Tips voor goede regenkleding op motorreis.

Ik heb een setje van Louis voor €50. Heb daarmee 2uur in noodweer gereden over de snelweg. Was 99% droog. Wat maakt het nou uit dat je een ergens een druppeltje hebt? Dat is na 5min weg.
Als je voor €50 2uur lang door de stromende regen kan rijden en daarna nergens last van hebt vind ik dat echt wel goed genoeg. Hoevaak rij je nou daardwerkelijk lang door de stromende regen? Misschien 3x per jaar.
Nou, alleen deze week even bekijken?
Zondag naar het werk stil komen staan waardoor ik ongeveer 1:40 heb buiten gereden/gestaan.
En vandaag even naar Louis Emden gereden, de binnenkant van mijn NBC pak was goed vochtig. Het is dan ook geen regenkleding maar van lekken is geen sprake gelukkig. Het leren pak eronder was niet bepaald nat.
Dus deze week, in 2 ritten in totaal 3:40 in de regen. Beide ritten overigens zo erg dat mijn laarzen water doorlieten en dat was sinds juli (toen ben ik ze gaan dragen) nog niet eerder gebeurt.
 
Gebruik al een aantal jaar een trilaminaat regenbroek van defensie. Gewoon gekocht bij de dump. Klein pakformaat, altijd volledig droog gebleven, en na een buitje droogt de broek snel.
☝ Hier nog één. Bij de dump: goedkoop, onverwoestbaar en gegarandeerd waterdicht. Ik heb altijd een broek standaard op de motor gebonden.
 
Winter voor de deur, en dit topic maar weer eens bovenbrengen:
Een Waterdichte Regenbroek ?

Al mijn regenbroeken gaan stuk en/of lekken op kruis

20E bouwvakbroek: pijpen wapperen aan flarden en kruis gaat lekken. Aan/uittrekken vaak wat stroef.
50E motorbroek : kruis gaat lekken, na paar weken. Gewriggeld bij aan/uittrekken.
75E motorbroek (Held): Kruis gaat lekken, na Half jaar. Is verder wel Luxe en makkelijke broek, maarrrr… toch lekt hij na half jaar (30K km gereden).

Altijd dat lek in kruis (wacht op grapjes over “ligt aan jouw”)

Dus… Welke broek voldoet aan deze criteria:
- Waterdicht - Blijvend, ook in kruis.
- Vlot aan/uit (je staat soms op een pechstrookje, regen, wind, halfdonker)
- flapper-bestendig, voor Autobahn rijden.
- en de bonus: goed opvouwbaar voor in topcase of op bagagerekje.


Nb: voor je regenjas heb ik in Duitsland een jas gevonden met capuchon: capuchon gaat onder de helm, en dan geen inloop meer bij de hals.

Laarzen: Daytona GTX, idd. Maar als je ze laat opsturen om de zolen te vervangen (ze slijten als je ze echt gebruik) dan blijkt de waterdichtheid toch niet helemaal blijvend. En de vervangzolen sleten nog sneller dan de originelen. Na 2+1 jaar een nieuw paar gekocht. Zolen na 1 jaar alweer zichtbaar versleten, verder goede laarzen, maar veel success met die 4daagse.
 
Een Waterdichte Regenbroek ?

Al mijn regenbroeken gaan stuk en/of lekken op kruis
Prijs 75 euries motorbroek (Held): Kruis gaat lekken, na Half jaar.
Is verder wel Luxe en makkelijke broek, maarrrr… toch lekt hij na half jaar (30K km gereden).
Edit: Ik heb geen Held maar een Bering Chicago
 
Laatst bewerkt:
Noted.
En blijft hij ook waterdicht na paar maanden intensief?
M.a.w. is het kruis sterk genoeg?
Ik twijfel aan de uitleg van de beste man v.w.b. de maat. De eerste 4 cijfers zijn volgens mij de lichaamslengte. Dus 8090 staat voor een lengte van 1.80m tot 1.90m
Maar passen is beter en je wilt hem vaak groter dan defensie het aangeeft.
In ben 1.86 en 75 kg maar mijn maat jas was 8000/0005. Die laatste maat is voor de wat stevige gebouwde of gespierde medemens maar ja, het zat wel lekker met mij veel bescheidener omvang.
 
Ik heb vanuit defensie deze regenbroek in de juiste maat, maar voor op de motor heb ik de grootste maat, trekt net wat makkelijker aan. Maatvoering is nato maatvoering, staat op google genoeg over.
 
Super goed nieuws!! :t
Je geeft aan Held regenbroek gaat lekken na 30.000km.

Ik heb ook een Held regenbroek waar ik prima tevreden mee ben.
Maar gebruiken doe ik 'm het liefst helemaal NOOIT! Maar soms toch slecht weer, dan komt ie uit de zak.
Al met al gebruik ik deze broek wrs nog geen 500 km/jr. Motorrijden is leuk, maar dat is 't niet bij regen!
Vaak als voorspellingen slecht zijn, dan blijft de motor gewoon thuis op stal. 't Moet wel leuk blijven!!!

Alles bij elkaar opgeteld kan ik dus ca 60jr deze regenbroek blijven gebruiken.
Tegen die tijd lig ik al lang de graszoden van de onderzijde te bekijken. Conclusie: Deze broek heb ik voor levenslang!!

*grinnikt*
gekocht in Feb 19, Duidelijk Lek in Sept.
motor heeft 30K+ gedaan, maar die regenbroek is al met al hoogstens 30x gebruikt (soms 3x op 1 dag aan/af ddww).

Iedereen bedankt voor de tips.
 
@ pdv moto

Welk type regenbroek van Held was dat dan?
Ik denk dat veel regenbroeken stuk gaan als je al met half natte laarzen toch probeert om door de pijpen te wringen.
Dat maakt dat dan vooral het kruis veel krachten krijgt. Daar gaat 't dan dus stuk!

Ik heb Held Chicago met ritsen over de gehele zijkant. Edit: Niet Held maar is Bering Chicago
Als je die helemaal open ritst dan blijft ie alleen aan elkaar bij de 'riem'.
Da's dus heel makkelijk instappen en geen gevecht om je natte laarzen toch in de broek aan te krijgen.
(want vaak ben je al iets nat als je onderweg besluit om de broek dan toch maar aan te gaan doen, of dat je net geen goede P-plek kan vinden)

Mss is dat dan wel jouw probleem.
Ikzelf ben heel tevreden over deze broek. Ik heb nog een 'conventionele' in de kast liggen. 100% oke, maar gebruik die NOOIT meer.
(mss nog handig als ik een keer een dagje ga zeevissen)

Edit: Ander merk. Sorry!
 
Laatst bewerkt:
1572627020167.jpeg

Is dit niks
Meteen een tasje voor de tankpas en zakdoek
Goede rek in de kruis :+
 
Mijn Stadler laminaat is echt wel waterdicht. 1x in een extreme stortbui een nat kruis gehad maar dat kwam omdat er een flap niet goed zat van de jas. Regelmatig onderhoud is wel belangrijk.
Daytona laarzen zijn perfect.
Pijnpunten zijn handschoenen en de kraag.
Handschoenen worden zompig en dus nat. Mijn danes gaan binnenkort voor garantie terug.
De kraag laat meestal wel een paar druppels door. Alleen de rukka kraag was daar goed in.
Al heb je het beste pak van de wereld, als het ergens langs loopt wordt je toch nat. Meeste fabrikanten geven daar te weinig aandacht aan.
 
Ik had Clover dicht, Dane dicht
Ik had Daytona’s lek
Ik rij met meindl dicht
Toeval ,geluk :?
Het hoeft geen goud te kosten
 
Mijn Stadler laminaat is echt wel waterdicht. 1x in een extreme stortbui een nat kruis gehad maar dat kwam omdat er een flap niet goed zat van de jas. Regelmatig onderhoud is wel belangrijk.
Daytona laarzen zijn perfect.
Pijnpunten zijn handschoenen en de kraag.
Handschoenen worden zompig en dus nat. Mijn danes gaan binnenkort voor garantie terug.
De kraag laat meestal wel een paar druppels door. Alleen de rukka kraag was daar goed in.
Al heb je het beste pak van de wereld, als het ergens langs loopt wordt je toch nat. Meeste fabrikanten geven daar te weinig aandacht aan.
noted.
Stadler pak
Dane gloves niet helemaal waterdicht.
Rukka (storm)kraag - ook wel eens gezien, o.a. bij Goethart.

Hals en handschoenen zijn inderdaad de zwakste punten (en het kruis, zucht).

Alle(?) handschnoenen worden na pakweg 1-2 uur nat, waarsch deels via inloop. is aparte discussie.
Toaster-grips helpen, maar regen en kou zijn dodelijke combi voor de handen op ritter van >2 uur.
Plastic-over-gloves: nog niet gevonden.
Tankstations-gloves? onzin, te klein, scheuren en waaien stuk.
Extra probleem natte handschoenen: de voering plakt aan de vingers en komt lost: aparte discussie.

Hals: Voor de korte regentjes: een Revvit balaclava (39E bij MKC), met een deel onder de jas en een membraantje over de jas.
Is helaas maar tijdelijk watervast, daarna loopt het toch de nek in.
Bij Stortregen: heel snel lek in de nek. brrr. beter even schuilen.
noted : Rukka Stormkraag. maar is wel weer extra item om aan te brengen.
Mijn idee: een soort helmkraag/helmetskirt (die in in de winter op je helm kan laten zitten ?? bestaat dat nog ?

Die Stadler pakken zijn nogal duur en redelijk stijf en zwaar. Wel eens gepast bij een zaak in Zeist.
Duitse vriendin spreekt met veel eerbied over deze prijzige pakken: Bulky en bewerkelijk aan/af, maar errug Goed!
Ideaal voor de duitse weekend-gay-es rijders met 5000/jr op de teller.
Voor haar: te duur en te bulky, te tijdrovend.
Voor mij minder geschikt voor woon-werk, en onhandig(+warm)voor zomer-reizen.

Regen (over-) Jas: Zelfs de Damen watervaste jas (soort laminaat) was niet feilloos bij de hals, maar kwam close.
Verder Goede jas trouwens.
Heb ook lange tijd bouwvak-jas als regen-overjas gehad,
maar die was volumineus in meenemen, errug warm, en toch weer die hals eh..

FLM-regenjas: mijn huidige FLM regenjas lijkt op dit moment ideaal vanwege
1) capuchon onder de helm, geen inloop bij hals!!
(bij aantrekken moet dus even de helm af, extra 30sec, en helm niet op natte plek wegzetten of laten rollen!)
2) heel makkelijk aan/af en
3) veel elastieken, weinig flapper.
Gevonden via die Duitse kennis.
Nog niet meer dan pakweg 10x aan gehad, dus nog geen defnitief oordeel. Warm in zomer.
Eens kijken hoe lang die echt watervast blijft.

Voordeel van aparte regenjas: kan in zomer af/aan (is best warm, trouwens) en een extra laag in winter als je dat nodig hebt.
De FLM lijkt me Ideaal als overjas voor langere ritten bij koud weer, naar bv Spa, Munchen of Nuremberg. Deze winter testen.

Mijn huidige Dagelijkse jas was een verassende find: Segura leren jack. 250E bij RAD, impulsaankoop, en sinds die dag geen andere jas meer gedragen. Het leer is niet helemaal watervast, maar net goed genoeg voor R-dam-A-dam-DHg (met die balaclava goed gemonteerd, bij foutje, meteen waterinloop!). Bij meer dan pakweg 2u : halsinloop en wat doorlekken op de rits.
Poolse kennis, HD rijder, heeft _exact_ de zelfde jas, zelfde labels made-in-Vietnam, maar met Stoere HD logos. 3x duurder.

En, voordeel "gewoon leren jack" je kan met lunchtijd gewoon met dit jack de stad in (bevat wel elleboog- en rugprotectoren)
"gewoon jack" is ook handig voor de socials op reis: hoeft geen aparte civiele jas meer mee.
En recent getest op retourtje Stadskanaal: is ook met <5C prima warm, tot mijn verassing ( op+neer geweest naar Stadskanaal bij 0C, zie petfles-topic..)

zo. lang verhaal.
 
De stormkraag van Rukka kon ik niet los bestellen. Niet via een dealer en niet rechtstreeks van de fabriek.
 
noted.
Stadler pak
Dane gloves niet helemaal waterdicht.
Rukka (storm)kraag - ook wel eens gezien, o.a. bij Goethart.

Hals en handschoenen zijn inderdaad de zwakste punten (en het kruis, zucht).

Alle(?) handschnoenen worden na pakweg 1-2 uur nat, waarsch deels via inloop. is aparte discussie.
Toaster-grips helpen, maar regen en kou zijn dodelijke combi voor de handen op ritter van >2 uur.
Plastic-over-gloves: nog niet gevonden.
Tankstations-gloves? onzin, te klein, scheuren en waaien stuk.
Extra probleem natte handschoenen: de voering plakt aan de vingers en komt lost: aparte discussie.

Hals: Voor de korte regentjes: een Revvit balaclava (39E bij MKC), met een deel onder de jas en een membraantje over de jas.
Is helaas maar tijdelijk watervast, daarna loopt het toch de nek in.
Bij Stortregen: heel snel lek in de nek. brrr. beter even schuilen.
noted : Rukka Stormkraag. maar is wel weer extra item om aan te brengen.
Mijn idee: een soort helmkraag/helmetskirt (die in in de winter op je helm kan laten zitten ?? bestaat dat nog ?

Die Stadler pakken zijn nogal duur en redelijk stijf en zwaar. Wel eens gepast bij een zaak in Zeist.
Duitse vriendin spreekt met veel eerbied over deze prijzige pakken: Bulky en bewerkelijk aan/af, maar errug Goed!
Ideaal voor de duitse weekend-gay-es rijders met 5000/jr op de teller.
Voor haar: te duur en te bulky, te tijdrovend.
Voor mij minder geschikt voor woon-werk, en onhandig(+warm)voor zomer-reizen.

Regen (over-) Jas: Zelfs de Damen watervaste jas (soort laminaat) was niet feilloos bij de hals, maar kwam close.
Verder Goede jas trouwens.
Heb ook lange tijd bouwvak-jas als regen-overjas gehad,
maar die was volumineus in meenemen, errug warm, en toch weer die hals eh..

FLM-regenjas: mijn huidige FLM regenjas lijkt op dit moment ideaal vanwege
1) capuchon onder de helm, geen inloop bij hals!!
(bij aantrekken moet dus even de helm af, extra 30sec, en helm niet op natte plek wegzetten of laten rollen!)
2) heel makkelijk aan/af en
3) veel elastieken, weinig flapper.
Gevonden via die Duitse kennis.
Nog niet meer dan pakweg 10x aan gehad, dus nog geen defnitief oordeel. Warm in zomer.
Eens kijken hoe lang die echt watervast blijft.

Voordeel van aparte regenjas: kan in zomer af/aan (is best warm, trouwens) en een extra laag in winter als je dat nodig hebt.
De FLM lijkt me Ideaal als overjas voor langere ritten bij koud weer, naar bv Spa, Munchen of Nuremberg. Deze winter testen.

Mijn huidige Dagelijkse jas was een verassende find: Segura leren jack. 250E bij RAD, impulsaankoop, en sinds die dag geen andere jas meer gedragen. Het leer is niet helemaal watervast, maar net goed genoeg voor R-dam-A-dam-DHg (met die balaclava goed gemonteerd, bij foutje, meteen waterinloop!). Bij meer dan pakweg 2u : halsinloop en wat doorlekken op de rits.
Poolse kennis, HD rijder, heeft _exact_ de zelfde jas, zelfde labels made-in-Vietnam, maar met Stoere HD logos. 3x duurder.

En, voordeel "gewoon leren jack" je kan met lunchtijd gewoon met dit jack de stad in (bevat wel elleboog- en rugprotectoren)
"gewoon jack" is ook handig voor de socials op reis: hoeft geen aparte civiele jas meer mee.
En recent getest op retourtje Stadskanaal: is ook met <5C prima warm, tot mijn verassing ( op+neer geweest naar Stadskanaal bij 0C, zie petfles-topic..)

zo. lang verhaal.

Tldr, wat een verhaallll.
 
Stadler is veel geld ja. Duur is het niet. Ik rij 25k per jaar, minimaal hele jaar rond, dan is het niet duur. En o ja ik rij een gs, met bijna 2 ton op de teller. Niet iedereen rijdt zo'n hangtiet voor de show.
Die zaak in Zeist. die verkoopt overjarige modellen op de motorbeurs voor de volle mep. Need I say more?

Voor wat betreft het aan het uit doen: nee het is niet zwaar of bulky. In ieder geval niet meer dan een ander laminaat pak. In vergelijking met mijn rukka pak is de stadler zelfs licht. Wel wat stijver, maar dat is laminaat. Overigens wel met ventilatie ritsen dus tot 25 graden bijzonder comfortabel. Het aan en uit doen is niet bewerkelijk. Een regenpak over je pak aantrekken is is pas echt lastig.

die rukka stormkraag zat bij standaard bij het pak.

Mijn gerbing verwarmde handschoenen blijven verrassend lang droog....
 
Ben ook gezegend met militair spul. En de eerder genoemde regenbroek is ook nog eens stevig spul. Schuiverd gemaakt met die broek aan en je kon allen wat verkleuring zien van de plek waar de stof dubbel gezeten had.
Gebruik ze nu nog overal voor en dus ook als regenbroek op de motor. En de motor rijdende kids ook!! Secundaire arbeidsvoorwaarden!!
 
Na 2 jaar terug voor de zoveelste keer compleet nat geregend te zijn ben ik bij een bouwmarkt gestopt ergens in Frankrijk.
Daar de grootste rubberen handschoenen gekocht, die pasten over mijn normale leren handschoenen.
IMG_20180523_134157.jpg
Ook meteen voor 30 euro een set rubberen laarzen gekocht en extra dikke wollen sokken.
Samen met de regenbroek die ik al had en een losse regenjas (van de intersport maatje xxl) die over mijn lerenjack past kan ik het wel een paar uur droog houden.
Vooral die rubberen handschoenen over mijn normale handschoenen is een uitkomst, geen koude natte klamme handschoenen maar gewoon droog..
De regenbroek is trouwens wel zo een motorbroek ding/merk (welke weet ik niet meer) tot nu toe is het ding nog waterdicht, ook in het kruis.
Wat helpt is af en toe ff opstaan op de voetsteuntjes zodat het vijvertje in je kruis weg waait.
 
Ben ook gezegend met militair spul.

Ik had laatst een afspraak met een paar militairen. Ik kom in de stromende regen aan met mijn Dane pak aan en ze waren allemaal verbaasd dat ik helemaal droog was daaronder. Ik zeg iets van "Goretex rules" en hun reactie "Waarom krijgen wij dat niet?".
 
Terug
Bovenaan Onderaan