Tips gevraagd YZF750R circuitklaar zetten

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.066
514
breskens
Ik heb m'n vorige motor teruggekocht van een vriend met als doel er alleen nog maar mee op het circuit te rijden. Afgelopen vrijdag eerste circuitdag gehad. Was allemaal leuk, maar de motor is met de jaren toch ietsje trager geworden en de nieuwere motoren aanzienlijk sneller. Heeft er iemand nog goede tips om de YZF wat sneller te maken? Ik heb al een ander tandwiel besteld, 3 tanden groter. Is zo'n tailriser iets? De voorkant verlagen lijkt me niet wenselijk ivm de beperkte grondspeling. Kortom, alle tips zijn welkom ;)
 
sneller wordt je zeker door je vering te laten doen, pk's is ter compensatie :+
Alhoewel de vering uiteraard betere tijden heeft gekend, had ik daar nog niet echt over te klagen. Ik merkte ook dat ik sneller de bocht uitkwam dan de meeste anderen, maar daarna reden diegene met de wat modernere motoren makkelijk enkele meters van we weg (op de rechte stukjes van Zolder). Het grotere tandwiel (of misschien beter een klein tandwiel ivm lengte ketting :? ) zou dit grotendeels moeten oplossen. Ik ga hem ook nog laten afstellen op de originele demper, hij staat nu vrij rijk afgesteld op een open demper dus dat kan ook nog beter.

Wat betreft vering, ik had ergens gelezen dat je de achterveer van een ZX6R kan monteren, maar daarover heb ik nog geen bevestiging kunnen krijgen.

Iemand nog tips over de remmen? Ik moest echt enorm aan de hendel trekken om hard te kunnen remmen en dan was de stopkracht nog niet overdreven. De remblokken zijn nog goed, maar zouden die in de loop van de tijd (zijn denk ik anderhalf jaar oud) hun bijtkracht verliezen? Ik heb al een setje op reserve, maar het zou zonde zijn om nog goede remblokken weg te gooien. Ik heb ook al zitten denken om de rempomp enz. van een R1 te monteren. Zou dit nog problemen kunnen opleveren?
 
Staalomvlochten remleidingen icm raceremblokken en een setje Pirelli-Supercorsa's
 
Staalomvlochten remleidingen icm raceremblokken en een setje Pirelli-Supercorsa's
Staalomvlochten remleidingen --> check
setje Pirelli-Supercorsa's --> BT002 check
raceremblokken --> :N 1 keer met gereden en waren na 1 circuitdag helemaal op

Op marktplaats heb ik remklauwen en een rempomp gevonden van een R1, ga eens meten of dit zou passen.
 
Laatst bewerkt:
ik zou ff knoef opzoeken tijdens een zac race, die kan je wel vertellen hoe je snel kan gaan op zo`n ding.

Zal waarschijnlijk wel iets worden van: je moet gewoon gas geven, laat remmen en goeie lijnen rijden, en als dat niet lukt een 1000cc blok erin en opboren.
 
ik zou ff knoef opzoeken tijdens een zac race, die kan je wel vertellen hoe je snel kan gaan op zo`n ding.

Zal waarschijnlijk wel iets worden van: je moet gewoon gas geven, laat remmen en goeie lijnen rijden, en als dat niet lukt een 1000cc blok erin en opboren.
Heb inderdaad al gemerkt dat je echt vroeg op het gas kan, toch zeker in vergelijking met m'n R1. Door het gebrek aan vermogen ga je automatisch mooiere lijnen rijden. Laat remmen zat er niet in, remmen vertraagden niet zoals ze vroeger hebben gedaan. Ik ben alleen compleet vergeten om de cilinders eens schoon te maken, zou dit nog veel invloed hebben op de remkracht?

Wat betreft 1000 blok. Vriend van me rijdt met een thunderace op het circuit. Heb het al gezegd, als hij hem plooit is het blok voor mij :+
 
Heb inderdaad al gemerkt dat je echt vroeg op het gas kan, toch zeker in vergelijking met m'n R1. Door het gebrek aan vermogen ga je automatisch mooiere lijnen rijden. Laat remmen zat er niet in, remmen vertraagden niet zoals ze vroeger hebben gedaan. Ik ben alleen compleet vergeten om de cilinders eens schoon te maken, zou dit nog veel invloed hebben op de remkracht?

Wat betreft 1000 blok. Vriend van me rijdt met een thunderace op het circuit. Heb het al gezegd, als hij hem plooit is het blok voor mij :+


Ga je het ding ooit nog weer als straatfiets verkopen?
Zo niet, gooi alles eraf wat er niet op hoort!!
Gewicht is de grootste vijand van deze motoren.
Gewichtsbesparing is de goedkoopste tuning die er is.
Monteer racekuipwerk en raceuitlaat (met killer), haal een stukje electronica weg (knipper/grootlichtrelais, bedrading, claxon e.d.), kort je subframe in, gewoon alles wat overbodig is er netjes afslopen.
De motor wordt echt een stuk makkelijker te rijden, laat zich makkelijker sturen.
Rij zelf met een SP1, standaard ook veuls te zwaar, na een complete ombouw tot racer is het gewoon een super apparaat om mee rond te rijden, doet qua sturen niet onder voor bijv. een recente 1000cc.
Als je geen andere vering gaat monteren, laat dan i.i.g. de oude servicen, je wilt niet weten wat een beetje schone olie al niet doet. :)
 
Ga je het ding ooit nog weer als straatfiets verkopen?
Zo niet, gooi alles eraf wat er niet op hoort!!
Gewicht is de grootste vijand van deze motoren.
Gewichtsbesparing is de goedkoopste tuning die er is.
Monteer racekuipwerk en raceuitlaat (met killer), haal een stukje electronica weg (knipper/grootlichtrelais, bedrading, claxon e.d.), kort je subframe in, gewoon alles wat overbodig is er netjes afslopen.
De motor wordt echt een stuk makkelijker te rijden, laat zich makkelijker sturen.
Rij zelf met een SP1, standaard ook veuls te zwaar, na een complete ombouw tot racer is het gewoon een super apparaat om mee rond te rijden, doet qua sturen niet onder voor bijv. een recente 1000cc.
Als je geen andere vering gaat monteren, laat dan i.i.g. de oude servicen, je wilt niet weten wat een beetje schone olie al niet doet. :)
Ben nog aan het twijfelen of ik hem later als straatfiets ga verkopen of als circuitfiets. Heb in elk geval de verlichting enzo er al afgehaald. Wat kost een servicebeurt voor de vering ongeveer? Toevallig geen topic over de verbouwing van je motor?
full
 
Laatst bewerkt:
ik zou ook alle bouten en moeren vervangen voor titanium of carbon :Y

Kost een berg scheelt geen reet :+

Gewoon je vering laten servicen en afstellen naar jouw gewcht rijstij (hakkinnen op dit forum, van bitubo raceservice is ook een hele goede, tenminste dat heb ik ervaren)
 
ik zou ook alle bouten en moeren vervangen voor titanium of carbon :Y

Kost een berg scheelt geen reet :+

Gewoon je vering laten servicen en afstellen naar jouw gewcht rijstij (hakkinnen op dit forum, van bitubo raceservice is ook een hele goede, tenminste dat heb ik ervaren)
Hem ken ik wel. Heb daar m'n stuurdemper voor m'n R1 vandaan. Stuurdemper op 750 is nog niet nodig, alhoewel. Halve tankslapper vorige week op de Sacramentsheuvel. Daarna toch maar netjes opgeschakeld net voor het hoogste punt :X
 
......op de Sacramentsheuvel. Daarna toch maar netjes opgeschakeld net voor het hoogste punt :X

Haha, dat doe ik daar met de vader (opa?) van je YZF ook :)

Tailrisers zou ik niet aan beginnen, op straat werkt het prima, maar op het circuit werkt het meestal tegen je als je aan het originele link systeem gaat morrelen. Dan beter een wat langere / in lengte verstelbare schokdemper erop. De hoogte is namelijk niet het probleem maar het veranderen van de verhoudingen in de link.

Suc6, Dutch
 
Ben nog aan het twijfelen of ik hem later als straatfiets ga verkopen of als circuitfiets. Heb in elk geval de verlichting enzo er al afgehaald. Wat kost een servicebeurt voor de vering ongeveer? Toevallig geen topic over de verbouwing van je motor?
[afbeelding]

vanaf Hier staat wel wat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan