Tips voor lange afstanritjes

Muzzy

MF'er
22 mrt 2004
189
9
Amsterdam
Peeeeeeepz

Ik ga begin juli een ritje maken naar parijs, nou is het zo dat ik een rookie ben en nog nooit een langere rit heb gemaakt dan +/- 30 km.

Kunnen de wat meer ervaren rijders (en die hebben we hier zat) mij een aantal tips geven waar ik op moet letten.

Standaard fouten maybe?

enne na hoeveel tijd moet je even rusten? en hoelang rust je dan?
Is er in frankerijk -parijs- nog iets waarbij ik moet opletten (hoe rijden de fransen?)

al met al alle tips zijn welkom

Gaskraan langer open laten staan :+

Euh... tja... zitvlees kweken en regelmatig ff stoppen om bij te komen... tankstop, plasstop, eetstop, koffiestop, thee( :r )stop... Voldoende redenen om even van de motor af te gaan en de benen te strekken ;)

Edit: teken afspreken met degene(n) met wie je rijdt om te stoppen. Pauze zou ik minimaal een kwartier doen en zelf vindt ik het geen probleem om anderhalf tot twee uur te rijden. Zou eigenlijk de regel aanhouden twee uur rijden, kwartier rusten.

Laatst bewerkt:
FRANSSEN RIJDEN ALS IDIOOTEN !!

staan bij de Arc de Triomfe niet eens strepen op de weg, = gewoon 1 groot plein en iedereen zoekt 't maar uit ( wel spannend in de spits )
maar als je Amsterdam gewend bent, valt 't wel enigzins mee.

gewoon pauze houden waneer je daar behoefte aan hebt

zorg dat je regelmatig tankt, vooral voorbij parijs heb je stukken waar tientallen kilometers geen tankstation is.

alleen de tolwegen worden onderhouden, andere wegen kunnen vuil of slecht zijn.

have fun !

als je alleen gaat, zorg dat je op tijd gaat schijten,het valt niet mee te moeten en je motor alleen achterlaten te laten ga vooral niet schijten bij een openbaar toilet (het lijken wel slachthuizen daarzo in frankrijk :r )

Laatst bewerkt:
Achtervering zo hard mogelijk afveren. Klinkt krom maar dan krijg je minder snel last van je kont. Heb ik ervaring mee...

hmmm oordoppen? naast de bescherming van je gehoor blijf je er op lange stukken ook een stuk frisser door.

Zorg ervoor dat je ook de juiste papieren bij je hebt. Beetje olie meenemen kan misschien ook geen kwaad. Je hebt tot nu toe immers alleen maar korte stukjes gereden dus weet je ws niet hoeveel olie je motor lust. Als je een voorraadje bij je hebt is dat wel zo prettig mocht je het plotseling nodig hebben.

Controleer dus ook het oliepeil tijdens de rit. En ga de komende tijd es wat langere ritten maken, met name over de snelweg. Dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.

als je wat bagage meeneemt doe die dan in een tanktas en niet in een rugzak, scheelt veel als je zonder lichamelijke extra bepakking kunt rijden :)

en als je nog niet veel grote afstanden hebt gereden doe dan om de 150 km ofzo ff een rustpause inlassen :)

verder rijden de fransen op de autosnelwegen erg netjes en geven je de ruimte(tenminste das mijn ervaring :) )

parijs moet een ramp zijn :P daar is het dringen geblazen ;)

Rustig je gang gaan hoor. Belangrijk vind ik altijd dat je op tijd vertrekt. Dan heb je alle tijd om te rusten, je rit zo te plannen dat je buiten de spits arriveert enzovoort. Parijs is inderdaad redelijk druk. Iemand hier zegt dat als je Amsterdam gewend bent dat het wel meevalt. Amsterdam is een wat groot uitgevallen dorp waar het wel eens wat druk kan zijn,maar niet te vergelijken met echte steden als Athene (mijn favoriet0 of Parijs. Zolang je echter gewoon in je baan blijft is er niks aan de hand.Daarbij heeft iedereen,als het goed is , een rem (en een claxon) dus je komt er wel.

:} mijn dank is groot

er staan heel wat insteken waar ik niet over heb na gedacht (bijv. de olie) ;)

Dat word dus een tanktas aanschaffen. Is dat wel lekker rijden bij iets hogere snelheden?

Mijn bagage kan trouwens bij iemand in de auto dus dat moet geen probleem zijn, het gaat om de kleine dingen

Zorg dat je elkaars telefoonnummer hebt dus ook met +31612345678 ipv 0612345678
probeer zoveel mogelijk in die auto te stoppen.

Olie meenemen is idd een hele goede. ZZR250 staat bekend als een oliezuipertje.

Een tip die ik van mijn pa kreeg en wat hij altijd doet als hij naar Polen rijdt (1200 km) Probeer de dag van te voren iets minder te eten en te drinken. Eigenlijk alleen het noodzakelijke. Ga de ochtend van vertrek even goed naar het toilet en dan kan je zonder problemen en met hooguit 1 plaspauze doorrijden.

Olie meenemen is idd een hele goede. ZZR250 staat bekend als een oliezuipertje.

Een tip die ik van mijn pa kreeg en wat hij altijd doet als hij naar Polen rijdt (1200 km) Probeer de dag van te voren iets minder te eten en te drinken. Eigenlijk alleen het noodzakelijke. Ga de ochtend van vertrek even goed naar het toilet en dan kan je zonder problemen en met hooguit 1 plaspauze doorrijden.

Zou ik niet doen als het warm is...val je nog van je fiets wegens uitdroging!

Tijdje terug van zeeland naar groningen gereden en paar dagen later weer terug. Hierbij hadden we zo'n grote backpack bij. Was niet echt vervelend om te dragen vond ik. Met dikke banden over je dikke leren jas.. evt beetje laten rusten op de buddy en dan valt het best mee. En er past een hoop in!

Hoe wij reden: stukje snelweg om even op gang te komen en zodra je het zat bent stukje binnendoor, beetje toeren enzo. En dan ff rusten als het uitkomt en weer even een stukje snelweg mee pakken. Kost wel enorm veel extra tijd maar dat maakt het ritje wel veel leuker. Of het in frankrijk ook een goed plan is of uberhaupt mogelijk weet ik niet maargoed 8-)

Veel :]

In Parijs rijden is echt wel te doen hoor, ben er paar weekjes geleden nog geweest op de motor. Je moet alleen goed het verkeer in de gaten houden op de rondweg om de stad heen. Fransen zigzaggen als dwazen van links naar rechts en andersom en ze kijken niet naar motorenin hun spiegels. Dus jij met hen gezien hebben. :X
Verder niet te hard rijden, de controles zijn ernstig opgevoerd laatste jaar en de boetes zijn niet mals.
Zitvlees krijg je vanzelf,en je moet gewoon ontspannen blijven zitten, anders gaan je handen slapen, geen gevoel meer in je benen. Na elke twee uurtjes ff rusten ofzo.
ik rijd zelf Assen-Amsterdam zonder pauze en dat is prima te doen hoor.
En tenslotte: Fijne tijd in Frankrijk.

Ik heb dezelfde ZZR600 gehad, zelfs dezelfde kleuren. En die zoop echt nooit olie, dus daar zou ik me niet te druk over maken.

Je ZZR heeft een handig vakje links in de kuip. Doe daar wat geld in voor de tolwegen. Hoef je jezelf niet te strippen om te betalen.

Peeeeeeepz

Ik ga begin juli een ritje maken naar parijs, nou is het zo dat ik een rookie ben en nog nooit een langere rit heb gemaakt dan +/- 30 km.
Nog nooit meer dan zo'n 30 km? En dan nu gelijk naar Parijs? Ik ben zelf ook een rookie (3 mnd m'n rijbewijs), maar ik rijdt toch wel regelmatig een tochtje van een kilometer of 100. Het lijkt me verstandig dat je eerst 's wat verder dan 30 km rijdt voordat je aan de rit naar Parijs begint.

ik kom er regelmatig. meetste tips zijn al gegeven, ik heb zelf altijd creditcard bij de hand op de tolwegen, scheelt een hoop geklooi met betalen.
neem verder vooral de tijd, ga vroeg weg, stop als je daar behoefte aan hebt. klein busje kettingspray kan ook geen kwaad. veel plezier.
backpack raad ik af, bagagerol werkt beter!

dank jullie hartelijk

dat vakje links gebruik ik voor mijn schijf slot (daar is ie denk ik ook voor), als het heeft geregend zit er toch meestal wat water in, kben bang dat het geld dan onbruikbaar gaat worden

Ik verheug me op het zigzaggen in parijs :X
Verder ben ik ook niet van plan om een record tijd ofzo neer tezetten, het wordt een rustig ritje

Ik zal de komende tijd maar eens het zuiden van holland bezoeken om wat ervaringen op te doen

Zorg dat de motor en jezelf in goude conditie zijn.

Verder voldoende drinken en eten (evt. flink wat druivesuiker). Pauzes zijn ook wel handig.

ik kom er regelmatig. meetste tips zijn al gegeven, ik heb zelf altijd creditcard bij de hand op de tolwegen, scheelt een hoop geklooi met betalen.

:^ En ook handig voor de belgische benzine pompen waar je niet met pinpas kan betalen...

Terug
Bovenaan Onderaan