Tips nodig voor het vervangen van remblokjes en remvloeistof.

Noël89

Die hard MF'er
26 aug 2019
763
597
Gronsveld
Merk: Ducati
Type: M620ie
Bouwjaar: 2003
Kmstand: 20150
Probleem: versleten remblokjes en verouderde vloeistof
Wanneer is het probleem onstaan:
Wat is er al aan gedaan: werkplaats handboek doorgelezen.

Sinds 26-12-2019 Ben ik in het bezit van een Ducati monster 620ie. Dit is mijn eerste motor. Een aantal dingen van het onderhoud wil ik zelf gaan uitvoeren.

De remblokjes aan de achterzijde zijn ver versleten. Nu wil ik deze zelf gaan vervangen en wil dan ook meteen de remvloeistof mee nemen, zowel de voor als achterzijde.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken en welke spullen ik zeker wel of niet nodig ga hebben.
Kan ik nou beter de vloeistof omhoog door de leiding duwen of omlaag? En hoeveel ga ik ongeveer nodig hebben? Dit kan ik niet terugvinden in het handboek.

Boodschappenlijstje tot nu toe,

*Remblokken Ferodo FDB207 ST gesinterd
*Keramisch vet
*remmenreiniger
*remvloeistof DOT4 en ontluchter set
*Bougie NGK DPR8EA9(heeft niks met remmen of vloeistof vandoen maar wil ze meteen vernieuwen).
 
Bij auto's wordt wel kopervet gebruikt op de achterkant van de blokken, ik gebruik geen vet. Wat ik wel heel belangrijk vind is dat de stofhoesjes van de remzuigers in goede staat zijn en ik haal zo'n remklauw wel eens open, zuiger(s) er uit, alles goed schoonmaken want niet zelden zit er een zooi vuile bende in de klauw.

Zuiger moet in onberispelijke staat zijn, anders een nieuwe, O-ringen vervangen, stofhoesjes indien nodig en remzuiger invetten met speciaal remvet.

In feite is het allemaal vrij simpel, maar je moet met remmen alles wel heel serieus doen want je leven kan er van af hangen.

Door beunhazen ja.

Vet trekt vuil aan. Blijft allemaal zand en meuk aanplakken. Je moet alleen een klein beetje vet op de nokjes doen die in contact komen met de remzadel.

Kopervet moet je trouwens sws niet gebruiken, keramisch vet wel. Kopervet kan in sommige gevallen abs storingen veroorzaken bij auto's.

Maar ook in dat geval, zo min mogelijk vet gebruiken.
 
Ga ervan dat de adviezen hoe goed of slecht ze ook allemaal zijn met de beste intentie worden gegeven.

Wat ik gelezen had en gezien op een how tow op de site waar ik de blokjes heb besteld is dat ze adviseren op de achterkant van de blokjes een klein beetje keramisch vet te smeren. Corrigeer mij als ik dit fout heb.

Het besef dat ik met iets cruciaals ga bezig besef ik mij ook. Zodra ik ook maar een beetje het idee heb dat iets niet goed gaat zal ik de dame ook weg brengen.

Al doende leert men..
 
Kan alleen zeggen hoe ik het doe; ik demonteer 1 keer per jaar de klauwen , blokjes eruit en pomp de zuigers stukje eruit ( opletten dat ze tegelijk gaan, anders de zuigers die iets makkelijker eruit komen tegenhouden ). Met wat water en een drupje afwasmiddel en een tandenborstel poets ik de zuigers en klauw schoon. ( gaat makkelijk want ik gebruik geen remmenvet dus geen vette meuk ) . Laten drogen. Ondertussen met een injectiespuit haal ik zoveel mogelijk remvloeistof uit het reservoir en duw dan de zuigers helemaal naar binnen. Dan nieuwe remvloeistof doorpompen. ( nieuwe ) blokjes weer monteren op hun oude positie, klauwen weer monteren en pompen tot blokjes de schijf raken, vloeistof tot juiste niveau bijvullen.
Ik gebruik nooit vet oid , monteer alles droog muv de pennen die de blokjes op zijn plaats houden, daar gaat een klein beetje keramisch vet op de schroefdraad zodat ze volgende keer makkelijk loskomen.
 
Heb nu een duidelijk beeld hoe ik het ga aanpakken. Zal het keramischvet aan de achterkant van de blokjes weg laten.

Meteen even aan vrouwlief doorgegeven dat ik een nieuwe tandenborstel nodig ga hebben. Deze wat ik nu heb is perfect voor het schoonmaken van de klauw.

Zal het nog laten weten als het gelukt is.
 
Klusje zit er eindelijk op. Heeft iets langer geduurd dan gepland was. ondertussen nog een kapotte startmotor gehad en dit eerst opgelost remklauw is netjes schoongemaakt en de blokjes zijn vervangen.

Vloeistoffen van de remmen en koppeling zijn ook meteen vernieuwd. Had een ontluchter setje besteld bij Mpartz en moet zeggen dat het perfect werkte.

Als vanavond de vrouw thuis is kan ik een test rondje maken om te kijken of de rem het ook daadwerkelijk weer echt goed doet. Nog bedankt voor alle adviezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Als staat van remonderhoud onbekend is , dan mag je na 17 jaar zeker de remzuigers/rubbers eruit halen en alles mooi schoonmaken. Mijn ervaring is dat enkel doorspoelen/verversen van een en koppeling vloeistoffen niet helemaal voldoende is. Er blijft altijd vieze troep achter.
Zelfde als in bad gaan maar nooit je voorhuid naar achteren trekken voor een grote schoonmaak, of je moet besneden zijn..dat kan natuurlijk ook ;)
 
Als staat van remonderhoud onbekend is , dan mag je na 17 jaar zeker de remzuigers/rubbers eruit halen en alles mooi schoonmaken. Mijn ervaring is dat enkel doorspoelen/verversen van een en koppeling vloeistoffen niet helemaal voldoende is. Er blijft altijd vieze troep achter.
Zelfde als in bad gaan maar nooit je voorhuid naar achteren trekken voor een grote schoonmaak, of je moet besneden zijn..dat kan natuurlijk ook ;)
Daar heb ik geen last meer van. Ooit hebben ze het velletje weg gehaald. Remklauw zelf een beurtje geven is een leuk klusje voor komende winter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan