Tips bij het maken van een luchtfilterhuis (turbo)

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Heeft iemand van jullie nog nuttige tips voor het maken van een luchtfilterhuis waarop de luchtslang (van turbo naar luchtfilterhuis) gemaakt kan worden. Wat is een vorm (uitwendig) en inwendig die voorkomt dat er luchtwervelingen ontstaan in de box zelf......Welk materiaal kan ik het best gebruiken, zodat de box niet bij 1,5 Bar bol gaat staan. Ik kan geen alu solderen. Co2 en electrisch lassen is geen probleem. Het moet geen box worden van 10 kg :z

Tevens wil ik een dumpvalve in het systeem opnemen, welke door een vacccum bediend wordt (achter de gasklep, als het gas wordt dichtgedraaid). Waar kan ik het beste de aansluitnippel hiervoor maken? Op het inlaatspruitstuk (welke van rubber/kunststof is) of kan deze in een van de inlaatkanalen van de cylinderkop gedraaid worden (is de werking dan hetzelfde, met andere worrden, zal het vaccuujm groot genoeg zijn om het membraam van de dumpvalve/pop off valve te bedienen)? Of is het verstandiger om zef een inlaatspruitstuk te maken van metaal en de nippel dáár in te schroeven ??

Moeilijke vragen, maar alle input is welkom.
 
van een vage megane-coupe club:

Een motor met een turbo is makkelijk te tunen. Ze geven veel koppel onderin, veel meer dan een atmosferische motor. Ze klinken geweldig en hebben een zéér hoge fun-factor.
vreemd.. door de lagere compressie en het feit dat een turbo nog niet (hard) draait bij lage toeren zou toch betekenen dat je juist minder koppel hebt? veel meer vermogen, maar minder koppel. of heb ik het nou altijd verkeerd begrepen?
 
Door de lagere compressie wil het blok aanvankelijk traag op gang komen, maar dan begint al snel het sneeuwbal-effect. Als een kettingreatie komt je blok ineens tot leven en produceert zo in korte tijd enorm veel koppel. Meer als atmosferisch het geval zou zijn. Maar dan topt ie ook snel af....

Vergelijk het maat met een gecontroleerde explosie. Als je turbo geen waste gate zou hebben, dan gaat alle druk het blok in en dat is gewoon teveel. Korte tijd kan ie het nog wel bolwerken, maar als er te lang deze krachten op komen te staan (torque) dan breekt de boel van binnen gewoon af.

De turbo blaast het lucht brandstof mengsel onder druk je verbrandingskamers in waardoor je een veel grotere vulling krijgt. En meer zuurstof en peut betekent een grotere explosie in je kamers. Het blok krijgt zo meer koppel en pk. En da willen we :P :P
 
waar zou jij die popoff-valve op aansluiten dan? hij moet toch verschil in druk zien?

Pop off valve komt op de lucht toevoerslang van de turbo (lees: intercooler) naar de carbs. Als een soort wrat op de leiding. Een tuutje steekt de luchtslang in, de andere is loos. Een membraan in de pop off valve houdt deze gesloten. Alle druk gaat dus richting carbs. Draai je nu het gas dicht dan dan moet ie opengaan, anders blaast de doordraaiende tubo (die maakt nog gewoon meer als 100.000 toeren/minuut of zo) teveel lucht richting carbs, terwijl de gasklep volledig dicht is. Het gevolg is dan de terugslag van lucht richting intercooler (lees: turbo), waardoor de turbineschoep wel heel erg snel afremt. Vaak breken dan de schoepen af en is je turbo naar god.

De pop-off valve (ofwel dumpvalve) wordt als het ware opengezogen door een vaccuumslang die het membraan (met veer) bedient. Dit vaccuum trekt als het ware het mebraan weg, waardoor een klep in de pop-off wordt opengetrokken, die lucht via het loze kanaal weg laat vloeien. Dat gebeurt zo snel dat ie dus het geluid maakt van een hoge druk slang die los schiet; 1,5 bar wordt ineens volledig afgevloeid. Draai ik het gas weer open, dan is het vaccuum in mijn inlaatkanaal (gedeelte tussen carbs en cylinders) weer opgeheven en sluit het membraan van de pop off zich weer (door de veer). Dan kan het feest weer opnieuw weer beginnen en bouwt de turbo de druk weer langzaam op en dan ineens heel erg snel (kettingreactie). Dat moment heet dan de turbo-lag. De tijd die ie nodigt heeft om de druk weer op te bouwen. Hoe groter de turbo, hoe groter dit turbo-gat is. Die is namelijk nog groter dan mijn WAO-gat :P het duurt namelijk langer voordat die relatief grote ruimte opgevuld wordt met luchtdruk. Maar wordt de kettingreactie dan in gang gezet, dan is die ook een stukje heftiger dan bij een kleine turbo..........Het is een afweging. Kleine turbo, snellere reactie op gas, ik kies voor de grotere turbo, maar dan wel meet een enorme schop na. Bruut geweld, beestje temmen O-)
 
Laatst bewerkt:
full
 
Op vrijdag 24 oktober 2003 00:40 schreef Mark TT het volgende:een heel verhaal

ik snap waar die popoff-valve moet komen. je haalt het vacuum om die klep te bedienen dus uit het inlaat-traject ergens tussen de carburateus en de kleppen? (dat is teminste zoals ik het bedacht zou hebben)

als je een dump-valve gebruikt om de druk af te voeren, zal de turbo gewoon blijven draaien en dus niet meer hoeven op te spinnen. hij zal dus heel snel weer druk op kunnen bouwen als je het gas open gooit.. een aardige vermindering van je forse turbogat!

Electrische oliepomp gevonden!!! ben wel benieuwd hoe groot die is en hoe duur. Maar ziet er kewl uit!!
Lijkt me inderdaad een heavy-duty pomp. waar is ie origineel voor bedoeld?
 
Laatst bewerkt:
vreemd.. door de lagere compressie en het feit dat een turbo nog niet (hard) draait bij lage toeren zou toch betekenen dat je juist minder koppel hebt? veel meer vermogen, maar minder koppel. of heb ik het nou altijd verkeerd begrepen?

Het ligt eraan wat voor turbo je er op zet, je kunt er best 1 nemen die al vrolijk meedraait met 1500tpm (en waarschijnlijk een grote rem is bij veel toeren/gas). Of een andere die pas bij 9000tpm met een knal erbij springt.
Turbo's op standaard auto's beginnen meestal al laag in de toeren mee te draaien en worden vrij vroeg al afgeregeld door de waste-gate zodat het blok overal evenveel koppel levert.

Ik gok dat deze motor meer een aan/uit schakelaar word (wat natuurlijk lachen is op ijs voor de toeschouwers :P ).
 
Op donderdag 23 oktober 2003 13:27 schreef FragDaddy het volgende:dan koelt het water het plastic.. maar als je het water vervangt door olie van 100+ graden? maar meestal is dat kunststof onder de motorkap van een plastic gemaakt dat niet smelt (thermoharder)meer dan 100 graden kan zolang je maar onder smelttemp.
van het plastic blijft ,is ook getest met satesaus en een frietbakje, boven een houtskool vuurtje.

back to the turbo, je bouwt een fun blok dat de 100000 km niet hoeft te halen, neem ik ff aan. dan kan je natuurlijk ook je licht opsteken bij de rallysport waar ze allerlei leuke systemen hebben om o.a. je turbo op druk te houden zonder dat het meteen kapot gaat.
het lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling dat je turbo meteen helemaal de druk in het inlaatcircuit kwijtraakt, want slaat ie dan niet een beetje op hol?
ik bedoel een beetje aandrijving maar aan de aandere kant geen/weinig tegendruk plus dat er bij lage druk olie in het lagerhuis naar de inlaatkant kan stromen..
pfffffffff wordt wel een lang verhaal zo ;) . zoals Ernst Happel zei:"kein keloel, fusballen". dus :} dat je ermee aan de slag gaat.
 
Op vrijdag 24 oktober 2003 22:55 schreef zerogrnd het volgende:

back to the turbo, je bouwt een fun blok dat de 100000 km niet hoeft te halen, neem ik ff aan. dan kan je natuurlijk ook je licht opsteken bij de rallysport waar ze allerlei leuke systemen hebben om o.a. je turbo op druk te houden zonder dat het meteen kapot gaat.

geen antilag dus, want dit vreet turbo's :}
 
Beroerd. als de turbo nog niet op een leuke snelheid draait (bij starten bijvoorbeeld) dan moet 'ie inderdaad lucht door de schoepen heen zuigen.. dat is niet zo'n probleem, maar een zelfgebouwd turboblok zal nooit makkelijk starten of goed stationair draaien.. wil je dat wel, dan loopt ie weer veel te rijk als de turbo eenmaal opgespint raakt (veel meer lucht)..
Volgens mij gaat hij dan net te arm lopen en pingelen. Wij gaan daarom een 5e injector op de auto bouwen met een accurator die bij een bepaalde druk in het inlaatspruitstuk een signaal doorgeeft dat hij moet gaan injecteren.


ps. kun je nog wel op gewone benzine rijden of moet je een groot vat tolueen kopen.
 
Volgens mij gaat hij dan net te arm lopen en pingelen. Wij gaan daarom een 5e injector op de auto bouwen met een accurator die bij een bepaalde druk in het inlaatspruitstuk een signaal doorgeeft dat hij moet gaan injecteren.


ps. kun je nog wel op gewone benzine rijden of moet je een groot vat tolueen kopen.

jah. dat is natuurlijk de mooiste oplossing. maar op een motor wil je het hele ontwerp waarschijnlijk een beetje simpel houden.

het mooiste zou op een motor zijn: een injectiesysteem met een zelf te programmeren computer. kun je zelf aangeven hoeveel benzine
'ie op welk moment inspuit. (afgestemd op het luchtmengsel)
 
Een eprom programmeer en burn module heb ik........maar de kwak is niet electronisch ingespoten.....Daarnaast, vind maar eens de juiste software om je motormanagement goed in te stellen. Trial en error is leuk, met lappie op de bike, maar ik hou het liever bij de technieke die stammen uit de tijd waarin de kwak tot leven is gekomen...

Foto's coming up today........eerst even materiaal scoren :P
 
!!! FOTO'S FOTO'S !!! FOTO'S FOTO'S !!! :}

Trial en error is leuk, met lappie op de bike, maar ik hou het liever bij de technieke die stammen uit de tijd waarin de kwak tot leven is gekomen...
een regenachtige woensdagmiddag een testbank bij je favoriete motordealer afhuren.
 
jah. dat is natuurlijk de mooiste oplossing. maar op een motor wil je het hele ontwerp waarschijnlijk een beetje simpel houden.

het mooiste zou op een motor zijn: een injectiesysteem met een zelf te programmeren computer. kun je zelf aangeven hoeveel benzine
'ie op welk moment inspuit. (afgestemd op het luchtmengsel)

motec zou wel heel mooi zijn ja. Dan nog 1 waar je antilag kunt instellen :9~
 
altijd mooi die plaatjes :}

je hebt in iedergeval genoeg zuigers liggen :P
die turbo. waar komt die vandaan? en zijn de lagers nog goed?
zet er niet teveel oliedruk op he.. dan spuit je de olie zo door de lagers heen.
ga je een oliefilter gebruiken in die lus? of vind je niet nodig?
 
Laatst bewerkt:
De tweede lichting pics zijn in iets te groot formaat, die laat ik nog wel even aanpassen..

Alternatief op externe turbo smering;Turbosafe:
The TEP3000 Turbosafe pump is a simple and robust solution which
eliminates turbocharger failure through dry bearing damage caused
by dry startup and hot shutdowns of the diesel engine. It has
undergone a rigorous three year testing by the Ministry of Defence
and the NATO Armed Forces. (NATO stock number 2910170532472). It
is precision engineered and is maintenance free for life.
full
 
die turbosafe lijkt mij een soort expansie-reservoir.. zorgt ervoor dat er ook olie in de turbo blijft als de oliedruk wegvalt (bij uitzetten van de motor met hete turbo bijvoorbeeld)

http://www.dieselproducts.com/turbosafe/turbosafe_ops.html

een actief expansievat dus. als de oliedruk wegvalt, wordt er een zuiger geactiveerd die olie uit het reservoir naar de turbo drukt.

je hebt dus wel degelijk een olieleiding van en naar het blok nodig..

en met een gescheiden systeem heb je hier helemaal niets aan, want je laat gewoon je externe oliepomp doorpompen als de motor afgezet wordt, totdat de turbo is afgekoeld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan