tips voor de beginner gevraagd

2 mrt 2018
1
0
Landgraaf
Goedenavond,
Eind oktober 2017 ben ik op 61 jarige leeftijd geslaagd voor het motorrijbewijs. Lessen waren op een Honda 600 en Kawasaki 650. Heb sindsdien een 1800 km gereden op een Yamaha XJ 700X Maxim uit 1986. Heb ook een Yamaha RD200DX uit 1977 gekocht voor de korte afstanden.

Verleden week proefrit gemaakt op BMW R800GT, was meteen verkocht en dus gekocht. Heeft nog geen 3K op de teller. Hij (of is het een zij) wordt volgende week geleverd.

Heeft iemand tip voor mij als beginnende motorrijder op deze specifieke machine? Denk dat ik een mooi weer rijder ben die regelmatig langere afstanden dat rijden, o.a. naar Ierland.
 
Rijd zoals je dat lekker vindt, geef niet meer gas dan je durft, de weg aan kan en je mede-weggebruikers op kunnen reageren. Voor specifieke machine-tips is het lastig, wil je meer of minder wind/turbulentie? Ander scherm. Zit teveel voorover? Stuurverhogers. Etc. Dat is in principe voor elke motor standaard.
 
Voor die specifieke machine?

Niet kopen!


Grapje, gewoon rijden en genieten.
 
Gefeliciteerd met een prachtige F800GT. De fiets is relatief licht, heeft voldoende vermogen en ook het comfort en de bagagemogelijkheden voor langere reizen, lekker zuinig is ook fijn.
Gewoon lekker gaan rijden, je loopt vanzelf tegen de 'beperkingen' van de fiets aan en daar kun je dan 'custommade' oplossingen voor bedenken/kopen. Ik kan me voorstellen dat de fiets voor langere reizen wat aan de lichte kant is, maar dat hangt in sterke mate af van je manier van reizen en de af te leggen afstanden. Lekker alles binnendoor is uitstekend te doen, bij lange stukken snelweg kan ik me voorstellen dat je op gegeven moment iets zwaarders wil. Lichtere fietsen hebben de neiging meer last van de wind te hebben, dan kan best vermoeiend zijn.
Maar zoals ik al schreef: eerst lekker kilometers maken en ervaring opdoen, voorlopig kan de fiets meer dan jij wil/durft moet je maar denken....
 
Rijd zoals je dat lekker vindt, geef niet meer gas dan je durft, de weg aan kan en je mede-weggebruikers op kunnen reageren.

Eens met Miglowie

Rijden met een tweecilinder vraagt om iets meer aandacht voor je toerental bij lage toeren; een vierpitter is wat vergevingsgezinder. Hou em lekker in de powerband qua toeren (middengebied vanaf ca. 3000 rpm). Maar volgens mij was je lesmotor de Kawa 650 ook een twin, dus het bokken bij lage toeren ken je waarschijnlijk al.
Veel plezier met de F800GT, volgens mij een prima opstapcategorie tussen een lichte en zware motor.
 
Goedenavond,
Eind oktober 2017 ben ik op 61 jarige leeftijd geslaagd voor het motorrijbewijs. Lessen waren op een Honda 600 en Kawasaki 650. Heb sindsdien een 1800 km gereden op een Yamaha XJ 700X Maxim uit 1986. Heb ook een Yamaha RD200DX uit 1977 gekocht voor de korte afstanden.

Verleden week proefrit gemaakt op BMW R800GT, was meteen verkocht en dus gekocht. Heeft nog geen 3K op de teller. Hij (of is het een zij) wordt volgende week geleverd.

Heeft iemand tip voor mij als beginnende motorrijder op deze specifieke machine? Denk dat ik een mooi weer rijder ben die regelmatig langere afstanden dat rijden, o.a. naar Ierland.
Ben R,
Lees nu dat je in het bezit bent (was) van een Yamaha Maxim XJ 700 X. Mijn vraag aan je is; Hoe bevalt deze motor jou?
 
Ben R,
Lees nu dat je in het bezit bent (was) van een Yamaha Maxim XJ 700 X. Mijn vraag aan je is; Hoe bevalt deze motor jou?
Ben R,
Ik ben al wel '20 jaar' in bezit van een Yamaha Maxim XJ 700 X 4 cilinder/20 klepper (watergekoelde beide} Op een gegeven moment had ik er twee in mijn bezit en dacht deze beide in 1x te kunnen inruilen voor een andere Yamaha type. Het is er nooit van gekomen en gebruik de eerste motor nu als sloop/reserve onderdelen wat in nood erg handig is. Als ik zie wat sommige bedrijven er allemaal voor vragen, ben ik blij dat ik dit nog heb liggen.
Als je zo lang op deze motoren rond rijdt zul je wel begrijpen dat het mij nog steeds bevalt.( Topmotor ) Ben nog steeds onder de indruk van de prestaties van deze motor. Hoewel het lijkt op een shopper, vergist menig motorrijder zich in de prestaties. Kan mij herinneren dat ik achter een stelletje motorrijders aanging die racemotoren 🏍️ hadden tijdens een zoveelste elfstedentocht. Op een gegeven moment merkte ik dat hij steeds harder ging rijden en ik natuurlijk ook. Toen ik stopte om te tanken, kwam hij naar mij toe en zei; dat ding dat wil wel rijden!!!! Ik kan hem geen ongelijk geven en ben er nog steeds heel content mee! Op dit moment ben ik de motor voor de zoveelste maal aan het opknappen en ben daar nu ongeveer 2,5 maand mee bezig. Hoewel, ik ben er bijna mee klaar en dan de druk op starten en testen...Altijd een spannend moment.
Ik plaats binnenkort wel een foto van mijn motor op het forum kan je het even zien.
Heb jij deze motor ook Ben? dan ben ik ook nieuwsgierig naar jouw ervaringen...

Groeten,

Wim
 
Ben R,
Ik ben al wel '20 jaar' in bezit van een Yamaha Maxim XJ 700 X 4 cilinder/20 klepper (watergekoelde beide} Op een gegeven moment had ik er twee in mijn bezit en dacht deze beide in 1x te kunnen inruilen voor een andere Yamaha type. Het is er nooit van gekomen en gebruik de eerste motor nu als sloop/reserve onderdelen wat in nood erg handig is. Als ik zie wat sommige bedrijven er allemaal voor vragen, ben ik blij dat ik dit nog heb liggen.
Als je zo lang op deze motoren rond rijdt zul je wel begrijpen dat het mij nog steeds bevalt.( Topmotor ) Ben nog steeds onder de indruk van de prestaties van deze motor. Hoewel het lijkt op een shopper, vergist menig motorrijder zich in de prestaties. Kan mij herinneren dat ik achter een stelletje motorrijders aanging die racemotoren 🏍️ hadden tijdens een zoveelste elfstedentocht. Op een gegeven moment merkte ik dat hij steeds harder ging rijden en ik natuurlijk ook. Toen ik stopte om te tanken, kwam hij naar mij toe en zei; dat ding dat wil wel rijden!!!! Ik kan hem geen ongelijk geven en ben er nog steeds heel content mee! Op dit moment ben ik de motor voor de zoveelste maal aan het opknappen en ben daar nu ongeveer 2,5 maand mee bezig. Hoewel, ik ben er bijna mee klaar en dan de druk op starten en testen...Altijd een spannend moment.
Ik plaats binnenkort wel een foto van mijn motor op het forum kan je het even zien.
Heb jij deze motor ook Ben? dan ben ik ook nieuwsgierig naar jouw ervaringen...

Groeten,

Wim
Ben, ben je er nog?
 
Terug
Bovenaan Onderaan