Tips nodig voor het vervangen van remblokjes en remvloeistof.

Noël89

Die hard MF'er
26 aug 2019
763
597
Gronsveld
Merk: Ducati
Type: M620ie
Bouwjaar: 2003
Kmstand: 20150
Probleem: versleten remblokjes en verouderde vloeistof
Wanneer is het probleem onstaan:
Wat is er al aan gedaan: werkplaats handboek doorgelezen.

Sinds 26-12-2019 Ben ik in het bezit van een Ducati monster 620ie. Dit is mijn eerste motor. Een aantal dingen van het onderhoud wil ik zelf gaan uitvoeren.

De remblokjes aan de achterzijde zijn ver versleten. Nu wil ik deze zelf gaan vervangen en wil dan ook meteen de remvloeistof mee nemen, zowel de voor als achterzijde.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken en welke spullen ik zeker wel of niet nodig ga hebben.
Kan ik nou beter de vloeistof omhoog door de leiding duwen of omlaag? En hoeveel ga ik ongeveer nodig hebben? Dit kan ik niet terugvinden in het handboek.

Boodschappenlijstje tot nu toe,

*Remblokken Ferodo FDB207 ST gesinterd
*Keramisch vet
*remmenreiniger
*remvloeistof DOT4 en ontluchter set
*Bougie NGK DPR8EA9(heeft niks met remmen of vloeistof vandoen maar wil ze meteen vernieuwen).
 
Wat ik laatst heb gedaan: remblokken er uit gehaald, paar keer geremd zodat de zuiger een stukje naar buiten komt, rubber hoesjes goed bekeken op beschadigingen en remzuiger bekeken op roest, klein injectiespuitje (wat junks ook gebruiken) zonder naald volgezogen met speciaal ATE remmenvet en onder het rubber hoesje om de remzuiger gespoten. Remzuiger een paar keer voorzichtig rondgedraaid zodat het vet zich over de hele zuiger verspreidt, zuiger naar binnen gedrukt en nieuwe remblokken er in gebeund.

Vloeistof vervangen heeft Ivan al uitgelegd.
 
Uitleg al gegeven, mijn aanvulling: ik zou het reservoir niet legen, maar eerst op Max gevuld zetten, motor op zijstandaard, stuur naar uiterst links, dan staat het reservoir bijna horizontaal, en dan gewoon het reservoir een aantal keer (bijna-)leeg pompen. Waarom zo? Omdat je dan niet hoeft te ontluchten. En remvloeistof kost geen drol, aan een halve liter heb je zat.
 
Uitleg al gegeven, mijn aanvulling: ik zou het reservoir niet legen, maar eerst op Max gevuld zetten, motor op zijstandaard, stuur naar uiterst links, dan staat het reservoir bijna horizontaal, en dan gewoon het reservoir een aantal keer (bijna-)leeg pompen. Waarom zo? Omdat je dan niet hoeft te ontluchten. En remvloeistof kost geen drol, aan een halve liter heb je zat.

Als je het reservoir leegt en dan vult met verse, hoef je ook niet te ontluchten
 
Hoeveel heb je nodig: klein flesje van 250 ml is genoeg voor voor en achter.

Andere tips:
- opnieuw vullen vanaf de ontluchtingsnippel op de klauw is in principe niet nodig. De nieuwe vloeistof vanuit het reservoir kun je doorpompen tot je kleurverschil ziet
- bakje met sop (bv shampoo in warm water) en een klein borsteltje klaarzetten. De klauw goed schoon borstellen wanneer de oude blokken eruit zijn, voordat je de zuigers terugduwt. Als je de tijd hebt kun je dit ook bij de voorste klauw doen.
 
misschien op jouw motor, maar niet op een monster. Wat hebben we zo aan een goede duidelijke openingspost?
maar ontopic
Zit de standaard bij een monster rechts dan? Als de motor naar links helt, en je stuur staat naar uiterst links, dan is je remreservoir toch bijna horizontaal, of werkt dat bij Italianen anders?
Je kan ook zeggen dat de betreffende motor een radiale pomp heeft, en dat dat dan niet hoeft.(je doet iig je nikcname eer aan👍)
 
Bedankt al voor de adviezen.

Morgenvroeg ga ik de bestelling afronden en dan kan ik komende week ergens eens beginnen aan dit klusje. Heb er zin in maar vind het tegelijkertijd toch wel een beetje spannend. Voor het schoonmaken had ik al de remmenreiniger in het lijstje gezet.
 
Als de blokjes er uit zijn jas ik de hele boel rond de zuigers in de WD40. Dan borstel ik het met een oude tandenborstel lekker schoon. Dan weet ik dat ik met terugpersen geen vuil meeneem.
Sowiezo pas nieuwe vloeistof doorpompen als de nieuwe blokken er in zitten. Als je het met de oude blokken doet is het niveau te hoog als de nieuwe blokken er in zitten.
 
En denk er om dat je geen remvloeistof op de lak morst want dat werkt als een afbijtmiddel. Mocht je een druppel morsen, dan direct goed schoonmaken.
Hiervoor kan je wat oude lappen over de gespoten delen leggen rondom het reservoir waarmee je werkt. (Inclusief je hendel eventueel) die flesjes remvloeistof druppelen wel makkelijk.
Persoonlijk vond ik het voor de achterrem makkelijker om het reservoir even ergens met een tiewrap vast te hangen. Op de plek in het frame kom je er lastig bij. Uiteraard opgelet met de vloeistof in de buurt van het frame.

Controleer of de pennen waarmee de remblokken gemonteerd zijn geborgd zijn, anders even nieuwe pennen bestellen die borging hebben.
Origineel zitten er hele kleine borgclipjes door de pennen aan de binnenkant van de remklauwen. Ze bevinden zich dan weer tegen de buitenste zijde van de klauw aan. Voorzichtig zijn met verwijderen. Je raakt ze zo kwijt ;)
 
als je de oude blokken eruit hebt , leg deze even apart
pomp nu een paar keer zodat je de zuigers goed schoon kan maken, oude tandenborstel werkt hier goed voor
plaats nu even de oude blokken terug dan kan je de zuigers terug duwen met een waterpomptang zonder iets te beschadigen de oude blokken ga je toch weg gooien.
doe de nieuwe blokken erin , met een likje vet op de achterkant
maak reservoir leeg en schoon , top op met schone olie
zet een slang op de ontluchtingsnippel van de remklauw en begin met doorspoelen totdat je duidelijk kleur verschil ziet, let wel op je niveau in het reservoir want als je lucht in de leiding trekt ben je nog langer bezig.
mocht je tijd hebben , laat de klauw een nacht met de ontluchtingsnippel naar boven hangen , stukje touw ofzo gebruiken. volgende ochtend nog 1 keer ontluchten om echt de laatste lucht druppel eruit te krijgen, nu monteren en even een paar keer op je rempedaal pompen totdat je druk voelt

have fun
 
Origineel zitten er hele kleine borgclipjes door de pennen aan de binnenkant van de remklauwen. Ze bevinden zich dan weer tegen de buitenste zijde van de klauw aan. Voorzichtig zijn met verwijderen. Je raakt ze zo kwijt ;)

Deze heb ik indd al voelen zitten. Zorgen dat de vloer rondom goed schoon is dan kan ik hem makkelijker zoeken als die wegschiet.

Ouwe lappen heb ik nog volop liggen. Dat is weer het voordeel van kleine kinderen.
 
Zit de standaard bij een monster rechts dan? Als de motor naar links helt, en je stuur staat naar uiterst links, dan is je remreservoir toch bijna horizontaal, of werkt dat bij Italianen anders?
Je kan ook zeggen dat de betreffende motor een radiale pomp heeft, en dat dat dan niet hoeft.(je doet iig je nikcname eer aan👍)

OFF TOPIC!! :

Op een heleboel motoren werkt het dus niet zoals jij omschrijft. Maar Zot zal er met al zijn ervaring wel niets van weten...….

Het al dan niet hebben van een radiale rempomp heeft er ook niets mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Zo ziet het er bij mij uit.
 

Bijlagen

  • 20200328_102358.jpg
    20200328_102358.jpg
    908,3 KB · Weergaven: 11
  • 20200328_101705.jpg
    20200328_101705.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 13
Bij auto's wordt wel kopervet gebruikt op de achterkant van de blokken, ik gebruik geen vet. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de stofhoesjes van de remzuigers in goede staat zijn en ik haal zo'n remklauw wel eens open, zuiger(s) er uit, alles goed schoonmaken want niet zelden zit er een zooi vuile bende in de klauw.

Zuiger moet in onberispelijke staat zijn, anders een nieuwe, O-ringen vervangen, stofhoesjes indien nodig en remzuiger invetten met speciaal remvet.

In feite is het allemaal vrij simpel, maar je moet met remmen alles wel heel serieus doen want je leven kan er van af hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan