tips en raad is altijd welkom over de rs 125

Kunnen jullie me alstublieft dingen vertellen over jullie 125 rs, hoeveel km je doet met een naftbak enzo om de hoeveel km dat hij op onderhoud gaat en op hoeveel graden ja mag doorrijden want de verkoper zij me iets van als er cold opstaat mag je niet hardrijden maar ik heb dat toch nergens niet gezien nog niet gezien ben er nog niet meer aan het bollen maar dat zal nie lang meer duren hij staat nu momenteel in de garage model 2003 en ben er trots op :)

Navras

Die hard MF'er
29 sep 2003
872
0
36
Altijd eerst goed warmrijden voordat je gaat vlammen!
En ohwjah een rs heeft redelijk veel onderhoud nodig -> 2takt.

Enneh leestekens zijn fijn! :P

Ik zal erop letten voor mijn leestekens, maar nu weet ik nog altijd niet hoeveel graden hij moet hebben. Klopt het rond de 70 graden dat je dan mag vlammen?
De brommer vraagt misschien veel onderhoud maar wat is veel 5000km en dan een nieuwe bougie en olie, luchtfilter uitkuisen en motorolie nakijken?
Toch al bedankt voor je reactie!!!

Stay cool on the road :]

greenthumb

MF'er
11 aug 2004
140
0
39
brugge belgie
met veel onderhoud bedoelen ze ongeveer alle 15000km een nieuwe cil en piston,heel regelmatig bougie... alle 3500,carbu goed onderhouden bij de wekelijkse poetsbeurt van je machine enz he. je moet daar gewoon mee omspringen. en na ongeveer 3a4 km normaal te rijden,kun je scheuren naar believen maar ik raad je sterk aan om eerst altijd normaal te rijden en wat ervaring op te doen. veel plezier met uw aankoop

Anthro

Die hard MF'er
die "cold" komt er enkel op als het koelwater onde de 30°c is. Let wel dat de sensor gemaakt is voor temperaturen in het 70-130° bereik en dat er een redelijke afwijking is bij 20°c (hij wijst ong 8°c teveel aan bij 24°c ;) )

De melding 'cold' kun je enkel in de winter zien ongeveer ;)

Ik laat mn rs eerst een goed minuutje stationair draaien (eerst met choke tot hij blijft draaien zonder choke) en dan trek ik mn helm en handschoenen aan enz.. en dan staat ie ondertussen op 50°c ongeveer en dan rij ik uiterst rustig door, onder de 5000rpm blijvend en pas als er 70-75°c op staat mag je gaan snoepen :+

Navras

Die hard MF'er
29 sep 2003
872
0
36
Jawel, als je 2 jaar een licht rijbewijs hebt mag je automatisch op een zwaardere motor gaan rijden. Met lichtrijbewijs mag je alleen op motoren met minder dan 25kw.(Nederland)

Kijk ook hier is: 25kW: de veelgestelde vragen :)

Edit met zwaar rijbewijs mag je altijd overal op rijden. Dus of je nu van 125 overstapt naar een 1000cc maakt niet uit ;)

Duccer 1098

MF veteraan
21 feb 2003
7.768
0
Belgie
ben het ook juist te weten gekomen in mijn theorieboek als je twee jaar je rijbewijs a2 hebt word dat een a1, ik ga toch nog een paar jaartjes rijden met mijn rs ofzo dus dat is heel goed dan! ;)
daar zit een adderken eh ge moet wel min. 21 jaar zijn voor ze u da geven,'t is niet op uwe 18 verjaardag uwe praktijk doen en op uwe 20ste uw A+ afhalen,dan kunde nog een jaarken wachten...

RagingRob

MF'er
7 mrt 2004
171
0
Steenbergen
hangt er ook van af waar de sensor zit van je temperatuur meter. als ie namelijk voor je radiateur zit of erna. ikzelf rij altijd een fors aantal kms voor dat ik echt door ga rijden. de wijzer staat dan wel al een tijdje op de bedrijftemperatuur, maar het duurt altijd langer voordat je olie ook die temperatuur heeftt aangenomen en dun genoeg is om goed te smeren.

stationair warmdraaien is niet goed voor een tweetakt. sowieso dodelijk voor je bougies en de motor smeert beter wanneer je boven de 5000 toeren komt.

Fast Forward

MF veteraan
26 mei 2002
6.491
20
39
Den-Haag
Bezoek site
die "cold" komt er enkel op als het koelwater onde de 30°c is. Let wel dat de sensor gemaakt is voor temperaturen in het 70-130° bereik en dat er een redelijke afwijking is bij 20°c (hij wijst ong 8°c teveel aan bij 24°c ;) )

De melding 'cold' kun je enkel in de winter zien ongeveer ;)

Ik laat mn rs eerst een goed minuutje stationair draaien (eerst met choke tot hij blijft draaien zonder choke) en dan trek ik mn helm en handschoenen aan enz.. en dan staat ie ondertussen op 50°c ongeveer en dan rij ik uiterst rustig door, onder de 5000rpm blijvend en pas als er 70-75°c op staat mag je gaan snoepen :+
HOho! Let wel op: dit is de water temperatuur dus je olie in het blok is nog lang niet warm. Die water temp. is na 2-3 minuten al goed en voor de olie moet je in de zomer al gauw 10km rijden en in de winter 15km.

In het boekje staat om de 16000 een nieuwe zuiger. Mijn 125 liep vast bij 12000km hij pingelde al een tijdje dus luister goed of hij niet te hard gaat tikken bij een koude motor!

Bij 8000 was mijn koppelingshuis afgebroken. Maar dit detail hebben ze inmiddels wel verandert bij Aprillia. Ik had het '98 model. Chesterfield :)

hangt er ook van af waar de sensor zit van je temperatuur meter. als ie namelijk voor je radiateur zit of erna. ikzelf rij altijd een fors aantal kms voor dat ik echt door ga rijden. de wijzer staat dan wel al een tijdje op de bedrijftemperatuur, maar het duurt altijd langer voordat je olie ook die temperatuur heeftt aangenomen en dun genoeg is om goed te smeren.

stationair warmdraaien is niet goed voor een tweetakt. sowieso dodelijk voor je bougies en de motor smeert beter wanneer je boven de 5000 toeren komt.
ik weet niet wat er scheelt met mijn rs maar nu kan ik het nog niet zo goed zeggen omdat ik er nog nie altijd met rij maar hij neemt soms nie goed aan ook al staat hij goed warm dan spruttelt hij tot 6 a 7000 tpm en als hem in neutraal staat en ik geef gas dan zakt hij niet onder de 3000 a 3500 tpm zouden het de bougies kunnen zijn? anders kan het misschien de carbu zijn maar het is nog een standaard rs met nog maar 1500 km op ma ben nu wanhopig omdat ik hem nie naar een dealer kan doen zolang ik mijn rijbewijs nog niet heb gehaalt he

RagingRob

MF'er
7 mrt 2004
171
0
Steenbergen
lijkt mij gewoon afstellen van de carburatie. combinatie luchttoevoer benzine zal niet helemaal lekker staan. kan je laten doen, kost over het algemeen niet veel. kan ook zelf, maar als je met sproeiers gaat beginnen moet je wel weten wat je doet ivm te rijke of veel belangrijker en gevaarlijker een te arme afstelling.

smikkie

Rookie
8 aug 2004
25
0
33
lommel
wat doet ie als je als hij 1100 toere stationair draait hem vliegensvlug open draait en meteen trug toe? als hij een hol geluid maakt en niet in toeren stijgt dan krijgt hij te weinig lucht! (het schoefje met de platte kop naast de stationairregeling

Anthro

Die hard MF'er
Dat sputteren/stotteren rond de 7krpm is omdat je blok nog niet warm genoeg is. gewoon enkele km's rustig rijden en dan pas over de 7000rpm gaan. Als het dan nog sputtert dan is je carb afstelling fout of luchtfilter zit vol met troep of er is iets anders mis.

Het is niet even starten , even laten pruttelen en dan volgas gaan janken want dat is niet gezond ;)

oja en dat blijven hangen op 3000rpm heb ik ook soms, vooral als ik uitbol (koppeling blijft lichtjes 'geven' waardoor het rond 2-3000 blijft hangen)
Stationair valt het wel terug uiteraard.