Tip: Yamaha Tankdop. Het achtste boutje verwijderen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.560
113.009
Rèswèk
Als ik met een motorfiets bezig ben en ik denk er aan haal ikzelf steevast het 8ste boutje weg.

Voorlopig 1 keer mee gered geworden. Ik ging met de zwarte 600 tanken, ja, en dan zit de dop intern vastgerot. Waterland. Met geen mogelijkheid de dop open te krijgen, daar sta je dan bij de Shell... Terug naar huis en de andere 3 bouten (van de 7) losgedraaid en zonder trubbels de dop er uit gekregen

Het zal wel met benzinedieven te maken hebben maar bij mij gaan ze er uit

1678950056413.png
 
De koppen denk je vaak ook dat het om een M6 draad betreft... Meestal is het M3 of M4 wat er onder schuilt.. Dus kan niet veel hebben qua schroefdraad sterkte..
Dan te bedenken dat modellen quick-lock tanktassen vaak maar op 3 boutjes van M3 / M4 op de tank vast zitten..
 
Triumph

En als je dan toch de boel los hebt: Even checken of het draingaatje wel draint. En niet dichtgerot zit doordat er ook wel eens water doorheen loopt. Bij mij zat-ie dus dicht nadat de vorige eigenaar de motor buiten had staan. Dan kan er zomaar een liter water in je tank sijpelen (echt waar!)
Met een oude gitaarsnaar en Kelfort roestoplosser de leiding weer open gewriemeld (alsof je de afvoer van je keuken met zo'n varkensstaart weer gangbaar maakt).
 
Ik had meer last van het contactslot bij mijn Yamaha, heb je daar ook een algemene tip voor? Bij mij deed grafietpoeder het wel aardig. (Jaren op een Div 900 gereden (veel kilometers)
 

Bijlagen

  • CB1D2945-7E2A-47DE-BF50-5DE80A998D37.jpeg
    CB1D2945-7E2A-47DE-BF50-5DE80A998D37.jpeg
    155,8 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
Triumph

En als je dan toch de boel los hebt: Even checken of het draingaatje wel draint. En niet dichtgerot zit doordat er ook wel eens water doorheen loopt. Bij mij zat-ie dus dicht nadat de vorige eigenaar de motor buiten had staan. Dan kan er zomaar een liter water in je tank sijpelen (echt waar!)
Bij en VFR800FI (1998-2001) loopt zowel de drain als de beluchting met separate leidingen door de tank.. Ik had de verrassing dat bij volle tank de peut er net zo hard weer via de beluchtingsleiding onderuit kwam zetten.. Oorzaak: tankdop beluchtingsleiding in tank doorgerot.. Verassing: om te herstellen kom je er niet bij zonder de tank open te zagen..
 
Bij en VFR800FI (1998-2001) loopt zowel de drain als de beluchting met separate leidingen door de tank.. Ik had de verrassing dat bij volle tank de peut er net zo hard weer via de beluchtingsleiding onderuit kwam zetten.. Oorzaak: tankdop beluchtingsleiding in tank doorgerot.. Verassing: om te herstellen kom je er niet bij zonder de tank open te zagen..
Klopt! Daarom moet je zorgen dat de boel niet dicht- en later door-rot. Gelukkig was ik (hopelijk) op tijd. Wel kon ik dus ruim een liter water onderuit de tank halen, en zit er dus wel ook een roestplek onderin de tank. Fingers crossed!

Zijn vaak van die vergeten onderhoudsplekjes: boutjes, moertjes of draintjes die regelmatig aan water of vocht (al dan niet met straatmodder of pekelzout) blootstaan en dus af en toe wat anti-roest behandeling nodig hebben. Al is het maar een sprietsje WD40 op zijn tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan