Tips voor mijn eerste motor!

Moto-Mike

MF'er
30 sep 2019
64
50
Hallo,

Eind deze maand moet ik afrijden en ga ik er vanuit dat ik hem ook gewoon haal(zo niet, better luck next time)
maar ik ben ondertussen al wel aan het kijken naar een goede, leuke en betrouwbare eerste motor.

Op het moment kom ik steeds uit op een Honda CBR 250R of een Kawasaki Ninja 250R. Waarom deze motoren?
Nou, ik wordt in december 23 en en moet dus een jaar rond rijden met code 80. Geen problem natuurlijk, vind het
wel fijn dat ik dan een jaartje op een lichtere motor een beetje kan oefenen etc.

Maar nu dus mijn vraag, zijn de 2 motoren die ik hierboven al heb genoemd goede motoren om mee te beginnen?
Weten jullie misschien meerdere motoren waarvan jullie zeggen 'deze moet je ook eens bekijken'?
Laat ik er gelijk bij vermelden dat ik wel opzoek ben naar een sport bike maar een naked bike zou ik ook wel
willen overwegen. Ik weet niet of gewicht en lengte een grote rol spelen bij de keuze van een motor?

Alle informatie en tips zijn welkom!
 
Is het niet beter om een "volwassen" fiets te kopen, die teruggevoerd kan worden naar 35kw?

Dan hoef je over een jaar niet weer een andere fiets te kopen namelijk.

Een 250 is leuk om mee te beginnen, maar ik denk dat je toch snel toe bent aan een wat vlottere motor.
 
Hallo,

Eind deze maand moet ik afrijden en ga ik er vanuit dat ik hem ook gewoon haal(zo niet, better luck next time)
maar ik ben ondertussen al wel aan het kijken naar een goede, leuke en betrouwbare eerste motor.

Op het moment kom ik steeds uit op een Honda CBR 250R of een Kawasaki Ninja 250R. Waarom deze motoren?
Nou, ik wordt in december 23 en en moet dus een jaar rond rijden met code 80. Geen problem natuurlijk, vind het
wel fijn dat ik dan een jaartje op een lichtere motor een beetje kan oefenen etc.

Maar nu dus mijn vraag, zijn de 2 motoren die ik hierboven al heb genoemd goede motoren om mee te beginnen?
Weten jullie misschien meerdere motoren waarvan jullie zeggen 'deze moet je ook eens bekijken'?
Laat ik er gelijk bij vermelden dat ik wel opzoek ben naar een sport bike maar een naked bike zou ik ook wel
willen overwegen. Ik weet niet of gewicht en lengte een grote rol spelen bij de keuze van een motor?

Alle informatie en tips zijn welkom!
De 250's zijn beide leuk, en ik vind het altijd wel een leuke sport om met zo'n lichte fiets hard te gaan; leer je beslist goed rijden. Maar dat geldt eigenlijk wel voor elke 35 kW motor, vermogensbeperking immers.

Maar ik neig het met MOtOrgast eens te zijn: als je nu een fiets koopt met de bedoeling die volgend jaar alweer om te ruilen, dan zul je wss relatief veel afschrijven. Daar komt bij dat een wat zwaardere motor sowieso meer koppel heeft, zeker onderin, ook als-ie teruggebracht is naar 35 kW. Vooral als je wat langere afstanden ermee wilt rijden dan is dat imho gewoon comfortabeler. Het formaat zal meestal iets "volwassener" zijn, wat vooral van belang is als je zelf wat langer bent, en je kunt de fiets over een jaartje tegen lage kosten weer op vol vermogen laten brengen.

Verder is motorkeuze erg persoonlijk, en kunnen wij niet in jouw portemonnee kijken. Ga je gewoon eens oriënteren bij een paar motorzaken. Dan kun je de fietsen aanraken, en er even op zitten. Dat is best belangrijk, want ja: zeker lengte speelt een rol, want je wilt er wel een beetje prettig op zitten.
 
De 250's zijn beide leuk, en ik vind het altijd wel een leuke sport om met zo'n lichte fiets hard te gaan; leer je beslist goed rijden. Maar dat geldt eigenlijk wel voor elke 35 kW motor, vermogensbeperking immers.

Maar ik neig het met MOtOrgast eens te zijn: als je nu een fiets koopt met de bedoeling die volgend jaar alweer om te ruilen, dan zul je wss relatief veel afschrijven. Daar komt bij dat een wat zwaardere motor sowieso meer koppel heeft, ook als-ie teruggebracht is naar 35 kW, en vooral als je wat langere afstanden ermee wilt rijden dan is dat gewoon comfortabeler. Het formaat zal iets volwassener zijn, wat vooral van belang is als je zelf wat langer bent, en je kunt de fiets over een jaartje tegen lage kosten weer op vol vermogen laten brengen.

Verder is motorkeuze erg persoonlijk, en kunnen wij niet in jouw portemonnee kijken. Ga je gewoon eens oriënteren bij een paar motorzaken. Dan kun je de fietsen aanraken, en er even op zitten. Dat is best belangrijk, want ja: zeker lengte speelt een rol, want je wilt er wel een beetje prettig op zitten.
Daar zat ik zelf ook aan te denken, om een zwaardere te halen die teruggevoerd is of dat al is. Maar als ik over een jaartje van code 80 af ben dan wou ik graag kijken naar een Yamaha R6, Suzuki GSX-R 600 of een Honda CBR 500R. En volgens mij kunnen/mogen geen een van die motoren op 35kw rijden… anders had ik nu al mijn keuze gemaakt.

Maar ik zou wat jullie hebben gezegd zeker in mijn achterhoofd houden en binnenkort een paar motorzaken binnenstappen, om gewoon even op een aantal motoren te gaan zitten etc.

Maar nu ik die 3 motoren heb opgenoemd, weten jullie misschien een aantal motoren die hier kwa koppel/uiterlijk/gewicht etc. bij in de buurt komen? die wel op 35kw kunnen worden gezet. Het budget voor mijn eerste motor ligt ergens tussen de 2000 en 4000 iets meer maakt niet heel erg veel uit als het een teruggevoerde motor is waar ik na die code 80 op door kan blijven rijden!
 
Even op marktplaats gekeken, zoekterm 35 kW in Motoren, en dan filteren op prijsrange. Dit kwam ik er tegen:

BMW F 800 S
Honda CBR 500 R
Kawasaki ER6N
Kawasaki ER6F
Suzuki SV 650
Suzuki GSF 650 N of S Bandit
Suzuki GSX 650 F

en oja, ook nog een paar oude A2 R6-en
 
De Honda CBR 500 R was ik zojuist ook tegengekomen, wat een prachtding joh! De 2 Kawasaki's was ik ook al een paar keer tegen gekomen.
De andere ga ik ook zeker even bekijken, bedankt voor je tijd en moeite!
 
Is het niet beter om een "volwassen" fiets te kopen, die teruggevoerd kan worden naar 35kw?

Dan hoef je over een jaar niet weer een andere fiets te kopen namelijk.

Een 250 is leuk om mee te beginnen, maar ik denk dat je toch snel toe bent aan een wat vlottere motor.

Het ligt eraan of je in het 'een zware is je ware' kamp zit.
Zelf ruim 25 jaar geleden begonnen dus geen 'last' gehad van het stappen rijbewijs. Maar nu naast een Africa twin en +700cc kassieke twin rij ik een Honda CG125 voor woon werk. En die 7 kW 125cc geeft mij toch wel een heleboel plezier. Zoveel dat ik hem vaker pak om een stukje te touren dan die andere twee.
Voor grote afstanden of snelweg is het niets maar binnendoor is het vlammen. Ik denk niet dat ik met een andere motor sneller over een rotonde ga.
Dus dat een 250cc alleen voor beginners is durf ik te betwisten.
 
Is het niet beter om een "volwassen" fiets te kopen, die teruggevoerd kan worden naar 35kw?

Dan hoef je over een jaar niet weer een andere fiets te kopen namelijk.
Moet je wel 2x kosten betalen; eerst om (laten) bouwen naar <35kw, dit laten keuren voor 35kw op je kenteken en na een jaar weer terugbouwen én terugkeuren.
Niet echt de makkelijkste of goedkoopste weg, dus of dit beter is....
 
Moet je wel 2x kosten betalen; eerst om (laten) bouwen naar <35kw, dit laten keuren voor 35kw op je kenteken en na een jaar weer terugbouwen én terugkeuren.
Niet echt de makkelijkste of goedkoopste weg, dus of dit beter is....

Nee 2 keer een motor kopen kost geen geld... Ga er maar niet van uit dat je de eerste motor weer met winst verkoopt.
 
En volgens mij kunnen/mogen geen een van die motoren op 35kw rijden… anders had ik nu al mijn keuze gemaakt.

Ik heb hier een Cbr600f3 in de garage staan, motor van een kameraad.
Is in duitsland 2ehands aangekocht op 35kw, en nu in NL ingeschreven. Zonder al te veel gedoe.
Dus eventueel over de grens op zoek gaan naar een 35kw ?
 
Ik ben gisteren een hele mooie Honda CBR500R tegengekomen, 2016 met 17k op de teller en ga zaterdag langs om te kijken of hij in het echt net zo mooi is als op de foto's, en natuurlijk of alles technisch in orde is etc! Ik hoop dat dit hem wordt, kan sinds gisteren nergens anders meer aan denken hahaha.
 
Ik hoop dat dit hem wordt, kan sinds gisteren nergens anders meer aan denken hahaha.

Dat is helaas niet zo'n goed uitgangspunt voor het kopen van een motor :N
Beter is het om er heen te gaan wetende dat je hem niet koopt. Valt het mee kan je er altijd nog een nachtje over nadenken voor je hem koopt. Is hij weg, is het pech. Er zijn meer mooie motoren te koop.
 
Dat is helaas niet zo'n goed uitgangspunt voor het kopen van een motor :N
Beter is het om er heen te gaan wetende dat je hem niet koopt. Valt het mee kan je er altijd nog een nachtje over nadenken voor je hem koopt. Is hij weg, is het pech. Er zijn meer mooie motoren te koop.
Met dit soort aankopen kan ik gelukkig wel altijd snel schakelen tussen iets echt graag willen en als het gewoon niks is, lekker laten gaan. Is het iets(waar ik vanuit ga) dan neem ik hem gelijk mee(er gaat gelukkig ook iemand met me mee die er verstand van heeft), maar is het niks, jammer(heel erg jammer) maar gewoon weer rustig verder kijken. Maar ik snap wat je bedoelt! Genoeg aanbod!
 
Ik heb op dit moment een leuke beginners fiets te koop. Erg hoge fiets ook. Is een 125cc 2takt 15pk op A1 rijbewijs (heeft nu iets van 25pk). Als je zoiets niet zoekt, zou ik kijken naar een wat lager CC V-Twin, Honda blokjes, zoals een VTR 250?. Een XL250 rijd ook erg leuk, eencilinder. Onderin veel koppel, kun je ook nog beetje offroad / adventure mee rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan