Tips ritje door Frankrijk / Italië / Spanje

mikey

Die hard MF'er
5 okt 2002
879
15
Waregem
In de zomervakantie gaan ik en mn maatje er dus even op uit.

In grote lijnen vertrekken we in Belgïe (dicht bij Gent). Van daaruit gaan we naar Parijs waar we 2 dagen de toerist willen uithangen. Het Louvre, de Eifeltoren, de Moulin Rouge O-) .

Van daaruit dicht tegen de grens met Zwitserland de Alpen over Italië eens binnenrijden. Mogelijks tot Turijn, hoewel ik niet weet of het de moeite zou zijn om zover door te rijden. Dan weer de Alpen door langs de middellandse zeekust van Frankrijk naar de Pyreneëen die we willen oversteken om naar Madrid te rijden waar we wat vrienden bezoeken die op vakantie zijn.

Van daaruit in grote lijnen weer naar huis.

Het is allemaal gemakkelijk om dit in grote lijnen uit te zetten maar verder weet ik weinig plekken in die regionen die we echt eens moeten bezoeken. Stukken op de route die we echt niet mogen missen enzo. Misschien weet iemand ook een adresje waar we kunnen overnachten die de moeite waard is.

Via internet vind je wel iets maar het is allemaal heel omslachtig dus lees ik hier graag persoonlijke ervaringen van mensen die daar ook eens gereden hebben.

Dus nogmaals in grote lijnen: Parijs -> Alpen / Turijn (Italië) -> Nice -> Pyreneëen -> Madrid -> België.

We rijden op GPS, mijn zumo 500. Word dus heel makkelijk om op voorhand bepaalde routes aan te duiden.

Indien nodig om een grote afstand te overbruggen bijvoorbeeld tussen Parijs en Italië nemen we autostrade maar dan een maximum van 600 kilometer per dag om het nog een beetje comfortabel te houden. We vermijden Zwitserland omdat ze daar niet houden van luidere uitlaten volgens wat ik heb gelezen.

Er gaat waarschijnlijk een tent mee maar waar mogelijk nemen we een hotel. Dit word trouwens onze eerste reis in het buitenland dus het liefst sta ik voor zo weinig mogelijk verrassingen en wil ik een route die de moeite waard is op voorhand klaar hebben.
 
Van Parijs naar Italie zou ik doen via zwitserland
rij via Nancy naar de Vogezen en kijk eventueel naar Motorherberg les Tronces, dit is een mooi gebied om te verkennen. Zeker een dag besteden aan een tour over de grand ballon en andere cols). Van hieruit kun je naar Basel en dan door de alpen naar het zuidoosten, tussen Parijs en Nancy pak je de snelweg en in zwitserland in het noorden ook.
Erg mooi is om via de Splugenpas(vlak bij s Bernadinotunnel) naar het Comomeer rijden en dan zit je meteen in een mooi stukje Italie. Hangt er vanaf hoeveel tijd je hebt anders kun je nog een stuk Dolomiten pakken, maar je zou ook eens naar Venetie kunnen rijden....
Gebieden in Italie die de moeite waard zijn liggen toch vooral in het zuiden en midden, verder rond Comomeer en Garda meer en natuurlijk de Dolomiten.
Ben je in de buurt van Lugano(zwitserland) bezoek dan het plaatsje Gandria eens, ook vlak bij Comomeer.
Van daaruit naar het westen zou ik camping moto (bij Crest) eens in gedachte houden, ook dit is weer een prachtig gebied in de franse alpen. Vandaar naar de pireneeen heb ik zelf via de Tolweg gedaan, je wilt toch af en toe ook even opschieten en de tijd besteden aan gebieden die echt mooi zijn. Motorcamping in Lunas is eventueel nog een mooie tussen stop, het aardige van die motorcampings is toch wel dat er 's avonds vaak wat meer gezellgheid is en goed eten en ontbijt.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me helemaal bij die Ratman aan!

Enne houden ze in Der Schweiz niet van luide uitlaten.... :X
't is mij (en Mazzia) niet opgevallen in 2006.... en mijn Remus Revolution jodelt een aardig partijtje mee hoor :P
 
Enne houden ze in Der Schweiz niet van luide uitlaten.... :X
:P

het zijn net duitsers maar dan erger als het op TUV aankomt :X

gewoon een beetje gedeisd houden daar, er staan flink wat flitskasten en ze zijn erg vervelend tegen buitenlanders. Vooral de autobahn dus, in de bergen kun je je nog best uitleven.
 
Ik zou van Parijs naar Madrid rijden (binnendoor) en dan via de Provence naar Gap-Briancon, naar Italië (in Madrid is altijd wel wat te beleven). Maar moet het perse via Italië? Anders zou ik gewoon de Route des Grandes Alpes nemen (aangepast naar eigen zin) om dan via de Vogezen terug te keren.

Qua eerste reis kan dat al tellen.

Hoeveel tijd heb je?

MF
 
Ik zou van Parijs naar Madrid rijden (binnendoor) en dan via de Provence naar Gap-Briancon, naar Italië (in Madrid is altijd wel wat te beleven). Maar moet het perse via Italië? Anders zou ik gewoon de Route des Grandes Alpes nemen (aangepast naar eigen zin) om dan via de Vogezen terug te keren.

Qua eerste reis kan dat al tellen.

Hoeveel tijd heb je?

MF

Die zou ik ook meenemen, je bent er toch in de buurt.
 
Ik zou van Parijs naar Madrid rijden (binnendoor) en dan via de Provence naar Gap-Briancon, naar Italië (in Madrid is altijd wel wat te beleven). Maar moet het perse via Italië? Anders zou ik gewoon de Route des Grandes Alpes nemen (aangepast naar eigen zin) om dan via de Vogezen terug te keren.

Qua eerste reis kan dat al tellen.

Hoeveel tijd heb je?

MF

10 a 12 dagen. Waarom Italië? Gaat er me gewoon om om te kunnen zeggen dat ik er ooit al ben geweest :P

Hoeft dus echt niet tot Turijn te zijn. Het was gewoon de eerste grote stad tegen de Alpen die we kunnen gebruiken als tussenstop. Ik zal deze waarschijnlijk schrappen en meer in de Alpen blijven zodat we meer tijd overhouden voor meer intressante routes.
 
10 a 12 dagen. Waarom Italië? Gaat er me gewoon om om te kunnen zeggen dat ik er ooit al ben geweest :P

Hoeft dus echt niet tot Turijn te zijn. Het was gewoon de eerste grote stad tegen de Alpen die we kunnen gebruiken als tussenstop. Ik zal deze waarschijnlijk schrappen en meer in de Alpen blijven zodat we meer tijd overhouden voor meer intressante routes.

10 á 12 dagen? En dan tot Madrid? Dat wordt veel snelweg en daardoor mis je de mooiste plekjes en dat alleen om te kunnen zeggen dat je er bent geweest.... :?
 
Hoi,

Ben nog druk bezig met mijn motorrijbewijs maar heb met de auto veel ritjes gemaakt in Frankrijk en Spanje. Als je Madrid aandoet in die 11 a 12 dagen word dat een hele klus denk ik. Daarom misschien een andere tip, als je de route door de pyreneen neemt (Andorra schijnt ook heel mooi te zijn) en dan naar Barcalona gaat kan je terug langs de kust van Spanje rijden. Dit is een hele mooie route over meestal de boulevards en je komt langs steden als Jorret, Blanes etc. etc. Deze route gaat uit mijn hoofd tot aan Frankrijk langs de kust en is zeker de moeite waard. Als cultureel uitstapje zou je dan naar Figures kunnen (ligt niet ver van de kust geloof 10km) waar het museum van Salvador Dali staat. Ook Gerona is een mooie stad om te bezoeken en natuurlijk Barca zelf.

Het is maar een idee.

Michiel
 
Denk dat dit wat veel wordt om ook effectief iets te zien, dan ga je louter km vreten, lijkt wel een beetje een uitgerekte Iron Butt.

Maak volgend jaar een mooie reis naarde Dolomieten, Toscane, Umbrië, Adriatische kust of zo, ben je ook in Italië geweest.
 
Tjonge, ik zou met 10-12 dagen en bestemming Spanje (Parijs doe je maar op de terugweg ;) ) de volgende route nemen: België, Luxemburg, Vogezen, Zwarte Woud, Meer van Geneve, Route des Grandes Alpes, Nice, Pyreneen, Madrid :).
 
Tjonge, ik zou met 10-12 dagen en bestemming Spanje (Parijs doe je maar op de terugweg ;) ) de volgende route nemen: België, Luxemburg, Vogezen, Zwarte Woud, Meer van Geneve, Route des Grandes Alpes, Nice, Pyreneen, Madrid :).

D'as eigen mijn voorstel maar dan in tegenwijzerzin ;)
 
10 á 12 dagen? En dan tot Madrid? Dat wordt veel snelweg en daardoor mis je de mooiste plekjes en dat alleen om te kunnen zeggen dat je er bent geweest.... :?


Tips als deze hoor ik graag.

Als we onszelf overschatten qua kilometervreten gaat het inderdaad beginnen irritant worden.

Italië wilden we even binnenrijden voor de lol, Madrid gingen we heen gaan omdat er vrienden van ons op vakantie zijn de moment dat wij er rijden.

Ik zal het er met mn maatje nog eens over hebben, om misschien meer te concentreren rond de alpen en centraal Frankrijk. Hoe minder snelwegkilometers hoe beter. We hadden al gerekend op dagen waar we via snelwegen 600 a 700 kilometer versleten maar daar kijken we beide niet naar uit.

Zwitserland, lijkt me prachtig. Maar ik hoor weinig goeds naar uitlaatgeluid toe.

Hoe vermijden we problemen in Zwitserland?

Word het gedoe in Zwitserland door veel mensen overdreven en overschat? Iedereen geeft me het idee dat ik het moet vermijden als de pest, en aan de andere kant hoor je net het tegenovergestelde.

Het zou toch prachtig zijn om de "route des grandes alpes" te kunnen rijden en van Parijs gewoon naar Zwitserland de rijden in plaats van via snelweg door te duwen naar het zuiden.

Allen bedankt voor de tips. Het is allemaal het lezen waard zodat ik alles in perspectief kan bekijken.
 
Hoe vermijden we problemen in Zwitserland?

Word het gedoe in Zwitserland door veel mensen overdreven en overschat? Iedereen geeft me het idee dat ik het moet vermijden als de pest, en aan de andere kant hoor je net het tegenovergestelde.
Op gebied van snelheid zijn ze daaro heel streng, bij 15 km te hard wordt rijbewijs al ingenomen :(
Maar ja, je ziet ze nooit :) Da in tegenstelling tot Italie, waar je door tegenmoet komend verkeer wel perfect gewaarschuwd werd voor bemande radarcontrole's :)
 
http://www.motorvision.nl/motorvakanties/ (Ik denk dat je hier wel wat ideetjes voor routes kunt vinden.)
 
Mocht je soms nog ideeën zoeken voor routes in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië moet je eens kijken op de volgende sites:
www.strassen4biker.de en
www.toureninfo.de. Vind je een hele hoop info en routes. Info over diverse passen vind je ook op de volgende site :
www.gs-enduro.de/.
Trouwens in Zwitserland moet je oppassen als je een gps hebt waarop waypoints voor flitsers zijn geladen, als je aangehouden en gecontroleerd wordt, heb je kans op inbeslagname.
Voor Italie moet je een aparte vakantie reserveren, daar kun je 1000-den kilometers vreten, Dolomiten, Umbrie, Marche, Toscane, Abruzzo. In Umbrië, Marche, Abruzzo heb ik vorig jaar 2000 km getoerd, schitterende wegen en omgeving, echt een aanrader.
Ik ga in elk geval dit jaar terug.
Wil je idd van een streek of land genieten, probeer dan niet in 1 vakantie half Europa door te jakkeren, heb je wel veel kilometers, maar nog maar weinig van de omgeving genoten.
Ieder zijn eigen ding uiteraard. Veel plezier en veilige km gewenst.

grtz John
 
Terug
Bovenaan Onderaan