Tips om slecht motorblok te herkennen

nesquik

MF'er
28 apr 2005
66
0
Gent
ik zou dit weekend een aantal duc monsters gaan bekijken voor mijn vriendin. En ik kan wel letten op slijtage van ketting/band/tanwielen maar het motorblok zelf, zijn er typische dingen waar je kan op letten om te vermijden dat je een slechte motor koopt. Og zijn er zaken die typisch zijn voor ducati monster waar je moet op letten want ik ken niets van ducati?
thx
 
mijn eerste ducati rit vrijdag gehad en machine deed in het begin raar. de eigenaar had er wel al een tijdje niet meer mee gereden maar toen ik in het begin optrok en gas opendraaide lijkt het of machine niet reageerde en pas laat op toeren kwam. Maar na 5 minuten was dat verdwenen. Misschien doordat er lang niet meer mee gereden was?
 
mijn eerste ducati rit vrijdag gehad en machine deed in het begin raar. de eigenaar had er wel al een tijdje niet meer mee gereden maar toen ik in het begin optrok en gas opendraaide lijkt het of machine niet reageerde en pas laat op toeren kwam. Maar na 5 minuten was dat verdwenen. Misschien doordat er lang niet meer mee gereden was?
is een mogelijkheid.
Mijn broer zijn gixxer moet ook altijd ff wakker worden als hij uit zijn winterslaap komt.
 
mijn eerste ducati rit vrijdag gehad en machine deed in het begin raar. de eigenaar had er wel al een tijdje niet meer mee gereden maar toen ik in het begin optrok en gas opendraaide lijkt het of machine niet reageerde en pas laat op toeren kwam. Maar na 5 minuten was dat verdwenen. Misschien doordat er lang niet meer mee gereden was?

zal de motor mooi laten voor wat ie is... Iedereen, maar dan ook iedereen die zal zijn motor voor de verkoop ff goed poetsen, en de motor ff goed warm laten draaien een dag van te voren ofzo zodat je geen problemen verwacht. Tenzij de eigenaar miljonair is en er eigenlijk niet vanaf wil.

Ik zou dit niet vertrouwen in ieder geval.
 
zal de motor mooi laten voor wat ie is... Iedereen, maar dan ook iedereen die zal zijn motor voor de verkoop ff goed poetsen, en de motor ff goed warm laten draaien een dag van te voren ofzo zodat je geen problemen verwacht. Tenzij de eigenaar miljonair is en er eigenlijk niet vanaf wil.

Ik zou dit niet vertrouwen in ieder geval.
yep, doe ik ook niet, 3700 voor een moto van 96, ik weet er ints staan voor 5000 euro van 2002. Mijn vriendin heeft ook geen nood aan dure uitlaten en opties. gewoon een degelijke machine om ervaring mee op te doen
 
ben gisteren naar een Ducati dealer geweest.
ivm met de kleppen zijn ducati's wel wat gevoeliger, ale volgens die gast toch
vooral bij de modellen met aparte nokkenassen voor de in en uitlaatkleppen.
de juiste uitleg waarom moet ik nog eens navragen.
bij bv honda is het toch niet noodzakelijk dat je alle 10.000 km j ekleppen laat stellen?
Ehm... De meeste motorfietsen hebben aparte nokkenassen voor in- en uitlaatkleppen. Hij doelde ws. op Ducs met desmodromische klepbediening waarbij de klep niet gesloten wordt dmv een veer (zoals bij de meeste motorfietsen) maar ook door de nokkenas wordt bediend (zie plaatje van Phr3ak, hierboven).

Bij veel moderne motoren (niet alleen Honda) moeten de kleppen om de 24000km gesteld worden.
 
Voilá .. desmodromische klepbediening :)

(Afbeelding)

Het enige wat je bij een ducati in de peiling moet houden zijn de distributie riempjes, maar die zijn vrij eenvoudig te vervangen, ze zitten immers aan de buiten kant ;)

Vraag ook hoeveel er mee gereden is. Een kennis van mij heeft een Monster (weet niet precies welk type dacht een 600) gekocht en kon gelijk een koprevisie uitvoeren. De Duc had namelijk 2 jaar stil gestaan (was de prijs ook naar). De duc wou zowieso al niet lopen vanwege een lekke band en een dooie accu. Dus de nieuwe eigenaar pompt na de aanschaf de band op donder er een nieuwe accu op en wham riempje door het stilstaan geknapt en kopje kapot. Ding was goedkoop omdat hij al even stilstond, nu uiteindelijk klaar een rooitje duurder dan een gemiddelde.
 
dat er nagenoeg aan alle motorblokken onderaan wat olie hangt is normaal zeker bij een open blok of niet?
trouwens
gisteren een goede koop gemist,
5000 euro 12000 km 2002 twee carbon uitlaten, verhoogd,
ik zou hem gekocht hebben mijn vriendin net iets te lang getwijfeld,
30 min later wouden bellen om hem te kopen,
maar te laat,:-(
maar kom 5000 euro was eigenlijk over budget
 
gisteren een goede koop gemist,
5000 euro 12000 km 2002 twee carbon uitlaten, verhoogd,
ik zou hem gekocht hebben mijn vriendin net iets te lang getwijfeld,
30 min later wouden bellen om hem te kopen,
maar te laat,:-(
maar kom 5000 euro was eigenlijk over budget
Ja ja... Geef je vriendin maar weer de schuld. :N

Die leest zeker niet op MF, hè? :+
 
die desmodromische klepbediening , spreken we dan over twee nokkenassen of is dat dezelfde as die voor openen en sluiten zorgt, omdat op de tekning lijkt alsof er maar 1 as is?
 
Laatst bewerkt:
ok mannen, bedankt,
dankzij reacties kon ik tenminste een beetje mee klappen over desmodromische klepbediening, en droge en natte koppelingen
gisteren monster gekocht 5000 euro 2003 2500 km.
geen olie aan blok, banden remmen ketting... , betrouwbare gast, perfectionist
hopelijk vergis ik me niet
yahoe, kan mijn vriendin zelf rijden :-)
ikke content zij content
 
ok mannen, bedankt,
dankzij reacties kon ik tenminste een beetje mee klappen over desmodromische klepbediening, en droge en natte koppelingen
gisteren monster gekocht 5000 euro 2003 2500 km.
geen olie aan blok, banden remmen ketting... , betrouwbare gast, perfectionist
hopelijk vergis ik me niet
yahoe, kan mijn vriendin zelf rijden :-)
ikke content zij content

Post ff een foto, dan zijn wij ook weer gelukkig :)

Enne, gefeliciteerd man, hier krijg je zeer zekers geen spijt van !! *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan