Tips voor het starten van een XR 600 - 1988

kkrikkes

MF'er
7 jan 2003
125
0
belgie
Hallo


Heeft er iemand tips voor mij om mijn xr 600 aan de praat te krijgen.
Ik heb hem nog maar pas en ik krijg hem moeilijk gestart.
Eenmaal gestart en warm, dan draait hij perfect. Heeft nog genoeg compressie.

Ik doe het volgende=> choke op, 3xkicken met decompressie-klep in, dan op bovenste dode punt zetten, en dan volle bak kicken. En dit blijf ik herhalen.

Soms start hij dan na de 2de keer en draait een paar seconden en valt dan stil.
Bij de 3de kick draait hij iets langer en valt dan stil. Zeker als ik iets of wat gas geef. Maar als hij dan de 4de keer niet aanslaat dan krijg ik hem niet meer aan de gang.

Vervolgens lekt er benzine uit, als ik blijf proberen hem te starten.
Ondertussen is mijn rechterbeen al 2x zo dik als mijn linker ;)


Welke tips kunnen jullie me geven?

Wat doe ik fout?
 
Hoi Krikkes,

Heb net een 89 er gekocht en hetzelfde. begint nu wel een patroon in te komen.
Wat bij mij werkt is het volgende.

1. Inderdaad even pompen met de decompressiehendel in ( en choke uit , dat ie extra bezinzine geeft)
2. Compressie opbouwen met kickstarter, dan even compressiehendel in kick omhoog laten komen en trappen.
3. Eerste twee keer choke helemaal uit , dan start ie maar slaat gelijk weer af.
dan doe je de choke weer helemaal in dan weer kicken. slaat weer aan en slaat ook weer af. Choke helmaal uit, weer kicken en dan choke op de helft zetten.
Geen gas geven want dan slaat ie af.

De motor is ondertussen iets warm geworden en slaat nu sneller aan, maar zal ook nog een paar keer afslaan.

Kortom: het is een choke verhaal, deze luistert heel nauwkeurig.
( het kan zijn dat anderen er anders over denken, maar zo doe ik het)

Als er bezine uit komt lopen dan heb je hem verzopen.

Die van mij rookt heel erg en heb het vermoeden dat dit komt( het slechte starten als ie koud is) doordat de bougie er vet is. Rookt die van jouw ook zo erg, of weet je dat nog niet?
 
Als ik hem dan gestart kreeg en warm heeft, rookt hij niet. Niks nada.

Geen olie-rook en ook geen zwarte rook (te rijk).

Heb de bougie er ook al eens uitgedaan en zag er goed uit (lichtere tint van bruin dan het ideale kastanjebruin)


choke uit, bedoel je daar mee choke op? dus uitgetrokken (extra benzine)
 
En als hij in het begin helemaal niets doet (dus niet wil aanslaan en afslaan). Bijf je dan proberen met de choke op? of wissel je dan ook met de choke?
 
Dan wissel ik af en toe met de choke. Als ik jou was zou ik niet als een bezetene gaan zitten trappen ( wat ik namelijk wel deed) . Je kan dan beter even afstappen benenstrekken en rustig opnieuw proberen. het is namelijk heel belangrijk om de juiste slag te maken. En als je maar door blijft trappen dan heb eigenlijk maar zelden de goede slag te pakken.

Dus af en toe afwisselen van choke stand.

( tip. probeer het laatste stukje onderaan zonder compressie hendel en bouw dan de compressie op, dan weet je zeker dat ie de compressie goed opbouwt.)

Heb je trouwens een fotootje? Ben wel benieuwd hoe ie eruit ziet, altijd leuk.
 
even voor je dikke been. Als de compressie opgebouwt is zal de motor niet zo snel aanslaan op het hoogste punt, maar om door dit hoge punt te komen kost wel je beenspieren ( als je van plan was deze te trainen zie deze opmerking als niet geschreven)
Je mag best het eerste stukje nog even de compressie hendel gebruiken, dan komt de kicker weer iets omhoog en dan trappen. Kost je iets minder kracht dan door volledige compressie heen te trappen.
 
full



ziet er momenteel niet zo goed uit
 
koude motor:
benzine kraan ff open zetten, onmiddelijk terug toe
choke helemaal op zetten
kick start laten zakken tot op compressie, met kleppenlichter er juist door zetten, kick naar boven en een normale trap op de kick geven, zonder gas te geven.
Normaal draait hij zo direct, uiteraard direct kraan open zetten, sec of 5 laten draaien, dotje gas geven en choke in de helft zetten.

op die manier start je hem nog met je slippers aan...

warme motor: benzine kraan toe, juist door compressie zetten, 1mm gas geven en trappen

start hij niet goed, koop dan een nieuwe bougie, electrode afstand op 0.5mm zetten, ding starten, goed warm rijde, mengselschroef en stationair afstellen en klaar.
 
Alvast bedankt allemaal voor de tips. :} :} :}
Ik ga eens uitzoeken welke bij mij het beste werken.


Als er iemand anders nog andere tips heeft..... Laat maar komen
 
hey iedereen

ik heb jullie tips eens toegepast maar jammer genoeg zonder al te veel resultaat.

Hij heeft af en toe eens een teken van leven gegeven maar dat was van zeer korte duur. Ik denk dat ik voor de zekerheid de carbu eens ga reinigen en de bougie eens ga vervangen. Dan ben ik zeker dat het daat al niet aan ligt.
 
effe updaten

Heb de carbu gereinigd en de bougie vervangen. En heb hem gisteren nog eens aan de praat gekregen. Met veel moeite natuurlijk want de carbu was helemaal ontregeld.

Eerst had ik hem ook nog eens verzopen. toen had ik dit geprobeerd =>

1) doordraaien totdat de inlaatkleppen openstaan (zuig-geluid)
2) gas opendraaien + decompressie open
3) met mijn compressor effe lucht blazen via de uitlaat naar binnen.

Ik moet zeggen dat dat wel effect had. Daarna sloeg hij gemakkelijker aan.
 
Hello



Nu heb ik het volgende probleem


ALs mijn XR600 koud heeft dan slaat hij vrijwel direct aan (als je weet hoe het moet) en blijft hij draaien MAAR

Als ik hem stil leg na een minuutje draaien dan krijg ik hem niet meer aan de praat. Eerst zonder choke geprobeerd, dan met....
 
Dan zal hij wel veel te rijk afgesteld zijn lijkt me?
Alle uitleg van hoe zo'n ding aan te trappen is helemaal niet nodig als hij goed afgesteld staat.
Koud met de kleplichter net door de kompressie heenzetten. kickstarter helemaal omhoog en een snelle harde trap (met heel veel geweld hoeft helemaal niet alleen je moet wel heel de slag benutten)
Warm hetzelfde alleen zonder choke uiteraard.
 
Elke verzopen motor kan je op de volgende manier starten.
- Dood punt zoeken
- choke niet gebruiken
- Benzinekraan dicht
- met gas vol open kicken
- benzinekraan open
Als je dit 2 keer doet en hij start nog niet, kan je er van uit gaan dat hij niet meer verzopen is en gewoon starten.
Als hij aanslaat is gelijk de hele buurt wakker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan