Tips bij het maken van een luchtfilterhuis (turbo)

Mark TT

MF veteraan
8 jun 2002
4.951
1
Den Bosch
Heeft iemand van jullie nog nuttige tips voor het maken van een luchtfilterhuis waarop de luchtslang (van turbo naar luchtfilterhuis) gemaakt kan worden. Wat is een vorm (uitwendig) en inwendig die voorkomt dat er luchtwervelingen ontstaan in de box zelf......Welk materiaal kan ik het best gebruiken, zodat de box niet bij 1,5 Bar bol gaat staan. Ik kan geen alu solderen. Co2 en electrisch lassen is geen probleem. Het moet geen box worden van 10 kg :z

Tevens wil ik een dumpvalve in het systeem opnemen, welke door een vacccum bediend wordt (achter de gasklep, als het gas wordt dichtgedraaid). Waar kan ik het beste de aansluitnippel hiervoor maken? Op het inlaatspruitstuk (welke van rubber/kunststof is) of kan deze in een van de inlaatkanalen van de cylinderkop gedraaid worden (is de werking dan hetzelfde, met andere worrden, zal het vaccuujm groot genoeg zijn om het membraam van de dumpvalve/pop off valve te bedienen)? Of is het verstandiger om zef een inlaatspruitstuk te maken van metaal en de nippel dáár in te schroeven ??

Moeilijke vragen, maar alle input is welkom.
 
Heeft iemand van jullie nog nuttige tips voor het maken van een luchtfilterhuis waarop de luchtslang (van turbo naar luchtfilterhuis) gemaakt kan worden. Wat is een vorm (uitwendig) en inwendig die voorkomt dat er luchtwervelingen ontstaan in de box zelf......Welk materiaal kan ik het best gebruiken, zodat de box niet bij 1,5 Bar bol gaat staan. Ik kan geen alu solderen. Co2 en electrisch lassen is geen probleem. Het moet geen box worden van 10 kg :z

Tevens wil ik een dumpvalve in het systeem opnemen, welke door een vacccum bediend wordt (achter de gasklep, als het gas wordt dichtgedraaid). Waar kan ik het beste de aansluitnippel hiervoor maken? Op het inlaatspruitstuk (welke van rubber/kunststof is) of kan deze in een van de inlaatkanalen van de cylinderkop gedraaid worden (is de werking dan hetzelfde, met andere worrden, zal het vaccuujm groot genoeg zijn om het membraam van de dumpvalve/pop off valve te bedienen)? Of is het verstandiger om zef een inlaatspruitstuk te maken van metaal en de nippel dáár in te schroeven ??

Moeilijke vragen, maar alle input is welkom.

Tjonge jonge Mark waar ben je me bezig, teveel vrije tijd zeker :9 :9 .
Luchtfilterhuis: polyster/epoxy misschien?
Aansluitnippel op het inlaatspruitstuk: kan een kunststof nippel die hoge temperaturen wel aan?

Succes ermee.
 
Zoiets?

airboxintercooler.jpg


Rechts is intercooler, links is airbox.
 
Jah, dat is dus alu !!! Zo wil ik hem ook wel, maar dat zak niet lukken vrees ik, of ik moet toevallig aan die onderdelen kunnen komen (kant en klaar). Ik maak ook gebruik van een intercooler (die van de R5 turbo), maar die komt meer in de buurt van de radiator te zitten, iets dichter bij de turbo (niet echt slim, maar kan hem anders nergens kwijt, lomp ding).

Maar op zich zie ik dat zo'n ding niet overdreven groot hoeft te zijn. Het is maar dat er een turboslang op kan en een aansluiting naar de 4 inlaten......easy :X

Zeg Dreamer, is dat JOUW bakkie?

Enne, Bikefreak, de nippel wordt gewoon van metaal hoor, echter bedoelde ik dat ie in een materiaal van kunststof/rubber bevestigd wordt. Wat me overigens niet het slimste lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Damn, ik had dat plaatje net wat meer naar links willen zien, de aansluiting van de inlaten en de aansluiting van de dumpvalve, die hier gewoon op de box gemonteert is. lekker compact zo. Maar ik hou van groot, dus bij mij zal het wel een maatje groter uitvallen, anders komen we nooit aan die 180 Pk :P
 
Ik vindt turbolag niet hinderlijk, de kwak doet nu ook niks onder de 8000 Rpm. De popoff valve zal dit probleem hopelijk (gedeeltelijk) verhelpen. Hierdoor komt de turbo niet abrubt tot stilstand als je gas loslaat en zal dus weer snel oppakken. Ik ben wel zeer benieuwd HOE de turbo zal oppakken, temeer omdat ik mij afvraag wat de uitlaatstroom doet bij een blok van 750 cc en 8000 rpm tot 12000 rpm, in tegenstelling tot de 5000 toeren bij 1400 CC, waar ie eerst dienst deed. Mijn gevoel zegt dat ie zelfs meer te verwerken krijgt dan voorheen :P

Maar om e.e.a. flexibel te houden komt er een variabele turbodruk (bleedvalve) tussen de wastegate en turbo.

Er zijn wel 1001 dingen waar ik rekening mee moet houden, dus het kan goed zijn dat ie helemaal nikx doet.....maar daar wil nu even niet aan denken. In het slechtse geval gaat de boel er weer onder uit en reviseer ik mijn oude blok. Dat gebeurd so wie so. Maar als turboblokje wel goed wil lopen, dan blijft ie er gewoon effe onder. Zelfs op circuit :X
 
Laatst bewerkt:
Mijn gevoel zegt dat ie zelfs meer te verwerken krijgt dan voorheen
Dat denk ik ook ja.

een ander interessant probleem. hoe smeer je je turbo? is dat een oliegekoelde of watergekoelde turbo en hoe sluit je die koeling aan op je motorblok?

verder: heb je die intercooler echt nodig? wil je echt zoveel turbodruk gaan pompen dat je die intercooler nodig gaat hebben? dan denk ik ook dat je in ieder geval je compressie ver moet verlagen (1:8 ofzo) en moet nadenken over versterking van de kleppen/nokkenas

Maar als turboblokje wel goed wil lopen, dan blijft ie er gewoon effe onder. Zelfs op circuit
Lekker halverwege de bocht alweer op het gas gaan, waarbij de turbo weer druk opbouwt en je opeens het vermogen er weer vol op komt.. je mag al heel blij zijn als je het ding op de weg een beetje normaal kan berijden..

maar dan heb je ook wel een leuk speeltje. :9~
 
Laatst bewerkt:
Ik vindt turbolag niet hinderlijk, de kwak doet nu ook niks onder de 8000 Rpm. De popoff valve zal dit probleem hopelijk (gedeeltelijk) verhelpen. Hierdoor komt de turbo niet abrubt tot stilstand als je gas loslaat en zal dus weer snel oppakken. Ik ben wel zeer benieuwd HOE de turbo zal oppakken, temeer omdat ik mij afvraag wat de uitlaatstroom doet bij een blok van 750 cc en 8000 rpm tot 12000 rpm, in tegenstelling tot de 5000 toeren bij 1400 CC, waar ie eerst dienst deed. Mijn gevoel zegt dat ie zelfs meer te verwerken krijgt dan voorheen :P

Turbo-lag heeft niets te maken met het wel of niet reageren onder de zoveel duizend toeren, maar met het tijdsverschil tussen gas geven en accelereren.

Uitlaatstroom is zeer simpel: cilindervolume * toerental * (1 + overdruk)
Bij gelijkblijvende vuldruk: minder luchtstroom dan bij de auto, maar dat scheelt niet veel. De turbo zal dus gewoon goed werken.

Op dinsdag 21 oktober 2003 11:41 schreef FragDaddy het volgende:
verder: heb je die intercooler echt nodig? wil je echt zoveel turbodruk gaan pompen dat je die intercooler nodig gaat hebben?

JA, zonder intercooler --> warmere inlaat --> warmere uitlaat --> warmere inlaat enzovoort! Je blok raakt overhit en alles kapot! Hier is niet zoveel overdruk voor nodig. Auto's hebben niet altijd een intercooler, maar dan is er een veel groter koelsysteem nodig.
 
Laatst bewerkt:
Dat denk ik ook ja.

een ander interessant probleem. hoe smeer je je turbo? is dat een oliegekoelde of watergekoelde turbo en hoe sluit je die koeling aan op je motorblok?

verder: heb je die intercooler echt nodig? wil je echt zoveel turbodruk gaan pompen dat je die intercooler nodig gaat hebben? dan denk ik ook dat je in ieder geval je compressie ver moet verlagen (1:8 ofzo) en moet nadenken over versterking van de kleppen/nokkenas

-verlagen van druk wordt in voorzien (voetplaat onder de cylinders of een aantal pakkingen, 2 mm totaal)
-intercooler blijft, dat is een TE groot verschil met weglaten.
-IHI Turbo is olie en watergekoeld. Ik tap de koeling af van de waterpomp en maak een bypass door de turbo heen. Retour op radiator.
-leukste stuk wordt idd de smering van de turbo. Ik maak aansluiting op mijn blok, maar hoe, dat moet ik nog uitvogelen. Evenals WAAR ik de aansluitingen maak om ook daadwerkelijk smering te krijgen. Te denken valt aan een bajobout het blok in (gat ik carter maken) en olie aansluitnippel bevestigen. Terugloop via cartepan (ook via banjo). Maar suggesties zijn welkom !!!!!!

Nokkenas blijft standaard. Klepveren worden waarschijnlijk van Kent (ik moet de juiste maat nog vinden en ze moeten sterker zijn dan de originele, om de zaak goed af te dichten.

Verder gebruik ik gepolijste big ends (iets sterker), maar ik betwijfel nu al of ik geen Carillo's moet nemen, maar die dingen zijn FUCKING duur!! Kan ik beter een Gixxer 1000 kopen.... :X Het moet wel een project blijven. Ik hoef geen dragraces te winnen, maar ik wil gewoon meer leistung in de kwak dan de 121 die ik nu heb en veel meer koppel!!! Daarnaast is het leuk om te doen en leerzaam O-)

Daarnaast weer een 530 ketting (ipv 520). Voor de rest is het hopen dat het materiaal een beetje bestand is tegen de krachten. Het zal moeten blijken. Maar kwak onderdelen kunnen wat hebben :}

Ow, en koeling......ik vertrouw op de huidige koeling, die erg goed is, eigenlijk TE goed. Daarnaast zal de olie zijn/haar werking moeten doen (de turbo moet ook gesmeerd worden he ;) ). Hierbij vertrouw ik volledig op Agip vol syntheet. Die blijft smeren !!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het troep om mee te werken. Ik denk toch dat ik een box laat maken, op maat. Dat lijkt me een beter idee. Dan wordt ie wel van alu en dus lekker licht. Heeft iemand nog teflon slangen in de schuur liggen? :P
 
Verder gebruik ik gepolijste big ends (iets sterker), maar ik betwijfel nu al of ik geen Carillo's moet nemen, maar die dingen zijn FUCKING duur!!
Ik verwacht niet dat jij de drijfstangen van de ZXR eerder stuk krijgt dan verschillende onderdelen in de kop. het lijkt me allemaal wel afdoende.. die Kent klepveren die moeten de kleppen wel voldoende dicht houden. als je de originele kleppen en zuigers niet kapot brandt, zal de rest ook wel heel blijven. misschien dat je nog problemen krijgt met een hoog olieverbruik, omdat door de extra druk de olie langs de zuigers wordt geperst. dan zou je nieuwe zuigerveren en misschien nieuwe zuigers moeten monteren en je blok moeten honen. maar als je blok gewoon gezond was voordat je aan deze operatie bent begonnen, moet dat ook goedkomen..

hou in ieder geval de eerste paar keren de temperatuur van alles goed in de gaten, vooral de temperatuur van de turbo, van de inlaatlucht en van de olie in het blok.

drukt deze turbo trouwens de lucht door de carburateurs, blow through (waarschijnlijk wel he, door je beschrijving van het luchtfilterhuis), of gebruik je 1 grote carburateur en plaats je die voor je turbo. (draw through)
 
Blow through, aangezien ik begrepen heb dat Flat slide carbs geschikt zouden zijn voor een dergelijke conversie.........maar ik moet het nog zien 8-)

Zojuist nog even een fonkelnieuwe turbo op de kop getikt, inclusief waste gate en pop-off valve. Hou ik die andere wel reserve of voor spare onderdelen. Of twin turbo :P :P :P Geintje !! ;)
 
Blow through, aangezien ik begrepen heb dat Flat slide carbs geschikt zouden zijn voor een dergelijke conversie.........maar ik moet het nog zien 8-)

Zojuist nog even een fonkelnieuwe turbo op de kop getikt, inclusief waste gate en pop-off valve. Hou ik die andere wel reserve of voor spare onderdelen. Of twin turbo :P :P :P Geintje !! ;)

weer lekker bezig mark! hou je er wel rekening mee dat de turbo er over 1 a 2 maanden (als er ijs ligt) er op moet zitten? :+
 
Blow through, aangezien ik begrepen heb dat Flat slide carbs geschikt zouden zijn voor een dergelijke conversie.........maar ik moet het nog zien
Moet je je flatslides dan nog ombouwen?

draw through vind ik zelf altijd een eng idee. zo'n explosief mengsel rechtstreeks uit de carb, door de gloeiend hete turbo heen jagen.

waar ga je de turbo plaatsen? bij de carburateurs, of juist dicht bij de uitlaat? waarschijnlijk bij de uitlaat, zodat je je intercooler nog kwijt kunt? dat heeft ook als voordeel dat je minder turbo-lag hebt. de uitlaatgassen hoeven een minder lange weg af te leggen en verliezen minder kracht. aan de andere kant is het vaak een rotgrap om die turbo ergens tussen het voorwiel, de kuip de radiator en intercooler kwijt te raken :( de ruimte is nogal beperkt.
 
Laatst bewerkt:
Turbo komt direct na de uitlaatpoorten te zitten. Even een collector braaien met passtuk. De intercooler plaats ik vóór de radiator. Zo is het effect het grootst. Hij is klein genoeg om niet de radiatorwerking om zeep te helpen, want deze koelt als een dolle. Ik krijg hem nu al nauwelijks op 70 graden.....

Ik heb een tekening gezien van een luchttoeveorleiding onder het balhoofd door, direct naar de airbox. Ik ga meer met buizen (ronde en platte) werken en siliconen slangen met klemmen. Zo is alles flexibel, terwijl dat eigenlijk niet echt nodig is.

full


Intercooler met de openingen omlaag en naar het blok gericht, dat is de kortste weg. Eigenlijk zoi ie verder weg mogen zitten, dan heeft de lucht de tijd om af te koelen, maar dat heeft ie nu ook als ie de IC verlaat...een metertje of zo.

Kan zijn dat ik door die IC mijn spatbord iets al moeten inkorten, maar boeien!!
 
En de turbo past weer net tussen blok en radiator in. Theoretisch kan het, nu nog uitvoeren.....wat weer vragen oproept of ik de turbo aan het spruitstuk hang, of dat ik hem moet ondersteunen met een beugeltje. Kom ik dan weer niet in de knoeit met de 6 leidingen die op de turbo zitten, etc etc. passen en meten.

Maar ook; hoe positioneer ik de turbo (en hoe hou ik hem op zijn plaats) om de collector er goed op af te meten. Lekker praktsiche shit, waar je je hoofd dagen over kan breken. Lekker belangrijk zal je zeggen, maar als je aan zoiets begint dan neemt het gewoon erg veel tijd in beslag. Zoeken naar onderdelen, theorie (eigen) vergelijkbare projecten en bezwaren bestuderen. OPlossingen bedenken etc. geinig, maar tijdrovend. Voorbereiding kost het meeste tijd. de montage zelf stelt niet veel voor. Maar het uitdokteren en knutselen......

Maar goed, heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vragen.... :z
 
waarom moet het luchtfilter tussen de turbo en en de carbs?

Goede vraag, maar ik moet een collector maken om de enkele turboslang te verdelen over vier inlaatkanalen. een box is dan een goede oplossing.........hoe wil je het anders doen? Enkel slangen?

Op de foto zit de turboslang in de punt van de airbox. je kan dit nog net zien. Ik wil deze met de opening naar boven (laten) maken waardoor ik de leidingen over het blok naar de turbo kan leiden. Of eigenlijk, van de turbo naar de airbox, over het blok heen.....snappez vous? Maar via de zijkant van het blok zou ook kunnen, alleen zie je dan die leidingen lopen wordt de weg langer......op zich niet verkeerd, behalve voor de turbolag........
 
Laatst bewerkt:
En je vind het niet eng om datzelfde mengsel een gloeiend hete cylinderkop in te jagen en het dan zelfs nog eens samen te persen? :+

Nee hoor, jij zit nu toch ook met je ballen op 20 cm van een motorblok, waar kleppen en zuigers bijna met de geluidssnelheid onder je op en neer dansen? Moet er niet aan denken als er klep naar buiten komt :P Auw !
 
Nee hoor, jij zit nu toch ook met je ballen op 20 cm van een motorblok, waar kleppen en zuigers bijna met de geluidssnelheid onder je op en neer dansen? Moet er niet aan denken als er klep naar buiten komt :P Auw !

En dan!?!? Toverballen!
Eerst rood, dan geel, dan blauw, dan paars....

Misschien kan je http://www.boostisgood.com/manager1.html (hier) wat ideeen opdoen voor het plaatsen van de verschillende onderdelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan