Tips om voor de eerste keer te crossen op parcour

Hamer

Die hard MF'er
28 mrt 2006
923
0
29
Kortrijk (belgië)
beste mf'ers ik heb al een tijdje mijn cr 250 en nu ik alle accesoires en kledij heb wordt het tijd dat ik eens naar een echte crossbaan ga en niet meer alleen op bossen en velden rij.

En om me niet al te belachelijk te maken vroeg ik me af of jullie me niet wat tips konden geven over de rij techniek. Ik heb al afgesproken met de uitbater van het parcour dat ik eerst wat op het kinder parcour mag rijden. Maar waar moet ik op letten en wanneer moet ik recht staan en wanneer zitten en dat soort dingen, ook springen heb ik nog nooit gedaan. :]
 

nielsCR500

MF veteraan
25 jul 2005
7.573
0
40
Somewhere over the rainbow
beste mf'ers ik heb al een tijdje mijn cr 250 en nu ik alle accesoires en kledij heb wordt het tijd dat ik eens naar een echte crossbaan ga en niet meer alleen op bossen en velden rij.

En om me niet al te belachelijk te maken vroeg ik me af of jullie me niet wat tips konden geven over de rij techniek. Ik heb al afgesproken met de uitbater van het parcour dat ik eerst wat op het kinder parcour mag rijden. Maar waar moet ik op letten en wanneer moet ik recht staan en wanneer zitten en dat soort dingen, ook springen heb ik nog nooit gedaan. :]

Ten eerste,je maakt je nooit belachelijk op het circuit.
Iedereen valt er wel eens van af,ook de wereldtop.

Ik zou zeggen,begin rustig,en ga niet boven je kunnen rijden,als iemand sneller is als jij.
Daar krijg je ongelukken van.

En geloof me,er is altijd iemand die sneller is als jou.

Ga gewoon lekker je rondjes rijden,en dan zal het beter gaan elke keer.

Springen zou ik niet meteen aan beginnen..Rij eerst maar eens over de bulten heen,en laat je voorwiel soms op springen.


Je hebt wel conditie nodig trouwens..Het is hard werken op de baan.

Ik hou het maar 2-3 rondjes vol,en dan zit mijn tong in het voorwiel... _O-

Succes,en veel plezier met rijden!

Niels
 
Laatst bewerkt:

chrisscross

MF veteraan
28 okt 2003
21.394
3
36
Noord-Holland
Bezoek site
om op een crossbaan te rijden heb je zowiezo een districtlicentie nodig. deze kost je eenmalig 40 euro en dan ben je verzekerd voor de rest van het jaar op alle circuits in nederland. re verzekering loopt via de KNMV en kun je terplekke bij de club op het circuit kopen. zonder deze licentie kom je de baan geeneens op!!!

verder: ga eerst even langs de kant staan kijken wie en wat er allemaal op de baan rijdt. dan kun je daar rekening mee houden. op sommige banen mogen namelijk ook quads ed, op kleintjes 65cc.

zodra je de baan opgaat probeer dan een rustig gaatje te vinden en rij voor jezelf. laat je niet opjagen! kijk regelmatig achterom, zo kun je zien of er een snellere aankomt en maak ruimte voor hem!!!!

probeer eerst de baan goed te "leren" voordat je wat meer gas gaat geven.

eenmaal op een baan gereden wil je niet meer anders ;)

succes dr mee :]
 

Exision

Die hard MF'er
3 feb 2004
751
0
vinkel
Oei, dat gaat niet goedkomen ;P

Waar je echt n beetje op moet letten is het volgende, in mijn ogen belangrijkste.
In tegenstelling tot chriscross wil ik je graag adviseren om NIET achterom te gaan zitten kijken, je zult het al druk genoeg hebben met vooruit te kijken.
Daarnaast hebben snellere rijders het veel liever dat iemand op zijn eigen lijn blijft rijden. Dat maakt het passeren een stuk eenvoudiger voor de snellere op de baan. Als een inter/nationale rijder bij jouw achteropkomt is het snelheidsverschil waarschijnlijk zo groot dat hij je al gepasseert is voordat je goed en wel omgekeken hebt.

Misschien kunnen een aantal tips je ook nog wel van pas komen;

-Zorg dat je je spullen voor elkaar hebt, dwz denk aan een milieumat, gereedschap, drinken+eten, benzine enz enz.


algemeen, bochten

Nederland heeft vooral zandbanen, in de zomer wil dat zeggen dat het vooral los zand is. Zand (zoals ze dat zo mooi zeggen) sucks up you're momentum. dwz dat je vanzelf erg afremt wanneer je niet aan het gas zit. Dat vereist een apparte mannier van rijden. Een aantal dingen zijn belangrijk;

- Met stip op 1, KIJKEN, niet in het spoor 2 meter voor je voorwiel, nee je mag je voorwiel niet eens kunnen zien. Lees als het ware de baan liefst zo ver mogenlijk vooruitkijken naar het volgende opstakel, bij bochten de bocht goed doorkijken, dus niet net voor je uit.

- remmen, staand met je lichaam zovermogenlijk naar achteren, niet op slot zetten die knieen. (zoiezo nooit)

- accelereren, uit een bocht zo snel mogenlijk gaan staan. knieen licht gebogen, armen breed.

- als je niet gas geeft ben je aan het remmen, niet "coasten", dan kun je sturen wel vergeten.

- Alle bewegingen gaan het gemakkelijkst met een zo laag mogenlijk zwaartepunt, dat wil zeggen dat je je gewicht op de voetsteppies moet zetten, daarna op het zadel, en als aller laatste pas aan het stuur.

- Klemmen met die knieen, voor meer controle/stabliliteit moet je in staande positie je tank vastklemmen met je knieen.

- bij inkomen van een bocht zul je te maken krijgen met "remknippen" deze zijn makkelijker te nemen naarmate je snelheid omhoog gaat, maar in de praktijk valt dat erg tegen. Probeer ze zoveel mogenlijk te vermijden, en als je er toch overheen moet geen dan een klein beetje gas. (zodat je voorwiel wat lichter blijft)

- Het bochten rijden wil eigenlijk het volgende zeggen; je komt staand op de bocht af, remt , neemt de knippen :P , en ronde de "apex" van de bocht ga je in een vloeiende beweging zitten (voor tegen je tank aan), waarbij je zsm vol op het gas gaat. Je merkt dan dat de motor zich door de bocht heen trekt, sturen gaat zo een stuk makkelijker. Zsm weer gaan staan. (knippen)

Springen;

- springen met een 2 takt wil zeggen dat je inprinciepe gas geeft totdat je de bult verlaat, vaak zie je dat mensen het gas vantevoren loslaten.

- als je voorwiel te hoog is in de lucht trek je de koppeling in en duw je op de achterrem (wel meteen loslaten

- voorwiel te laat wil zeggen dat je gas geeft in de lucht.

- net voordat je landt geef je GAS, daardoor trekt de motor zich door het gyroscopisch effect in een rechte lijn, tevens wordt door de voorwaardse beweging de schok van de landing verkleind. (compressie vd schokbreker is minder)

- probeer een goede lijn te vinden over de bult, niet in een diep spoor.


owja, je gaat waarschijnlijk last krijgen van je handen/onderarmen. Dit komt omdat je teveel spanning houdt in je armen. Veel mensen in de cross hebben er last van. Voor mij werkt het om de eerste 1/2 rondjes zo relaxt mogenlijk staand de baan een keer rond te cruisen. daarna ff pauze nemen. Dat is niet voor iedereen zo.

Ik zal vast wel het een en ander vergeten zijn, ook niet alles wat ik opgesomt heb is nuttig voor je de 1e keer dat je gaat rijden maar het zijn wel de meeste basistechnieken die belangrijk zijn. Behalve 1tje dan;

Zorg dat je lol in het rijden hebt, laat je niet opfokken door anderen. Rijd rustig je rondjes op je eigen tempo.

Hoop dat je er wat aan hebt, veel succes :)
 
Laatst bewerkt:

cr crosser

MF veteraan
29 mei 2006
3.335
0
30
Musselkanaal
Ik ben ook een beginnende rijder ( heb nu 3 keer op de baan geredn) en mijn tip is rij niet direct te veel ronden achter elkaar hierdoor breng je je zelf en misschien anderen door de vermoeidheid in gevaar helemaal op een lange zware baan ( heb er ervaring meer ) want door de vermoeidheid val je dan veel meer je kunt beter wat vaker stopn en dan meerdere "losse"ronden rijdn.

Ook zou ik als ik jou was gewoon rustig aan doen en goed op je houding van je armen letten heir heb ik doordat ik lang ben veel moeite mee om ze omhoog te houden en als je vermoeid raakt is dat nog veel erger O-) waardoor je ze al snel laat hangen en je dus minder controlle hebt.
 

Exision

Die hard MF'er
3 feb 2004
751
0
vinkel
Goed dat je het zegt ja, om zsm sneller te worden kun je het beste gewoon elke keer 2/4 ronden rijden. afhankelijk van de lengte vd baan. Elke keer zorg je dat je goed uitgerust begint en gewoon vol ertegenaan gaat.

Vol ertegenaan is erg belangrijk, want als je niet tegen je eigen grens van kunnen probeert te rijden zul je heel langzaam leren, naast het feit dat je jezelf verkeerde dingen kunt aanwennen. Die als ze eenmaal in je reflexengeheugen opgenomen zijn nog lastig weg te krijgen zijn ook.

Devies is wel stoppen als je moe bent, wanneer je geen totale controle meer hebt stop je gewoon. Anders is het wachten op het moment dat je er af valt of je rijdt simpelweg veel te langzaam en leert dus niks bij.

Owja, vallen daar had ik het nog niet over gehad. Als je ergens op je bek ligt te kijken ga dan niet meteen de motor weer aan staan trappen. Kijk even of de situatie het toelaat. Soms is het beter om ff een stukje verderop te gaan staan.

Wat ik ook niet verteld heb in mn eerste post is dat je het beste je ketting en tandwielen ff schoon kunt borstelen wanneer je gereden hebt. Dat verlengt de levensduur aanzienlijk. Zorg wel dat je ze NIET opnieuw gaat invetten oid. dat moet je meteen doen als je de motor afgespoten hebt.

Wanneer het wat modderiger wordt kun je andere delen ook schoonmaken tussen de maches door. tevens ff benzine/kvs, stepjes, handles schakel/rempendaal checken.
Zorg ook dat je de koppeling en rem handles niet te strak aandraaid, je moet ze met een klap van je hand kunnen verzetten. Anders gaat het vallen veel koppelingshandles kosten...

Dan heb je ook nog vering en onderhoud enz enz, als je iets wilt weten...
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Kijk met zulke postst kan die jongen wat!

Als je daar een beetje op let dan kun je die baan met 2 vingers in je neus rijden _O-

Have fun!

@ SpeedYves; moet je niet werken ;)
 

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
30.434
386
Ede (Gelderland)
www.motor-forum.nl
Ik heb er (helaas) zelf nog geen ervaring mee maar ik kan je zeker dit vertellen: het is ZWAAARRRR!!!

Ik ben een keer met Mike-500 meegeweest naar de baan in Geldermalsen. Dat is (qua vermoeidheid) nog een makkelijke baan want die is hard.

Echt waar, na 3 rondjes kwam hji aanrijden, hij stapte af en ik moest de motor vasthouden want hij stortte bijna in. Niet eens de puf meer om de motor vast te houden, haha! (Okay, het was ook nog erg warm maar toch.)

Het is (vooral in het begin) echt fucking zwaar, hou daar rekening mee...
 

Hamer

Die hard MF'er
28 mrt 2006
923
0
29
Kortrijk (belgië)
ok, bedankt voor jullie goede tips
en ik ben een belg en cross dus in belgie waar je toch op de baan in mijn buurt geen lecentie nodig hebt.

vvor de rest denk ik dat ik zaterdag alleen op het klein parcour zal rijden om eerst mij moto gewoon te komen. :]
 

nielsCR500

MF veteraan
25 jul 2005
7.573
0
40
Somewhere over the rainbow
Je hebt wel conditie nodig trouwens..Het is hard werken op de baan.

Ik hou het maar 2-3 rondjes vol,en dan zit mijn tong in het voorwiel...
Ik heb er (helaas) zelf nog geen ervaring mee maar ik kan je zeker dit vertellen: het is ZWAAARRRR!!!

Ik ben een keer met Mike-500 meegeweest naar de baan in Geldermalsen. Dat is (qua vermoeidheid) nog een makkelijke baan want die is hard
Thx,for the understatement. :P

Told ya... _O-
En dan wordt het mij verweten dat het aan mijn CR500 ligt... ;)

Het is zwaar,big time!


Echt diep respect voor diegenen die het wel vol kunnen houden!
:Y
 
Laatst bewerkt:

mike-500

Die hard MF'er
4 aug 2004
382
0
38
Veenendaal
Ik heb er (helaas) zelf nog geen ervaring mee maar ik kan je zeker dit vertellen: het is ZWAAARRRR!!!

Ik ben een keer met Mike-500 meegeweest naar de baan in Geldermalsen. Dat is (qua vermoeidheid) nog een makkelijke baan want die is hard.

Echt waar, na 3 rondjes kwam hji aanrijden, hij stapte af en ik moest de motor vasthouden want hij stortte bijna in. Niet eens de puf meer om de motor vast te houden, haha! (Okay, het was ook nog erg warm maar toch.)

Het is (vooral in het begin) echt fucking zwaar, hou daar rekening mee...

Het was zeker 30 graden. Ik reed met mijn leren pak aan, had nog geen cross helm dus dat werd de helm van Duderuud _O- _O- _O-
Die kon ie 2 weken later pas weer op toen ie droog was. :Y :Y

O en mijn conditie is zeer zeker niet slecht maar je moet zo snel handelen en denken. Denk dat zeker 50% van de energie kost. Dus als je dit vaker doet hoef je niet meer zo te focussen
 

Speedphreax

MF veteraan
21 mrt 2003
4.328
11
48
Alleen door veel (heel veel) oefenen ga je ontspannen rijden en kun je veel beter je energie verdelen. En je krijgt er ook nog eens een bereconditie van dus da's mooi meegenomen.
 

-Z-ander

MF veteraan
22 dec 2003
2.673
0
Terneuzen
let er ook met springen op dat je het gas er op houdt, dus niet net voordat je los komt het gas dichtdraaien, als je te hard op een schans/tafel aan komt rijden probeer dan desnoods ruim van tevoren wat af te remmen, als je maar blijft accelereren tijdens het nemen van de schans of tafel.Laat je je gas los net voordat je loskomt zorgt dit er vaak voor dat je verticaal in de lucht hangt met je voorwiel richting de grond, en dan is landen een pijnlijke zaak.(weet er alles van nadat ik ooit eens een gaskabel brak vlak voor het verlaten van een tafel)

ook er op letten dat je bij het springen de motor inklemt tussen je knieen, dit voorkomt dat je er in de lucht als een vlag achter hangt, waardoor je weer land met de voeten op de steunen in plaats van met je ballen op het achterspatbord :P

mocht je in de lucht merken dat je te veel voorover of juist achterover hangt, verplaats dan je gewicht naar voor of achter, ook kan het helpen als je te ver achterover hangt en je krijgt de motor niet goed door enkel je gewicht te verplaatsen: knijp je koppeling in en trap je achterrem in, als je achterwiel hard draait en je laat hem plotseling blokkeren zal je voorwiel omlaag komen, en andersom: als je voorwiel te laag hangt en je krijgt de motor niet goed met enkel je gewicht verplaatsen, trek je gas open zodat je achterwiel hard begint te draaien, dit zal de achterkant omlaag halen.

en verder proberen gas te houden in de bochten, remmen doe je voor de bocht en niet in de bocht, dus proberen niet de koppeling in te knijpen maar gewoon gas te houden en er accelerend uit te komen, probeer ook te voorkomen dat je stil komt te staan in de bocht, en verder zoals al gezegd was proberen niet te kort voor je te kijken, in het begin doet iedereen dit eigenlijk wel maar probeer er rekening meet te houden.En om je polsen te sparen, probeer je stuur niet al te krampachtig vast te houden.
 
Laatst bewerkt: