Tips voor gebruik achterrem

Ja, en?


Keith code heeft een hoop goede dingen geschreven, maar helaas ook best wel wat onzin, zo zou je volgens hem niet met je balans kunnen sturen...

Misschien kun je maar beter een keer een stukje gana *rijden* en het uitproberen, inplaats van met boekenwijshid roberen de werkelijkheid te ontkennen, het zal je verbazen wat een vertrouwen zo'n klein beetje slepende achterrem opeens geeft in bochten die anders heel vaag aanvoelen.


Het gaat er wel om dat je hem leert doseren, dus niet om af te remmen tot nul, maar juist om de motor te strekken als het ware, en om het onderstuurde karakter dat een motor best wel eigen is te onmderdrukken.

oke ik heb geprobeerd om netjes tegen je te blijven maar je vraagt erom....

Ik weet niet uit welk Calimero ei je komt, dat je denkt dat de hele wereld tegen je is. En ik weet ook niet waar je vandaan haalt dat ik jou goddelijke theorie onderuit wil halen. (die je zelf ook uit een boek hebt dus wat l*l je nou met je boekenwijsheid) Ik heb alleen een citaat laten zien waarin staat dat er mensen zijn die gebruik van de achterrem niet ondersteunen. Ik heb in mijn stukje OF LES zoals jij je volgens jou "briljante" teksten noemt nergens gezegd dat dit de waarheid is of dat ik het ondersteunt. Het feit dat je de teksten les noemt is al een (in jouw geval) onterechte vorm van grootheidswaanzin. Ik heb zelf nog expliciet gezegd dat het een citaat is en geen eigen mening.

Alleen dus om te laten zien dat er meerdere beschreven meningen over zijn.
(Hierbij blijf ik wel bij mijn standpunt dat je met terugschakelen hetzelfde effect kunt bereiken. Beschrijft hij ook overigens...)

Jou tekst is weer van verbazing wekkend laag niveau door mijn rijstijl aan te vallen. Een rijstijl die je niet kent.

Neem een voorbeeld aan Martell en Autoreplay, die zijn het ook terecht niet met de tekst eens maar die reageren inhoudelijk op de tekst en niet met een non argument als mijn vermeende rijstijl...


:r
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf dit toch een fántástisch forum vinden. _O-

Inhoudelijk reageren doe ik al een tijdje niet meer, vanwege de toch wel wat aparte reacties, zal ik maar zeggen.

Maar leuk blijft het!!!
 
Ehm, dat had ik al uitgelegd, lees maar terug, en het word niet rechtgetrokken, maar heeft een ankerpunt op een bochtstraal kleiner dan die het zwaartepunt beschrijft in een bocht *daarom* werkt het zo prettig, immers je achterwiel ijlt na, en beschrijft dus kleinere bocht.

Aangedreven voorwiel is een heel ander proces, en daar zit je weer met het problem dat je dan tegen de beperkingen van de kammsche kreis aanloopt, wat bij een auto niet zo riskant is, maar bij de motor dus wel, vandaar dat de experimente met 2trac op de wegfietsen (yamaha is bezig geweest met een R1 en FJR) in de ijskast zijn gezet tot er een beter atc voor het voorwiel is ontwikkeld.


Maar we zouden het hier iover de achterrem hebben, dus liever niet teveel afdwalen...
 
Ehm, dat had ik al uitgelegd, lees maar terug, en het word niet rechtgetrokken, maar heeft een ankerpunt op een bochtstraal kleiner dan die het zwaartepunt beschrijft in een bocht *daarom* werkt het zo prettig, immers je achterwiel ijlt na, en beschrijft dus kleinere bocht.
Dat werkt zo in een auto. Echter niet op een motor, je kantelt immers naar binnen zodat je zwaartepunt een nog kleinere bochtstraal heeft als je achterwiel. Je bocht wordt dus eerder wijder als krapper. Doordat je achterwiel trekt lig je echter wel stabieler in een bocht (en je ketting slaat niet)
Aangedreven voorwiel is een heel ander proces, en daar zit je weer met het problem dat je dan tegen de beperkingen van de kammsche kreis aanloopt, wat bij een auto niet zo riskant is, maar bij de motor dus wel, vandaar dat de experimente met 2trac op de wegfietsen (yamaha is bezig geweest met een R1 en FJR) in de ijskast zijn gezet tot er een beter atc voor het voorwiel is ontwikkeld.

Maar we zouden het hier iover de achterrem hebben, dus liever niet teveel afdwalen...
Je dwaalt zelf af, ik geef alleen maar een voorbeeld. 2WD is alleen in terrein interessant, op de weg kan je immers bijna altijd met een wheelie wegrijden, dus voor de grip heb je geen voorwielaandrijving nodig. Het mechanisme (voor tractie of achter remmen) is echter precies hetzelfde.
 
Ook op de weg kan een aangedreven voorwiel veel nut hebben, dat je dat nog niet wist snap ik welk gezien je overige reacties :-)
 
Ook op de weg kan een aangedreven voorwiel veel nut hebben
Zoals? Uiteraard heb je wat marginale positieve effecten zoals iets snellere acceleratie, wat stabieler weggedrag enz, maar dat weegt absoluut niet op tegen de toegenomen complexiteit en vooral gewicht. Met name het onafgeveerde gewicht gaat fors omhoog en da's wel het laatste dat je wilt. Traction-control is overigens geen enkel probleem, met de hydraulische systemen schijnt dat prima te werken en ook Christini's mechanische systeem doet het schijnbaar goed.
, dat je dat nog niet wist snap ik welk gezien je overige reacties :-)
De speeltuin is nog een paar straten verder :W
 
Laatst bewerkt:
Ik rem gewoon met mijn schoenzolen, gaat prima.
Ook voor je balans, zijn net zijwieltjes :P
En met metaal eronder...geeft een leuk effect in het donker })

Even zonder gekheid.
Mijn rij instructeur riep altijd : "Remmen met BEIDE remmen" betere conrole, betere balans.Zeker met keren, hairpins etc...zorgt het voor strakker aansnijden.
Deed ik dan ook netjes en ga er vanuit dat die man weet waar hij over praat.

In de praktijk hoor ik dat maar heel weinig rijders de achterrem gebruiken, sterker nog , bij een vriend van me zat hij zelfs vast door het niet gebruiken.
Het verschilt ook van motor tot motor. Op mijn kawa is de remkracht achter nihil, ik moet hem echt flink intrappen wil ik ermee vertragen.(maar goed ook, hij gooit zijn kont makkelijk om)en gebruik mijn achterrem niet meer om krappe bochtjes te pakken, wel bij het gewoon remmen, meer als automatisme.
Maar op de suzuki schrok ik een beetje want die achterrem pakte snel en hard, ik ga er maar voorzichtig mee zijn.

Tja, wat is beter? Geen idee , ieder zijn eigen stijl , ieder zijn eigen motor.
Doe wat voor jezelf het lekkerst/veiligst aan voelt en probeer dingen uit.
 
Traction control voor het voorwiel is geen probleem volgens jou???

Ga het ze evene vertellen in hamamatsu zou ik zeggen...
Grappig wat een stellige uitspraken je doet zonder kennis van zaken, zoals telkens weer blijkt, zou het niet verstandiger zijn je eerst eens te verdiepen in het werkgebied motorfiets?
 
Traction control voor het voorwiel is geen probleem volgens jou???

Ga het ze evene vertellen in hamamatsu zou ik zeggen...
Grappig wat een stellige uitspraken je doet zonder kennis van zaken, zoals telkens weer blijkt, zou het niet verstandiger zijn je eerst eens te verdiepen in het werkgebied motorfiets?


_O- de allesweter spreekt
 
Ik blijf dit toch een fántástisch forum vinden. _O-

Inhoudelijk reageren doe ik al een tijdje niet meer, vanwege de toch wel wat aparte reacties, zal ik maar zeggen.

Maar leuk blijft het!!!

En bikerpro is intussen al enkele keren op zijn plaat gegaan met het uitproberen van al deze "theorieen". ;)
 
Laatst bewerkt:
Traction control voor het voorwiel is geen probleem volgens jou???
Nee. Da's overtuigend bewezen in de Dakar Rally (bij het debuut 1e en 7e algemeen) met een Yamaha WR450F 2-Trac, met eigenlijk veel te weinig vermogen om voorin te kunnen rijden.. Ook professionele motorjournalisten zijn er zeer enthousiast en positief over
Ga het ze evene vertellen in hamamatsu zou ik zeggen...
Grappig wat een stellige uitspraken je doet zonder kennis van zaken
Dat gebrek aan kennis van zaken wordt hier boven gestaafd door bronnen. Maar ook die professionals liegen natuurlijk en de Dakar-organisatie liegt ook _O-
, zoals telkens weer blijkt, zou het niet verstandiger zijn je eerst eens te verdiepen in het werkgebied motorfiets?
Zoals telkens weer blijkt blaat je maar een eind in de rondte zonder enig besef wat je nou eigenlijk zegt.
Feit; tweewielaandrijving is zeer praktisch in terrein, op de weg niet en dat zie je ook terug in de bestaande systemen. Traction control gaat prima getuige een winst bij het debuut in een van de zwaarste beproevingen ter wereld, of denk je werkelijk dat je daar met een slecht sturend voorwiel uberhaupt aankomt :? Ow en voor je gaat schreeuwen, wellicht dat bij jou de grootste drammer gelijk heeft, maar gelukkig tellen hier argumenten :W

Even zonder gekheid.
Mijn rij instructeur riep altijd
Niet alle rijinstructeurs hebben ook maar enig benul wat ze doen, als we Bonzo moeten geloven _O-
 
Is het hier gezéllig....

Bij het lezen van de reacties heb ik regelmatig een gevoel van plaatsvervangende schaamte. En dat heeft dan alleen te maken met de manier waarop geantwoord wordt. In het algemeen geldt namelijk dat als je zelf onhebbelijk beantwoord wordt, of denkt te worden, dat het niet zo verstandig is om terug te meppen. Op een gegeven ogenblik houdt het gewoon op.

Ironie is volgens mij het enige wat dan nog helpt.

Om even in de stijl van het onderwerp te blijven: kunnen we de rem nog wel vinden?

En ja ik blijf de reacties boeiend vinden..., maar wel vanuit een heel ander oogpunt dan de remmerij.
 
ik heb helemaal geen remmen op me motor.....,.....da's 't beste......
 
Nee. Da's overtuigend bewezen in de Dakar Rally (bij het debuut 1e en 7e algemeen) met een Yamaha WR450F 2-Trac, met eigenlijk veel te weinig vermogen om voorin te kunnen rijden.. Ook professionele motorjournalisten zijn er zeer enthousiast en positief over

Je, en, ik had het over de problemen met de traction control op asfalt...


En jij gaat omstandig uitleggen dat 2trac werkt, kortom je gaat ergens anders overbeginnen om de aandacht af te leiden, jammer hoor.


Enne als je eenmaal op een dagje op lelystad bent geweest speciaal voor rijinstructeurs zul je het met me eens zijn dat er best wel kaf tussen het koren zit, heb er veel near misses gezien, en een aantal klappertjes...

Heb toen besloten ondanks al die leuke Honda's die er stonden om te proberen, om het bij foto's maken te laten...
 
Je, en, ik had het over de problemen met de traction control op asfalt...


En jij gaat omstandig uitleggen dat 2trac werkt, kortom je gaat ergens anders overbeginnen om de aandacht af te leiden, jammer hoor.


Enne als je eenmaal op een dagje op lelystad bent geweest speciaal voor rijinstructeurs zul je het met me eens zijn dat er best wel kaf tussen het koren zit, heb er veel near misses gezien, en een aantal klappertjes...

Heb toen besloten ondanks al die leuke Honda's die er stonden om te proberen, om het bij foto's maken te laten...

Dus als ik het laatste goed begrijp: Heb je niet gereden maar heb je wel commentaar op degene die het probeerde maar waarbij het (net) niet lukte......Hoe bedoel je de beste stuurlui staan aan wal...

_O- _O-
 
Dus als ik het laatste goed begrijp: Heb je niet gereden maar heb je wel commentaar op degene die het probeerde maar waarbij het (net) niet lukte......Hoe bedoel je de beste stuurlui staan aan wal...



Zo kun je het ook bekijken, ik keek vooral met verazing naar de rij-instructeurs die plotsklaps de meest essentiele zaken van de verkeerstaak vergeten waren, en compleet blind achter hun voorganger aanstoven. Het waren er gelukkig niet al te veel, maar ik vond het door dat haantjes gedrag te risicovol om daar een geleende fiets tussen uit te proberen.


Maar goed misschien ben ik wel teveel op veilig verkeersdeelnemen gefixeerd, en moet ik heiligrespect hebben vor dat soort Kamikaze acties?
 
@bonzo; dit komt van je eigen site;

Koppeling in en de voorrem
Voor een echte noodstop kun je daarom het beste van je achterrem afblijven, en alleen de voorrem gebruiken. En trek je koppeling in!

Vandaar het advies om bij een noodstop van de achterrem af te blijven.
Een bijkomend voordeel daarvan is dat de motor stabiel blijft, doordat het achterwiel blijft draaien. Een wiel dat draait blijft heeft namelijk weerstand tegen opzij vallen: zoals een gyroscoop ook rechtop blijft doordat hij draait.

Soms nauwelijks achterrem
Bij een motor die zonder te remmen al veel gewicht op het voorwiel heeft, en bij remmen erg snel vrijwel geen gewicht op het achterwiel meer overhoudt, moet je de achterrem vrijwel meteen weer loslaten (het heeft altijd zin om hem toch eerst even te gebruiken).


volgens mij spreek je jezelf dus een beetje tegen, op die site staat dat je eerst je achterrem moet aantiken om die motor op zijn neus te zetten en vervolgens niet meer aan moet raken! waarom heb jij het dan telkens over met de achterrem de bocht tot in de apex induiken :?
 
Simpele op, 16 pagina's gelul. De achterrem, waar je wel niet over uitgepraat kan raken. :+
 
volgens mij spreek je jezelf dus een beetje tegen, op die site staat dat je eerst je achterrem moet aantiken om die motor op zijn neus te zetten en vervolgens niet meer aan moet raken! waarom heb jij het dan telkens over met de achterrem de bocht tot in de apex induiken :?

Misschien word het eens tijd, te lezen wat ik schrijf?


Ik heb het allemaal uitvoerig uitgelegd, dus leees maar even terug, en je weet het...

(heb je het nu al eens geprobeerd, of zie je het niet zitten om met dit mooie weer de baan op te gaan? )
 
Misschien word het eens tijd, te lezen wat ik schrijf?


Ik heb het allemaal uitvoerig uitgelegd, dus leees maar even terug, en je weet het...

(heb je het nu al eens geprobeerd, of zie je het niet zitten om met dit mooie weer de baan op te gaan? )

als jij nog een dagje op assen over heb :Y mag je mee om commentaar te geven ok? :P
 
Op het circuit gebruik ik nooit de achterrem, die "skills" heb ik nog niet ;)

Daarbij ben ik van mening dat je daar pas tijds winst mee kan halen wanneer je hele strakke tijden neerzet
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan