Tips voor nieuwe accu Yamaha R1

MadPiottr

MF veteraan
15 jul 2003
2.309
0
Hutje op de Hei
Hallo ,

Ik heb het volgende probleem met mijn accu.
De winter doorgekomen aan de optimate III.
3 weken terug een stukkie gereden, startknop en draaien, zonder enig probleem.

Nu 3 weken verder ( en weer aan de optimate) proberen, en niks.
Slechts een tik van mijn start-relais, en met veel moeite één omwenteling op mijn startmotor. :(

Accu geeft nu 12.4 Volt , maar bij minimale belasting, lees verlichting, zakt hij erg snel tot onder de 11 Volt ........... KAPOTTE accu lijkt mij ....

Vraagje, wat voor soort accu, merk en type raden jullie mij aan voor mijn 2003 R1 ?
Oh, ja, en goede adressen waar ik hem voor een beetje redelijke prijs kan kopen.

Alvast grote dank voor het antwoorden en meedenken !!!!

greetzzz
 
Accu's = klote. Ze stoppen er altijd op een ongunstig moment mee. Die moderne accu's kun je ook niks meer aan doen, die oude met kon je nog wel eens oppeppen met zuur bijvullen. Maar was ook alleen maar uitstel van executie.

Ik zie dat je ook in Roterdam woont, je zou het eens bij Martijn's motorkleding kunnen proberen, ze hanteren i.h.a. scherpe prijzen. Ze zullen je accu waarschijnlijk niet op voorraad hebben. Een andere optie is Nolen Motors in Strijen in de Hoekse Waard. Een klein zaakje, maar goed uitgerust en niet duur, heeft je accu wel op voorraad.
 
Accu's = klote. Ze stoppen er altijd op een ongunstig moment mee. Die moderne accu's kun je ook niks meer aan doen, die oude met kon je nog wel eens oppeppen met zuur bijvullen. Maar was ook alleen maar uitstel van executie.

Ik zie dat je ook in Roterdam woont, je zou het eens bij Martijn's motorkleding kunnen proberen, ze hanteren i.h.a. scherpe prijzen. Ze zullen je accu waarschijnlijk niet op voorraad hebben. Een andere optie is Nolen Motors in Strijen in de Hoekse Waard. Een klein zaakje, maar goed uitgerust en niet duur, heeft je accu wel op voorraad.

Hoi,

Thnx , ik ga Nolen maandag wel bellen.
Gelukkig is het behoorlijk kloteweer ;) , dus ik mis vandaag niks !
 
Meet ook ff of je optimate niet stuk is en de accu juist heeft leeg getrokken..


Hmm, ja, das ook een goede ja , nog niet aan gedacht , ff meten maar !

edit, tsja, ik meet nagenoeg niets als uitgangsspanning uit de Optimate.
Lijkt mij niet erg goed nee, of toch gewoon goed ?
Weet iemand of een Optimate III een volle 13.8 Volt (of anders) moet geven indien niet belast ?
Ik kan me voorstellen dat er pas een spanning komt wanneer er genoeg weerstand vanaf een accu wordt gemeten ??

Wel heb ik alvast mijn accu los van de motor op een ouderwetse lader aangesloten; ff kijken of dit nog iets oplevert.
 
Laatst bewerkt:
meet dan ff de waarde van je accu en hang hem dan aan je optimate en meet vervolgens dan de waarde. Zou dan moeten gaan oplopen als je optimate in zijn laadprosser zit!! Lijkt mij (ik heb zelf een druppelaar van een ander merk.)
 
meet dan ff de waarde van je accu en hang hem dan aan je optimate en meet vervolgens dan de waarde. Zou dan moeten gaan oplopen als je optimate in zijn laadprosser zit!! Lijkt mij (ik heb zelf een druppelaar van een ander merk.)

Ja , dat werkt dus wel gewoon.
Accuspanning mét optimate aan loopt langzaam op.
Kan iemand nog meten wat de uitgangsspanning is op de stekker van de optimate als ie onbelast is ??

Het zou goed kunnen dat zonder weerstand er ook geen spanning staat.

Ik heb de accu 4 uur op een gewone lader gehad.
Spanning onbelast 13.1 volt.
Tijdens starten ( startmotor gaat érg langzaam rond) keldert de spanning terug tot 6 Volt ...

Lijkt me toch echt een gevalletje kaduke batterij .... :(
 
Als de keus gaat welk van de twee het eerst kaduuk gaat lijkt me de accu toch écht het meest waarschijnlijk.
Een moderne accu kan maximaal 2 volledige ontladingen aan, dan is ie naar de Filistijnen.
 
hou een voltmeter over de polen tijdens het laden, trek dan de stekker eruit en bekijk het verschil.
Stop na een tijdje (half uurtje ofzo) de stekker er weer in, en kijk naar het spanningsverloop over een periode.
Zelf heb ik dit probleem ook gehad, de optimate was hier de boosdoener, na bijna de hele print opnieuw doorgesoldeerd te hebben, was het probleem voorbij.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan