Tips gevraagd voor opknappen Honda CB550f

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonnieKawa

Die hard MF'er
26 mei 2006
531
8
Zevenbergen
Hallo forummers,

aankomende zaterdag is het zover, dan ga ik mijn nieuwe aankoop ophalen, een Honda CB550f uit 1979.

De verkoper vertelde mij dat de motor redelijk origineel is, maar wel wat liefde kan gebruiken.

Zijn er nog tips om de motor er weer netjes uit te laten zien, zoals het chroomwerk, maar ook het motorblok poetsen, of hoe we dat ook noemen?

Hierbij alvast een fotootje vanuit de showroom;

full
 
Jemig,

had stiekem wel gehoopt op een aantal bruikbare tips... Zijn er trouwens nog speciale winkels die gespecialiseerd zijn in oude honda?

Ben namelijk nog op zoek naar een aantal nieuwe onderdelen, te weten, spiegels, handvaten en een nieuwe buddyseat.
 
Zou zeggen: gebruik de zoekfunctie eens. O-)

Er gaat een wereld voor je open!! :Y

De helft van alle topics hier gaat over Honda's CB. :+

Zoeken mien jong! ;)
 
bedankt voor alle reacties tot nu toe. Die link met daarin de verzameling van allerlei cb-topics en online winkels is erg handig.

Kan niet wachten tot ik de motor kan ophalen, dan de eerste kilometers ermee rijden en thuis netjes alles poetsen.

Wat is aan te bevelen bij echt roestige spaken? Nieuwe of toch proberen met een staalborstel de roest eraf halen?
 
@Classicbikefanatic,

nav je nickname, heb jij misschien een goed adres voor het herspaken van wielen? De enige die ik tot nu toe gevonden hebt is Haan Wheels in Schijndel.
Weet iemand ook plusminus de kosten voor het spaken?
 
@Classicbikefanatic,

nav je nickname, heb jij misschien een goed adres voor het herspaken van wielen? De enige die ik tot nu toe gevonden hebt is Haan Wheels in Schijndel.
Weet iemand ook plusminus de kosten voor het spaken?

simon poelma de wielen specialist in uithuizen(geen internet)
jan v/d wiel jvdwheels

setje rvs spaken ~65,- inspaken 35,-
 
Zoals het er nu naar uitziet, ga ik aanstaande vrijdagmiddag de motor ophalen. Zal dan ook wat extra foto's plaatsen die wat meer details vrijgeven.
 
Zowww, de motor staat in de schuur. Helaas reed hij niet zoals de verkoper vertelde. De voorrem is aangelopen op de snelweg met als gevolg dat ik op de vluchtstrook belandde.
Nu heb ik vanavond de remklauw eraf geschroefd, de remcilinder eruit gedrukt, lichtjes opgeschuurd, maar krijg hem nu niet meer in elkaar, wie weet raad???

Daarnaast had ik ook nog eens olie op de broek en schoenen, vanavond lag er een plasje olie onder, exact onder het schakelasje. Iemand hier een idee over?

Is er iemand bij mij in de buurt, omgeving Breda, die het leuk vind om mij wat technische praktijkervaring bij te brengen? Zoals kleppen stellen bijv.
 
Zowww, de motor staat in de schuur. Helaas reed hij niet zoals de verkoper vertelde. De voorrem is aangelopen op de snelweg met als gevolg dat ik op de vluchtstrook belandde.
Nu heb ik vanavond de remklauw eraf geschroefd, de remcilinder eruit gedrukt, lichtjes opgeschuurd, maar krijg hem nu niet meer in elkaar, wie weet raad???

Daarnaast had ik ook nog eens olie op de broek en schoenen, vanavond lag er een plasje olie onder, exact onder het schakelasje. Iemand hier een idee over?

Is er iemand bij mij in de buurt, omgeving Breda, die het leuk vind om mij wat technische praktijkervaring bij te brengen? Zoals kleppen stellen bijv.

Remcilinder vergt wat gevoel. Hij moet echt heel precies recht er in gedrukt worden, anders gaat het niet. Gewoon gedult hebben.

Misschien is het handig om de remcilinder eerst even wat in te smeren met remvloeistof?

En waarschijnlijk komt die olie door een lekke keerring bij je schakelpookje. Daar zou ik eerst even naar kijken als ik jou was.
 
Bedankt voor de reacties, is het ook noodzakelijk om de remcilinder en de klauw waar hij in moet te schuren?

Probeer de kap die over het schakelpedaal zit los te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat. En de kruiskoppen hebben bijna geen grip meer.
 
Bedankt voor de reacties, is het ook noodzakelijk om de remcilinder en de klauw waar hij in moet te schuren?

Probeer de kap die over het schakelpedaal zit los te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat. En de kruiskoppen hebben bijna geen grip meer.
Belangrijker is de stofring en keerring te verwijderen en de groef hieronder goed schoonkrabben. Wil je het goed doen, dan vervang je meteen deze rubbers.
 
Bedankt voor de reacties, is het ook noodzakelijk om de remcilinder en de klauw waar hij in moet te schuren?

Probeer de kap die over het schakelpedaal zit los te krijgen, maar tot nu toe zonder resultaat. En de kruiskoppen hebben bijna geen grip meer.

Als er geen putjes op de remcilinder zitten is het niet nodig, anders even poetsen en licht na schuren met korrel 1000
 
Daarnet even wat van jullie tips uitgeprobeerd. De rubberen ring die in de remklauw zit is eruit, zat heel veel viezigheid achter. Goed schoongekrapt, uit geblazen met de compressor en daarna nog eens remmenreiniger erdoorheen gespoten.

Dan de deksel die over de oliepomp/schakelas heen valt, deze krijg ik met geen mogelijkheid los. Zelfs niet met kruipolie, slagschroevendraaier. Is er nog een andere mogelijkheid, behalve het uitboren van de schroeven?

Het blok is sowieso goed nat van de olie aan de linkerzijde, linker onderzijde.
 
Uitboren is een fluitje van een cent, en als je kruisboutjes zo vernaggeld zijn zul je ze na de demontage sowieso moeten vervangen.

Eerst even met een 3mm boortje en vervolgens opruimen met een 5mm boortje. Als de spanning van de kop is, is de rest van het boutje vaak makkelijk los te draaien (nadat je het deksel hebt verwijderd anders heb je geen grip ;) ) .
 
Daarnet even wat van jullie tips uitgeprobeerd. De rubberen ring die in de remklauw zit is eruit, zat heel veel viezigheid achter. Goed schoongekrapt, uit geblazen met de compressor en daarna nog eens remmenreiniger erdoorheen gespoten.

Dan de deksel die over de oliepomp/schakelas heen valt, deze krijg ik met geen mogelijkheid los. Zelfs niet met kruipolie, slagschroevendraaier. Is er nog een andere mogelijkheid, behalve het uitboren van de schroeven?

Het blok is sowieso goed nat van de olie aan de linkerzijde, linker onderzijde.

Zitten ze "enkel" goed vast, of slipt je (dop)sleutel erop?
M.i. zou ik i.h. eerste geval een lang stuk buis op je sleutel zetten en voorzichtig draaien. Als de boutkop zelf kapot is kan je er proberen iets aan te lassen, kop afzagen/slijpen of als het echt moet, uitboren. Uitboren ben ik niet zo'n fan van, omdat het zo moeilijk is om je boor perfect in het midden van de bout te krijgen.
 
Krijg er met geen mogelijkheid beweging in. Zag wel dat er allerlei verschillende soorten gebruikt zijn, inbus, bouten en kruiskopschroeven.

Woont er niemand in de omgeving van Breda die hier meer kijk / verstand van heeft dan mij. Misschien tegen een kleine vergoeding en er een leuke ochtend of middag van maken die voor leerzaam kan zijn?
 
Woon helaas een heel eind uit de richting, anders had ik je graag even geholpen. Spuit de boel eerst maar is een paar dagen goed in met IMAL, en probeer het dan nog maar eens na de schroeven goed heet gestookt te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan