Tips voor loskrijgen voor tandwiel

aprilia-rider

Die hard MF'er
28 apr 2008
532
0
Lelystad
Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Bij het willen vervangen van tandwielen en ketting van een zx7r krijg ik de moer van het voor tandwiel met geen mogelijkheid los.
Motor in 1e versnelling gezet, iemand zittend op de motor de achterrem in laten duwen en dan nog draai ik het achterwiel rond (dus ook nog eens door de versnelling heen) maar de moer wil niet los. Heb ook al zitten denken aan linksdraaiend schroefdraad maar dat zou je terug moeten zien aan een inkeping op de moer. Ook alles ingespoten met kruipolie.
Wie heeft er nu nog een tip voor mij om deze toch los te krijgen, voor de duidelijkheid ik heb hier niet de beschikking over een luchttol.

Groeten
 
Zit daar geen borgplaatje/ring op?

Anders een balkje door 't achterwiel :)

Ja daar zit een borgplaatje achter maar die heb ik uiteraard al terug gebogen en een flinke pijp voor extra hefvermogen gebruik ik al anders trek je hem ook niet zo gemakkelijk door zijn versnelling en rem heen.
Balkje door achterwiel had ik nog niet aangedacht dus dat morgen maar eens proberen dan, kan vannacht de kruipolie nog even goed inwerken
 
Ik had geen tijd om het zelf te doen en ben naar de dealer gegaan voor verse tandjes met ketting.

Kom ik mijn TL1000s halen, was hij nog steeds bezig om het voortandwiel los te krijgen met luchtsleutel en pijp.

Met geen mogelijkheid los te krijgen. Net toen ie zij we gaan 'm eraf zagen, hoorde ik het verlossende geluid. Was origineel voortandwiel en volgens hem komt het bij hem 1 keer in de drie jaar voor dat er zo een muurvastzit. Volgens hem was het een zelfborgende (originele) moer.

Was blij dat ik er niet zelf aan begonnen was met mijn pijp en hamer.

Dus ja, het kan erg vastzitten zitten zo'n voortandwiel als je pech hebt. Luchtsleutel is eigenlijk onmisbaar bij dit werk.
 
Heb je de borging al los?

tevens, ik heb gehoord dat je het NIET in z'n 1 moet doen omdat je dan je bak kapot kan draaien, ik zou anders gewoon even langsgaan bij iemand die een luchttol heeft of er even eentje lenen.
 
Laatst bewerkt:
Moker en beitel als laatste middel.Niet warm stoken,gaat je kering eraan. :X
Gewoon zijdelings op de moer slaan,okee,je moer gaat eraan maar hij komt geheid los.
Meerdere malen gedaan. :)
 
Laatst bewerkt:
Moker en beitel als laatste middel.Niet warm stoken,gaat je kering eraan. :X
Gewoon zijdelings op de moer slaan,okee,je moer gaat eraan maar hij komt geheid los.
Meerdere malen gedaan. :)

Nog nooit een keerring kapot gestookt, maar dat doe je dan ook plaatselijk met autogeen, niet met een hobbybrander.

Daarbij is de schade met hamer en beitel vele malen groter als het fout gaat dan met een brander, een keerring vervang je zo, een as wordt al heel wat lastiger! ;)
 
Nog nooit een keerring kapot gestookt, maar dat doe je dan ook plaatselijk met autogeen, niet met een hobbybrander.

Daarbij is de schade met hamer en beitel vele malen groter als het fout gaat dan met een brander, een keerring vervang je zo, een as wordt al heel wat lastiger! ;)

Okee,ieders praat ook over zijn eigen ervaring uiteraard.Heb nog nooit wat kapot gemaakt op deze manier. :+ Alles moet met beleid uiteraard. :Y
 
Nog nooit een keerring kapot gestookt, maar dat doe je dan ook plaatselijk met autogeen, niet met een hobbybrander.

Daarbij is de schade met hamer en beitel vele malen groter als het fout gaat dan met een brander, een keerring vervang je zo, een as wordt al heel wat lastiger! ;)

Als ik mijn keerring moet vervangen, koop ik liever een sloopblok. Om het carter te splitsen moeten bij mijn gebakje zelfs de cilinderkoppen eraf en dat is een hoop werk. Tot nu toe heeft mijn goedkope luchtsleutel altijd gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan