tips voor lessen?

janice

MF veteraan
6 jun 2003
10.086
0
Ergens in Drenthe
ik word door jullie enthousiasme aangestoken en wil het weer gaan proberen...
Alleen hoorde ik dat het stukken duurder is geworden het lessen opzich (eerder 50 gulden) en tegenwoordig les je ook nog met meerdere motoren op 1 auto. wie heeft er tips voor een goede rijschool en waar moet ik opletten voor ik ergens lessen ga? het schijnt ook zo te zijn dat de theorie nogal wat moeilijker is geworden dan eerder :( klopt dit of zijn het spookverhalen. mijn autorijbewijs heb ik inmiddels 11 jaar... ene is het wel zo verstandig om na het behalen van papiertje op een tl1000 te gaan rijden? hou sowieso meer van choppers of de ducati monster.
 
Ik zou sowieso alleen lessen bij een rijschool waarbij de instructeur op de moto meerijdt. Verder zou ik vooral anderen naar ervaringen met specifieke rijscholen in jouw buurt vragen, daar heb je veel meer aan dan wat 'algemeenheden'. Succes met je zoektocht en daarna met je lessen! :]
 
ik word door jullie enthousiasme aangestoken en wil het weer gaan proberen...
:}

Alleen hoorde ik dat het stukken duurder is geworden het lessen opzich (eerder 50 gulden) en tegenwoordig les je ook nog met meerdere motoren op 1 auto.
Dat hangt volgens mij van de rijschool en je eigen voorkeur af. Ik lestte gewoon in m'n eentje; samen lessen kan wel iets goedkoper zijn

wie heeft er tips voor een goede rijschool en waar moet ik opletten voor ik ergens lessen ga?
Je kunt overwegen te lessen bij een KNMV geschoolde instructeur. Volgens mij staat op www.knmv.nl wel een overzicht. Van horen zeggen zijn het goede instructeurs.

het schijnt ook zo te zijn dat de theorie nogal wat moeilijker is geworden dan eerder :( klopt dit of zijn het spookverhalen. mijn autorijbewijs heb ik inmiddels 11 jaar...
De theorie is veranderd, of het echt veel moeilijker is geworden weet ik niet.

ene is het wel zo verstandig om na het behalen van papiertje op een tl1000 te gaan rijden? hou sowieso meer van choppers of de ducati monster.
Sja iedereen zijn voorkeur; zoek wel een motor die een beetje bij een beginner past en niet gelijk beginnen op een supersport (is mijn bescheiden mening)

Succes met lessen en veel plezier met :]
 
Op zondag 08 juni 2003 22:37 schreef Inbox4me het volgende::}Je kunt overwegen te lessen bij een KNMV geschoolde instructeur. Volgens mij staat op www.knmv.nl wel een overzicht. Van horen zeggen zijn het goede instructeurs.
kijk hier heb ik wat aan :)Sja iedereen zijn voorkeur; zoek wel een motor die een beetje bij een beginner past en niet gelijk beginnen op een supersport (is mijn bescheiden mening)

ja die monster lijkt me wel wat :) :) :) , maar ja mag ook wat kosten he?

Succes met lessen en veel plezier met :]
 
hangt ervanaf waar je gaat lessen, ik rijd zelf bij John van driel in spijkenisse. Goede les, John verteld je wat je fout (en dat kan hij) doet en hoe het wel moet. Ik had dankzij hem in twee lessen de bijzondere verrichtingen voor elkaar. Succes met lessen (en zoeken)
 
Op zondag 08 juni 2003 22:36 schreef Brain1ess het volgende:
Ik zou sowieso alleen lessen bij een rijschool waarbij de instructeur op de motor meerijdt. :]
I agree!! heb 1st met een koekblikinstructeur gereden Das Nix waard!! Zoek een goeie met passie voor sturen :] Het is de 'moeite' Dubbel en dwars waard *D Suc 7 >X< Just go 4 it ;)
 
Hoi,

Ik ben zelf motorijinstructeur geweest. !

Waar je op moet letten:

Heeft de school beschermende kleding
Beginnen ze met bijzondereverrichtingen
Rijdt de instructeur op een motor achter je aan
en wat ook belangrijk is klikt het met de instructeur.

Als je een KNMv gediplomeerde instructeur hebt, die is verplicht om er met de motor achteraan te rijden.

Groetjes van de Wegpiraat :]
 
Rijscholen zullen je wijsmaken dat je net zo veel leert als je in een groepje lest, Dat is voor hen namelijk voordeliger.
Als ik jou was zou ik toch priveles kiezen.
Je betaalt wat meer, maar daar krijg je dan ook de onverdeelde aandacht voor.
 
Misschien ken je mensen in je omgeving die lessen of net hebben gelest. Je zou hen wat ervaringen kunnen vragen. Verder is het ook wel handig te kijken naar KNMV-gecertificeerde rij-instructeurs.
En een TL1000? Volstrekt ongeschikt, als je een rijbewijs hebt moet je eerst maar 's leren rijden met maximaal zo'n pk'tje of 70.
 
I agree!! heb 1st met een koekblikinstructeur gereden Das Nix waard!!
Ben et oneens!

Ik heb gelest bij WEVER in Assen. Die lui rijden wel achter je aan in de auto, maar zijn zelf ook motorrijders met passie. Nix geen problemen mee. M-Joy haalde het in 20 lessen oid en ik in 13-14 lessen. Allebei in een keer gehaald en superplezierig lessen. No problem!

Op maandag 09 juni 2003 09:29 schreef FireFighter het volgende:
Ik betaal 38 euro voor 60 minuten..
:^
 
Ik ga beginnen .....een motor heb ik al

Een Honda Shadow 500...
Ik ga binnen nu en 2 a 3 weken starten met me lessen..
Als ik me rijbewijs heb ga ik met de 4 ( hoop ik ) een laatste ronde maken op PPP om ook voor mij iets af te sluiten aangezien ik de kans nog niet heb gehad me gevoel daar kwijt te kennen .. ik MOET dus ook slagen.. al ist om te laten zien dat ondanks de ongevallen Ik en nog vele anderen DOORGAAN en ons niet laten kennen om een heerlijke hobby aan de kant te gooien
:]

Ikke ga motor rijden Ikke ga motor rijden Ikke ga motor rijden Ikke ga motor rijden Ikke ga motor rijden Ikke ga motor rijden :] :} .. daarbij hoop ik op wat steun in de rug.. :X niet letterlijk graag:


liefs Chrisje
 
Op zondag 08 juni 2003 22:31 schreef janice het volgende:
het schijnt ook zo te zijn dat de theorie nogal wat moeilijker is geworden dan eerder :( klopt dit of zijn het spookverhalen).

Nou moeilijker wil ik niet zeggen. Er zitten nog steeds van die vragen tussen waar je van denkt, Waarom heb ik die dure theorieboeken gekocht :? Wat anders is is dat er ook meerkeuze vragen tussen zitten. B.v wat is de max snelheid hier. ...KM/H en wat is het goede antwoord A.1 B.2 C.1en2 dus in principe is het nog steeds niet moeilijk.
Ik ben hardleers geweest door geen theorieboeken te kopen :X Kheb er 2x over gedaan :}

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groeten Robert ;)
 
Heb gelest voor 35 euro per 60 min.
De instructeur ook op de motor.
en altijd max. nog één andere leerling.
Is goed bevallen. :)

Theorie blijft toch een kwestie van even leren, ondanks je het
auto rbw al hebt.
 
Janice waar in drenthe zit je precies.
Ik heb bij dibo in emmen gelest en is me prima bevallen. In acht lessen was ik klaar voor het examen. En in een keer geslaagd.
Verder hebben ze een mini circuitje bij de rijschool waar je eerst de basis leert en de bijzonder verrichtingen.
De instructeur rijdt mee in de auto (dit was in de winter) De reden daarvoor was dat hij zich dan steeds moet omkleden voor als hij na een motorles een vrachtwagen les of een auto les heeft. (maar ik denk dat ie het ook wel koud vond *D )
 
Ik zou toch zeker voor een KNMV rijschool kiezen. Instructeur rijdt dan op de motor mee. Kan eea. voordoen en van kijken kan je ook een hoop opsteken.
Ik meen gehoord te hebben dat er tegenwoordig nog maar aan maximaal 2 personen
tegelijk motorles gegeven mag worden. Dus privé les vind ik niet echt noodzakelijk. Ik had lessen van anderhalf uur plus nog een kwartier voorbespreking en een kwartier nabespreking. Dat beviel prima. Was wel duur (62 pleuro) maar is iedere cent waard geweest! Ga eens informeren bij rijscholen in de buurt of kijk eens op rijschool.
Veel plezier in ieder geval! :]
Tja, als je eenmaal je papiertje hebt.... wat dan? Hangt een beetje van jezelf af. Rijden op een 'zware' motor hoeft geen bezwaar te zijn. Het gewicht zit vooral 'tussen je oren'. Ik ben zelf meteen op de R1150RS gestapt en heb er geen seconde spijt van gehad. 8-)

[edit]link aangepast[\edit]
 
Laatst bewerkt:
ik heb diverse tips voor je;

1) banden goed warmen, beetje slalommen in je rijstrook
2) goed laten zien dat je rem techniek beheerst ( elk stoplicht een stoppie)
3) goed laten zien dat je een 'echte' motorijderbent, elk stoplicht naar voren.
4) hang als een aap naast de motor in bochten
5) Zorg dat je een houthakkers hemd aanhebt en donkere zonnebril.
..

..
23) keren in de straat: voorrem in volgas en motor een beetje omduwen, je draait als een profi
 
ja, doen!!! :] Het is duur, maar je hebt dan ook veel plezier.

Zelf in Rotterdam bij Bastinck gelest. Hij reed zelf ook op de motor. Brave kerel en gaf erg goed les.

In het begin hoorde ik niets anders dan.
"kijken, kijken, kijken! Knippertje uit! Terugschakelen! Putdeksels vermijden, zebrastrepen vermijden. Kijken, kijken en nog eens kijken! :P

Errug leuke tijd geweest en natuurlijk geslaagd sinds anderhalf jaar. 8-)
 
Helemaal mee eens wat er wordt gezegd over een door de KNMV gediplomeerde instructeur. Ik heb zelf ook les gehad van zo'n instructeur, dat waren geweldige lessen. Steek je een hoop van op. Dat merk je pas als je een invaller krijgt die niet door de KNMV is opgeleid.
Ik sluit me helemaal aan dat de instructeur op de motor mee rijdt. Het zijn toch MOTOR rijlessen. Ik heb daar een keer een discussie over gehad met een miepje van Bruinsma in Utrecht. (ik ben opzoek naar een goeie rijschool in Utrecht voor mijn meissie, die ook motor wil gaan rijden). Volgens haar (dat Bruinsma miepje) zou het beter zijn als de instructeur in de auto erachter rijdt, hij zou zijn auto dan in een gevaarlijke situatie ertussen kunnen gooien. Rijden ze daar soms met Ferrari of een Hummer, nevermind. Daar was ik het dus niet mee eens. Een instructeur op een motor ziet veel en veel meer en kan vele malen sneller ingrijpen als er iets fout dreigt te gaan. En niet geheel onbelangrijk, het is aan de instructeur te bepalen of hij het veilig acht om met iemand de weg op te gaan. Dat miepje vond me erg bijdehand en wenste het gesprek niet verder voort te zetten. Mijn gedachte dat het voor hun een puur commerciele business is in plaats van een educatieve en vooral verkeersveilige cursus werd hierbij bevestigd. En op de CBR site toch maar eens gecheckt wat de slagingspercentage was van deze rijschool, dat was niet best in verhouding met een andere rijschool in Utrecht die wel een instructeur op de motor laat meerijden. Simpel de statistieken vergeleken ben je dus met een motorrijdende instructeur beter af. (tjemig wat een betoog)

Oja, nog een tip voor het lessen.. Eerst je motor starten :]
Succes! Hopelijk horen we gauw hier dat je ook een mooi stempeltje bij je A rijbewijs hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan