Tips voor motorrijden met bijrijder

Thibbledorf

Rookie
17 mrt 2009
12
0
Zoals in de titel te zien vroeg ik me af of jullie wat tips voor me hebben. Ik ga namelijk binnenkort voor de eerste keer rijden met iemand achterop. Zijn er bijvoorbeeld bepaalde dingen die ik anders moet doen of waar ik op moet letten dan wanneer ik alleen zou rijden? Thanks!
 
Afspraken maken voordat je gaat rijden.
-Tikje op de schouder om wat te zeggen
-Passagier mag pas afstappen als jij dat aangeeft

Dat soort dingen:) en niet plotseling veel gas geven ect.
 
Rustig aan beginnen en de bijrijder over de schouder laten kijken, waar de bocht heen gaat. Bij een linkerbocht over de linkerschouder kijken, bij een rechterbocht over de rechterschouder. Zo kan de bijrijder nooit tegenhangen.

Verder niet te moeilijk doen, met passagier rijden is niet heel anders dan solo rijden. Alleen bij stoplichten ff rekening houden met meer gewicht.
 
Waar ik vooral wat van merkte is dat je remweg een stukje langer is. Verder goed vertellen wat je verwacht van je passagier, vooral als die zelf geen motorrijder is.
 
In mijn ervaring niet. Het is vooral de bijrijder die zich moet 'gedragen'. Maar in feite hoeft ook de bijrijder alleen maar over de juiste schouder te kijken bij bochten, beetje dicht tegen je aanzitten en verder niet overdreven mee en zeker niet tegen hangen.

Uiteraard moet je wat meer rekening houden met hobbels en dergelijke, dat is wel sociaal ;)
 
Je zult moeten leren om vloeiender te rijden, anders tikken de helmen steeds tegen elkaar, super irri!
 
Rustig/vloeiend rijden, de passagier duidelijk maken dat hij vooral in bochten stil moet zitten (dus niet midden in de bocht verzitten om mee te kijken) en als je gaat remmen moet je rekening houden dat je een deel van het gewicht van de passagier moet opvangen. En inderdaad, dat hij/zij met een tik of zo duidelijk kan maken als het hem te hard gaat of zo.
 
Naast bovengenoemde punten (vooral vloeiend rijden) nog een tip:

Leer je passagier opstappen: Eerst been over zadel, dan pas voeten op de stepjes (als dat kan tenminste, soms is 't gewoon te hoog). Het stepje als stijgbeugel gebruiken duwt je motor nogal lomp opzij, wat lastig kan zijn met evenwicht.

Bij stoplichten e.d. moet de achteropzitter niet de voeten van de stepjes halen of gaan staan, maar gewoon blijven zitten. Dat is verreweg het makkelijkst, anders moet je als je optrekt ook nog gaan nadenken over je passagier.
 
Rustig aan beginnen en de bijrijder over de schouder laten kijken, waar de bocht heen gaat. Bij een linkerbocht over de linkerschouder kijken, bij een rechterbocht over de rechterschouder. Zo kan de bijrijder nooit tegenhangen.

Verder niet te moeilijk doen, met passagier rijden is niet heel anders dan solo rijden. Alleen bij stoplichten ff rekening houden met meer gewicht.

Inderdaad dat tegenhangen kan gevaarlijk zijn, je kunt zelfs de bocht missen. Probeer eerst een paar keer niet te snel door een bocht te gaan zodat de passagier weet wat er bedoeld wordt en jij voelt wanneer hih (zij) tegenhangt.
 
vering iets harder afstellen (meer veervoorspanning).
bandenspanning (achter) iets verhogen (0.2 a 0.3 bar tov normaal).
meer anticiperen, eerder remmen, minder hard remmen, rustig optrekken.
passagier aan de binnenkant van de bocht meekijken, zoals al eerder gezegd.
let ook ff op je ketting, bij mijn motor staat de ketting (te) strak met duo-passagier erop. ketting dus iets losser stelllen indien nodig
 
Vertel tegen je passagier dat wanneer je onverwachts moet stoppen hij of zij het beste met beide handen tegen de benzinetank aan kan duwen. Scheelt raar duw en trekwerk aan je schouders ;)
 
Bijrijder eraf ketsen en door rijden :X


En serieus mode:

Ik ga zelf met bijrijder niet al teveel hangen, maar meer kantelen. Massa van beide werkt dan goed mee. Verder zeg ik altijd dat ze ontspannen achterop moeten zitten dan gaat de rest vanzelf.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik altijd afspreek zijn de volgende punten:

benen op de steppen houden

aan een kant meekijken.

niet gaan verzitten als ik erg langzaam rij

bij remmen jezelf afzetten tegen de kuip, met je handen natuurlijk

meegaan in de bochten

mij vasthouden tegen de buik

als ik een keer hard ga optrekken, geef ik een tik tegen de handen van de bijrijder

meedenken en kijken in het verkeer. zo kan je verwachten wat er gaat gebeuren

niet aan mijn ledematen komen

signaal/teken afspreken wanneer de bijrijder wil stoppen, bijvoorbeeld even (zachtjes) kloppen tegen je buik

ik geef aan wanneer hij/zij mag afstappen. soms kunnen er misverstanden ontstaan, dat de bijrijder denkt dat we gaan stoppen, en als hij dan net gaat afstappen, en ik wil wegrijden....

het is me weleens opgevallen, dat enkelen nogal zenuwachtig worden voordat ze achterop stappen, vooral degenen die voor het eerst achterop gaan, daarom:
voor de rit vraag ik altijd even na of ze de zakken van de jas of broek dichthebben, zodat ze niets verliezen onderweg.

ook kijk ik even snel of alles goed zit, bijv. sluiting vd helm.

ik rij rustig, gelijkmatig, vloeiend. ik rem eerder, en trek langzamer op.

AMEN *O*
 
Laatst bewerkt:
Wat ik altijd afspreek zijn de volgende punten:

benen op de steppen houden

aan een kant meekijken.

niet gaan verzitten als ik erg langzaam rij

bij remmen jezelf afzetten tegen de kuip, met je handen natuurlijk

meegaan in de bochten

mij vasthouden tegen de buik

als ik een keer hard ga optrekken, geef ik een tik tegen de handen van de bijrijder

meedenken en kijken in het verkeer. zo kan je verwachten wat er gaat gebeuren

niet aan mijn ledematen komen

signaal/teken afspreken wanneer de bijrijder wil stoppen, bijvoorbeeld even (zachtjes) kloppen tegen je buik

ik geef aan wanneer hij/zij mag afstappen. soms kunnen er misverstanden ontstaan, dat de bijrijder denkt dat we gaan stoppen, en als hij dan net gaat afstappen, en ik wil wegrijden....

het is me weleens opgevallen, dat enkelen nogal zenuwachtig worden voordat ze achterop stappen, vooral degenen die voor het eerst achterop gaan, daarom:
voor de rit vraag ik altijd even na of ze de zakken van de jas of broek dichthebben, zodat ze niets verliezen onderweg.

ook kijk ik even snel of alles goed zit, bijv. sluiting vd helm.

ik rij rustig, gelijkmatig, vloeiend. ik rem eerder, en trek langzamer op.

AMEN *O*

Je hebt e.e.a. wel goed verwoord, maar dat van die ledematen snap ik niet :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan