 3 dagen
Is het dan ook nog rustig en is dat een beetje te doen qua temperatuur?
Ik ben nog niet eerder in de Pyreneeën geweest maar camping Rio ara en omgeving ziet eruit als een prachtige start plek voor een paar dagtochtjes en wandelingen
 
Ik heb geen ervaring met de drukte en de warmte in augustus, maar begin juni was het al 22 tot 28 graden (in de bergen minimale temp van 11 graden). Dus in augustus zal het nog flink heter zijn.

Persoonlijk vind ik 3 dagen en 3 dagen terug zonde van je tijd. In de Pyreneeën kom je tijd te kort en je kan op een dag niet echt veel km’s maken (maar elke km is wel leuk).
 
Ik zit niet graag op de snelweg.
Dat vind ik zonde van de km's en Frankrijk binnendoor is ook heel leuk.
Maar de planning staat nog helemaal open hoor, de voorpret is pas net begonnen.
 
Vanuit mijn huis is het 3 dagen met mijn zijspan binnendoor rijden, kamperen en genieten.
Ik wil geen snelweg en geen trein.
De vraag is of die omgeving in augustus ook rustig is en of het daar dan fijn vertoeven is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan