Tips voor kneedownen:

Daemon

MF veteraan
15 jun 2001
1.487
0
Hier en daar heb ik binnen andere topics handige dingen voorbij zien komen. Maar hoe leer je kneedownen. Bij een bocht naar rechts (klaverblad), wat moet je doen?

Hoe hou je je linkerbeen, hoe je rechter? Hoe plaats je je voeten op de steppen? Hoe zit je, midden, voor of achter op de buddy? Zit je links, midden of rechts? Je verdere houding? Armen?

Verder wanneer ga je te schuin (Als je naast je motor ligt...)? Kan dat? Hoe snel moet je en zo?

http://www.bikenet-magazine.com/sections/road/article.asp?section=skills&id=1590 (Kleine 'How to'), zag ik in een andere post staan.

Jantje kan het wel: ;)
Jantje_kneedown2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan heb het ook nooit geprobeerd maar volgens mij is het iets als:
- met je linkerbil op de buddy zitten
- rechterknie naar buiten
- druk op je linkerstepje houden
- vast nog meer maar dat weet ik niet
Zoiets :?
 
Kben zaterdag een rotonde 10x in het rond gekomen. Steeds iets platter.
Eerst gewoon met de knieen aan de tank en toen ernaast gaan hangen. Met name het op 1 bil zitten scheelt heel erg veel (bij mij iig).

Ik kwam volgens mij dichtbij, maar ik heb geen sliders.
Het laatste stuk naar beneden hoefde van mij niet.
Maar het kon harder en scherper :)
 
Ik kan heb het ook nooit geprobeerd maar volgens mij is het iets als:
- met je linkerbil op de buddy zitten
- rechterknie naar buiten
- druk op je linkerstepje houden
- vast nog meer maar dat weet ik niet
Zoiets :?
ja de bocht door :+
 
Eerst voor een acceptabele bochtentechniek/hellingshoek zorgen, dan pas aan kneedownen gaan denken.
 
Was niet voor jouw persoonlijk, maar meer een algemene tip.

Zeg er toch ook niks van, maar wat daarna? :) Daar ben ik benieuwd naar. Je hebt kennelijk ervaring.

Maar idd eerst ervaring. Maar ja wat is schuin genoeg, wat is snel genoeg en wat is de juist bochtentechniek. Moet je zelf aanvoelen. Mijn bochtentechniek kan beter, schuiner, sneller en zelfverzekerder. Kan altijd.
 
Vertrouwen in jezelf, in je motor, in het wegdek en in niet overstekende lantaarnpalen zijn het belangrijkst. Daarna komen bovenstaande tips.
 
Heb eigenlijk geen ervaring. Ben rechts m'n glimrandje intussen kwijt *D , maar heb nog niet helemaal de zithouding gevonden om te kunnen kneedownen. Close but ... not yet.

Moet nog wel platter kunnen, want de rullen zitten na een paar rondjes klaverblad tot op een cm of 3 van de rand.

Ik lees de tips dus ook aandachtig door. Maat van me heeft het wel aardig onder de knie. Zowel links als rechts. A2 richting Veldhoven: daar zit een 270° bocht naar rechts met 2 rijstroken. Hij gaat daar met z'n 748 kneedown slalommend tussen de [edit]auto auto's [/edit] door :}
 
Laatst bewerkt:
- Met de tenen op de steps (bal van de voet). Dit geldt zeker voor de binnenvoet, anders hakt hij in het asfalt (ook bij bochtenwerk zonder knie overigens)
- Met minimaal 1 bil naast het zadel gaan hangen, meer kan ook, dan is je knie wat eerder op de grond
- de knie uitsteken
- druk op beide stepjes, maar vooral buitenste
- stuur losjes vasthouden
- de bocht insturen, tip: niet onverantwoord hard erin, maar gedurende de bocht snelheid opbouwen, en goed naar het einde van de bocht blijven kijken, totdat.....
- schraaaaaaaaaaaaaaaaaaap!!!!!!!

O ja, oefen eerst op een verlaten parkeerterrein ofzo. Dan kun je met lagere snelheid oefenen dan op een klaverblad. Als de knie soepel schraapt, kun je ook eens een vingertopdown proberen (alleen linksaf!)
 
Laatst bewerkt:
Grappig dat rijders zonder ervaring altijd de juiste tips in huis hebben... :?

De beste stuurlui staan (of liggen?) naast de motor.
 
en de eerste keer dat je de grond raakt schrik je je het apelazerus! *D tenminste dat was mijn ervaring, ging toen bijna rechtdoor de bocht weer uit omdat ik zo schrok :+
 
Op maandag 18 maart 2002 18:50 schreef http://www.desmoquattro.nl (www.desmoquattro.nl) het volgende:familie van Johan?

Kijk...je moet het so sien...het leven is net een geitenkaas als je er eenmaal in zit.
Aan alle kanten heb je gaten dus, waar je in ken vallen...
 
Zal eerst eens zorgen dat ik het ver de bocht inkijken goed onder de knie heb en dan eens een poging doen om met een redelijk hoge snelheid de af/oprit te nemen. Gaat nu nog niet echt geweldig '(
 
ben afgelopen weekend alle rotondes in de omgeving wel 6x overgeweest...
Ook even bij hoevelaken geoefend op bochtenwerk.

In t begin wat angstvallig, maar krijg steeds meer vertrouwen in de motor..

Gewoon veel blijven oefenen en dan gaat t steeds beter...
 
ben afgelopen weekend alle rotondes in de omgeving wel 6x overgeweest...
Ook even bij hoevelaken geoefend op bochtenwerk.

In t begin wat angstvallig, maar krijg steeds meer vertrouwen in de motor..

Gewoon veel blijven oefenen en dan gaat t steeds beter...

Wij hebben hier van die minirotondes, neem aan dat je niet zoiets bedoelt, iettewat klein?
 
diemon, bij de volgende meeting zoeken we een rotonde op ...en dan zal ik je wel het e.a. uitleggen...hoe je met je knie over de grond moet...

het belangerijkste is lef en goeie warme banden.

en dan komt dat knieetje ook wel... (oja en je kneepads op de juiste plek...dat wil ook nog wel es helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan