Tips locatie motortrip oktober

Zeer fraai, maar voor een week geen optie...
@Sardinië

Ik was dit jaar op zowel Corsica als Sardinië. Dan zou ik eerder nog gaan voor Corsica.
Het weer zal niet veel verschillen, maar Corsica is gewoon mooier motorrijden.

Ik kan me voorstellen dat de gedachte is, van veel te ver voor 1 week.
Maar dan moet je het slim aanpakken. Rijd in 1 dag naar de haven. Genua en Savona ca 1150km, Livorno ca 1250km.
's Avonds inschepen op de ferry. Prima snurken en de volgende ochtend rijd je bij Bastia direct op de mooiste wegen. :t
Vanuit de haven zit je al direct op de goede weg naar Cap Corse. Alleen deze rit is 't al waard om daarheen te gaan!

Rijden in 1 dag naar Genua of Savona moet zeker lukken. Heb ik zelf al beide gedaan in 1 dag.
 
Vogezen ben ik al een paar keer geweest.
Je kan geluk hebben, maar het weer is daar best onzeker.
Met 1 week regen in de Vogezen (of mss ook Schwarzwald) dan wil je daar niet zitten. Dan zou ikzelf weer heel snel thuis zijn.
 
Ik zou zeggen ergens Zuid-Frankrijk, bv omgeving Castellane, of misschien iets verder Italië in? Spanje en dergelijke wordt al snel weer erg ver weg voor een weekje. De Alpen zou ik niet gokken, de kans op goed weer midden oktober wordt wel klein, op de hogere passen heb je goed kans dat de eerste sneeuw al gaat vallen. Maar je kan natuurlijk ook geluk hebben en prima weer hebben.
Dit lijkt mij een uitstekende tip. Welke periode zal het best zijn om door de Alpen te toeren? Echt een prachtige avontuur om zo door Spanje of Italië te rijden.
 
Ik zit toevallig ongeveer hetzelfde te plannen. Tripje voor later deze week. Solo, drie dagen/twee nachten, zonder speciaal plan. Woensdagmiddag vertrekken, vrijdagavond weer thuis. Ben met Calimoto een route aan het bouwen:

1635157533736.png


Rond de Eifel en de Vogezen wil ik nog uitzoeken of daar mooiere routes zijn. De route hierboven is simpelweg gebaseerd door de Eifel en de Vogezen als tussenstops in te geven. Geen idee hoe mooi de voorgestelde route is, lijkt me zonde als ik vlak langs een mooi stukje kom, maar Calimoto me gewoon over een naastgelegen saai stuk leidt.

De route is overigens bedoeld als indicatie voor mezelf, als ik ergens af wil wijken dan kan dat gewoon.
 
@jorisvanderveen ;
Beste periode om door de alpen te reizen hangt erg af van jezelf. Waar ga je heen? wat zoek je?
Zelf neig ik naar eind mei/ begin juni of anders eind augustus begin september.
Je hebt dan de grootste kans dat alle passen open zijn, redelijke kans op goed weer en nog geen last van campers en caravans. Geen drukte bij hotels (of ga je camperen?) zodat je zonder reservering gewoon overal terecht kunt.

@Kizmiaz ;
Ik zou je hele trip een stukje 'naar rechts schuiven'. Zeker op de terugweg heb je volgens mij nu een niet al te spectaculair stuk te pakken. Als je iets verder 'naar rechts' gaat kun je via Karlsruhe en Baden Baden afzakken naar/ richting Freibourg im Breisgau en dan via de Vogezen weer terug.

Zoiets dus:

1635162885514.png


Dit is uit de Michelin kaart. De wegen met een groen streepje ernaast zijn mooie/ interessante wegen. Meestal lekkere slingerweggetjes door de heuvels/ bergen met mooie uitzichten.

De route hierboven zak je dus af via Eiffel en het Zwarte Woud en terug via de Vogezen. Het is maar een tip, doe ermee wat je wil.
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar dan zou ik toch iets lager de Vogezen in gaan vanaf Thann/ Cernay.
Dat is de start van de klim naar de Grand-Ballon die dan weer overgaat in de Route des Crêtes.
 
Dan zou ik nog eerder even Lux en de Ardennen vergeten. Kan je altijd nog een keer in een weekend doen.
Regelrecht naar Noord-Schwarzwald. Aan zuidzijde oversteken naar Vogezen. Noord Vogezen weer via snelweg naar huis.
Op het kaartje kan je al zien waar de kronkelende weggetjes zijn. Juist DAAR moet je wezen!

Zelf vind ik het stuk binnendoor tussen de Vogezen tot net boven Lux-stad niet zo heel erg boeiend.
 
Bedankt voor de suggesties. Ik heb nu met wat advies van een kameraad de volgende route samengesteld:

1635177799155.png


Ik rij hem dan wel andersom, dus via 13 naar 1. Puntjes 1 t/m 6 zijn om de route voor een stuk langs de Moezel te laten gaan. Dit is nog net geen 1000 km, en 14,5 uur rijden. Ik denk dat dat wel lukt in de tijd die ik ervoor heb, en anders snij ik een stuk af door Luxemburg, maakt allemaal niet zoveel uit.

@Kars Excuses dat ik je topic een beetje gekaapt heb ;-)
 
@jorisvanderveen ;
Beste periode om door de alpen te reizen hangt erg af van jezelf. Waar ga je heen? wat zoek je?
Zelf neig ik naar eind mei/ begin juni of anders eind augustus begin september.
Je hebt dan de grootste kans dat alle passen open zijn, redelijke kans op goed weer en nog geen last van campers en caravans. Geen drukte bij hotels (of ga je camperen?) zodat je zonder reservering gewoon overal terecht kunt.

@Kizmiaz ;
Ik zou je hele trip een stukje 'naar rechts schuiven'. Zeker op de terugweg heb je volgens mij nu een niet al te spectaculair stuk te pakken. Als je iets verder 'naar rechts' gaat kun je via Karlsruhe en Baden Baden afzakken naar/ richting Freibourg im Breisgau en dan via de Vogezen weer terug.

Zoiets dus:

Bekijk bijlage 1689009

Dit is uit de Michelin kaart. De wegen met een groen streepje ernaast zijn mooie/ interessante wegen. Meestal lekkere slingerweggetjes door de heuvels/ bergen met mooie uitzichten.

De route hierboven zak je dus af via Eiffel en het Zwarte Woud en terug via de Vogezen. Het is maar een tip, doe ermee wat je wil.
@Monster796 Dank je voor de tip en advies. Ik wil zeker de campers en caravans vermijden. Ik overweeg nog als het kamperen wordt of een hotel bezoeken. Eind mei/ begin juni is het beste voor mij. Precies zulke tips zoek ik :D
 
Eind mei/begin juni in de Alpen? Houd er rekening mee dat alle passen boven de 2000 meter nog dicht (kunnen) zijn. September is de ideale tijd voor de Alpen. Alle passen open, kans op goed weer en op de campings zie je dan alleen nog motorrijders.
 
Ik ga juist liever in juni. Begin juni worden alle passen die dan nog niet vrij zijn vrij gemaakt. Ik ben vaak zat in juni in de Alpen geweest, zelden een pas getroffen die nog niet open was. Zolang je voor de schoolvakanties zit is het overal nog redelijk rustig, het is lekker lang licht, meestal beter weer dan in september, alles staat in bloei, en tussen die hoge sneeuwwallen doorrijden heeft altijd wel wat. Maar dat is mijn voorkeur ;)
 
Ik ben een paar keer in juni in de Alpen geweest. Toen we met een clubje de onverharde routes wilden rijden, liepen we elke keer vast in de sneeuw. De asfaltwegen zullen wel schoon zijn in juni. Hoewel, het heeft weleens gesneeuwd in Huez een paar dagen voor de Alpe duZes
 
Ik ben zowel in juni als in september in de Alpen geweest.
In de voorzomer staat veel in bloei en is de natuur mooier. In sept wordt alles geel. Mijn ervaring in juni is een stuk frisser.
Die sneeuwmuren waar je in juni doorheen rijdt op de pas dat is wel spectaculair.
Soms is ook alles geblokkeerd als zo'n sneeuwwand is ingestort. Dan wachten op de sneeuwploeg die alle sneeuw het dal in blaast.
Al met al ga ik toch liever in september. In tegenstelling tot wat anderen zeggen heb ik eigenlijk in sept altijd wel goed weer gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan