Tips voor aanschaf naked bike

cvr90

MF'er
29 aug 2019
44
27
De tijd is gekomen om mijn eerste motor (bandit 600 uit '96) te gaan vervangen, de kosten om hem weer netjes lopend te krijgen worden inmiddels te hoog in vergelijking met de waarde van de motor.

Graag wil ik een iets nieuwere naked bike kopen zodat ik hopelijk een tijdje zonder al te veel kuren vooruit kan, en ben benieuwd naar jullie suggesties en tips waar ik op moet letten.

Mijn voorlopige wensenlijstje:
- liefst niet veel ouder dan zo'n 10 jaar, 2007+ ofzo
- iets meer power dan de bandit 600
- budget ca. 3,5-4k
- vriendelijk in onderhoud

Motoren waar ik nu naar zit te kijken zijn bijvoorbeel kawa z750 / z1000 en Honda CB 900.

Zijn er types waar ik echt naar moet kijken? Zijn er voor bovenstaande types bepaalde productiejaren die ik moet vermijden/juist moet zoeken?

Alvast bedankt voor al jullie tips, ben heel benieuwd! :)
 
Ik heb trouwens een 2007 Z1000 sinds kort en ben er happy mee, maar die zat wel ruim boven jouw genoemde budget, het vorige model is goedkoper.
 
Nu gaat iedereen zoveel mogelijk hun eigen motor promoten, ook al voldoet deze helemaal niet aan de door jou gestelde voorwaarden.

En om de nu al ingezette trend voort te zetten:
Ik rij een BMW K1200r, een kale viercilinder met cardan en heel veel vermogen (na tuning 188pk)
Stoer ding met een eigenwijs uiterlijk, superieure rijeigenschappen en een aantal extra's: ABS, ESA, handvatverwarming, alarmverlichting.
Je ziet ze niet veel, je rijdt dus op iets wat meer opvalt dan een Z of CB. Met goed zoeken vindt je ze binnen je budget als je niet al te streng op je leeftijdsgrens bent.

1592497187952.png
 
ja dat 2007 lijkt een goed jaar te zijn? z1000 is schijnbaar vanaf dat jaar ook beter, want pre 2003-2006 is op marktplaats zo 1000 eurie goedkoper dan 2007+
 
Je haalt zelf de Hornet 900 aan. In mijn ogen zeker een fijne motor/goede opvolger die stuurt als een 600 maar meer vermogen heeft.

Die zijn echter maar van 2002 tot 2007 gemaakt en is daarmee wellicht iets te oud voor je wensen.

Mocht je hem toch interessant vinden, ik heb er eentje uit 2003 en overweeg om hem te verkopen ivm waarschijnlijk stoppen met motorrijden.
 
Z750 vind persoonlijk na 2008 de mooiere modellen maar die beginnen rond 4500.

Z1000 vallen buiten je budget, want die begint ook na 4500.

Dan heb ik dus over 2007+.

Rond de budget die je hebt heb je volgens mij keuze uit de volgende naked bikes:

honda cb600f hornet
Suzuki GSR 600
Kawasaki Z750 (2007) maar 2008+ zijn mooier.

Kortom lastig.

Voor 4500 kun je die van mij eventueel overnemen, honda cb600f hornet 2007.
 
Geen specifieke fiets die ik je aanraad, wel een paar handige andere tips waar ik altijd naar kijk:
- Kies een iets ouder model (kwam in 2008 een facelift, dan is 2007 mogelijk een stuk leuker geprijsd)
- Verdiep je goed in het model wat je wilt kopen, hoe is die origineel, en wat is er al aangepast. Ik zie heel veel import motoren op MP en ook echt behoorlijk veel oud schade motoren, vreemde kleurstellingen, aftermarket kunststof etc etc.
- Check dit door het kenteken op de RDW site in te voeren. Bij import ben ik altijd extra kritisch.
- Check ook aantal eigenaren is de afgelopen 7 jaar, zegt niet alles, maar ook weer een reden om extra kritisch te zijn.
- Onderhoudshistorie of mogelijk een motor van bekende / MF'er / betrouwbare dealer is zijn meerwaarde zeker waard. Motor kan 1000 euro goedkoper zijn, maar als die dan op versleten banden staan en de kleppen moeten gesteld worden ben je het eerste jaar weer gelijk +- 1200 kwijt.

Voorheen heb ik een zx6r uit 2003 gehad en een paar jaar geleden achter een z800 gereden. Beide fietsen lusten wel een goede slok olie (+- 0,25 liter op 1000km). Zullen vast maar bepaalde modellen zijn maar ik zou er goed onderzoek naar doen.

Zelf rij ik een Street Triple, maar ik vind je budget net te laag om een goede te kunnen kopen.
Bovengenoemde reacties als Honda Hornet en GSR600 zijn mooie opties. Zeker die Honda's als je waarde hecht aan abs. Misschien Suzuki gladius ook nog een optie.
 
Geen specifieke fiets die ik je aanraad, wel een paar handige andere tips waar ik altijd naar kijk:
- Kies een iets ouder model (kwam in 2008 een facelift, dan is 2007 mogelijk een stuk leuker geprijsd)
- Verdiep je goed in het model wat je wilt kopen, hoe is die origineel, en wat is er al aangepast. Ik zie heel veel import motoren op MP en ook echt behoorlijk veel oud schade motoren, vreemde kleurstellingen, aftermarket kunststof etc etc.
- Check dit door het kenteken op de RDW site in te voeren. Bij import ben ik altijd extra kritisch.
- Check ook aantal eigenaren is de afgelopen 7 jaar, zegt niet alles, maar ook weer een reden om extra kritisch te zijn.
- Onderhoudshistorie of mogelijk een motor van bekende / MF'er / betrouwbare dealer is zijn meerwaarde zeker waard. Motor kan 1000 euro goedkoper zijn, maar als die dan op versleten banden staan en de kleppen moeten gesteld worden ben je het eerste jaar weer gelijk +- 1200 kwijt.

Voorheen heb ik een zx6r uit 2003 gehad en een paar jaar geleden achter een z800 gereden. Beide fietsen lusten wel een goede slok olie (+- 0,25 liter op 1000km). Zullen vast maar bepaalde modellen zijn maar ik zou er goed onderzoek naar doen.

Zelf rij ik een Street Triple, maar ik vind je budget net te laag om een goede te kunnen kopen.
Bovengenoemde reacties als Honda Hornet en GSR600 zijn mooie opties. Zeker die Honda's als je waarde hecht aan abs. Misschien Suzuki gladius ook nog een optie.

Er zijn een aantal dingen die je aanraad maar in de praktijk erg lastig is om dat te verwezenlijken.

Bv, import motoren en schade: is lastig te achterhalen tenzij er opvallend heel veel after market dingen zijn gebruikt.

Onderhoudsboekjes of historie : juist bij motoren ia dit niet haalbaar omdat veel mensen zelf onderhoud doen, er is dus geen onderhoudsboekjes net als bij auto's.

Ik heb bv een Honda cb600f hornet, met 500 aan barracuda onderdelen, is dat dan nav schade?
Bv 2 set knipperlichten, achterspatbord, kenteken verlichting, kentekenplaat houder valdoppen.

Kortom lastig om in deze prijsklasse ééntje te vinden die alle punten die je noemt bevatten.
 
Dank allemaal voor de suggesties en tips, ga ik nog eens goed naar kijken.
Zit qua looks nu te kijken naar een witte z750 of street triple, binnenkort eens kijken of er in de buurt verkopers zijn voor een proefrit!
 
Dank allemaal voor de suggesties en tips, ga ik nog eens goed naar kijken.
Zit qua looks nu te kijken naar een witte z750 of street triple, binnenkort eens kijken of er in de buurt verkopers zijn voor een proefrit!

Je kan ook met motoshare een heel weekend een motor huren (kan bij veel dealers ook) dan krijg je misschien een betere indruk.
Beide motoren die je noemt hebben best een verschillend motor karakter. Vaak hoe minder cilinders hoe meer koppel en hoe meer cilinders hoe meer toeren je moet maken voor je top vermogen. (street triple = 3 cilinder, z750 = 4 cilinder).
 
Koop een goeie dikke naked CB 1300 ABS / SC54. Zorgeloos rijden, nagenoeg géén problemen/kinderziektes vanaf 2005-2006. Binnen uw budget moet dat te doen zijn, gemakkelijk zelf te onderhouden ook.:]:]:t
 
Vorige week een paar motoren proefgereden via marktplaats, en was eigenlijk meteen overtuigd van 1 motor die toch wel echt heel kicken was om te rijden.
Dus afgelopen weekend ook maar direct de knoop doorgehakt en overgenomen van de vorige eigenaar:

IMG_20200628_134914.jpg

Triumph Street Triple 675 uit 2008

Bedankt allemaal voor de suggesties/tips, tijd voor wat mooie tochtjes deze komende tijd!
 
Vorige week een paar motoren proefgereden via marktplaats, en was eigenlijk meteen overtuigd van 1 motor die toch wel echt heel kicken was om te rijden.
Dus afgelopen weekend ook maar direct de knoop doorgehakt en overgenomen van de vorige eigenaar:

Bekijk bijlage 1517737
Triumph Street Triple 675 uit 2008

Bedankt allemaal voor de suggesties/tips, tijd voor wat mooie tochtjes deze komende tijd!
Veel veilige rijplezier, how much?
 
Raptor 1000 koop je voor een prikje, top blok, alles ervoor nog te krijgen bij suzuki, betrouwbaar, smoekt goed, power, al wat je wil.
 
Tsja, ik kan je uit ervaring een Aprilia Tuono aanraden. Maar goed, wij van WC-eend.

Ik raad je wel een 600cc 4-cilinder af. Dat is eigenlijk precies de motorconfiguratie die je op een naked niet moet willen. Moet je veel te veel in toeren jagen om een beetje lol te hebben (mist gewoon koppel).
 
Aprilia Shiver 750? Heb ik 2 jaar geleden binnen jou budget gekocht met 7.500 km op de teller. Goede fiets en betrouwbaar. Lekkere V-twin met genoeg koppel en pk's
 
Terug
Bovenaan Onderaan