Tips nodig! Koude motor slaat niet aan en accu laat slecht bij

Heinoldschool

Rookie
4 jan 2019
28
1
Hallo allemaal,

Ik heb iets meer dan een maand geleden een yamaha xj550 maxim uit 1982 gekocht. Reed eerste dagen heerlijk daarna wat problemen ontstaan. Stil gestaan op de snelweg/aanduwen.

Het eerste probleem wat ik heb is dat de motor als deze koud is niet aanslaat. Als ik hem probeer te starten begint hij een soort te woefen (kan het niet anders omschrijven) maar slaat net niet aan. Hoe ik dit nu oplos is door wat remmenreiniger in de luchtinlaat te spuiten als de motor koud is. Dan slaat hij direct aan.
Als de motor warm is of 2/3uur na een rit is het tikken en hij loopt, het probleem is puur als de motor een halve dag of langer stil heeft gestaan.

Daarnaast is de laadspanning aan de lage kant. De accu heb ik eind november vervangen en geeft goed voltage aan maar als ik de motor start en meet blijft de laadspanning laag. Alleen boven de 5000 toeren kom de laadspanning boven de 13Volt uit. Twijfel of het ligt aan de spanningsregelaar of dynamo.

Heb momenteel niet heel veel tijd om te klussen wegens werk en studie maar ben hard aan het denken wat ik allemaal kan doen en kan hierbij alle tips gebruiken.
 
Zal proberen met choke er half op. en ben inderdaat druk bezig met het accuprobleem alleen heb ik deze week wat weinig tijd.
Euro 98 probeer ik altijd te tanken. En zit er over te denken om ze te laten reinigen inderdaad alleen kan daar een aardig prijskaartje aan zitten heb ik al gelezen.
 
Je hebt twee problemen, dus ook twee mogelijke oorzaken.
1) de motor laad slecht > meet de dynamo door en controleer of je spanningsregelaar een goede aarde-aansluiting heeft.
Begin ermee de stekker(s) los te nemen en in te spuiten met electrospray..vaak de grootste boosdoener.
Een goede laadspanning ligt tussen 13,8 en 14,4 volt.

2) Mogelijk heeft de motor langer stilgestaan voor je hem kocht.
Dus prut uit de tank heeft intussen je carburateurs bereikt..
Heb je een benzinefilter tussen de tank en carbs?
Plaats maar een nieuwe..
Tap je vlotterbakjes één voor één af, waarbij je telkens de benzinekraan even openzet met de stop uit de vlotterbak om kort door te spoelen.
Het helpt ook om, voordat je de motor uitzet na een rit, de kraan alvast dicht te draaien in je straat.
Voordat je start even volgas met vol choke...daarna gaslos en doorstarten.

En nee; dit is geen Yamaha-dingetje maar geldt voor elke oude motor met carburateurs...
 
Wrm zou je een keer vol gas geven? Er zijn vrijwel geen motorfietsen die carburateurs hebben met een acceleratiepomp die een beetje benzine inspuit.
Nutteloze handeling dus.
 
Schuif met acceleratiepomp betekent letterlijk een spuit benzine het inlaattraject in. Als je toevallig in die straal kijkt is het nog knap vervelend zeg maar :+

Dat doet een CV niet, en tijdens het starten wil je dat niet doen. Maximaal rijk is onzin, het is maximaal alles dus ook lucht. En op zoveel mengsel starten is nou niet echt de bedoeling.
 
Schuif met acceleratiepomp betekent letterlijk een spuit benzine het inlaattraject in. Als je toevallig in die straal kijkt is het nog knap vervelend zeg maar :+

Dat doet een CV niet, en tijdens het starten wil je dat niet doen. Maximaal rijk is onzin, het is maximaal alles dus ook lucht. En op zoveel mengsel starten is nou niet echt de bedoeling.
Ik herinner me het als de dag van gisteren. Ik keek in de carburateur terwijl ik aan het gas draaide en er spoot een straaltje benzine recht in mijn oog '(
 
Misschien handig om erbij te vermelden is dat de motor in een verwarmde schuur staat. Deze schoer is wel erg goed geventileerd maar super koud wordt het niet.
En ik snap de werking van een choke. Alleen mijn ervaring met de motor tot nu toe is dat deze bij gebruik van de choke zeer snel verzuipt
 
Misschien handig om erbij te vermelden is dat de motor in een verwarmde schuur staat. Deze schoer is wel erg goed geventileerd maar super koud wordt het niet.
En ik snap de werking van een choke. Alleen mijn ervaring met de motor tot nu toe is dat deze bij gebruik van de choke zeer snel verzuipt
Zoals eerder al verteld is 35 graden ook geen warme start. Een warme start is als het blok nog zo heet is dat je het niet aan kan raken met je blote handen. In alle andere gevallen moet je choke gebruiken om lekker te starten.
 
Niks nutteloos; even volgas betekent maximaal rijk mengsel aanzuigen.
En dan maakt carburateurtype (schuif, cv, su) niks uit.
weet niet zeker of jij wel snapt hoe een carb werkt. een choke knijpt de toevoer af om meer onderdruk te creëren zodat er meer benzine wordt aangezogen. vol gas geven zonder veel lucht verplaatsing (motor loopt nog niet) zorgt voor minder onderdruk in het aanzuigkanaal en hindert het aanzuigen van extra benzine. en als er dan geen acceleratie pomp in zit (en die vind je niet vaak op een motor) dan krijg je dus arm mengsel. niet echt wat je wilt tijdens een koude start.
 
Nou vandaag eens even wat geprobeerd. heb gister zoveel mogelijk contacten proberen te reinigen hierbij lijkt het probleem met de accu al deels verholpen. uur rond gereden en accu spanning zag er goed uit. Echter heb ik geprobeerd met de choke te spelen bij het koud starten maar dit resulteerde in een verzopen motor of het niet starten. De startmotor gaat rond en je hoort dat de motor probeert aan te slaan maar lukt net niet. Spraytje remmenreiniger in de lucht inlaat en het is aantikken en lopen.
Iemand nog tips is is het carburateurs loshalen en die laten reinigen?
 
weet niet zeker of jij wel snapt hoe een carb werkt. een choke knijpt de toevoer af om meer onderdruk te creëren zodat er meer benzine wordt aangezogen. vol gas geven zonder veel lucht verplaatsing (motor loopt nog niet) zorgt voor minder onderdruk in het aanzuigkanaal en hindert het aanzuigen van extra benzine. en als er dan geen acceleratie pomp in zit (en die vind je niet vaak op een motor) dan krijg je dus arm mengsel. niet echt wat je wilt tijdens een koude start.

choke kleppen vind je ook al lang niet meer op motorfietsen, nu hebben ze een choke-kanaal dat uitkomt voor de gasklep en wordt in/uitgeschakeld door een plunjer, en langswaar extra rijk mengsel wordt aangezogen voor de gasklep.
 
choke kleppen vind je ook al lang niet meer op motorfietsen, nu hebben ze een choke-kanaal dat uitkomt voor de gasklep en wordt in/uitgeschakeld door een plunjer, en langswaar extra rijk mengsel wordt aangezogen voor de gasklep.

maar dan nog moet je de gasklep (vlinderklep) dicht laten anders heb je geen vacuum er achter
 
choke kleppen vind je ook al lang niet meer op motorfietsen, nu hebben ze een choke-kanaal dat uitkomt voor de gasklep en wordt in/uitgeschakeld door een plunjer, en langswaar extra rijk mengsel wordt aangezogen voor de gasklep.
maar 37 jaar geleden (de motor waar het hier om ging is al 37 jaar geleden op kenteken gezet ) kwam je echte chokes nog steeds heel veel tegen.
 
Nou vandaag eens even wat geprobeerd. heb gister zoveel mogelijk contacten proberen te reinigen hierbij lijkt het probleem met de accu al deels verholpen. uur rond gereden en accu spanning zag er goed uit. Echter heb ik geprobeerd met de choke te spelen bij het koud starten maar dit resulteerde in een verzopen motor of het niet starten. De startmotor gaat rond en je hoort dat de motor probeert aan te slaan maar lukt net niet. Spraytje remmenreiniger in de lucht inlaat en het is aantikken en lopen.
Iemand nog tips is is het carburateurs loshalen en die laten reinigen?
Aan welk gedrag van de motor verbind je deze conclusie?
 
maar 37 jaar geleden (de motor waar het hier om ging is al 37 jaar geleden op kenteken gezet ) kwam je echte chokes nog steeds heel veel tegen.
Is dat zo? Ik denk dat je dan nog wat verder terug moet in de tijd. Deze heeft al cv carburateurs met choke plunjers
 

Bijlagen

  • maxim.jpg
    maxim.jpg
    10 KB · Weergaven: 12
Terug
Bovenaan Onderaan