Tips om olieverbruik te verminderen?

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Mijn cbx550 uit '84 verbruikt na 55000km zo'n 800ml / 1000km.
Hij rookt ook lekker uit z'n uitlaten en bij stilstaan ruik ik t goed :)

Nou is het voor mijn brikkie niet meer de moeite waard denk ik om revisie, uit te laten voeren, etc. maar ik vroeg me af, zijn er (simpelere) dingen die t verbruik een beetje kunnen minderen?

- andere olie? (Had eerst Motorex en nu Belray half-synth 10W40)
- toevoegingen?
- anders?

bvd
 
tuurlijk is t wel de moeite waard man... :( anders ben je geen brikrijder...dus losschroeven dat ding, eerst maar eens klephoedjes vervangen en kleppen slijpen....Dan kun je altijd nog verder zien of je ook je zuigerveren en wat dies meer zij moet vervangen..

kom nou zeg...noemt zich brikrijder..pfffffffff :X ( :P )
 
Mijn cbx550 uit '84 verbruikt na 55000km zo'n 800ml / 1000km.
Hij rookt ook lekker uit z'n uitlaten en bij stilstaan ruik ik t goed :)

Er is dus ongeveer 2500 km per jaar gereden. Dat is dus 2 liter per jaar. 5 liter olie kost €25,00 dus kost de motor €10,00 per jaar aan olie. Wanneer je dus wil reviseren voor het olie verbruik, kost je +- €200,-.

Je kan dus 20 jaar lang olie verbruiken tegen 1 kleine revisie.

Maak je keuze }) .

Scheeld ook dat je uitlaten niet meer roesten aan de binnenkant
 
Lekt ie ook olie? dan zou ik cker ff een top-end revisie doen.
 
Voor de kosten aan olie / jaar hoeft idd niet, maar tis nu wel n stinkerd als je ergens komt of gaat :-)

Hij lekt geen druppel: zelfde plekkie in de schuur al jaar lang brandschoon en blok zweet ook nix!
 
men mag toch weten dat het een brik is, lekker laten stinken dat ding!! en misschien gaatie naar verloop van tijd wel ietsje minder verbruiken, ff met verschillende oliesoorten proberen, en misschien loopt de boel wel weer 'n beetje op elkaar in ofzo, wie zal 't zeggen, mijn cb is ook na een tijdje een stuk minder gaan verbruiken als voorheen
 
OK,
hij heeft bij vorige eigenaar lang stil gestaan
na hoeveel tijd zou ie minder kunnen gaan verbuiken?
 
AS heeft een olieverbruikstopper, maar daar los je het probleem niet echt mee op ;)

Eenvoudig aan de olie toevoegen (mineraal of synthetisch).
Stabiliseert de oliefilm en voorkomt zo overmatig verbruik.
Wordt geleverd in een bus van 250 ml.
 
Mijn cbx550 uit '84 verbruikt na 55000km zo'n 800ml / 1000km.
Hij rookt ook lekker uit z'n uitlaten en bij stilstaan ruik ik t goed :)

Nou is het voor mijn brikkie niet meer de moeite waard denk ik om revisie, uit te laten voeren, etc. maar ik vroeg me af, zijn er (simpelere) dingen die t verbruik een beetje kunnen minderen?

- andere olie? (Had eerst Motorex en nu Belray half-synth 10W40)
- toevoegingen?
- anders?

bvd

Ik ga voor de optie "anders" , en adviseer je om er gewoon NIET meer mee te rijden, olieverbruik is dan 100% zeker 0,00 :+

Nog een andere optie buiten de revisie die je niet wilt, is gewoon weggooien die hap, en een nieuwe kopen, er is nl een tijd dat iets eindigd, en dan moet je gewoon afscheid nemen, hoe vervelend dat ook moge zijn '(
 
ik zou ook eerst ff de boel demonteren, zoals Triaatje al opperde....
kop eraf; kleppen ff schuren/polijsten ,met daarvoor bedoelde pasta, op de klepzittingen; klepsteelafdichtingen (kunststof) allemaal vervangen,( en dat zijn meestal de grootste boosdoeners, gescheurd of gewoon loskomen van hun plek zijn zulke dingen...).

zoveel kost't niet ( euro)....tijd wel.....en geduld.

km-stand is een aanfluiting bij deze 'klachten'....
't zou eigenlijk niet eens mogen dat een motorfiets met zo weinig km's
nu al met zulke problemen te maken krijgt...

voorlopig heb je wat te doen ;)

o ja, niet overgaan op vol-syntheet of andere schijnbaar olie-verminderingsproducten...
doe je manual ff open en je weet meteen wat de fabrikant adviseert.

8-)
 
Ik ga voor de optie "anders" , en adviseer je om er gewoon NIET meer mee te rijden, olieverbruik is dan 100% zeker 0,00 :+

Nog een andere optie buiten de revisie die je niet wilt, is gewoon weggooien die hap, en een nieuwe kopen, er is nl een tijd dat iets eindigd, en dan moet je gewoon afscheid nemen, hoe vervelend dat ook moge zijn '(

En bedankt :-)
Ik begrijp dat er zo rond 03:57 niet veel meer uit komt? :+

Ik doe denk ik maar wat aftershave bij m'n olie
 
Hoi

Mijn CBX rookte ook zo toen ik hem kreeg maar buiten
het roken tikte hij ook heel erg.
Ik heb toen een ander motortje op de kop getikt en dat
gereviceerd, kosten van het reviceren zijn ong €300,=
Dus ik denk niet dat je dat wilt.
Als hij verder goed loopt en geen rare geluiden maakt
moet je lekker blijven rijden.

succes Zeldzame

ps: nog een optie is over een maand de mijne kopen :X
 
Sdat nou Paul; brikkerts aanraden hun brik bij het oud ijzer te zetten??!
Dat is in mijn ogen vergelijkbaar met hééél hard vloeken tijdens de mis,gegarandeert dat er iemand ook erg boos wordt...
Uiteraad is een motordealert erop gebrand zoveel mogelijk motoren te verkopen, en dus rijders proberen hun ouwe trouwe ros in te ruilen,we nemen het je niet kwalijk... :P ;)

Olieverbruik dus,terug naar de vraag:
zoals al vermeld heeft het beestje enige tijd gestaan.
De kans bestaat dus dat klephoedjes verdroogd zijn.
Mijn vraag luidt dan ook: rookt ze continu (zuigerveren) of is het meer als er geremd wordt op de motor (klephoedjes)?
Een top-end revisie is prima zelf te doen,en de kosten zijn vaak minimaal..(een pakkingset van €200,- lijkt me erg gortig,daar koop ik er bijna 4 voor..)
Kijk eens bij de site van de CBX-club ofzo,vaak hebben ze hun eigen magazijn of een hofleverancier die leuke prijzen vraagt.
Anders isser nog Ebay..
Leuke zaterdagklus dus,lekker in de zon en een biertje!
Succes!
 
Sdat nou Paul; brikkerts aanraden hun brik bij het oud ijzer te zetten??!
Dat is in mijn ogen vergelijkbaar met hééél hard vloeken tijdens de mis,gegarandeert dat er iemand ook erg boos wordt...
Uiteraad is een motordealert erop gebrand zoveel mogelijk motoren te verkopen, en dus rijders proberen hun ouwe trouwe ros in te ruilen,we nemen het je niet kwalijk... :P ;)

Olieverbruik dus,terug naar de vraag:
zoals al vermeld heeft het beestje enige tijd gestaan.
De kans bestaat dus dat klephoedjes verdroogd zijn.
Mijn vraag luidt dan ook: rookt ze continu (zuigerveren) of is het meer als er geremd wordt op de motor (klephoedjes)?
Een top-end revisie is prima zelf te doen,en de kosten zijn vaak minimaal..(een pakkingset van €200,- lijkt me erg gortig,daar koop ik er bijna 4 voor..)
Kijk eens bij de site van de CBX-club ofzo,vaak hebben ze hun eigen magazijn of een hofleverancier die leuke prijzen vraagt.
Anders isser nog Ebay..
Leuke zaterdagklus dus,lekker in de zon en een biertje!
Succes!


:^

8-)
 
...
Nog een andere optie buiten de revisie die je niet wilt, is gewoon weggooien die hap, en een nieuwe kopen, er is nl een tijd dat iets eindigd, en dan moet je gewoon afscheid nemen, hoe vervelend dat ook moge zijn '(

Nee, bij brikken gaat dat anders. Gewoon goedkope olie in gooien en mee blijven rijden totdat het ding afscheid neemt van jou :+ . (of reviseren natuurlijk)
 
Zelfs als brikkenrijder wil je nog wel eens iets minder tijd aan onderhoud hoeven te besteden. Om de paar dagen je olie bijvullen wordt op den duur best wel irritant (om maar niet te spreken van start- en loopproblemen door aangekoolde en vette bougies :X ).

Beetje zoeken op ebay (duitsland / VS) kan nog wel eens een goedkoop setje zuigerveren en pakkingsetje opleveren. Klepsteelafdichtingen (klephoedjes) kom je hier niet veel tegen, maar deze kosten niet de hoofdprijs. Wél zou ik, als je voor nieuwe zuigerveren gaat, je cilinders even (laten) honen, zodat je zuigerveren ook goed op de cilinders kunnen inlopen. Even weekendje besteden (liefst met WPH) en je :] weer lange tijd rookvrij.
 
m,n buurvrouw vroeg laatst of ik het wilde zeggen wanneer ik wegging.
Kon ze de ramen sluiten! heerlijk zo,n brik! })
 
Terug
Bovenaan Onderaan