Tips om slecht motorblok te herkennen

nesquik

MF'er
28 apr 2005
66
0
Gent
ik zou dit weekend een aantal duc monsters gaan bekijken voor mijn vriendin. En ik kan wel letten op slijtage van ketting/band/tanwielen maar het motorblok zelf, zijn er typische dingen waar je kan op letten om te vermijden dat je een slechte motor koopt. Og zijn er zaken die typisch zijn voor ducati monster waar je moet op letten want ik ken niets van ducati?
thx
 
Een stuk ermee gaan rijden en goed letten op vreemde geluiden,zoals een duidelijk waarneembaar geklop/gebonk vanuit het blok.
Duc's hebben een droge koppeling die altijd rinkelt,dat maakt het lastig naar andere vreemde geluiden te luisteren.
Neem iemand mee als je niet zeker van jezelf bent.
 
Als je komt kijken, ff voelen of het blok warm is. Dan heeft ie gast m laten warmlopen voor je kwam, en is hij dus zelf al bang dat de motor niet goed loopt als ie koud is.

Ja maar aan de andere kant is er ook wel weer wat voor te zeggen.
Ik heb ooit een koper gehad voor mijn eerste fiets;
Ik haalde hem de garage uit, hij startte hem, reed weg en ging gelijk lopen knallen. :X
Tja wat moet je dan doen? :?

Sommigen mensen zijn gewoon erg lomp en een warm blok kan dan schade voorkomen.
Dus ik denk dat je dat moet afspreken met diegene die langskomt, warm of koud...
 
Een advies dat ik vooral bij een Ducatie zou geven is probeer te achterhalen waar de motor in onderhoud is geweest en wat zijn er voor kosten aan geweest.
Een Ducatie is niet zo een dankbaar zelfsleutelobject.
Pracht motoren maar je moet wel weten waar je aan begint.
 
Heb van verschillende mensen gehoort dat de duc monster een hoog onderhouds kosten postje heeft!!

Het kwam op ongeveer 1 euro per kilometer als je echt alles 100% wil houden.
En dat vind eigenlijk erg veel!!

Als je gaat kijken naar een duc of andere motor kijk dan of je iemand kan regelen die een zelfde soort motor heeft!! die kan goed vergelijken dan.
 
De Ducati Monsters 600 en de 620 hebben een natte koppeling, de rest een droge dus :)

Heb van verschillende mensen gehoort dat de duc monster een hoog onderhouds kosten postje heeft!!

Het kwam op ongeveer 1 euro per kilometer als je echt alles 100% wil houden.
En dat vind eigenlijk erg veel!!

Als je gaat kijken naar een duc of andere motor kijk dan of je iemand kan regelen die een zelfde soort motor heeft!! die kan goed vergelijken dan.


Sorry, maar no offence :)

Dat is dus klinklare onzin!!

Heb zelf een Ducati Monster en daar staat nu ruim 40.000 km op de teller and still counting, en de onderhouds kosten zijn echt niet hoger als bij iedere willekeurige andere motor :)

Dus voor een klein beurtje betaal ik zo rond de 100 euro en voor een groot beurtje zit ik zo rond de 400 á 500 euro :)

Ja, tuurlijk kan je zon ding ook naar biggelaar brengen die hem dan compleet uit elkaar trekken en ieder ringetje en boutje gaan inspecteren bij wijze van spreke, en ja dat is natuurlijk duur, zelf breng ik hem altijd naar Startwin in Loenen bij Apeldoorn ;)

Dus een Ducati en hoge kosten ... laat me niet lachen man :)

het stellen van de kleppen moet dat bij een duc meer gebeuren dan bij andere motoren? of is dat nonsens?

Het stellen van de klepjes op een Monster moet om de 10.000 km zoals het in het instructie boekje staat ;)

En om de 20.000 km moeten de distributie riempjes vervangen worden, dus de onderhouds intervallen zijn vrijwel gelijk na mijn idee als bij iedere andere motorfiets van welk merk dan ook ;)
 
Laatst bewerkt:
ben gisteren naar een Ducati dealer geweest.
ivm met de kleppen zijn ducati's wel wat gevoeliger, ale volgens die gast toch
vooral bij de modellen met aparte nokkenassen voor de in en uitlaatkleppen.
de juiste uitleg waarom moet ik nog eens navragen.
bij bv honda is het toch niet noodzakelijk dat je alle 10.000 km j ekleppen laat stellen?
 
ben gisteren naar een Ducati dealer geweest.
ivm met de kleppen zijn ducati's wel wat gevoeliger, ale volgens die gast toch
vooral bij de modellen met aparte nokkenassen voor de in en uitlaatkleppen.
de juiste uitleg waarom moet ik nog eens navragen.
bij bv honda is het toch niet noodzakelijk dat je alle 10.000 km j ekleppen laat stellen?

Maar even terzijde, wat voor Monster wil je gaan kopen :?
 
Ik kan je helaas niet vertellen waar je op moet letten bij de aanschaf van een motor vwb het motorblok. Oké, rare tikjes moeten natuurlijk niet aanwezig zijn.

Particulier een bike kopen brengt altijd risico's met zich mee. Je kunt het ook anders benaderen: hoeveel bespaar je als je particulier koopt tov motorzaak. Dit zou je theoretish uit kunnen geven aan reparaties.

Wat je zou kunnen overwegen de motor te laten keuren.
De ANWB doet dit niet meer, maar zij adviseren Erik van Lent, woont in Tiel maar doet ook keuring op locatie (info afkomstig van ANWB)
0344-664550
06-21490366
Geen idee wat dat kost.

Succes met het (uit)zoeken van een motor voor je vriendin
 
Ik kan je helaas niet vertellen waar je op moet letten bij de aanschaf van een motor vwb het motorblok. Oké, rare tikjes moeten natuurlijk niet aanwezig zijn.

Particulier een bike kopen brengt altijd risico's met zich mee. Je kunt het ook anders benaderen: hoeveel bespaar je als je particulier koopt tov motorzaak. Dit zou je theoretish uit kunnen geven aan reparaties.

Bij een zaak blijft het ook een risico, tenzij je natuurlijk 6 maanden garantie hebt...

Wat je zou kunnen overwegen de motor te laten keuren.
De ANWB doet dit niet meer, maar zij adviseren Erik van Lent, woont in Tiel maar doet ook keuring op locatie (info afkomstig van ANWB)
0344-664550
06-21490366
Geen idee wat dat kost.

Kost geloof ik 150 euries, en wat een prutser is die vent....

Dan kun je de motor beter laten nakijken bij een motorzaak waar je vaker komt....
 
Maar even terzijde, wat voor Monster wil je gaan kopen :?
budget is rond 4000 euro, alst ne matzwarte zou zijn mag het missch iets meer kosten. Zoeken dus een 620 of 600 in België
en ik zeelf ben nog maar net begonnen met mijn cbr zelf wat aan te sleutelen dus ik ben verre van een kenner die even snel gaat kunnen checken of het blok ban een tweedehands duc in orde is

Succes met het (uit)zoeken van een motor voor je vriendin
thx
 
budget is rond 4000 euro, alst ne matzwarte zou zijn mag het missch iets meer kosten. Zoeken dus een 620 of 600 in België
en ik zeelf ben nog maar net begonnen met mijn cbr zelf wat aan te sleutelen dus ik ben verre van een kenner die even snel gaat kunnen checken of het blok ban een tweedehands duc in orde isthx

Als je voor een 620 gaat dan kan ik je al heel snel uit de droom helpen denk ik, als je dat wilt dan zou ik door sparen en gelijk een nieuwe kopen :)

Dus dan blijft de 600 over. Ik meen dat je uit België komt, hoe dat daar zit met eventuele motorfiets keuringen weet ik niet, maar hier in Nederland doet de ANWB zoiets dacht ik. Maar ik ben van mening als je een knappe 2e handse koopt bij een dealer dat je er dan wel redelijkerwijs van uit kunt gaan dat de motorfiets in goede staat verkeerd :)
 
wel motorfiets keuringen heb ik in België nog nooit van gehoord,
en mijn eigen dealer is honda dealer, daar kan ik niet terecht,
ik ga koper voorstellen om er mee nr een ducati dealer te rijden en laten na te kijken,
kga vanavond kijken nr ducati 600 '96 27 000 km 3700 euro persoonlijk vind ik dat veel geld voor een moto van 9 jaar oud, maar goed de verkoper beweert dat hij in perfecte conditie is dus ik zie wel
 
ben gisteren naar een Ducati dealer geweest.
ivm met de kleppen zijn ducati's wel wat gevoeliger, ale volgens die gast toch
vooral bij de modellen met aparte nokkenassen voor de in en uitlaatkleppen.
de juiste uitleg waarom moet ik nog eens navragen.
bij bv honda is het toch niet noodzakelijk dat je alle 10.000 km j ekleppen laat stellen?

dat is juist de ducati, waar die bekend om is en soms berucht.

iets met desmo ofzo. :?
 
Voilá .. desmodromische klepbediening :)

Desmodrom01.gif


Het verschil met b.v. een honda is dat bij een honda het klepje met een veertje wordt bedient, dus ook daar zul je om de zoveel duizend km kleppen moeten laten stellen ;)

Het enige wat je bij een ducati in de peiling moet houden zijn de distributie riempjes, maar die zijn vrij eenvoudig te vervangen, ze zitten immers aan de buiten kant ;)
 
Laatst bewerkt:
Het gebruik of misbruik van een ducati kun je onder andere zien op de uitgaande as (waar je voortandwiel op gemonteerd zit). Wanneer hier flinke loopsporen op zitten is ie flink gebruikt.

En kijk naar kleine dingetjes als ketting, tandwielen, banden, krassen noem maar op. Als de motor het niet waard is gebeurt daar weinig aan....
 
Terug
Bovenaan Onderaan