Tips om te jagen op de autobahn voor een groentje

Kameeltje

Rookie
23 jul 2023
22
13
Hoii :)
Na een toer rond de Eifel en Sauerland wil ik nu met mijn diversion naar Tsjechië/Polen. Helaas is dit wel een behoorlijke end dus zou tof zijn om het eerste saaie stuk op de autobahn te doen, zeg maar tot aan Dresden. Maar ik heb eerlijk gezegd nog niet veel op de snelweg gereden. Met de auto ben ik ook nog nooit op de autobahn geweest. Nu vraag ik me af of het daadwerkelijk te doen is voor een groentje (ik heb mijn rijbewijs sinds april maar al wel heel wat kilometers op zitten). Of stel ik me aan? Wat zijn dan ook de 'rustigere'/minder complexe routes?
Scheelt al wel dat er op de zondag vrij weinig vrachtwagens rijden in Duitsland, dit wordt waarschijnlijk ook de vertrekdag
Dank alvast :D
 
Als je in deze periode op vakantie gaat, zal er weinig gelegenheid zijn tot jagen. Er zijn momenteel meer mensen die op vakantie gaan en 'de snelle route' kiezen ;)
In het algemeen kan ik je, als in Duitsland woonachtige, aanraden rustig te beginnen en vooral een aantal keer heel goed te kijken voor je naar links gaat. De gele kentekens zijn hier berucht als 'noodstopoefening' :P
 
Als je in deze periode op vakantie gaat, zal er weinig gelegenheid zijn tot jagen. Er zijn momenteel meer mensen die op vakantie gaan en 'de snelle route' kiezen ;)
In het algemeen kan ik je, als in Duitsland woonachtige, aanraden rustig te beginnen en vooral een aantal keer heel goed te kijken voor je naar links gaat. De gele kentekens zijn hier berucht als 'noodstopoefening' :P
Ah.. Geruststellend haha
 
;)
In het algemeen kan ik je, als in Duitsland woonachtige, aanraden rustig te beginnen en vooral een aantal keer heel goed te kijken voor je naar links gaat. De gele kentekens zijn hier berucht als 'noodstopoefening' :P
Ik hoorde hier iemand die vrij recent nog auto-theorie gedaan had hardop claimen dat je snel van achteren naderend verkeer kunt negeren want ze rijden achter je, dus hoef je bij van baan wisselen daar geen rekening mee te houden, want zij moeten jou voor laten.
En ook mensen die dat zonder er vraagtekens bij de stellen beaamden: "Ja, want die moeten zelf zorgen dat ze voorrang verlenen, want ze zijn achter je".

Of dit in de rij-opleiding een structureel ding is, of dat dit uitingen van frustratie zijn van mensen die altijd veel te laat zijn met van baan wisselen wanneer ze langamer verkeer naderen, dat weet ik niet.
 
Ik hoorde hier iemand die vrij recent nog auto-theorie gedaan had hardop claimen dat je snel van achteren naderend verkeer kunt negeren want ze rijden achter je, dus hoef je bij van baan wisselen daar geen rekening mee te houden, want zij moeten jou voor laten.
En ook mensen die dat zonder er vraagtekens bij de stellen beaamden: "Ja, want die moeten zelf zorgen dat ze voorrang verlenen, want ze zijn achter je".

Die mogen dan heel snel hun RBW inleveren :X
 
Wat Kuncing zegt: 26 keer in je linker spiegel kijken voor je gaat inhalen.
We zijn het als Hollands niet gewend dat we achterop gereden worden door autos met 200++

En, brandstof pompen liggen in NL zo een beetje om de kilometer.
Dat is in Duitsland niet.
Een aanrader is om naar een Autohof te gaan. Dat ligt vaak net naast de snelweg. Goedkoper tanken, hamburger.
 
Ik hoorde hier iemand die vrij recent nog auto-theorie gedaan had hardop claimen dat je snel van achteren naderend verkeer kunt negeren want ze rijden achter je, dus hoef je bij van baan wisselen daar geen rekening mee te houden, want zij moeten jou voor laten.
En ook mensen die dat zonder er vraagtekens bij de stellen beaamden: "Ja, want die moeten zelf zorgen dat ze voorrang verlenen, want ze zijn achter je".

Of dit in de rij-opleiding een structureel ding is, of dat dit uitingen van frustratie zijn van mensen die altijd veel te laat zijn met van baan wisselen wanneer ze langamer verkeer naderen, dat weet ik niet.
Damn. Ik weet niet of ik blij zou worden als er ineens zo'n Audi of BMW ff bij m'n nek komt hijgen 😅 Wacht ik toch wel netjes voordat die voorbij zijn. Snap ook niet hoe je daar zogenaamd geen rekening mee kan houden. Levensgevaarlijk.
 
Wat Kuncing zegt: 26 keer in je linker spiegel kijken voor je gaat inhalen.
We zijn het als Hollands niet gewend dat we achterop gereden worden door autos met 200++

En, brandstof pompen liggen in NL zo een beetje om de kilometer.
Dat is in Duitsland niet.
Een aanrader is om naar een Autohof te gaan. Dat ligt vaak net naast de snelweg. Goedkoper tanken, hamburger.
Goeie! Wist niet dat er zo'n verschil is in het aantal tankstations.
 
Snap ook niet hoe je daar zogenaamd geen rekening mee kan houden. Levensgevaarlijk.
"Voorrang". Diezelfde voorrang waar je recht op hebt omdat je (na een zoektocht van een kwartier naar die functie) je knipperlicht hebt aangezet naar links.

Verder wil ik niet sarcastisch zijn hoor, maar hier in NL is het verkeer vooral ingericht op "ik kom zo snel als het kan van A naar B" en in de rest van Europa is het toch mijn ervaring dat er wat meer.... ruimte is voor verschillen in snelheid, waarbij men die snellere niet zo snel bewust hindert.
 
Persoonlijk vind ik overigens in Duitsland op de motor (en met een serieus snelle auto) het zeker de moeite waard je snelheid in blokken op te bouwen, dus niet meteen vanaf een gezapige 100 in NL door te trekken naar hogere regionen maar tussen twee pauzes je snelheid op een bepaald niveau te leggen, en dan tussen de volgende twee pauze momenten weer een blokje vlotter.
De korte tijd dat ik een ZZR1400 mocht bezitten was dit de manier waarop ik zorgde goed te wennen aan "harder" voor het "serieus hard" ging.
Ergens krijgt je brein dan een beetje tijd dingen 'normaal' te gaan vinden..
 
Persoonlijk vind ik overigens in Duitsland op de motor (en met een serieus snelle auto) het zeker de moeite waard je snelheid in blokken op te bouwen, dus niet meteen vanaf een gezapige 100 in NL door te trekken naar hogere regionen maar tussen twee pauzes je snelheid op een bepaald niveau te leggen, en dan tussen de volgende twee pauze momenten weer een blokje vlotter.
De korte tijd dat ik een ZZR1400 mocht bezitten was dit de manier waarop ik zorgde goed te wennen aan "harder" voor het "serieus hard" ging.
Ergens krijgt je brein dan een beetje tijd dingen 'normaal' te gaan vinden..
Bedankt voor je goede tips! :) Is wat geruststellender. Gelukkig vind ik de autobahn in de buurt van de NL grens bij Enschede nog redelijk rustig ogen dus ook mooi de tijd om te 'wennen'. Zijn de duitsers ook van die ingewikkelde autosnelwegknooppunten als in NL of valt dat mee? Zie daar behoorlijk tegenop.
 
Ik rijd al 41 jaar motor, en kan concluderen dat hard rijden op de Autobahn inderdaad iets voor groentjes is.
Gesproken!

Ik had ook een iets ander woord moeten gebruiken dan jagen. Denk dat ik niet harder ga dan 120 😅
 
Bedankt voor je goede tips! :) Is wat geruststellender. Gelukkig vind ik de autobahn in de buurt van de NL grens bij Enschede nog redelijk rustig ogen dus ook mooi de tijd om te 'wennen'. Zijn de duitsers ook van die ingewikkelde autosnelwegknooppunten als in NL of valt dat mee? Zie daar behoorlijk tegenop.
Bijvoorbeeld in het Ruhrgebied zijn wat ingewikkeldere punten.
Verder zijn weefvakken veel korter, maar krijg je daar over het algemeen wel netjes ruimte (in tegens tot Ned)
 
Zijn de duitsers ook van die ingewikkelde autosnelwegknooppunten als in NL of valt dat mee?
Ik vind het mee vallen.
Je Zumo/TT geeft aan welke grote plaats je moet aanhouden.
Dat staat op de borden, dus niet te snel rijden, concentreren.
Zou je een afslag te vroeg pakken, vaak is er paralelle baan die even later zich weer bijvoegd, zodat je jezelf kunt corrigeren.
 
En, wees erop voorbereid dat Duitse automobilisten gaan remmen (...) voor snelheidborden (bijvoorbeeld bij een lagere snelheids aanduiding).
Denk iets als "Befehl ist Befehl" cultuur.
Zij 'rollen' de snelheid er niet uit, maar remmen..
Echt, heel merkwaardig. Denk dat remblokken- en voorremschijffabrikanten goede zaken doen in Duitsland.
 
Nouja, jagen… :? ..ben zelf een aantal jaren geleden naar Bad Schandau (achter Dresden) gereden en ben je het Ruhrgebied uit dan is het om de grote plaatsen Kassel/Leipzig/Dresden, ook baustellen gewoon druk. Veel in je spiegels kijken en wennen aan de snelle jongens die achterop komen…..kortom: opletten!

Ohja, en probeer snelle auto’s niet bij te houden…ga je het afleggen en tis vakantie….;)
 
Damn. Ik weet niet of ik blij zou worden als er ineens zo'n Audi of BMW ff bij m'n nek komt hijgen 😅 Wacht ik toch wel netjes voordat die voorbij zijn. Snap ook niet hoe je daar zogenaamd geen rekening mee kan houden. Levensgevaarlijk.
Paar jaar geleden zat ik op mijn motor heel stoer 230 te rijden op de Autobahn.
Kijk ik in mijn linker spiegel zát me daar toch een dikke Audi te duwen…
Ikke naar rechts…
Het leek wel of ik uit angst afremde, zó hard ging die aan me voorbij!!!
-O-

Dus ja: vóór je overweegt in te halen éérst goed scannen!
 
Ik hoorde hier iemand die vrij recent nog auto-theorie gedaan had hardop claimen dat je snel van achteren naderend verkeer kunt negeren want ze rijden achter je, dus hoef je bij van baan wisselen daar geen rekening mee te houden, want zij moeten jou voor laten.
En ook mensen die dat zonder er vraagtekens bij de stellen beaamden: "Ja, want die moeten zelf zorgen dat ze voorrang verlenen, want ze zijn achter je".

Of dit in de rij-opleiding een structureel ding is, of dat dit uitingen van frustratie zijn van mensen die altijd veel te laat zijn met van baan wisselen wanneer ze langamer verkeer naderen, dat weet ik niet.
Onzin, dat moet een enorme sukkel zijn. De clou is dat je van rijstrook wisselt en DUS moet je goed uitkijken.
Ook in Nederland trouwens, maar in Duitsland helemaal.
 
Ik ben een paar jaar terug ook door Duitsland gereden, na ruim 10 jaar vierwieleren. En heb ook rond de 130 gereden. Gewoon ingehaald en zo niets ongewoons aan. Nou rijd ik dat 2x per jaar almet de vierwieler dus ken de route. Lange afstanden op de motor rijd gewoon niet lekker rond de 180; dat merk je vanzelf. Richting Dresden zou ik buiten de "Balkan route" blijven (van Arnhem naar Passau). Die is altijd erg druk bezaaid met LKW's. Over Kassel is het een stuk prettiger rijden.
Mijn neef is net in zuid Frankrijk met zijn eerste motor en heeft zijn rijbewijs net. Gast ook prima.

Tankstellen zijn er genoeg, je hoeft je tank niet eerst leeg te rijden Autohof is billiger en rustiger om wat te eten.
Laat je niet bang maken dan rijd je straks heerlijk over de talbrücken naar het wonderschone Dresden.
 
Ik ben een paar jaar terug ook door Duitsland gereden, na ruim 10 jaar vierwieleren. En heb ook rond de 130 gereden. Gewoon ingehaald en zo niets ongewoons aan. Nou rijd ik dat 2x per jaar almet de vierwieler dus ken de route. Lange afstanden op de motor rijd gewoon niet lekker rond de 180; dat merk je vanzelf. Richting Dresden zou ik buiten de "Balkan route" blijven (van Arnhem naar Passau). Die is altijd erg druk bezaaid met LKW's. Over Kassel is het een stuk prettiger rijden.
Mijn neef is net in zuid Frankrijk met zijn eerste motor en heeft zijn rijbewijs net. Gast ook prima.

Tankstellen zijn er genoeg, je hoeft je tank niet eerst leeg te rijden Autohof is billiger en rustiger om wat te eten.
Laat je niet bang maken dan rijd je straks heerlijk over de talbrücken naar het wonderschone Dresden.
Ah dankjewel! En een super goede tip over de route!
 
Het is wel de gewoonte (dus geen regel!) om een baan op te schuiven om invoegend verkeer in te laten voegen op de Autobahn.
Klopt.
Dat noemen we sociaal rijgedrag.
Neemt niet weg dat invoegend verkeer géén recht op voorrang heeft op het op de doorgaande weg bevindend verkeer.
Dus naar links opschuiven is prima, mits je het daar rijdende verkeer niet hindert of in gevaar brengt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan