Tips motorband oppompen

Motojo92

Rookie
26 jun 2020
4
0
Hoi. Ik heb sinds een paar maanden eindelijk een motor en ik ben nog zoekende naar het onderhouden etc. Vandaag wou ik mijn banden oppompen bij de pomp en dit ging heel moeilijk omdat ik geen ruimte had tussen de schijven en het ventiel. Hoe doen jullie het met banden oppompen? Ik zou dit liever thuis willen doen. Wat zou ik hier voor nodig hebben?
 
Die knappe koppen die zoiets hebben bedacht hebben vast wel verder nagedacht... bij mijn wing zat er wel een soort van wik tussen zodat hij niet verbuigt, nu heb ik een nieuwe van metaal en die zit een stuk dichterbij de velg.
Wist je trouwens dat je ventiel veel meer krachten van de "versnelling" heeft te verduren dan van de -niet bestaande- middelpuntvliedende ofwel centrifugaalkrachten...

Ik ben er pas 2 keer voor gebannen maar als jet ventieltje onder het rijden onder, dus bij de weg is staat het practisch stil, op het moment dat het boven is gaat het tywee keer zo snel als je motor... bij 120 is dat 240 kmh.
120 km/h is 2 kilometer per minuut, omtrek wiel is ongeveer 2 meter ofwel het ventiel staat 1000 keer per minuut stil, maar gaat ook 1000 keer per minuut 240. Wat denk je dat dat met een recht ventiel doet???
 
Maar het is nog steeds een aanname.

Er is niets mis met de veronderstelling dat haakse ventielen meer krachten krijgen te verwerken dan gewone, dat is nogal evident aan de 'rare' en alles behalve symmetrische vorm.
Het heft wel de krachten op die volgens een andere hoax je ventiel in zouden kunnen drukken waardoor je banden spontaan leeglopen, maar ik heb daar een andere motor voor, om met die spontaan leeggelopen banden bij al die anderen m,otorrijders te gaan buurten die ook spontaan leeggelopen banden hebben


Als het je geen reet uitmaakt, lekker doen.
Als je logica aanhoudt .... lekker niet doen.
Dat dus, niet helemaal maar bijna wel. Met een metalen ventieldopje erop
ik zal eens uitrekenen wat het haakse ventieltje "weegt" bij de maximale versnelling (bovenin dus)
 
In 2005 was op MF de discussie in het voordeel van het WEL gebruiken van haakse ventielen. Of dat 16 jaar (!!) laten veel veranderd is???
 
Ik ben er pas 2 keer voor gebannen maar als jet ventieltje onder het rijden onder, dus bij de weg is staat het practisch stil, op het moment dat het boven is gaat het tywee keer zo snel als je motor... bij 120 is dat 240 kmh.
120 km/h is 2 kilometer per minuut, omtrek wiel is ongeveer 2 meter ofwel het ventiel staat 1000 keer per minuut stil, maar gaat ook 1000 keer per minuut 240. Wat denk je dat dat met een recht ventiel doet???
Je zoekt een derde ban? Of... je kan het niet laten om het nog een keer geaccepteerd te krijgen..

Oprecht gemeend: doe je best!
 
Het liefst had ik ook gehad dat ze na gebruik een kwart slag gedraaid kunnen worden. En op het plaatje staat er een moer??? O-ring??? Het heeft al niets meer met een ventiel te maken... Tuurlijk druist het tegen alle gevoels en natuurwetten in. maja het is een keuze: Bandenoppompprobleem onderweg en met zachte banden onderweg of inferieure ventielen en met de juiste spanning die bochtjes draaien

Je zoekt een derde ban?
was er niet voor gebannen...
 
Wist je trouwens dat je ventiel veel meer krachten van de "versnelling" heeft te verduren dan van de -niet bestaande- middelpuntvliedende ofwel centrifugaalkrachten...

Ik ben er pas 2 keer voor gebannen maar als jet ventieltje onder het rijden onder, dus bij de weg is staat het practisch stil, op het moment dat het boven is gaat het tywee keer zo snel als je motor... bij 120 is dat 240 kmh.
120 km/h is 2 kilometer per minuut, omtrek wiel is ongeveer 2 meter ofwel het ventiel staat 1000 keer per minuut stil, maar gaat ook 1000 keer per minuut 240. Wat denk je dat dat met een recht ventiel doet???

Zou je dan ook even kunnen uitrekenen hoe lang dat ventiel stilstaat en hoe lang hij er vanuit stilstand over doet om 240km/u te gaan als de motorrijder 120km/u gaat ?
En dan ben ik benieuwd of het ventiel er iets van merkt dat het iedere keer stilstaat en weer optrekt.

En als ik een heling van 90graden op rij, staat ie dan stil als hij beneden is of halverwege ?

Die berekeningen vind ik niet zo interessant.
Wielen, velgen en banden, zeker die voor hogere snelheden, worden altijd al zo symmetrisch mogelijk gemaakt.
Achteraf dan zo'n krom ding erop schroeven brengt, hoe klein dan ook, verandering met zich mee.
Wellicht is die verandering zo klein dat je het 'nooit' zult merken, maar met gewoon standaard vorm weet je zeker dat je het niet merkt.
 
Zou je dan ook even kunnen uitrekenen hoe lang dat ventiel stilstaat en hoe lang hij er vanuit stilstand over doet om 240km/u te gaan als de motorrijder 120km/u gaat ?60/1000
En dan ben ik benieuwd of het ventiel er iets van merkt dat het iedere keer stilstaat en weer optrekt.
Het staat nooit stil, de snelheid onderin is procentueel recht evenredig met de buitendoorsnee van de band
staat het practisch stil
Het enige dat een snelheid heeft van 0 km/h is het vlak van de band dat de weg raakt.
Om van die bijna stilstand tot die snelheid van bijna 240 kmh te komen is simpel, het wiel gaat 1000 keer per minuut rond, dus 1/1000 minuut om op snelheid te komen en 1/1000 minuut om weer tot bijna 0 km/h af geremd te worden, 0,06 seconde...
 
Achteraf dan zo'n krom ding erop schroeven brengt, hoe klein dan ook, verandering met zich mee.
Wellicht is die verandering zo klein dat je het 'nooit' zult merken, maar met gewoon standaard vorm weet je zeker dat je het niet merkt.

Het acheraf kromme ding eropschroeven is natuurlijk het meest absurde wat je kan doen. Die zet je er op als je onderweg moet pompen met een stang die niet past, daarna gaat-ie er weer af. Dat ding zit in het bandensetje, niet op een ventiel. Het is ook niet meegerekend in het balanceren


Het liefst had ik ook gehad dat ze na gebruik een kwart slag gedraaid kunnen worden.
Wellicht komen die nog.
 
Er rijden nl miljoenen??? auto's rond waarbij er niet één het ventiel zo mooi radiaal op de draairichting heeft als een standaard motorventiel. Alles zit bijna axiaal, met alle onorthodoxe krachten van dien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Wist je trouwens dat je ventiel veel meer krachten van de "versnelling" heeft te verduren dan van de -niet bestaande- middelpuntvliedende ofwel centrifugaalkrachten...

Ik ben er pas 2 keer voor gebannen maar als jet ventieltje onder het rijden onder, dus bij de weg is staat het practisch stil, op het moment dat het boven is gaat het tywee keer zo snel als je motor... bij 120 is dat 240 kmh.
120 km/h is 2 kilometer per minuut, omtrek wiel is ongeveer 2 meter ofwel het ventiel staat 1000 keer per minuut stil, maar gaat ook 1000 keer per minuut 240. Wat denk je dat dat met een recht ventiel doet???
Je vergeet nog mee te rekenen dat de draaiing van de aarde op onze breedtegraad ook ongeveer 1000 km/h is dus die moet je er bij optellen. Daarnaast draait de aarde met ongeveer 100000 km/h rond de zon dus in totaal haalt dat ventieldopje sowieso een snelheid van 101120 km/h. Dat dat überhaupt goed gaat!
 
Je vergeet nog mee te rekenen dat de draaiing van de aarde op onze breedtegraad ook ongeveer 1000 km/h is dus die moet je er bij optellen. Daarnaast draait de aarde met ongeveer 100000 km/h rond de zon dus in totaal haalt dat ventieldopje sowieso een snelheid van 101120 km/h. Dat dat überhaupt goed gaat!
Dat komt omdat haakse ventielen niet gemaakt worden, die zijn zo geworden tijdens het gebruik. Het bewijs daarvoor heb ik gevonden op mijn eigen motor, die vorig jaar nog rechte ventielen had en nu haakse heeft. :+
 
@Rob RD
Opzich goed punt wat betreft die auto ventielen, nooit bij stil gestaan. Hoewel die bij mijn blikwielen wel meer in een schacht zitten, welke het ventiel zouden kunnen ondersteunen, mocht het naar buiten geduwd worden.


Aangezien het ventiel in een wiel constant een bocht maakt, is er constant acceleratie. Denk dat bovenstaande video dat laat zien.

Neem aan dat ze 20 jaar geleden geleerd hebben van de ventiel problematiek bij Hayabusa's. Behalve misschien bij ali express!
 
@Rob RD
Opzich goed punt wat betreft die auto ventielen, nooit bij stil gestaan. Hoewel die bij mijn blikwielen wel meer in een schacht zitten, welke het ventiel zouden kunnen ondersteunen, mocht het naar buiten geduwd worden.


Aangezien het ventiel in een wiel constant een bocht maakt, is er constant acceleratie. Denk dat bovenstaande video dat laat zien.

Neem aan dat ze 20 jaar geleden geleerd hebben van de ventiel problematiek bij Hayabusa's. Behalve misschien bij ali express!
Als een wiel met constante snelheid draait, kan ik je verzekeren dat er geen acceleratie is. Dat kun je navragen aan Newton, die had het over ene 1e en 2e wet (v=constant betekent geen acterende kracht, en F=m*a dus geen acceleratie).

Dat neemt overigens niet weg dat het toch wel zeer oncomfortabel rijden zou zijn als mijn wiel binnen één rotatie van 0 naar 240 naar 0 km/u gaat. Rob vergeet één ding, en dat is dat hij beide situaties (boven en onder) niet op dezelfde manier toetst. Als je de situatie discreet bekijkt gaat je wiel met oneindige snelheid rond; v=dx/dt dus als je dt heel klein==0 is is je snelheid oneindig. Als je dan over een groot tijdsinterval kijkt is je snelheid dan weer 0. De enige fluctuatie in snelheid van een motorwiel die zou kunnen ontstaan komt door de niet-lineaire vermogensafgifte van het motorblok; bij een 2-cilinder bv. maar 2 koppelpulsen per 720 graden en bij een 4-cilinder 4 pulsen.
 
Dat neemt overigens niet weg dat het toch wel zeer oncomfortabel rijden zou zijn als mijn wiel binnen één rotatie van 0 naar 240 naar 0 km/u gaat.
Het gaat niet over een gemiddeld snelheid van het wiel, Ik denk ook dat ik dat ventieltje helemaal niet zou willen zijn. Maar pak je fiets een, zet het ventiel onder, meet tot een muur, want we hebben het over de snelheiod t.o.v de aarde @lennart0r ;) rij 10 cm naar voor en naar achter, meet wat het ventiel voor afstand aflegt, nagenoeg 0. Maar je fiets beweegt al 20 centimeter in totaal. Meet dan de zelfde situatie, het vebntiel boven. Dan zal je zien dat de 20 cm die je fiets verplaatst zich vertaalt naar een verplaatsing van het ventiel van 40 cm. Neem dan voor het frame een constante snelheid en zet de resultaten tegen elkaar af.

Als je ventiel onder niet stil zou staan ben je aardig in de problemen
 
Het gaat niet over een gemiddeld snelheid van het wiel, Ik denk ook dat ik dat ventieltje helemaal niet zou willen zijn. Maar pak je fiets een, zet het ventiel onder, meet tot een muur, want we hebben het over de snelheiod t.o.v de aarde @lennart0r ;) rij 10 cm naar voor en naar achter, meet wat het ventiel voor afstand aflegt, nagenoeg 0. Maar je fiets beweegt al 20 centimeter in totaal. Meet dan de zelfde situatie, het vebntiel boven. Dan zal je zien dat de 20 cm die je fiets verplaatst zich vertaalt naar een verplaatsing van het ventiel van 40 cm. Neem dan voor het frame een constante snelheid en zet de resultaten tegen elkaar af.

Als je ventiel onder niet stil zou staan ben je aardig in de problemen
Denk ik hier nu te lezen dat bij gelijk afgelegde rijafstand de afrollengte van een band afhangt van de locatie van een ventiel in de velg/band? Ik geloof niet dat je dat zou kunnen menen, daar schat ik je voor hoger in.
Wat je dan wel bedoelt te zeggen is me dan ook niet helemaal duidelijk...
 
Denk ik hier nu te lezen dat bij gelijk afgelegde rijafstand de afrollengte van een band afhangt van de locatie van een ventiel in de velg/band? Ik geloof niet dat je dat zou kunnen menen, daar schat ik je voor hoger in.
Wat je dan wel bedoelt te zeggen is me dan ook niet helemaal duidelijk...
Hij heeft een rare hersenkronkel in zijn hoofd.
Relativiteit enzo...

Volgens zijn theorie gaat de boven kant van een ketting sneller dan de onderkant.
Want die gaat mee met de rijsnelheid en de onderkant gaat tegen de rijsnelheid in.
Volgens zijn theorie kan je de onderkant van de ketting stil doen staan door de eindoverbrenning zo aan te passen dat de ketting even snel achteruit gaat als de motor vooruit.
 
Laatst bewerkt:
Hoi. Ik heb sinds een paar maanden eindelijk een motor en ik ben nog zoekende naar het onderhouden etc. Vandaag wou ik mijn banden oppompen bij de pomp en dit ging heel moeilijk omdat ik geen ruimte had tussen de schijven en het ventiel. Hoe doen jullie het met banden oppompen? Ik zou dit liever thuis willen doen. Wat zou ik hier voor nodig hebben?
Om antwoord te geven op je vraag ik heb toendertijd een schrader bandenpomp gekocht en een klein compressortje voor erbij en dan heb je voor je leven lang de optie om je banden op te pompen.

Kost je misschien 160 euro heb je wel goed spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan