Tips gevraagd m.b.t. motorreis Australie

Een bevriend koppel is momenteel bezig met hun rondreis van 15000 km op XT 660' s
In Darwin gestart en als eerste " de Gibb" gereden !

www.crisscroz.nl

Ze halen tevens geld op voor het KWF en kan je hun per km sponsoren. ;)
 
Laatst bewerkt:
Een bevriend koppel is momenteel bezig met hun rondreis van 15000 km op XT 660' s
In Darwin gestart en als eerste " de Gibb" gereden !

www.crisscroz.nl
*O*
Heerlijke foto's ... krijg zo zin, om een jaartje vrijaf te nemen, men huis te verhuren en ff een Xt660 te gaan verslijten ... :9~

De site getuigt van 2 mensen die goed voorbereid zijn en perfect weten wat ze doen.
Chapeau !
Enkel jammer dat ze op hun route de Flinders Ranges noord van Wilpena Pound en dan de Oodnadatta track noordwaarts tot centraal ozz niet doen, en ook de East+West macdonnel ranges niet .. dat zijn naar mijn mening de beste en meest australische outback routes zonder extreem te zijn. Perfect te doen met een normale offroad.

XT660 lijkt me DE perfecte fiets voor outback roads., relatief simpele techniek, power genoeg, en licht genoeg om weer rechtop te zetten als je hem in het stof moet neerleggen.

Anyway
Laura&Brian kunnen maar hun voordeel doen met de tips hier .
En alle anderen kunnen even weer kwijlen en dromen
 
Enne, XXXX Gold is Abby bier he! Niet te goed spul dus. VB is weinig aan, beetje bitter (duh)... ik dronk eigenlijk altijd alles dat voor handen was :9

Een paar 4X-en ijskoud in diepvriesglas geserveerd op het terras van Café The Tap op Mitchell Street in downtown Darwin bij 35°C, terwijl buiten een Moesson bui met klank en lichtspel losbarst, is echt niet te versmaden *D
 
Weet je wat jij voor elkaar hebt gekregen? Nou? Gieliovd om 9:00 trek in bier te laten krijgen. Bedankt :+ The Tap... was dat die op de hoek met die vlonders?

Jeetje, ik heb dat fotoalbum doorgekeken maar wat geweldig! Wat betreft een heleboel foto's.... Ik ben daar EXACT geweest. Nature's window, Prison Tree, etc. etc.

Check, die foto waarop Annemiek op die stoel zit bij de Imintji store? Wil je geloven dat ik daar een maand of 6 geleden een meat pie heb zitten eten? Nou? Ja! Exact dezelfde stoel en tafeltje! Man, man...

Heel tof dat ze die reis doen. Maare, 16.000 km? Daar komen ze nog wel op terug. Ik heb ook een rondje gedaan zoals zij, maar ik was toch al gauw zo'n 34.000 km op weg. Ik reed er al 11.000 in Nieuw Zeeland!

Inderdaad heel goed te zien dat ze voorbereid zijn. En nog reparaties doen ook onderweg. En ik weet er alles van. Dan ben je blij met schaduw. Ik heb tijden gezocht naar een boom om mijn banden weer op te pompen bijvoorbeeld.

Waar ik ook wel veel respect voor heb is het oversteken van de Pentecost river crossing. Dat ik er reed voorspelden ze 500 tot 1000 mm water en zat ik al behoorlijk zorgen te maken de hele rit. Want ja, een meter water...

Uiteindelijk was het zo diep als de rand van mijn roo-bar dus best te doen, maar met de motor... en dan die rotsen waar je soms overheen moet op de bodem.... Het ziet er trouwens vrij leeg uit op de foto. Knap hoor!
 
Laatst bewerkt:
Ook een tripje naar Alice Springs ligt in de planning (of vanuit het zuiden, of vanuit het noorden). Daar willen we iets van een georganiseerde offroad trip maken van een dag of 10, met begeleiding en motoren die daar voor uitgerust zijn.

Ik verwacht idd niet zo gek veel problemen als we om de outback heen blijven rijden. De kunst wordt vooral om 2 goede motoren op de kop te tikken als we aankomen, voor een niet al te groot budget.
 
Laatst bewerkt:
Nemen jullie trouwens zelf een kampeeruitrusting mee? Ivm de strenge invoerregels en beperkte bagage in het vliegtuig twijfel ik nog..
 
Gewoon meenemen, douane maakte bij ons gratis de tent schoon. Ze zijn niet zo moeilijk hoor, ze letten wel overal op, maar doen niet lastig. Okee, je moet niet een overdreven vieze tent meenemen, maar verder geen problemen.

Ben ook wel benieuwd naar een reactie van de TS.
 
Gewoon meenemen, douane maakte bij ons gratis de tent schoon. Ze zijn niet zo moeilijk hoor, ze letten wel overal op, maar doen niet lastig. Okee, je moet niet een overdreven vieze tent meenemen, maar verder geen problemen.

Ben ook wel benieuwd naar een reactie van de TS.

Tnx! Door de officiele sites had ik de indruk dat het bijna niet te doen zou zijn. Een paar weken quarantaine, hoge schoonmaakkosten, dat soort dingen. Ben blij dat dit dus mee blijkt te vallen. Scheelt weer een paar honderd euro aan aanschaf daar.
 
Weet je wat jij voor elkaar hebt gekregen? Nou? Gieliovd om 9:00 trek in bier te laten krijgen. Bedankt :+ The Tap... was dat die op de hoek met die vlonders?
Graag gedaan :W
The Tap is deze onder die ENORME boom, de bruinste bar van Darwin

Maare, 16.000 km?
dat is the big circle met wat afsnee via stof tracks

Ik reed er al 11.000 in Nieuw Zeeland!
Kiwi Bier *O*
Deze was de beste ;)
full

yeps, ik maak graag foto's van goeie bieren :+

En zo krijg ik dus weer zin in reizen en vooral DORST
 
Laatst bewerkt:
Tnx! Door de officiele sites had ik de indruk dat het bijna niet te doen zou zijn. Een paar weken quarantaine, hoge schoonmaakkosten, dat soort dingen. Ben blij dat dit dus mee blijkt te vallen. Scheelt weer een paar honderd euro aan aanschaf daar.

Geen paniek, maar spoel je tent af, ook de haringen, de elastieken, het grondzeil, en je wandelschoenen.
Als alles slijk en stofvrij is en er geen vreemd "plantmateriaal" (daarover gaat het namelijk: plantenziekten) aanhangt, dan is het OK.

In het slechtste geval willen ze eerst je gerief bombarderen met gammastraling en moet je een uurtje of 2 wachten.

Er gaan elk jaar tienduizenden per vliegtuig kamperen in Ozz .. en er ligt echt geen tentenstort achter het douane kantoor ;)
 
Nou heb ik wéér dorst Wullebolle!

Ik ben te laat met bier koud leggen :( (Done)

Je krijgt altijd van die papiertjes met vragen zoals "bent u in de afgelopen 3 weken in het bos geweest".... Als je ja zegt, dan willen ze wat checken.

Ik poetste mijn schoenen ook altijd netjes schoon.

Zolang jij je tent gewoon in je tas doet loopt dat wel los. Daarentegen is kampeeruitrusting/kleding daar in mijn visie wel goedkoper dan hier. Maarja, je wilt je toch voorbereiden.
 
Laatst bewerkt:
Die tent halen ze wel uit de tas hoor, ze controleren ze volgens mij altijd. Wij hadden ook 4 ligfietsen bij ons, die gewoon gebruikt waren en niet speciaal schoongemaakt waren. Hebben ze ook goed bekeken, echt in het profiel v/d banden en onder het frame, maar verder geen probleem. Ze doen hun werk gewoon erg goed, en het zijn Australiërs, dus erg vriendelijk.

Maar zorg idd dat alles schoon is, na een paar maanden Australie begrijp je ook beter waarom, ze willen gewoon geen uitheemse rotzooi in hun prachtige land. Hebben ze al zat problemen mee (gehad).
 
Paar jaar geleden rondreis gemaakt in Australië - wel met de camper (reed nog niet met de moto toen). Kampeerspul is daar echt veel goedkoper dus je kan het daar ook altijd aanschaffen. Vraag is dan wel wat je er achteraf mee doet. Wij hadden tentje en outdoor kleding gekocht - gewoon mee terug gebracht.
 
Vraag is dan wel wat je er achteraf mee doet. Wij hadden tentje en outdoor kleding gekocht - gewoon mee terug gebracht.

Stoeltjes, leesboeken, etc ... al wat jammer is om weg te gooien en stom om mee te doen: weggeven op de laatste camping aan een jong stel "vers gearriveerden". Lukt altijd, en iedereen blij !
 
Hallo allen,

Leuke verhalen en goede tips! Over 2 maanden vertrek ik zelf voor een motorreis door Tasmanië en Victoria (ca. 3weken), ik probeer me nu zo goed mogelijk voor te bereiden.

Misschien hebben jullie nog wat tips/aandachtspunten over de volgende onderwerpen:

- Kleding, in NL of Oz kopen? Het klimaat in Tasmanie is (ook 's zomers) nogal wisselvallig. Ga je voor een doorwaai-jack met een los regenpak, of kies je voor een gewoon pak? Laarzen of stevige wandelschoenen?

- Helm, integraal of cross? I.v.m. de warmte is een cross-helm wel prettig, ook biedt de klep bescherming tegen de zon. Maar hoe zit het met de insecten e.d.

- Kampeerspullen, wat heb je echt nodig? Een tent, matje en slaapzak horen tot de standaard bepakking, maar hoe zit dat met een benzine-brander, stoeltje, etc.

- Bepakking, kies je voor koffers of een bagagerol?

Ik heb gekozen voor een Suzuki DR650 omdat ik zowel op de weg als offroad zal rijden, omdat het een vrij kleine fiets is wil ik zo min mogelijk bepakking meenemen.

Groet,
Robert
 

Dit is bier voor homo's joh...

Ik reis nou al 3,5 jaar voor m'n werk naar dat apenland (6 weken op / 6 weken af). Het enige wat ik de TS wil meegeven is dat je je echt goed voor moet bereiden en je er heel erg van bewust moet zijn dat je lange lange afstanden moet overbruggen zonder dat je iets tegenkomt, dus rekening mee houden. En met een motor neem je nou eenmaal minder benzine mee dan een 4x4 met ontzettend veel laadruimte.

Verder lekker van genieten. Maar als ik jullie was zou ik lekker naar Zuid Amerika gaan om te touren (ook mooi en daar is het volk tenminste niet zo dom...). Australie heeft mooie plekken, maar ach, alles is mooi, overal.
 
Een tijdje terug heb ik hier op MF een heel verhaal zitten lezen van een jongen die familie had in Australie en vanuit daar héél wat kilometers heeft gemaakt. Aangezien wij een jaar daarvoor ook in Australie waren geweest herkende ik heel veel plekken op de foto's van hem. Ik zal eens even snel zoeken of ik die nog terug kan vinden!

En oja, Victoria Bitter is echt wel goede shit! Van de week nog een doos gekocht hier in Nederland :D


Even vlug gezocht en gevonden: Michiel85 in Australie

Misschien kun je ook contact leggen met hem?

Blijf dit in ieder geval volgen!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een aantal jaren geleden naar Perth gevlogen en van daar uit langs de westkust naar Darwin gereden. Onderweg kun je snorkelen boven het rif (mantaroggen en haaien) en heb je diverse bezienswaardigheden. Van Darwin ben ik door het midden (dus via Alice Springs, Ayers rock, Coppers Pedee e.d.) naar de zuid kust gereden en dan via de Great Ocean road richting Sydney. Van Sydney ben ik uiteindelijk weer terug gevlogen naar Nederland. Totale afstand was een kleine 13.000 km. Ik heb vele uren gereden zonder iemand te zien.
Ik zou in ieder geval niet direct naar de oostkust gaan. Daar is het toeristisch en veel van hetzelfde. Het midden en westen zijn het meest avontuurlijk. Australië is mooi en een bijzondere ervaring om er naar toe te gaan. Uiteindelijk vond ik het wat minder magisch dan ik vooraf had ingeschat. Je hebt het idee een groot avontuur te gaan maken en dat valt dus allemaal wel mee. Je moet je gezonde verstand gebruiken en dat betekent niet 's nachts rijden, op tijd tanken, water meenemen e.d., dan is het goed te doen. Hou er rekening mee dat je lange lange stukken door soortgelijk landschap rijdt, over wegen waar geen bocht in zit. Het is mooi, maar het gaat soms ook wel een beetje vervelen.
Hierboven suggereert iemand dat zuid amerika wellicht een mooiere bestemming is en na vorig jaar in Peru te zijn geweest, kan ik dat beamen. Persoonlijk zou ik echter voor zuid afrika kiezen. Dat is een stuk mooier dan Australië en daar heb je nog echt het idee dat je iets heel avontuurlijks aan het doen bent. Ausralië is gewoon een westers land dat meer en meer op Amerika gaat lijken.
in ieder geval veel succes down under.
 
Nog wel af en toe kijken hè op www.crisscroz.nl !

Nog een maandje dan zit het er weer op voor Huub en Annemiek ;(
 
leuk initatief :} meeste tips zijn wel gegeven als ik het zo lees, belangrijkste is gewoon je koppie erbij houden!

zeker in de outback kan een foutje heel duur worden.

ik ga dit topic iig in de gaten houden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan