Tips bij het maken van een luchtfilterhuis (turbo)

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Heeft iemand van jullie nog nuttige tips voor het maken van een luchtfilterhuis waarop de luchtslang (van turbo naar luchtfilterhuis) gemaakt kan worden. Wat is een vorm (uitwendig) en inwendig die voorkomt dat er luchtwervelingen ontstaan in de box zelf......Welk materiaal kan ik het best gebruiken, zodat de box niet bij 1,5 Bar bol gaat staan. Ik kan geen alu solderen. Co2 en electrisch lassen is geen probleem. Het moet geen box worden van 10 kg :z

Tevens wil ik een dumpvalve in het systeem opnemen, welke door een vacccum bediend wordt (achter de gasklep, als het gas wordt dichtgedraaid). Waar kan ik het beste de aansluitnippel hiervoor maken? Op het inlaatspruitstuk (welke van rubber/kunststof is) of kan deze in een van de inlaatkanalen van de cylinderkop gedraaid worden (is de werking dan hetzelfde, met andere worrden, zal het vaccuujm groot genoeg zijn om het membraam van de dumpvalve/pop off valve te bedienen)? Of is het verstandiger om zef een inlaatspruitstuk te maken van metaal en de nippel dáár in te schroeven ??

Moeilijke vragen, maar alle input is welkom.
 
En je vind het niet eng om datzelfde mengsel een gloeiend hete cylinderkop in te jagen en het dan zelfs nog eens samen te persen?
een cylinderkop is altijd nog even wat koeler dan een turbo.

Mark: hoe heb je de uitlaat op de turbo aangesloten? daar moet je toch ook een collector voor bouwen? kun je niet gewoon hetzelfde doen met de inlaat?

manifold.jpg

kun je niet zoiets maken? een dunwandig stalen buis, met daarop vier buisjes gelast die (eventueel met een teflon verbindingsstuk) naar je carburateurs lopen en 1 buis naar je intercooler? gewoon van normaal staal. iemand die een beetje kan lassen kan dat binnen een paar uur in elkaar prutsen. let even niet op die lachgas-injectoren he. dat wordt de volgende stap })

Nee hoor, jij zit nu toch ook met je ballen op 20 cm van een motorblok, waar kleppen en zuigers bijna met de geluidssnelheid onder je op en neer dansen? Moet er niet aan denken als er klep naar buiten komt Auw !
waarom denk je dat die dragracers hun cilinderkop vastzeten met spanbanden en onder hun tank een dikke metalen of kevlar plaat monteren.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, zo komen we verder !!! ;)

Goed idee, ruimtebesparend ook, Kan ik de intercooler mischien kwijt op de plaats van de luchtfilter...straks effe opmeten. Hier koelt ie wel wat minder, maar dan zit er geen lelijke 'bak'voor je radiator...hmmm. Food for thought!!
 
wat dacht je van hier
(Afbeelding)
in?

het vacuumventiel NA de gasklep :P waar bevestig je die collector op? ik zal een hint geven. die collector zit VOOR de carburateurs.

dat vacuumventiel. moet dat tussen de carburateurs en de motor komen? zo ja, dan moet je hem in iedergeval niet in de rubber ring tussen de carburateur en de motor drukken. ik kan je nu al zeggen dat als je flinke boost gaat gebruiken, dat dat een uitstekend plaatsje is voor lekkage. als je de mogelijkheid hebt, dan is de netste oplossing om een gat te boren in je kop, naar het inlaattraject en daar de sensor in te steken. in hoeverre dit de 'flow' van het mengsel door het inlaattraject verstoort durf ik niet te zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen ooit gezien te hebben dat er ventielen/sensors zijn die de luchtstroom maar in een richting doorlaten....zou dat wat zijn?

Maar aan dee oplossing dacht ik dus zelf ook. Alleen was ik benieuwd of de kracht om het membraan van de popoff valve te bedienen van één inlaatkanaal voldoende is. Nu realiseer ik me dat het niet uitmaakt of het er 4 zijn, want vaccuum is vaccum.....dat wordt dus boren !! Ik zal eens een mooi plekkie voor hem zoeken op de kop.

Weet iemand toevallig wat voor soort ventielen dit zouden moeten zijn? Liefst met schroefdraad, zodat ik hem in de kop kan draaien met draadtappen....
 
Ik meen ooit gezien te hebben dat er ventielen/sensors zijn die de luchtstroom maar in een richting doorlaten....zou dat wat zijn?

Maar aan dee oplossing dacht ik dus zelf ook. Alleen was ik benieuwd of de kracht om het membraan van de popoff valve te bedienen van één inlaatkanaal voldoende is. Nu realiseer ik me dat het niet uitmaakt of het er 4 zijn, want vaccuum is vaccum.....dat wordt dus boren !! Ik zal eens een mooi plekkie voor hem zoeken op de kop.

Weet iemand toevallig wat voor soort ventielen dit zouden moeten zijn? Liefst met schroefdraad, zodat ik hem in de kop kan draaien met draadtappen....

je kunt gewoon nippels gebruiken voor luchtleidingen, die heb je met verschillende soorten draad en aan de andere kant een pilaar. En inderdaad vacuum is vacuum.

De waterleidingen op je turbo hoef je niet aan te sluiten. (een aantal jaren geleden was het een hype om dat principe toe te passen, maar een kerel van mosselmans zei dat dit niet nodig was)
De olietoevoer kun je gewoon van flexibele gewapende leidingen maken (wel ff goed kijken waar je het vanaf haalt, en dat hij boven het oliebad weer het blok in
gaat).

ps, dit is ons projectje www.tati-motorsport.nl/public_html/index.php/NissanSunnyB12/13

nu nog 1e op een b-ascona (de remmen zijn al aangepast, en er liggen al verschillende blokjes klaar)
 
De flow maakt niet zoveel uit bij een geblaze motor.
Dat bedacht ik mezelf ook al.. maargoed.

De waterleidingen op je turbo hoef je niet aan te sluiten. (een aantal jaren geleden was het een hype om dat principe toe te passen, maar een kerel van mosselmans zei dat dit niet nodig was)
Hier twijfel ik wel over hoor. een turbo wordt zo ontzettend heet dat je alle mogelijke middelen moet toepassen om hem koel te houden. zo hou je niet alleen de turbo koel, maar ook het mengsel.. iets wat ook altijd een uitdaging is bij het bouwen van een turboblok. waarom zou je de turbo niet met water koelen als je de mogelijkheid hebt?

dit haal ik van je site:
Op de T25-turbo zitten ook aansluitingen voor koelwater. Het nut hiervan werd niet ingezien om deze aan te sluiten. Waarom je koelsysteem zwaarder belasten ten koste van welk doel??
nou. volgens mij wil je je turbo zo koel mogelijk houden, zodat de inlaat-lucht ook zo koel mogelijk blijft..

trouwens leuke verbouwing aan die auto :}

Weet iemand toevallig wat voor soort ventielen dit zouden moeten zijn? Liefst met schroefdraad, zodat ik hem in de kop kan draaien met draadtappen....
is het niet gewoon een rechtstreekse aansluiting naar de popoff-valve? als dat ding verschil 'ziet' in druk aan beide kanten, dan knalt ie open?
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 21 oktober 2003 18:40 schreef FragDaddy het volgende:
1: is het niet gewoon een rechtstreekse aansluiting naar de popoff-valve? als dat ding verschil 'ziet' in druk aan beide kanten, dan knalt ie open?


2: nou. volgens mij wil je je turbo zo koel mogelijk houden, zodat de inlaat-lucht ook zo koel mogelijk blijft..

1: ja.

2: Ik denk dat je een kerel van mosselmans (die elke dag met turbo's aan het spelen is) wel op zijn woord mag geloven. En hij zei ook dat je die wateraansluiting niet hoefde te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
2: Ik denk dat je een kerel van mosselmans (die elke dag met turbo's aan het spelen is) wel op zijn woord mag geloven. En hij zei ook dat je die wateraansluiting niet hoefde te gebruiken.
Dat is hardstikke leuk en ik geloof hem ook best, maar dan zou ik wel graag een paar goede argumenten horen waarom je hem niet met water moet koelen.

mij lijkt persoonlijk logisch: zoveel mogelijk koelen is het beste..
 
heb je geen vacuumaansluiting voor je benzinekraan waar je die bleedvalve ook op aan kan sluiten? (ben ff kwijt wat voor blok je gaat gebruiken zzr 1100 of zxr 750?)

ben ook benieuwd hoe je een constante olietoeveoer naar je turbo krijgt en of de olie voor een motorfietsmotorblok ook geschikt is om turbo's mee te smeren.
iig succes ermee
 
waarom moet het luchtfilter tussen de turbo en en de carbs?

Dat vroeg ik mij ook al af :?
Je luchtfilter lijkt mij nog voor de turbo te horen(in 99,9% is dat ook zo)
Anders heb mischien weer kans dat door de sterkere luchtstroom in je inlaattraject je filter het begeeft en aan snippers je uitlaat weer uitkomen ;)
 
Dat vroeg ik mij ook al af :?
Je luchtfilter lijkt mij nog voor de turbo te horen(in 99,9% is dat ook zo)
Anders heb mischien weer kans dat door de sterkere luchtstroom in je inlaattraject je filter het begeeft en aan snippers je uitlaat weer uitkomen ;)

hij heeft het niet over het luchtfilter. het luchtfilter hoort inderdaad VOOR de turbo. hij heeft het over de collector die de uitgang van de turbo verbindt aan de ingang van de vier caburateurs. die moet 'ie zelf maken en daar wilde 'ie ideeen over.

ben ook benieuwd hoe je een constante olietoeveoer naar je turbo krijgt en of de olie voor een motorfietsmotorblok ook geschikt is om turbo's mee te smeren.
iig succes ermee
De meeste turbo's gebruiken inderdaad gewoon olie uit het blok. vaak heeft het blok genoeg oliedruk om ook olie naar de turbo te voeren. afhankelijk van de plaats van de turbo en de situatie in en om het blok is het misschien nodig om met een oliepomp de olie uit de turbo terug het blok in te voeren, maar meestal hoeft dat dus niet.
 
Interessante materie;

Ik heb een slang op mijn blok zitten welke olie naar de bovenkant van mijn blok transporteert. Hiervan weet ik zeker dat er dus een oliestroom is. Ik had eigenlijk gehoopt dat er een plek op mijn motorblok is, waar ik een gat kan maken in het carter, waar door druk in het blok er een circulatie ontstaat. Maar welke plek zou dit dan moeten zijn? Ik zat te denken om de olieterugloop zo laag mogelijk te houden (bij de olie aftapplug/carterpan)......waar plaats ik dan de olie toevoer leiding? Voor jullie informatie; de turbo komt kwa hoogte te hangen gelijk aan het midden van de cylinders., of iets er onder. Maar zeker niet lager dan het carter.

Maar nu ben ik ook aan het denken gezet of de olie, die het retegoed doet in mijn blok echter ook bestand is tegen turbogeweld (vaak zitten er dan extra bestanddelen in de olie(en dat zie ik niet terug op mijn olieflacon). Ik krijg dan nu ook de neiging om de turbo een 'eigen' oliepomp en koeler te geven, met olie die geschikt is voor turbo's. Dat wordt dan wel weer extra electra aanleggen en materiaal kopen, maar bespaart me wel veel modificaties........

Wat is wijsheid denken jullie? Integreren met het blok, of apart?

PS, de waterkoeling komt er gewoon hoor. Die zit er niet voor niets. En die twee t-stukjes in het waterleidingcircuit is het werk niet...... O-)
 
tja. lastig lastig.

Hoe zou de olie in theorie moeten lopen? van onderuit het blok, door de turbo, naar bovenin het blok? ik zou in ieder geval geen gebruik durven maken van al aanwezige olie-leidingen, maar gewoon nieuwe leidingen aanbrengen. zo weet je zeker dat je in iedergeval de circulatie van olie door het blok niet om zeep helpt.

ik vraag me af of een geheel gescheiden systeem goed gaat werken. kun je de olie dan genoeg koelen? en heb je een of ander expansie-reservoir, waarin de olie kan lopen als het opwarmt en waarin je het oliepeil kunt regelen? dit is theoretisch de veiligste en eenvoudigste manier, maar ik ben benieuwd of het in de praktijk werkt.
 
Voor de duidelijkheid, ik zou de olie van het blok niet door de turbo laten lopen, maar via een bypass. De vraag is echter of er dan nog voldoende olie boven komt, omdat de olie nu twee richtingen op moet stromen. Eentje omhoog naar de nokkenassen en eentje naar de turbo. Maar dat wilde ik dus omzeilen door de olie rechtstreeks via het blok/carter af te 'tappen'via aanwezige druk in het blok.

Zou ik echter kiezen voor een gescheiden systeem (losstaand) dan moet ik, zoals gezegd, een oliepomp aanschaffen (electrisch) met een aparte oliekoeler.......

De turbo op mijn auto kreeg zijn smering van een aansluiting op het blok. Dat principe wilde ik ook toepassen op de motor, echter kan ik niet zomaar ergens een gat boren in het blok/carter, als ik niet zeker weet dat de olie ook circuleert!!

Daar probeer ik nu achter te komen....
 
De turbo op mijn auto kreeg zijn smering van een aansluiting op het blok. Dat principe wilde ik ook toepassen op de motor, echter kan ik niet zomaar ergens een gat boren in het blok/carter, als ik niet zeker weet dat de olie ook circuleert!!

Daar probeer ik nu achter te komen....

Waar je zeker circulatie hebt is bij het oliefilter en bij de oliedruksensor.
Misschien is volgende wel wat: Maak een tussenstuk dat je tussen carter en oliefilter zet. Het filter schroef je dan middels het tussenstuk op het carter. In het tussenstuk maak je een tweede gat voor de smering naar de turbo.
Is alleen de vraag of de slangen dan niet erg lang worden?
Zelfde idee kun je voor de druksensor toepassen. Zet deze middels een tussenstuk op het blok en maak in dit tussenstuk een extra gat voor de turbo-toevoer.
 
Waar je zeker circulatie hebt is bij het oliefilter en bij de oliedruksensor.
Misschien is volgende wel wat: Maak een tussenstuk dat je tussen carter en oliefilter zet. Het filter schroef je dan middels het tussenstuk op het carter. In het tussenstuk maak je een tweede gat voor de smering naar de turbo.
Is alleen de vraag of de slangen dan niet erg lang worden?
Zelfde idee kun je voor de druksensor toepassen. Zet deze middels een tussenstuk op het blok en maak in dit tussenstuk een extra gat voor de turbo-toevoer.

Ik kan natuurlijk ook nog wat doen met de gecombineerde olie-water unit die een kwak 750 heeft zitten voor de oliefilter.....de vraag blijft of de Agip motorolie de specs heeft om ook een turbo te smeren, ook al is het een vol-syntheet.

PS, ook al zou ik gaan voor de aparte/losse smering, dan nog komt er gewoon een vol syntheet (auto-olie) in !!! never nooit minerale. Die kunnen die temperaturen nooit aan :X
 
Dat is hardstikke leuk en ik geloof hem ook best, maar dan zou ik wel graag een paar goede argumenten horen waarom je hem niet met water moet koelen.

mij lijkt persoonlijk logisch: zoveel mogelijk koelen is het beste..

Lijkt mij ook. Daarbij heb ik nog ergens gelezen dat die waterkoeling ook belangrijk was voor het regelmatig afkoelen van de turbo om zo de spanningen in het metaal een beetje binnen de perken te houden.
 
Kogel is door de kerk.....ik heb een aparte oliekoeler gekocht. Dus ga nu voor een aparte oliepomp. Iemand daar nog suggesties voor? Ik vroeg mij zo af hoe je zo'n apart systeem in hemelsnaam ontlucht.....en of ik een brandstofpomp kan gebruiken om de olie rond te jagen (wordt namelijk bloedheet).......en welke olie ik het best hiervoor kan nemen . Roept u maar.
 
Op woensdag 22 oktober 2003 13:49 schreef dr.Bral het volgende:
zoals ik al zei, minerale olie met die toevoeging, daar hoor ik alle serieuze truborijders over praten (ik weet alleen zo gauw ff niet of het nou smc heet ofzo....)

Serieuze turbo-gebruikers hoor ik alleen maar over volsyntheet praten, dat is over het algemeen de enige olie die niet uit elkaar valt bij hoge temperaturen.
 
Kogel is door de kerk.....ik heb een aparte oliekoeler gekocht. Dus ga nu voor een aparte oliepomp. Iemand daar nog suggesties voor? Ik vroeg mij zo af hoe je zo'n apart systeem in hemelsnaam ontlucht.....en of ik een brandstofpomp kan gebruiken om de olie rond te jagen (wordt namelijk bloedheet).......en welke olie ik het best hiervoor kan nemen . Roept u maar.

Ik zou geen brandstofpomp gebruiken omdat die inderdaad niet gemaakt is voor hoge temperaturen.

Kijk eens naar kleine pompen voor hydraulische systemen die voldoen hier prima voor. Misschien is de servopomp van de stuurbekrachtiging voor een koekblik wat? Sommige auto's hebben ook een externe oliepomp (ford?) maar die leveren al gauw veel te veel flow en zijn te groot.

[EDIT] Zoek eens naar "turbo turbine", zelfbouw turbines gemaakt van oude auto-turbo's die draaien op gas. Die mensen hebben wel praktijkervaring met smering.
bijvoorbeeld: patrick.zb.net/gas_turbine/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan