Tips voor goede regenkleding op motorreis.

18 aug 2019
44
59
Na heel erg veel motorreis-kilometers was ik het dit jaar spuugzat wat betreft regenoverals, regenhandschoenen/-wanten en overlaarzen. Ik heb de afgelopen jaren maar liefst drie regenoverals van bekende merken gehad die allemaal lekten tijdens zeer zware regenbuien. Daarom heb ik dit jaar een losse jas en broek bij Engelbert Strauss (regenkleding voor o.a. wegwerkers) gekocht - Regenkleding & bescherming tegen nattigheid | e.s. - en helaas nog wel ouderwetse overlaarzen want die rubberen hadden ze niet bij Hans van Wijk in Zoetermeer. Als regenhandschoenen bedacht ik ineens iets heel idoots want op de school waar ik werk als TOA had mijn collega mij ooit zuurbestendige handschoenen (superieure soepelheid want bevat natuurrubber) laten zien. Dat zat nog in mijn achterhoofd en ik dacht laat ik díe meenemen op motorreis naar Kazachstan. Onder die zuurbestendige handschoenen - AlphaTec® 29-500 (ex NEOTOP) - droeg ik REV'IT binnenhandschoenen - REV'IT - Helium onderhandschoenen - want dat zit wel zo lekker en ze helpen ook tegen de kou want in Siberië was het in augustus soms maar 8-9 graden Celsius. Ik moet zeggen het was mijn beste keuze ooit want ik heb geen één keer natte handen gehad tijdens mijn lange motorreis. Wat betreft de losse jas en broek van Engelbert Strauss ben ik ook erg tevreden. Ik heb één keer wat nattigheid gevoeld maar dat komt denk ik omdat het een losse jas is en op hoge snelheden (ik heb af en toe 150-190 km/u gereden in Rusland en Kazachstan) de regen onder de jas door naar binnen werd geblazen.
 
ik heb Goretex in de handschoenen laarzen en de broek
rij dus met textiel
waterdichte binnenjas in de jas die eruit kan als het te warm word
 
Sammie zijn vraag zal meer gaan over dit topic.
Het lijkt een beetje spam met het noemen van de dingen. Maar daarvoor is het niet gericht genoeg, dus dat zal de bedoeling niet zijn geweest.

De openingspost is wat onduidlijk wat de bedoeling van het topic is, volgens mij wil topicstarter gewoon wat tips aan de hand doen. Of wil hij tips krijgen.
 
Mwoah, vorig jaar (of was het jaar daarvoor B|) een dikke 5 uur in de stromende regen vanuit zuid duitsland.
Natte sokken (niet vreemd met laarzen ingetaped met ductape) en zeiknatte handen, maar voor de rest heeft de regenoverall van HeinGerricke het prima gedaan :t.
 
Na heel veel van dezelfde problemen met overalls ben ik uitgekomen bij een losse broek en jas van Damen Leathers. Een soort stretch neopreen achtig spul. Kost een paar centen maar werkt stukken beter dan die overalls.
 
Eigenlijk nooit problemen met nattigheid bij gebruik regenkleding. Lekkage niks tot mss enkele druppels bij de nek.
Zelfs bij extreem weer of een hele dag rijden in regen. Prima oplossing, alleen toch bij voorkeur NIET gebruiken, als niet echt hoeft.
Nee, geen ervaring met snelheden van 190. Met regen gaat het meestal een stuk langzamer. Ook vanwege slechter zicht.

Ik heb Daytona motorlaarzen. Niet elegant maar wel (nog steeds?) waterdicht. Nooit natte voetjes.

Als regenbroek heb ik nu een Bering.
Met mijn oude broek zat ik vaak langs de weg te kl*ten, totdat ik iemand zag met deze broek.
Mijn ervaring is/ was dat je soms net te laat de regenbroek aantrekt. Een normale broek kom je dan zowat niet meer in.
Hele fijne broek want deze heeft aan beide zijden ritsen van de broekspijp tot aan de buikriem.
Ook de laarzen krijg je nauwelijks door de broekspijpen, zeker als ze nat zijn. Met de Bering geen enkel probleem.
En het allerbelangrijkste...Nog nooit een druppel doorgelaten.
(de oude heb ik nog, maar gebruik die dus nooit meer)

Ik heb/ had een gewoon regenpak in 2 delen. Zoals hierboven gemeld inmiddels broek vervangen. Nooit lekkage.

Voor handschoenen heb ik Goretex, wel waterdicht, maar nadeel vind ik dat ze bij veel regen zompig worden.
Bij weinig regen is prima. Maar bij veel (te verwachten) regen gebruik ik overhandschoenen.
Niet het allermooiste, maar wel droge klauwe......!
 
Ik heb van rev'it een pak gekocht 2 jaar geleden, bestaande uit een broek die makkelijk over je laarzen gaat en losse regenjas.... erg tevreden mee
ik heb ander type (van twee jaar geleden) maar in feite heb ik de h2o sphinx broek en de nitric h2o jas..
Ik hem 1 keer een regenoverall gekocht - nooit doen.. onhandige dingen
 
Na heel erg veel motorreis-kilometers was ik het dit jaar spuugzat wat betreft regenoverals, regenhandschoenen/-wanten en overlaarzen.

Ik heb de afgelopen jaren maar liefst drie regenoverals van bekende merken gehad die allemaal lekten tijdens zeer zware regenbuien. Daarom heb ik dit jaar een losse jas en broek bij Engelbert Strauss (regenkleding voor o.a. wegwerkers) gekocht - Regenkleding & bescherming tegen nattigheid | e.s. - en helaas nog wel ouderwetse overlaarzen want die rubberen hadden ze niet.

Als regenhandschoenen bedacht ik ineens iets heel idoots want, op de school waar ik werk als TOA had mijn collega mij ooit zuurbestendige handschoenen (superieure soepelheid want bevat natuurrubber) laten zien. Dat zat nog in mijn achterhoofd en ik dacht laat ik díe meenemen op motorreis naar Kazachstan.
Onder die zuurbestendige handschoenen - AlphaTec® 29-500 (ex NEOTOP) - droeg ik REV'IT binnenhandschoenen - REV'IT - Helium onderhandschoenen - want dat zit wel zo lekker. Tevens helpen ze ook tegen de kou want, in Siberië was het in augustus soms erg koud.
Ik moet zeggen het was mijn beste keuze ooit want ik heb geen één keer natte handen gehad tijdens mijn lange motorreis. Wat betreft de losse jas en broek van Engelbert Strauss ben ik ook erg tevreden.
Ik heb één keer wat nattigheid gevoeld maar dat komt denk ik omdat het een losse jas is en op hoge snelheden (ik heb af en toe 150-190 km/u gereden in Rusland en Kazachstan) de regen onder de jas door naar binnen werd geblazen.
Buiten dat wat enters en komma's je verhaal een stuk leesbaarder maken; wat is nu de vraag?
 
ik kan ernaast zitten, maar dat komt vast door de punten en komma's, maar dat je met regen neopreen handschoenen moet dragen.
Geen idee natuurlijk, ik rij nooit!!1! in de regen, maar als je in de winter in de zee kan surfen, met dat soort handschoenen, zal motor rijden ook wel lukken .
 
Eigenlijk nooit problemen met nattigheid bij gebruik regenkleding. Lekkage niks tot mss enkele druppels bij de nek.
Zelfs bij extreem weer of een hele dag rijden in regen. Prima oplossing, alleen toch bij voorkeur NIET gebruiken, als niet echt hoeft.
Nee, geen ervaring met snelheden van 190. Met regen gaat het meestal een stuk langzamer. Ook vanwege slechter zicht.

Ik heb Daytona motorlaarzen. Niet elegant maar wel (nog steeds?) waterdicht. Nooit natte voetjes.

Als regenbroek heb ik nu een Bering.
Met mijn oude broek zat ik vaak langs de weg te kl*ten, totdat ik iemand zag met deze broek.
Mijn ervaring is/ was dat je soms net te laat de regenbroek aantrekt. Een normale broek kom je dan zowat niet meer in.
Hele fijne broek want deze heeft aan beide zijden ritsen van de broekspijp tot aan de buikriem.
Ook de laarzen krijg je nauwelijks door de broekspijpen, zeker als ze nat zijn. Met de Bering geen enkel probleem.
En het allerbelangrijkste...Nog nooit een druppel doorgelaten.
(de oude heb ik nog, maar gebruik die dus nooit meer)

Ik heb/ had een gewoon regenpak in 2 delen. Zoals hierboven gemeld inmiddels broek vervangen. Nooit lekkage.

Voor handschoenen heb ik Goretex, wel waterdicht, maar nadeel vind ik dat ze bij veel regen zompig worden.
Bij weinig regen is prima. Maar bij veel (te verwachten) regen gebruik ik overhandschoenen.
Niet het allermooiste, maar wel droge klauwe......!
Dit idee van de lange rits is super. Ik ga op zoek naar Bering dus !! Dank voor de tip
 
Dit idee van de lange rits is super. Ik ga op zoek naar Bering dus !! Dank voor de tip

Voor het wandelen heb ik wel een regenbroek met rits over de hele lengte, maar ik wist niet dat ze voor de motor ook bestonden. Voor het lopen is het ideaal, dus zal voor de motor niet anders zijn. Geen gekloot en gewankel op één been waarbij je laarzen vastlopen in de pijp, en je ondertussen niet alleen zeiknat regent maar tegen de tijd dat je alles eindelijk aan hebt je meestal ook kapot zweet waardoor je binnen in je pak alsnog nat bent.
 
Ik heb nog even gekeken.
Het is regenbroek Bering Chicago. Prijs XLmoto ca €45 (maar mss elders nog goedkoper?)
Heeft een fluoriserende gele bies over de rits. De rits is afgedekt met strook die je vastzet door klittenband.
 
Ik heb nog even gekeken.
Het is regenbroek Bering Chicago. Prijs XLmoto ca €45 (maar mss elders nog goedkoper?)
Heeft een fluoriserende gele bies over de rits. De rits is afgedekt met strook die je vastzet door klittenband.
Er zijn ,zo blijkt,meer merken. Ik ga wel voor de Bering gezien de ervaring hier. Overigens, mijn moyormaatje had Bering laarzen die na 1,5 jaar gebruik afscheid namen van de zool, toen we in de Oekraïne waren. Een jachtlaars van Decathlon bracht uitkomst. Je weet het blijkbaar nooit helemaal met merkspul. Ik heb de goedkope laarzen van Louis, nog nooit natte voeten gehad ,dat terzijde.
 
Ik heb een pak van Dane met goretex
Ben te lui om een regenpak
Het voordeel in de regen rijden is dat je pak weer schoon word :Y
 
Ik heb een fortuin uitgegeven aan "waterdicht" kleding. Mijn conclusie: het bestaat echt niet. De enige uitzondering zijn mijn Daytona motorlaarzen. Daar is nog nooit een druppel in gekomen. Alle andere pakken, jassen, broeken, overalls, ja echt ik heb ze allemaal al gehad, het is volkomen ruk.
De grootste ergernis: dat je kruis werkelijk altijd volregent en dat je borst zeiknat wordt, waardoor je de volgende ochtend weer als een hond ligt te blaffen.

Ik ben van mening dat verkopers van regenkleding allemaal gearresteerd dienen te worden op verdenking van oplichting

Voordat de Gore-tex fans gaan schuimbekken: zelfs Walter Colebatch geeft het toe: als je op de motor rijdt en het regent, wordt je uiteindelijk zeiknat, daar helpt niets tegen.
 
Mijn conclusie: het bestaat echt niet. De enige uitzondering zijn mijn Daytona motorlaarzen. Daar is nog nooit een druppel in gekomen.
Dan heb je mijn vorige bijdrage toch niet helemaal goed gelezen.
Ja, Daytona dat klopt! Maar ook de overige spullen altijd DROOG!

Ik kwam vorig jaar na een HELE dag rijden in de regen in het hotel bij de receptie.
Kreeg direct de sleutel en gaf aan dat ik spoedig zou terugkomen voor incheck.
Met 2 min was ik terug en receptioniste was helemaal verbaasd. Die had gedacht dat ik doorweekt zou zijn.
Nee helemaal niks...oke mss enkele druppeltjes in mijn kraag.
 
Er zit ook een nadeel aan: je rijdt met mooi, zonnig en warm weer altijd met een zweterig regenpak aan.

Nee joh, ik rijd meestal 45 weken of meer per jaar met wintervoering in mijn Goretex jas en broek. Maar ben dan ook een koukleum en waarschijnlijk de laatste motorrijder op aarde die een doorwaaipak koopt.
 
Nee joh, ik rijd meestal 45 weken of meer per jaar met wintervoering in mijn Goretex jas en broek. Maar ben dan ook een koukleum en waarschijnlijk de laatste motorrijder op aarde die een doorwaaipak koopt.

Boven de 30 graden gaat bij mij pas de wintervoering eruit :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan