Tips gevraagd m.b.t. motorreis Australie

laura_brian

Rookie
19 sep 2009
1
0
G'day! Wij zijn twee reislustige motor vrienden. We zijn van plan vanaf eind juni 2010 voor een jaar door Australië te reizen per motor. Tot op heden zijn wij nog niet veel mensen tegengekomen die een dergelijke reis hebben gemaakt. Daarom zouden wij graag willen weten of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en ons daar wat advies en tips over kunnen geven. Input is namelijk altijd welkom!

Alvast bedankt!
 
G'day! Wij zijn twee reislustige motor vrienden. We zijn van plan vanaf eind juni 2010 voor een jaar door Australië te reizen per motor. Tot op heden zijn wij nog niet veel mensen tegengekomen die een dergelijke reis hebben gemaakt. Daarom zouden wij graag willen weten of hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben en ons daar wat advies en tips over kunnen geven. Input is namelijk altijd welkom!

Alvast bedankt!



Neem een sateliettelefoon mee :X

Dat niet veel mensen een dergelijke reis met de motor ondernemen is niet verwonderlijk, omdat het behoorlijk wat potentieel gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen, en al helemaal met de motor.
 
Aangezien ik pas net m'n A heb, heb ik geen ervaring met de motorfiets, maar heb het op een fiets gedaan (zie ligfietsvakantie.nl).

Tja, wat wil je uberhaupt weten? Wat is je route, langs de oost- en zuidkust hoef je geen speciale maatregelen te nemen, zoals een satelliettelefoon, daar is 'zat' bevolking (nog los van het vrij goede bereik).

Laat je iig niet tegenhouden door goedbedoelde reacties zoals die van LosBol. Er is niks gevaarlijks aan Australie, zal de tijd van je leven worden. :)
 
Aangezien ik pas net m'n A heb, heb ik geen ervaring met de motorfiets, maar heb het op een fiets gedaan (zie ligfietsvakantie.nl).

Tja, wat wil je uberhaupt weten? Wat is je route, langs de oost- en zuidkust hoef je geen speciale maatregelen te nemen, zoals een satelliettelefoon, daar is 'zat' bevolking (nog los van het vrij goede bereik).

Laat je iig niet tegenhouden door goedbedoelde reacties zoals die van LosBol. Er is niks gevaarlijks aan Australie, zal de tijd van je leven worden. :)


Vast geen haar op je hoofd die er aan gedacht heeft om met de fiets de outback door te trekken ;)

Dat is wel degelijk iets waar je niet te licht over na moet denken, en is absoluut levensgevaarlijk zonder zorgvuldige voorbereiding en technische kennis.
 
Hey, Australie is een super land 8-) , ben er 3 X op vakantie geweest.
Alleen niet met de motor, maar daar een auto gehuurt.

Wegen zijn goed net zoals hier in Nederland ( de doorgaande wegen dus).

Alleen kan het (heel)erg heet zijn, toen ik er was dacht ik al, hoe
kan je hier rijden zonder airco. Maar dat was in de zomer, dus rond kerst :) .

Zorg dus dat je altijd genoeg water bij je hebt! Je zal maar ergens pech krijgen 'in the middle of nowhere'.
 
Laatst bewerkt:
Vast geen haar op je hoofd die er aan gedacht heeft om met de fiets de outback door te trekken ;)
Nee, zeker niet. Er zijn mensen die het doen, maar het lijkt me niks.

Dat is wel degelijk iets waar je niet te licht over na moet denken, en is absoluut levensgevaarlijk zonder zorgvuldige voorbereiding en technische kennis.
Klopt helemaal, in andere bewoordingen: met een fatsoenlijke voorbereiding is het prima te doen. Bedenk wel dat het om Australie gaat, een 1e wereld land, en als je inderdaad een satelliettelefoon meeneemt voor de outback, is er altijd hulp nabij. :)

We hebben het hier niet over Azie, het Midden-Oosten of Afrika ten slot van rekening. En als er iets mis gaat zijn Australiërs de aardigste en behulpzaamste mensen die ik tot nu toe heb ontmoet. :)
 
Ik ben er nu 2 keer geweest per motor. Laatste keer met m'n eigen motor!

Op onze website vind je veel foto's en een reisverslag uiteraard

www.tigerraid-2005.nl

De hele reis van 15.000km en 2 maanden hebben we gefilmd en op een 2 uur durende dubbel dvd uitgebracht die je kan bestellen!

Als je vragen hebt mail me gerust.

Wilco
 
Neem een sateliettelefoon mee :X

Dat niet veel mensen een dergelijke reis met de motor ondernemen is niet verwonderlijk, omdat het behoorlijk wat potentieel gevaarlijke situaties met zich mee kan brengen, en al helemaal met de motor.


Bwa ..

Ben in maart+april in Ozz geweest (helaas met Camper, niet op motor), en ik snap niet goed wat er potentieel gevaarlijk kan zijn, mits paar basisregels indachtig zijn.
Ozzies rijden best wel netjes. En houden rekening met motoren.

Wel gevaarlijk
* De roadtrains, vrachtwagens met 3of4opleggers en tot 50m lang. Die stoppen voor niets en niemand. Als je zo een tegenkomt op je weg, maak je jezelf best klein en als het kan zelfs aan de kant en stoppen. De luchtverplaatsing van een 120ton wegende 50meter lange mastodont die aan 110km/u je voorbij raast is gigantisch.
* Rijden in schemering of donker: overspringen wild. En als je de hoeveelheid roadkill ziet liggen langs de weg -alles van vogeltjes over walabi's tot grote koeien- dan snap je dat ook.
* Benzine: Op de grote wegen zijn er voldoende tankstations. Op de weg tussen adelaide & alice springs bievoorbeeld is de grootste afstand tussen 2 tankstations 250km. Moet je wel tanken natuurlijk. Op de kleinere wegen: informeren is een must.
Op de stofwegen in de outback is het andere koek. Op motoren wordt dit organiseren. Niet onmogelijk, mits heel strak plannen.
* De warmte. Het is geen fabel. Op 22maart had ik in Uluru (Ayers rock) 45 graden in de schaduw. (al 40 om 10u smorgens) En geloof me vrij, bij 45° doe je niets anders dan de airco opzoeken, zelfs in de schaduw liggen gaat niet. Laat staan motorrijden
Warmte = veel drinken. Er wordt aangeraden om minimaal 5 liter drinkwater per dag per persoon te voorzien. En ja, het klopt, je hebt ze nodig. Op motoren nog meer want je droogt sneller uit.
* Op de motor: geen bloot vel, ook geen open helm: tegen UVstraling, en tegen insecten.
* In aborigine gebied (en er is er veel van): GEEN alcohol toegelaten!
* Wild Kamperen in het noorden: hou de voorschriften ivm krokodillen in acht.

Verder is iedereen echt behulpzaam en vriendelijk. De cliché's uit de cinema over de geschifte seriemoordende door incest tot varken gemuteerde outback ozzie, bestaat niet!

Een reis van een jaar ... :9~
Hou goed rekening met de verschilllende klimaatzones.
November tem half maart is het in het noordelijke gedeelte moesson seizoen.
Extreem veel regen, ganse streken staan onder water, sommige wegen zijn eind april afgesloten.
Beste periodes: noord: mei>sept, centraal mei>sept, zuid dec>april, west maart>mei, oost: okt>dec, Tasmanie: dec>jan.


Een paar voorproefjes?
full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Kan er weinig aan toe voegen Wullebolle !

Alleen hebben wij wel met 45 graden motor gereden in het noorden bij Katherine.
In combinatie met de hoge luchtvochtigheid was het inderdaad soms niet te harden....

See ya !
full
 
leuk!

Australie wordt een onderdeel van onze wereldreis, dus ik lees hier even met jullie mee *D
 
mijn baas , gaat elk jaar 5 of 6 week met een camper (huur) en zegt dat
het veilig en super mooi is.
dus gewoon gaan........
 
mijn baas , gaat elk jaar 5 of 6 week met een camper (huur) en zegt dat
het veilig en super mooi is.
dus gewoon gaan........

Super mooi? Dat is relatief hoor ...
Landschappelijk mooi vond ik het niet zo direct, en heb toch wat gezien op men 8000km tussen Melbourne en Darwin. Wat landschap betreft is Nieuwzeeland, noorwegen, chili of schotland veel mooier. Australie is eerder 'raar' dan mooi.
'Tis vooral de combinatie tussen het merkwaardige oude landschap de hitte, de grote afstanden, de ongereptheid die het interessant maakt.
De rare ongewone beesten & vogels, de rare bomen en planten.
En de manier waarop de mensen ter plaatste hun leven hebben aangepast, hoe ze met dat uitgestrekte land omgaan, en hun apart gevioel voor humor. Waar anders vindt je in de toiletten van een baancafe/roadhouse een affiche met de mogelijke kleuren van je urine om aan te tonen hoe uitgedroogd je bent en wat je moet doen: grappig en tegelijk bloedernstig.
Dat allemaal samen maakt het eerder interessant dan mooi.
 
Kijk dat zijn mooie ideeën!

Ik kom er zelf net vandaag, ik heb er 8 maanden rondgereisd, van Sydney naar Sydney.

Zelf heb ik daar meerdere 4x4's gehad en zo veel mogelijk in de outback geweest. Het is echt een geweldig land om in rond te reizen, een hele ervaring.

Ik heb er zelf ook over gedacht om die hele auto te vergeten maar ik kwam steeds op praktische nadelen van elke dag. Dingen die al genoemd zijn als water inderdaad. Je wilt in die hitte echt wel drinken. Niet wachten tot je dorst krijgt, maar drinken en drinken en drinken. De hele dag door. De flessen vliegen erdoorheen. Ik reed dan ook altijd rond met 65 liter water.

En dan nog wat met de motor. Brandstof! Het valt allemaal redelijk mee met de beschikbaarheid maar als je wel van de asfaltbanen af wilt en de outback in wilt wordt het wel even andere koek. Honderden en honderden kilometers zonder brandstof. Haalt je motor 400 km op een tank?

Ik reed zelf met 115 liter rond en zonder goede planning kom je er echt niet! En dan, merk je toch wel dat het een uniek plekje is waar je terechtgekomen bent. Echt wel.

En dan gewoon bagage. Waar laat je dat? Spullen voor 2 weken in de outback. Ik reed rond met een enorme kunststof doos met voedsel. En dan dat water. Gasstel... Je moet toch eten, nietwaar?

Kleding is niet zo'n issue. Gewoon lekker hetzelfde kloffie aanhouden.

Australië op de motor vergt veel planning, doorzettingsvermogen en een gezond zicht op veiligheid. Voorbereiding is alles.

Bereid je je goed voor en zit je met je kont op een motor die er écht geschikt voor is? Dan kom het allemaal goed en zul je de tijd van je leven hebben. Genieten.

En ja, als het hele verhaal anders is en je bent van plan een rondje te rijden op het asfalt, dan kun je morgen zo beginnen want dan heb je nergens problemen mee. Overal brandstof en voedsel in overvloed.

Maar als je Australië wilt ontdekken, het echte Australië, dan heb je een dikke allroad nodig met de nodige aanpassingen.

Hoe dan ook, een geweldig vooruitzicht!

Mijn grootste kosten waren brandstof. Overal gratis kamperen, goedkoop eten door zelf te koken, niet te gek doen met allerlei dure "attracties" en doe maar gewoon.

Ik hou het topic in de gaten :Y
 
heel belangrijk: NIET 'S NACHTS RIJDEN!!!

En dat is no kidding!!!

Veel dieren op de weg en dronken Australiers.
 
Levend of dood, het stikt ervan op de weg of er vlak naast om je de stuipen op het lijf te jagen.

Wat zal die doen? Zitten blijven of....

En inderdaad, een biertje pakken na het werk is opvallend geaccepteerd lijkt het. En bier, daar houden ze van!

Eski mee achterin de ute en gaan met die banaan.
 
Ik kom er zelf net vandaag, ik heb er 8 maanden rondgereisd, van Sydney naar Sydney.
:9~ :9~
Niet wachten tot je dorst krijgt, maar drinken en drinken en drinken. De hele dag door. De flessen vliegen erdoorheen.
En ..DAT is dus een probleem als je met de motor door de outback rijdt ..
het is niet simpel om voldoende water (en benzine) mee te nemen.
Outback betekent dat je soms 2 dagen over doet tussen 2 ranches/homesteads
2 dagen valt mee, ware het niet dat je minstens voor 3 dagen reserve water moet bijhebben (motorpanne, ongeval, gebroken been, ...). Maakt 5 dagen, is absoluut minimaal 25 liter water. En dat is niet evidident. Reken er niet op dat er veel andere reizigers in de outback zijn. ERr is wel ander volk, maar de kans is er ook dat er niemand langskomt.

En dan nog wat met de motor. Brandstof! Het valt allemaal redelijk mee met de beschikbaarheid maar als je wel van de asfaltbanen af wilt en de outback in wilt wordt het wel even andere koek. Honderden en honderden kilometers zonder brandstof. Haalt je motor 400 km op een tank?
Nog los van het feit dat je in de outback soms enkel een alternatievge vorm van benzine vindt, namelijk "opal". En het is niet zeker dat een moderne motor met veel electronica en injcetie daarmee overweg kan.

Australië op de motor vergt veel planning, doorzettingsvermogen en een gezond zicht op veiligheid. Voorbereiding is alles.
Blijft wel zo, dat je op de grote verbindingswegen die problemen NIET hebt.
Daar zijn wel voldoende roadhouses en communities waar je kan tanken en voorraad kan inslaan.


Bereid je je goed voor en zit je met je kont op een motor die er écht geschikt voor is? Dan kom het allemaal goed en zul je de tijd van je leven hebben. Genieten.
:^
Maar als je Australië wilt ontdekken, het echte Australië, dan heb je een dikke allroad nodig met de nodige aanpassingen.
De gibbs river road, wasbord met ribbels tot 20 cm over 500km (dixit mijn broer die die route in juli gedaan heeft) kan je zelfs niet met een bmw gs ...
Voor echte outback wegen moet je een permit van de ranger hebben (veiligheid) , zoals de Tanami desert road, en Gunbarrel road, daar ga je zelfs geen permit voor krijgen als je op de motor bent en niet kan bewijzen dat je dergelijke dingen gewoon zijt.

Enjoy, en ..
Voorbereiding van de reis is al de helft van de lol.

Keep this topic alive please ...
 
Gibb River road in de Kimberley: gedaan en geweldig genoten!!

Savannah Way in Northern Territory en Tropical Queenslang: gedaan en geweldig genoten!!

Voor de rest veel andere mooie offroad dingen waar ik geen idee van het hoe het heet. Je kunt je lol wel op!

Maar die wasbordjes.... Zo moeilijk rijden soms. Je trilt helemaal uit mekaar. En ja, dan 80 gaan rijden om de frequentie te evenaren.... dat durf je niet altijd met rotsen, kuilen, stronken en scherpe steentjes.

Ze adviseren niet voor niets 2 tot 4 reservewielen mee te nemen op een beetje track.

Grappig bijvoorbeeld dat ik uit een nationaal park wilde via een dirt road. Dat mocht alleen na het bekijken van een speciale video en het verkrijgen van een permit. Mooi zitten tv kijken en scheuren! En dan kom je treinen tegen, man dat ding strekte van Den Helder tot Maastricht, zo lang!

Leuke reactie op mijn bijdrage Wullebolle!

Enne, XXXX Gold is Abby bier he! Niet te goed spul dus. VB is weinig aan, beetje bitter (duh)... ik dronk eigenlijk altijd alles dat voor handen was :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan