Tips kleding wassen en drogen onderweg

kevin0299

MF'er
13 dec 2012
78
21
Purmerend
Hallo,

Ik ga van de zomer 2 weken ongeveer passen rijden in Oostenrijk en Italie. Nu vroeg ik mij af hoe jullie het doen. Ik stop hier en daar denk ik wel voor een rustdag maar kan me voorstellen dat ik niet 123 een wasmachine en droger tot mijn beschikking heb. En kleding wassen en een dag laten drogen is denk ik ook geen optie?


Iemand tips? Of hoe doen jullie het wat betreft kleding? *O*
 
Opsparen tot je een keer 2 nachten in een hotel met "same day laundry" zit.
En dan hopen dat al je overhemden weer netjes terugkomen, en dat er geen sokken kwijt raken... Als er iets kwijt gaat, en ze moeten het nasturen ben je de sigaar: Dat komt vrijwel nooit aan...

Dit is een lame (leeem) antwoord, maar ik heb het geluk dat ik deels voor werk reis.

Maar ook als je zelf wast (in het bad? been there done that), is het handig als je af en toe een basis neemt, ergens waar je 2 nachten slaapt. Kan je de was een dag laten hangen...
 
Laatst bewerkt:
Na het rijden s'middags wassen en op de verwarming hangen om te drogen. Moet raar lopen als het dan in de ochtend niet droog is.
Altijd zorgen dat je droge kleding hebt om te dragen mocht eea niet droog zijn in de ochtend.

http://www.fit.de/rei/produkte/rei-in-der-tube/

Eensch, maar let op het weer.
Op natte dagen/nachten en in "onverwarmde" hotels wil dat drogen snachts nog wel eens mislopen en dan heb je kleffe spullen die niet ideaal zijn om in te pakken. kan gaan stinken, en die geur krijg je er niet makkelijk weer uit (geen grapjes svp)

Oja: drogen met de hotel haardroger is vaak geen doen...

Anyway een beetje avontuurlijk rijder laat zich niet door "de was" tegenhouden..
Gewoon gaan. dit probleem lost zichzelf wel op. Improviseren !
 
14 onderbroeken en paar sokken, 7 shirts en 1 broek meenemen...?

Zoiets. Ik zou zelfs nog wat op de onderbroeken besparen. Desnoods kan je die nog binnenstebuiten dragen? :r
Volgende week ga'k zelf voor 2 weken weg en ik ben echt niet van plan onderweg te gaan wassen. :N
 
Doe ik ook nooit. Als je alles een beetje knap oprolt kost het amper ruimte, het gewicht is het ook niet. Ik neem vaak oude shit mee, dan gooi ik onderweg nog wat weg ook... Wassen vind ik zonde van de tijd en zorgt voor een hoop moeilijkheden.
 
Af en toe wel eens wat ondergoed en sokken door het water geslagen, en daarna onder het netje in de zon achter op de motor, dan is het zo droog als je begint te rijden, zolang je zelf niet het gevoel hebt voor schut te rijden met je ondergoed achterop komt dat wel goed ;) (doe het zelfde met een handdoek en evt nat geregende kleding)
 
Gewoon als je ergens 2 nachtjes blijft ff een wasje doen. Ik doe gewoon altijd handwasje met biotex en dan uithangen (stuk touw of scheerlijn tussen wat boompjes hangen). Dit is meestal wel binnen een dag droog. Genoeg meenemen is niet echt een optie want ga in de zomer meestal meer dan 3 weken aan 1 stuk op pad. Veel campings hebben ook wel een wasmachine staan. Maar ga er nu van uit dat je gaat camperen.... Als ik zo lang weg zou gaan en hotels zou pakken dan gewoon genoeg meenemen, want dat bespaar je op campeeruitrusting.
 
Niet alle dagen rijd je tot 21.00 's avonds. Maw als je een korte dag hebt snel je wasje doen. Liefst op een dag met (heel) mooi weer. Heel snel droog. Mijn ervaring is in Italië is dat het soms binnen een uurtje droog is.

Verder natuurlijk niet al te krap spullen meenemen. Je moet wel iets speling voor jezelf houden zodat je niet net met je laatste onderbroek loopt en dat het die dag dan net takkenweer is.
En idd zoals al genoemd allemaal oude zooi meenemen. Kan je in laatste dagen allemaal weggooien. Ook handig om met je oude handdoek op laatste dag je grondzeil van je tent mee schoon te krijgen. Daarna direct de vuilnisbak in!
 
Laatst bewerkt:
Je kan natuurlijk ook onderweg de action of soortgelijk zoeken en ff vers/schoon inkopen.
Hoef je het spul ook niet te wassen. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
 
Ik neem altijd een klein flesje wasmiddel mee en was om de drie dagen. Zoveel werk is dat niet, met een kwartiertje (of nog minder) ben je klaar. Ik ga altijd twee tot drie weken kamperen, dus dan is voldoende schoon meenemen gewoon geen optie. Toegegeven, het is niet zo schoon als thuis in de wasmachine, maar voor de vakantie kan het best. Vroegah wist men niet beter.

Je moet het af en toe een beetje plannen om de boel op tijd droog te krijgen, maar meestal lukt dat aardig. Als je direct even de was doet als je aankomt, dan heeft het de hele avond, nacht en vroege morgen om te drogen. Als je het geluk hebt dat het mooi weer is en het zonnetje schijnt is alles met twee uurtjes droog. En ja, ik heb me er ook wel eens op verkeken doordat de zon toch iets eerder weg was dan ik dacht, of het weer plotseling omsloeg. Gelukkig hebben ze op de meeste campings ook wel een wasmachine en droger.
 
Met boxer, sokken en shirt onder de douche gaan. Tube wasmiddel van de kruidvat mee. Kan je je spullen wassen terwijl je aan het douchen bent. Over je motor te drogen gooien en klaaro ;)
 
Er is toch wel af en toe ergens een wasmachine en eventueel een droger ter beschikking? Toen ik 4 weken door Italie reed deed ik waar mogelijk een wasje in de wasmachine, moet wel zeggen dat ik campeerde. Nu zou ik er wel meer rekening mee houden wat ik allemaal meeneem. Neem een paar van die was middel capsules mee en neem kleding mee die je samen kan wassen zonder dat er iets verkleurd, ik heb op vakantie altijd een stuk paracord mee, is opgerold niet groter dan een Mars maar super goed te gebruiken als waslijntje. Neem voor een week mee en was 1x.
 
Ik neem ook altijd liever iets meer mee dan wassen zoals hierboven al staat je kan dingen knap strak oprollen en dan nemen ze weinig ruimte in. Je kan er ook voor kiezen dingen te combineren (rol bijv je boxer in je sokken heb je een setje per dag).
Neem altijd maar 1 broek mee zit toch grootste deel van de tijd met motor broek aan.
 
Laatst bewerkt:
Same here, een broek kan je gerust 5 dagen tot een week aan op de moto, niemand die het ruikt :+
Wat wij vorig jaar deden (met een groep) als we ergens kampeerde waar een wasmachine was, ff inzamelen, volproppen, zooi erbij en ondertussen lijntjes spannen.

Bij niet kamperen, gewoon extra meenemen.
- 14 onderbroeken
- 14 paar sokken
- stuk of 5 shirts
- 2 lange broeken
- 1 tot 2 korte broeken.

Past makkelijk in 1 koffer kan ik je vertellen.

M'n ex daarentegen snapte het niet helemaal, die had 2 koffers al vol met kleding, 40 liter per stuk.
 
Laatst bewerkt:
Zoek van te voren via internet voor halverwege de reis een hotel uit met was-service. Lever je 's morgens je was in, 's middags ligt het gewassen en gestreken op je bed.

In het hotel in Kranjska Gora kostte ons een week wasgoed van 2 personen 7 euro totaal. Voor zo'n bedrag kun je niet gaan zitten klooien in een badkuip.
 
Same here, een broek kan je gerust 5 dagen tot een week aan op de moto, niemand die het ruikt :+
Wat wij vorig jaar deden (met een groep) als we ergens kampeerde waar een wasmachine was, ff inzamelen, volproppen, zooi erbij en ondertussen lijntjes spannen.

Bij niet kamperen, gewoon extra meenemen.
- 14 onderbroeken
- 14 paar sokken
- stuk of 5 shirts
- 2 lange broeken
- 1 tot 2 korte broeken.

Past makkelijk in 1 koffer kan ik je vertellen.

M'n ex daarentegen snapte het niet helemaal, die had 2 koffers al vol met kleding, 40 liter per stuk.

daarom ex :+
 
spullen die je wil wassen gewoon onder de douche mee. spullen aan de scheer lijnen van de tent hangen, of over de motor, of gewoon achterop over de bagage uit hangen als je gaat rijden:)
 
dus:

- zakkie biotex
- kleding voor een paar dagen
- Een touwtje voor de waslijn (scheerlijn)
- Een paar euro voor eventueel een wasmachine/droger
- Paar wielrenbroeken met zeem werken goed bij warm weer (zweet afvoer)

Ik denk dat je nu zelf wel verder kunt verzinnen wat je nodig zou moeten hebben.

Succes :W
 
Zag bij Adventure Bike tv laatst nog een leuke oplossing:

- waterdichte tas (wolfman / ortlieb ofzoiets)
- beetje waspoeder
- beetje water
- vuile was
- alles in de tas gooien en gaan rijden
- bij aankomst alleen nog ff uithangen om te laten drogen :+

:W
 
Ja, zo doen wij het ook. Zak goed in de zon zetten dan warmt het water ook nog een beetje op. Maar na 2 weken moet je toch wel een keer een was machine gebruiken. Anders begint alles toch een beetje te ruiken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan