Tips rijden met zijspan

kremmit

Rookie
11 jun 2002
2
0
rotterdam
Hoi allemaal,
ik ga zaterdag voor het eerst rijden op een motor met zijspan en heb geen idee wat ik kan verwachten,
dus alle tips zijn welkom.

alvast bedankt
groetjes kremmit
 
ideale motor voor circuit:

Honda goldwing met zijspan en aanhangwagen :]
 
Goed koppie erbij houden.

Gas los: combinatie naar links
Gas erbij: combinatie naar rechts
Alleen voorrem: combinatie naar links
Alleen achter/zijspanrem: combinatie redelijk goed rechtdoor.

Het beste is vaak om beide remmen tegelijk te gebruiken, dan blijft de combinatie het stabielste.

Neem de hele rechter bocht met trekkende motor. Op het moment dat je schrikt en de bocht niet denkt te halen moet je dus het gas erop houden. Anders komt het zijspanwiel (te hoog) omhoog en ga je linksaf. Linker bochten zijn gemakkelijker te nemen als je in de bocht juist gas terug neemt.
Blijf ook rechtop op de motor zitten. Ga niet hangen in bochten want dit gaat ten koste van de stuuruitslag.

Edit: Zet bij spoorvorming de motor in het linker spoor en houd het stuur niet te krampachtig vast. De combinatie zal dan zelf zijn weg zoeken.

Met wat voor combinatie ga je rijden?

Suc6
 
Laatst bewerkt:
Nou de echte tips.
ga niet meeleunen maar tegen leunen in een bocht het is net een auto ( ik heb nog nooit auto gereden maar wel zijspan )
je eerste bocht niet in een straat nemen waar je hem drie keer zo ruim zou kunnen nemen als je denkt nodig te hebben, hij wordt nl toch drie keer zo groot :D
luisteren luisteren en nog een luisteren naar degene van wie het zijspan is iedere combinatie rijdt totaaaaaal anders .
als je remt trekt de motor naar 1 kant toe als je gas bijgeeft precies hetzelfde let hiermee op.
en kijk niet achterom ( mijn broertje die toch al anderhalf jaar zijspan rijd deed dit pas bij een andere combinatie een heeft toen een auto total loss gereden de motor met zijspan had practisch niets ( indien meer info gewenst wil ik het hier mogen wel neerpleuren over hoe en wat ))
 
Nog even over die rechter bocht. In het begin met licht trekkende motor rijden in een niet te lage versnelling. Dus niet meteen in z'n twee of drie met 8000 tpm (kan een cb750 dat }) ) in bocht induiken. Het is erg vervelend als je dan moet schakelen in de bocht.

En ook bij stevig doortrekken op een rechte weg niet vergeten dat de combinatie, bij overschakelen, een aardige zwieper kan maken als je er niet op bedacht bent.
 
Hier mag ik af en toe mee spelen :) Is van m'n vader.

misc.php


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/3374/df15eba64603e57914e5c902f8db0d3f (FJR1300GT2001.jpg)​
 
Een leraar van me vroeger, toen ik nog een puber was en amper wist wat een motor was, is verongelukt door een zijspan. Niet eens op de weg, maar bij het oefenen op een parkeerplaats is hij tegen een vrachtwagen die geparkeerd stond aangeknalt. Mijn advies is dus: wees voorzichtig.. het rijd totaal anders dan gewoon, lijkt me.
 
Kan deze tips goed gebruiken als ik over een jaartje mijn eigen Ural combinatie heb... :) :)
 
Laatst bewerkt:
Hier mag ik af en toe mee spelen :) Is van m'n vader.

misc.php

Dan ken ik hem.. ik ben ook lid van de FJR Club.. zag hem voor de eerste keer op de excursie bij de brandweer (georganiseerd door mijn vader) en daarachter een toertocht. Was erg leuk.
Maar man wat een ding, staat erg, eh, ''apart'' hoor :)
Maar wat rijdt die vrouw (je ma?) er hard mee! Je hoort soms gewoon dat ding over het wegdek heenschrappen in een bocht! Of bij een drempel.. *boem* :+
 
Laatst bewerkt:
Ben je iemands verzameling aan 't overnemen?

Nee, onlangs even mogen plaatsnemen op een exemplaar. Binnenkort een testritje, maa rik ben nu al hevig verliefd. Die Ural is trouwens wel van degene waar ik die Honda van heb gekocht... :P :P
 
Dan ken ik hem.. ik ben ook lid van de FJR Club.. zag hem voor de eerste keer op de excursie bij de brandweer (georganiseerd door mijn vader) en daarachter een toertocht. Was erg leuk.
Maar man wat een ding, staat erg, eh, ''apart'' hoor :)
Maar wat rijdt die vrouw (je ma?) er hard mee! Je hoort soms gewoon dat ding over het wegdek heenschrappen in een bocht! Of bij een drempel.. *boem* :+

Klopt mijn ouders waren ook bij die excursie. Maar mijn moeder rijdt (nog) geen zijspan. Ze gaat binnenkort wel motorrijlessen nemen. M'n pa rijdt wel stevig door ja. Zodra de weg nat of vuil is moet ik echt afhaken. Dan kan ik hem absoluut niet bijhouden! Over 3 wielen driftend door een linker bocht :} En de grondspeling komt af en toe wat te kort.
 
Klopt mijn ouders waren ook bij die excursie. Maar mijn moeder rijdt (nog) geen zijspan. Ze gaat binnenkort wel motorrijlessen nemen. M'n pa rijdt wel stevig door ja. Zodra de weg nat of vuil is moet ik echt afhaken. Dan kan ik hem absoluut niet bijhouden! Over 3 wielen driftend door een linker bocht :} En de grondspeling komt af en toe wat te kort.

Maar op die toertocht reed je moeder hoor..
Of ik vergis mij heel erg... maar ik hoorde nog iemand zeggen, "zo die vrouw rijd echt stevig door! Die meneer in die zijspan heeft wel veel lef"
 
Laatst bewerkt:
Maar op die toertocht reed je moeder hoor..
Of ik vergis mij heel erg... maar ik hoorde nog iemand zeggen, "zo die vrouw rijd echt stevig door! Die meneer in die zijspan heeft wel veel lef"

Nee, ze vonden blijkbaar (of het FJR forum) dat die vrouw (m'n moeder dus) wel een erg groot hart moest hebben om in dat bakje te zitten. Het was dus net andersom ;) Ze hadden nog nooit achter een zijspan aangereden en stonden lichtelijk versteld van wat er met zo'n ding op natte dijkweggetjes mogelijk is.
 
Nee, ze vonden blijkbaar (of het FJR forum) dat die vrouw (m'n moeder dus) wel een erg groot hart moest hebben om in dat bakje te zitten. Het was dus net andersom ;) Ze hadden nog nooit achter een zijspan aangereden en stonden lichtelijk versteld van wat er met zo'n ding op natte dijkweggetjes mogelijk is.

Dan zou het dat geweest zijn denk ik ja..
Maar idd.. ze vonden dat hij erg snel reed :)
 
suz-gn250-90-bikepics-21440.jpg

mijn en mijn broertjes bakkie eind dit jaar gaat de motor vliegensteijn want dan mogen we eindelijk vol vermogen :D

hon-goldwing-89-bikepics-03210.jpg

hon-goldwing-89-bikepics-03212.jpg


mijn vaders gebakje :D rijd ik ook wel eens mee en ik kan je vertellen die rijdt 10 keer beter als bovenstaande Gn400 :D
 
Zijspannen is echt heel leuk, ik rij nu bijna 2 jaar met een bakkie ernaast.
telkens wel weer wennen om weer terug te gaan
naar m'n single motor.

als er nog iemand is die interesse heeft in mijn spancombi, dan hoor ik het wel.
Hij is nog steeds te koop voor weinag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan