Tips motorband oppompen

Motojo92

Rookie
26 jun 2020
4
0
Hoi. Ik heb sinds een paar maanden eindelijk een motor en ik ben nog zoekende naar het onderhouden etc. Vandaag wou ik mijn banden oppompen bij de pomp en dit ging heel moeilijk omdat ik geen ruimte had tussen de schijven en het ventiel. Hoe doen jullie het met banden oppompen? Ik zou dit liever thuis willen doen. Wat zou ik hier voor nodig hebben?
 
Compressor van de Action. Kan ik ook gewoon op de 12Volt van mijn motor aansluiten 😂
Ik heb zo'n ding. Ik ga niet mijn compressor het huis door slepen of de auto achter de tuin in rijden. Als je een paar tienden moet bijvullen gaat het wel. Een lege band duurt een eeuwigheid. Voor die paar euro gaat het wel. Twee keer per jaar vier banden. Maar er gaat natuurlijk niets boven een gewoon compressortje.
 
Hij heeft een rare hersenkronkel in zijn hoofd.
Relativiteit enzo...

Volgens zijn theorie gaat de boven kant van een ketting sneller dan de onderkant.
Want die gaat mee met de rijsnelheid en de onderkant gaat tegen de rijsnelheid in.
Volgens zijn theorie kan je de onderkant van de ketting stil doen staan door de eindoverbrenning zo aan te passen dat de ketting even snel achteruit gaat als de motor vooruit.

Is dat dan dezelfde redenatie dat we niet exact weten of de lichtsnelheid absoluut is? Immers meten we "altijd" de heen en weer. Oftewel: Als je een spiegel op de maan zet en daar met een laser op schijnt, duurt het +/-2 seconden voor dat terug komt. We weten niet of dat 1s heen en 1s terug is of 1,5s heen en 0,5s terug. Het is logisch dat het licht allebei de kanten op even snel gaat, maar bewijzen kunnen we het niet. Immers buigt licht rond zwarte gaten ook af.

OT: Houd een opschroefbaar haaks ventiel bij je motor en gebruik dat indien nodig waarna je het er weer afhaalt.
 
Dan moet je een achtertandwiel hebben dat net zo groot is als het achterwiel, ik wil er best eens over denken, maar apart van dit verhaal
 
Komop, niet zo flauw afgeven op hem. Geef hem gewoon de kans om het toe te lichten.
Dan kan jij, als je dat wilt, de andere stelling toelichten.
Gelijk met de opmerking fake-news beginnen heb ik mijn buik al van vol 8-) .
Het is krom denken wat recht is, maar ik ga het echt verfilmen.

Voor mij is het net zo onbegrijpelijk dat jullie het niet bevatten, jatoch?
 
Denk ik hier nu te lezen dat bij gelijk afgelegde rijafstand de afrollengte van een band afhangt van de locatie van een ventiel in de velg/band? Ik geloof niet dat je dat zou kunnen menen, daar schat ik je voor hoger in.
Wat je dan wel bedoelt te zeggen is me dan ook niet helemaal duidelijk...
nee, als de afrollengte 2 meter is zal je 2 meter verplaatsen bij één omwenteling, dat is hartstikke lineair
 
Tenzij je een bocht maakt, dan is die niet meer lineair, of een chicane :)
Nog, en eigenlijk nooit, er is nagenoeg altijd slip, indrukking maar in een bocht geldt natuurlijk de afrollengte van de flank van de band, die is korter dan het midden, maar per saldo zal je die 1.90 meter die de omtrek van de flank is afleggen.
In beginsel gaan we even uit van de ideale situatie waarin we vast gaan stellen dat het ventiel 2 keer zo hard gaat dan de motor, op het mioment dat het boven is...
 
Hij heeft een rare hersenkronkel in zijn hoofd.
Relativiteit enzo...

Volgens zijn theorie gaat de boven kant van een ketting sneller dan de onderkant.
Want die gaat mee met de rijsnelheid en de onderkant gaat tegen de rijsnelheid in.
Volgens zijn theorie kan je de onderkant van de ketting stil doen staan door de eindoverbrenging zo aan te passen dat de ketting even snel achteruit gaat als de motor vooruit.

Dit gebeurd ook bij tanks, rupskranen, creaties van Master-Milo e.d.
Bijkomend voordeel van rupsbanden, je hoeft ze niet op te pompen. :t
 
Als een wiel met constante snelheid draait, kan ik je verzekeren dat er geen acceleratie is. Dat kun je navragen aan Newton, die had het over ene 1e en 2e wet (v=constant betekent geen acterende kracht, en F=m*a dus geen acceleratie).

Zeker waar als het gaat om de as of het exacte middenpunt. Echter het ventieldopje bevind zich in een permanente bocht. Voor het maken van die bocht moet kracht geleverd worden.
 
Zeker waar als het gaat om de as of het exacte middenpunt. Echter het ventieldopje bevind zich in een permanente bocht. Voor het maken van die bocht moet kracht geleverd worden.
Ik denk dat het ventieldopje een meervoudige hyperbole parabole beweging aflegt
 
Volgens zijn theorie gaat de boven kant van een ketting sneller dan de onderkant.
Want die gaat mee met de rijsnelheid en de onderkant gaat tegen de rijsnelheid in.
Volgens zijn theorie kan je de onderkant van de ketting stil doen staan door de eindoverbrenning zo aan te passen dat de ketting even snel achteruit gaat als de motor vooruit.
Door @Dhr. Bosso 's reply kan ik inderdaad zeggen dat dat klopt. :Y En ook de bovenloop van een rupsband gaat twee keer zo snel als het rupsvoertuig, je ziet ook constant dat de bovenloop het voertuig inhaalt. Dit is nog wel een beter voorbeeld dan mijn verntieltheorie
 
Misschien ben ik te simpel, maar ik heb gewoon zo'n universeel haaks koppelstukje in een van de zakken van m'n motorjas en die schroef ik even op het ventiel als er gepompt moet worden. Is dat raar?
Nee, zoals een paar posts terug gezegd heb ik dat bij mijn bandenreparatieset zitten, en dat komt absoluut niet blijvend op een ventiel
 
Misschien ben ik te simpel, maar ik heb gewoon zo'n universeel haaks koppelstukje in een van de zakken van m'n motorjas en die schroef ik even op het ventiel als er gepompt moet worden. Is dat raar?
Gewoon zo doen.

Tot de eerste bandenwissel en dan een haaks ventiel monteren. (of niet wat je wilt)
Al jaren zo gereden en bevalt uitstekend.

Oh ja:
Bij monteren haaksventiel op de velg wel de goede kant op laten wijzen ;)
Makkelijker pompen wanneer je motor op de zijstandaard staat :Y
 
Sinds ik overal motorrijders in de berm vond met gescheurde haakse ventielen heb ik ze ook laten monteren, het leek me wel gezellig, zo met zijn allen met die gescheurde ventielen in de berm...

Je raadt het al: vaak ben je te bang
ik vermoed dat het om een spraakverwarring ging over het opschroef knikje en een haaks ventiel wat in het wiel word gemonteerd.
Of velg als vdv niet meeleest ;)

ik heb bij een klant wel eens zo het ventiel afgebroken, een normaal rubberen ventiel en die kon dus niet meer flexibel bewegen.
Denk dat zo een verloopje dan wel ongewenst gevolgen kan hebben.

Maar meestal niet ;)

deze eerste uit de post van Bosso :

hbm-115-31.jpg-1200x600-cfb5cebc88.jpg
 
Misschien ben ik te simpel, maar ik heb gewoon zo'n universeel haaks koppelstukje in een van de zakken van m'n motorjas en die schroef ik even op het ventiel als er gepompt moet worden. Is dat raar?

Nee, dit is de meest verstandige opmerking in dit topic.

Incl al mijn eerdere reply.
 
Misschien ben ik te simpel, maar ik heb gewoon zo'n universeel haaks koppelstukje in een van de zakken van m'n motorjas en die schroef ik even op het ventiel als er gepompt moet worden. Is dat raar?
Theo, noem het maar simpel, maar voor mij ben jij reteslim.

Overigens: vroeger hadden veel motorfietsen standaard een pompje, bij de Norton en de NSU die ik heb zit er een pompje onder de tank. Je bent ff bezig, maar je krijgt hem wel op druk.
 
Zelf heb ik een voetpomp met 2 cilinders gekocht voor ongeveer 10 euro. Bij de mijne ( Yamaha Bulldog ) kan die pomp heel goed op de ventielen. Maar heb ook ruimte genoeg. Na het oppompen even met digitaal metertje goed nachecken. Gaat perfekt. Als je er niet bij kan, haaks ventiel en dan zelfde werkwijze. Is echt niet moeilijk. Na correkte spanning haaks ventiel er weer afdraaien.
 
Zelf heb ik een voetpomp met 2 cilinders gekocht voor ongeveer 10 euro. Bij de mijne ( Yamaha Bulldog ) kan die pomp heel goed op de ventielen. Maar heb ook ruimte genoeg. Na het oppompen even met digitaal metertje goed nachecken. Gaat perfekt. Als je er niet bij kan, haaks ventiel en dan zelfde werkwijze. Is echt niet moeilijk. Na correkte spanning haaks ventiel er weer afdraaien.
Ik zou de band iets te hard oppompen, dan het haakse opzetstuk er afhalen (er ontsnapt een beetje lucht), dan nog even met de manometer controleren en aflaten tot de juiste druk.
 
Haaks ventiel.

hbm-115-31.jpg-1200x600-cfb5cebc88.jpg


Heb je tubeless banden, kan je ze ook gelijk in de velg laten zetten.

ventiel-scooter-velg-band.jpg
De bovenste is geen haaks ventiel, maar een haaks opzetventiel. Prima te gebruiken, mits je hem er maar weer steeds afhaalt.
De onderste werkt ook prima, maar zou ik niet snel monteren op snelle motoren. Op den duur scheurt het rubber namelijk wel af, en dan is de band vrij vlot leeg.
Vandaag had ik toevallig een klant waarbij het hele binnenste metalen deel van een rubber ventiel spontaan uit het rubber was gekomen. Het rubber zat nog in de velg, de rest was los..... In die 15 jaar dat ik dit werk doe had ik dit nog nooit gezien.....
 
  • Wow
Waarderingen: Ulgi
Terug
Bovenaan Onderaan