Tips om motor in aanhanger (huif) vast te zetten

Pimpel

MF'er
6 okt 2019
30
3
Ik ga zaterdag een motor aanschaffen.
Gezien hij aan de andere kant van het land staat huur ik een dichte aanhangwagen met huif.
Hoe kan ik hem het beste vastzetten in deze huif?

Zit te denken om een deken mee te nemen en tussen de motor en de zijkant te doen,
om hem vervolgens met 2 spanbanden, 1 om het frame in het midden, en 1 om de voorvork te doen.
En zo tegen de zijkant te spannen.

Gezien ik bij het uitladen geen hulp heb (inladen wel gelukkig),
huur ik meteen deze plaat zodat ik hem eruit kan rijden.

Bedankt alvast voor de tips!

oprijplaat_big_1.jpg
 
Ik deel mening met bovenstaande: een aanhanger zonder huif met handige plekken om spanbanden aan te maken is veel handiger.
In mijn ervaring is het volgende cruciaal: motor niet op standaard of middenbok zetten, twee spanbanden voor vanaf het stuur naar links en rechts en flink in de vering trekken. Dan de achterkant in de vering trekken met een spanband over het zadel. Eventueel nog een spanband van de schokbrekers of achterbrug naar links en rechts doen tegen zijlings verschuiven.

Dit alles gaat op een motoraanhanger wel heel erg makkelijk.
 
Haha omdat ik die gratis kan lenen van iemand.. dat is eigenlijk de enige reden!
 
Ik deel mening met bovenstaande: een aanhanger zonder huif met handige plekken om spanbanden aan te maken is veel handiger.
In mijn ervaring is het volgende cruciaal: motor niet op standaard of middenbok zetten, twee spanbanden voor vanaf het stuur naar links en rechts en flink in de vering trekken. Dan de achterkant in de vering trekken met een spanband over het zadel. Eventueel nog een spanband van de schokbrekers of achterbrug naar links en rechts doen tegen zijlings verschuiven.

Dit alles gaat op een motoraanhanger wel heel erg makkelijk.

Waarom mag hij juist niet op de standaard staan ? (uitgaande van mijn scenario met een huif aanhanger)
 
Waarom mag hij juist niet op de standaard staan ? (uitgaande van mijn scenario met een huif aanhanger)

Dan gaat ie wippen en je loopt het risico dat wanneer je remt hij van de standaard schiet en omvalt.
 
Wat ik altijd met m'n brommers deed: 4 balkjes van ongeveer 25cm lang zagen, en die dan in de aanhanger schroeven langs de banden. Dan klem je hem als het ware ertussen en kan hij in ieder geval bij z'n wielen niet gaan schuiven.

Als je de aanhanger leent, weet ik wel niet of de eigenaar daar zo blij mee is;)
 
Ik deel mening met bovenstaande: een aanhanger zonder huif met handige plekken om spanbanden aan te maken is veel handiger.
In mijn ervaring is het volgende cruciaal: motor niet op standaard of middenbok zetten, twee spanbanden voor vanaf het stuur naar links en rechts en flink in de vering trekken. Dan de achterkant in de vering trekken met een spanband over het zadel. Eventueel nog een spanband van de schokbrekers of achterbrug naar links en rechts doen tegen zijlings verschuiven.

Dit alles gaat op een motoraanhanger wel heel erg makkelijk.

Met een normale aanhanger, motor op de standaard gaat ook prima. Wiel van de motor in de linker hoek van de aanhanger zetten, en op de standaard zetten. Met 2 spanbanden de voorkant licht in de vering trekken. 1 spanband links achter om de motor licht op de standaard te trekken en 1 spanband rechts achter om dat te compenseren.

Motoraanhanger met inrijklem is natuurlijk handiger. Net zoals gewoon niet moeilijk doen en zelf naar huis rijden ;).
 
Als je in je profiel aangeeft waar je woont, mag je ms iemand zijn inrijklem lenen.

Je kunt idd ook een frame maken zoals hierboven beschreven.

Wat ik meestal deed, was het voorwiel in een hoek drukken en dan de voorkant afspannen en daarna nog de achterkant.
Dan staat de motor vast in een hoek en kan er weinig mee gebeuren.
Iig nooit op de middenbok zetten.
 
Een motor aanhanger werkt een stuk prettiger dan standaard aanhanger met huif. In het verleden heb ik m'n brommer ook altijd vast gezet door de wielen met 2 balkjes vast te zetten en de fiets dan voor en achter in zijn vering te trekken. Ik zou hem zeker niet op de standaard zetten. Bij het passeren van hobbels op de snelweg wil de motor altijd op en neer. Die standaard knapt daar niet vanop als hij die klappen op vangt.

Let wel, motor nooit volledig in zijn vering trekken met spanbanden. De motor mag best een beetje mee veren tijdens het rijden.

Mijn advies is om voor een motor van een paar duizend euro (of meer?) niet te besparen op een paar tientjes transport in de vorm van een knappe aanhanger. Ik heb eenmalig geïnvesteerd in een knap setje om de motor vast te zetten. Ik heb er nog iedere keer plezier van.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-09-28 at 20.40.26(2).jpeg
    WhatsApp Image 2019-09-28 at 20.40.26(2).jpeg
    296,6 KB · Weergaven: 22
  • WhatsApp Image 2019-09-28 at 20.40.26.jpeg
    WhatsApp Image 2019-09-28 at 20.40.26.jpeg
    315,3 KB · Weergaven: 23
De motor kun in principe al vast zetten met 2 spanbanden aan de voorkant.
Voorwiel tegen het voorschot plaatsen, iets in d vering trekken maar zeker niet te veel !
Geen standaard gebruiken !
Achterkant kun je nog vastzetten met een spanband maar is niet noodzakelijk. Al geeft het wel een goed gevoel.
Ik heb m’n motor vervoerd achter in een busje :t
863E26AE-C025-422F-B109-4C39088E6179.jpeg
 
Ik ga zaterdag een motor aanschaffen.
Gezien hij aan de andere kant van het land staat huur ik een dichte aanhangwagen met huif.
Hoe kan ik hem het beste vastzetten in deze huif?

Zit te denken om een deken mee te nemen en tussen de motor en de zijkant te doen,
om hem vervolgens met 2 spanbanden, 1 om het frame in het midden, en 1 om de voorvork te doen.
En zo tegen de zijkant te spannen.

Gezien ik bij het uitladen geen hulp heb (inladen wel gelukkig),
huur ik meteen deze plaat zodat ik hem eruit kan rijden.

Bedankt alvast voor de tips!

oprijplaat_big_1.jpg

De truc is het om hem een stukje in de vering te trekken. Beetje lastig uit te leggen zonder te weten waar de bevestigingsogen in de de AHW zitten.
Wat al gevraagd werd, waar moet je hem ophalen/waar moet hij heen. Genoeg mensen die een AHW hebben en de spullen om hem goed vast te zetten.
 
Wat ik altijd met m'n brommers deed: 4 balkjes van ongeveer 25cm lang zagen, en die dan in de aanhanger schroeven langs de banden. Dan klem je hem als het ware ertussen en kan hij in ieder geval bij z'n wielen niet gaan schuiven.

Als je de aanhanger leent, weet ik wel niet of de eigenaar daar zo blij mee is;)
Dit heb ik ook. Enorm handig!
 
Als je in Den Haag of omgeving woont mag je mijn aanhanger best lenen. Is een motor aanhanger met veel bevestigingspunten.
 
Een mooiere aanbieding dan van vipinholland krijg je niet!

Zelf gebruik ik een aanhanger (gewoon bakkie) waar ter plaatse van het voorwiel 2 houten blokken op de bodem worden vastgezet.
Voorwiel tussen de blokken rijden en 'parkeren' mbv de jiffy.
Dan idd als genoemd motor naar voor in de vering trekken en rechtop zetten mbv spanbanden.
Motor staat nu rechtop en jiffy is dan los van de vloer. De motor kan geen kant meer uit.
Precies zoals hierboven vermeld, maak ik voor het gevoel ook de achterkant vast.
Dat is meer voor het gevoel en doe ik meestal bij langere ritten.

Mss niet altijd nodig maar bij lange ritten doe ik ook spanbanden naar de zijkant dubbel vanaf de achterstepjes.
Dat heeft mij al een keer gered, omdat 1 (hoofd)spanband het had begeven!! Motor stond half los, maar is NIET omgevallen.
 
Geen spanbanden aan je stuur of stuureind. Je zal niet de eerste zijn die de motor in de vering wil trekken maar vervolgens zijn stuur krom trekt. Spanbanden als het kan om kroonplaat.
 
beste zou zijn om een bike grap / steadystand in de aanhanger te zetten, motor erin zetten en in zijn 1e versnelling zetten.
vervolgens met een stuursling de motor in de vering trekken , hoeft niet tot onderin de vering , halverwege is ver zat. nu zal je motor al
geen kant meer op gaan , wil je toch meer zekerheid dan kan je ook nog 2 spanbanden gebruiken om de achterkant te fixeren door deze bij het subframe of om je buddy steps te moteren en ook weer iets op spanning te trekken. heb je de motor met 4 spanbanden en een steadystand vast staan met goed bevestigingspunten valt hij er alleen nog uit als de aanhanger een veelvoud over de kop gaat :-)
 
De achterkant moet ten alle tijden ook vastmaken.
Dat is niet alleen voor je gevoel, hij moet gewoon stevig staan om bij een aanrijding of andere manoeuvre op zijn plaats te blijven staan.
 
Ben ik nu de enige die hem niet in vering trekt? Is nergens voor nodig als je vooras maar vaststaat. Je ziet hem wel bewegen in je spiegels maar hij loopt echt niet weg.
IMG_20180714_205105.jpg
 
Ben ik nu de enige die hem niet in vering trekt? Is nergens voor nodig als je vooras maar vaststaat. Je ziet hem wel bewegen in je spiegels maar hij loopt echt niet weg. Bekijk bijlage 1435105
Zo te zien trek je hem wel in zijn achterveer.
Daarbij heb je een inrijklem waardoor hij niet omvalt.

minpunten:
Die achtersteps zijn niet gebouwd om zware krachten op te vangen.
(Denk daarbij dat je door een kuil rijdt en de spanbandband los komt wat voor klap de steun op moet vangen.)
Dat riempje aan de voorkant 8)7een veter zit vaster, als er kracht opkomt breekt die gesp af.
 
weet het niet hoor maar als iemand van 90 kg achterop stapt door middel van de steps gaat dit ook prima , die bevestigingspunten kunnen best wat hebben.
liever natuurlijk door het subframe . weet ook niet wat jouw rijstijl is met een aanhanger maar tegen de tijd dat hij in de aanhanger verschuift over de achterband ( omdat de achterkant geen spanbanden heeft ) moet je misschien of iets verder vooruit kijken tijdens het rijden of toch iets rustiger gaan rijden .
 
Zo te zien trek je hem wel in zijn achterveer.
Daarbij heb je een inrijklem waardoor hij niet omvalt.

minpunten:
Die achtersteps zijn niet gebouwd om zware krachten op te vangen.
(Denk daarbij dat je door een kuil rijdt en de spanbandband los komt wat voor klap de steun op moet vangen.)
Dat riempje aan de voorkant 8)7een veter zit vaster, als er kracht opkomt breekt die gesp af.
Zoals al gezegd, die voetsteunen dragen een passagier. Inderdaad licht in de veren om te vermijden dat de spanbanden loskomen. Heb geen achterwielspanband. En die voorspanners zijn enkel bedoeld om het wiel in de klem te houden (kunnen 200kg/stuk aan).
Op deze manier werkt de vering trouwens mee met de aanhanger en moeten de spanbanden enkel het onafgeweerd gewicht tegenhouden bij schokken.
 
Zoals al gezegd, die voetsteunen dragen een passagier. Inderdaad licht in de veren om te vermijden dat de spanbanden loskomen. Heb geen achterwielspanband. En die voorspanners zijn enkel bedoeld om het wiel in de klem te houden (kunnen 200kg/stuk aan).
Op deze manier werkt de vering trouwens mee met de aanhanger en moeten de spanbanden enkel het onafgeweerd gewicht tegenhouden bij schokken.
Het plaatje klopt gewoon niet.
Ik heb geen idee hoever je de motor in zijn achterveer getrokken hebt maar bedenk dat als je door een kuil rijdt de spanband los komt.
(en met los bedoel ik in ontspannen toestand)
Met het uitveren komt er dan een behoorlijke kracht op je steps te staan die meer te vergelijken is met een klap met van een hamer dan van een passagier van 100kg die erop gaat staan.
En kijk eens goed hoe dat gespje bij je voorwiel zit?
Je snapt toch zelf ook wel dat dit zo niets kan hebben?

Maar goed, het is jou spul niet het mijne.
Wou je alleen maar duidelijk maken dat er het nodige niet klopt.
 
Laatst bewerkt:
Het plaatje klopt gewoon niet.
Ik heb geen idee hoever je de motor in zijn achterveer getrokken hebt maar bedenk dat als je door een kuil rijdt de spanband los komt.
(en met los bedoel ik in ontspannen toestand)
Met het uitveren komt er dan een behoorlijke kracht op je steps te staan die meer te vergelijken is met een klap met van een hamer dan van een passagier van 100kg die erop gaat staan.
En kijk eens goed hoe dat gespje bij je voorwiel zit?
Je snapt toch zelf ook wel dat dit zo niets kan hebben?

Maar goed, het is jou spul niet het mijne.
Wou je alleen maar duidelijk maken dat er het nodige niet klopt.
De achterveer wordt zoals ik al zei licht aangespannen, juist om te voorkomen wat je zelf aanhaalt.
En wat moet dat bandje vooraan doen behalve vermijden dat mijn wiel uit de klem komt?
Ik kan de vraag ook andersom stellen: hoe leuk vinden je keerringen het om continu vol belast te worden en dan nog schokken te moeten opvangen ook? Het is jouw spul, niet het mijne ;)
 
De achterveer wordt zoals ik al zei licht aangespannen, juist om te voorkomen wat je zelf aanhaalt.
En wat moet dat bandje vooraan doen behalve vermijden dat mijn wiel uit de klem komt?
Ik kan de vraag ook andersom stellen: hoe leuk vinden je keerringen het om continu vol belast te worden en dan nog schokken te moeten opvangen ook? Het is jouw spul, niet het mijne ;)
Ben ik nu de enige die hem niet in vering trekt? Is nergens voor nodig als je vooras maar vaststaat. Je ziet hem wel bewegen in je spiegels maar hij loopt echt niet weg. Bekijk bijlage 1435105

Als deze motor niet (ook voor!) in de vering getrokken is vreet ik een beze... zak chips leeg. Dat is anders wel een erg korte veerweg aan de voorzijde?
 
Terug
Bovenaan Onderaan