Tips & ervaringen bij keuze "grotere"

Gerrit_125

MF'er
3 mei 2004
187
0
Overweeg de aankoop van een grotere motor. Veel ervaring in de motorwereld heb 'k nog niet maar er zijn wel een aantal modellen (verouderd welliswaar dus tweedehands in aankoop) die een streepje voor hebben. Eveneens zijn er een paar persoonlijke punten vanwaar 'k vertrek om makkelijker een keuze te maken :
- liefst een fiets met een sportieve maar tevens nog comfortabele zithouding (druk op de polsen, rugkromming, ...)
- machine moet langere afstanden kunnen overbruggen (reistrajecten aan een degelijk rpm)
- een voldoende zitruimte zijn voor de bijrijderster (vrouwtje)
- bedrijfszekerheid en degelijkheid maar eveneens makkelijk zelf te onderhouden (zonder allerhande speciale gereedschappen nodig te hebben)
- handelbaarheid (wielbasis, wieldiameter, gewicht, ...), hoewel dit misschien wel in tegenstelling is tot de machines die 'k voor ogen heb.
De enige fietsen waarmee 'k ooit reed (ritje met de motor van een vriend :+ )waren een Honda cbr600 & Suzu gsx750es. Dat m'n maat deze laatste wegdeed en 'k toen zonder cash zat beklaag 'k me nog steeds want de indruk deze machinekamer op me maakte was om van te :9
Al geruimte tijd dacht 'k, aan volgende okkaziemotoren :
- honda CBR 1000
- suzuki 750 ES
- suzuki 1100 GSX F
- kawasaki ZZR 1100
- kawasaki GPZ 1100
- ... ???
Welke machines zijn een aandrader, waarom en waarom niet ? Wie heeft positieve en/of negatieve ervaringen met welke machine ? Via dit forum vernam 'k al heel wat nuttige informatie maar graag had 'k een vorm van "vergelijkende test" :? voor kilometervreters :9

Laatst bewerkt:
Er is maar 1 motor die aan al jouw wensen kan voldoen.

Een HONDA VFR (750/800FI/VTEC).

Niet alleen ik denk er zo over...Lees de motorbladen er maar op na :X

Mijn vriend heeft een VFR, ik een Suzuki GSX 750 F(beide uit 98, maar VFR oud model, Soes nieuw model. Ik vind het vergelijkbare motoren, alleen is de Soes wat goedkoper. Zelf ben ik 1.83 en mijn rug is wat hulpbehoevend: met de Soes nergens last van. Verder erg veel bergruimte onder het zadel, prettige rijeigenschappen en niet te vergeten; het is qua formaat ook een vrij grote motor waardoor je lekker kunt zitten.

Zou ik dus ook zeker meenemen in de overwegingen!

Ik lees dat je laatste motor een Suz GSX 750 was, maar als je een zwaarder wilt dan zou ik bij de GSX blijven maar dan 1 aanschaffen met een hoger aantal cc's.

Zoals ze het al eerder zeiden, kijk in motorbladen naar vergelijkingen. Misschien een testrit, maar ik weet niet of dat veel zal schelen.

Al geruimte tijd dacht 'k, aan volgende okkaziemotoren :
- suzuki 1100 GSX F
Welke machines zijn een aandrader, waarom en waarom niet ? Wie heeft positieve en/of negatieve ervaringen met welke machine ?

Suzuki GSX 1100F heb ik wel eens gereden. Mij te zwaar, moeilijk om hem in/uit een schuurtje te krijgen. Ik vond hem te lomp, voor mijzelf dan. Verder rijdt hij wel prima.

Ga anders een een testritje maken, dan heb je er een beter beeld bij.

Terug
Bovenaan Onderaan